PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۷۸۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
امیر حسین هدایی جوان اول تیم ملی پینگ پنگ که طی یکسال گذشته سیر صعودی داشته است
نسل تازه پینگ پنگ ایران سرشار از استعدادهایی است که روند کنونی شان امیدوارکننده است.جوانانی با انگیزه بالا و اهداف بزرگ که به دنبال سکوهای قهرمانی در رقابت های معتبر هستند.امیرحسین هدایی ملی پوش جوان تنیس روی میز با آماری که طی دو سال گذشته از خود برجا گذاشته است نوید آینده درخشانی را در پینگ پنگ می دهد. ملی پوش بیست ساله ای که روندش صعودی بوده و از وقتی که وارد ورزش قهرمانی شده مدام مراحل موفقیت را پشت سر گذاشته است.بطوریکه پس از برادران عالمیان موفق شده پس از آنها در تیم ملی تنیس روی میز جایگاه قابل احترامی پیدا کند. بیشتر نتایج هدایی جوان در مسابقات برون مرزی مثبت و امیدوارکننده بوده است و او از معدود ورزشکارانی است که به بهترین نحو از اعزام های خارج از کشور استفاده کرده است.قطعا حمایت های فدراسیون تنیس روی میز از جوانانی چون امیر حسین هدایی در موفقیت های اخیر اثرگذار بوده است.هدایی میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» است.
ورود نسل تازه تنیس روی میز به عالم قهرمانی

متولد تهران و دیپلم حسابداری

-امیر حسین هدایی ملی پوش پینگ پنگ متولد 25 خرداد 1377 در تهران است.او در ابتدا به کیهان ورزشی می گوید:من بچه محله نارمک هستم . بیشتر بچه های محله مان به علت مصاحبه های تلویزیونی ام یا چاپ عکس هایم در نشریات ورزشی ،مرا می شناسند و با من رفیق هستند.اتفاقا روابط صمیمانه ای با دوستانم دارم. با یک سری از دوستانم همکلاس بودم و آنها ،مرا از نوجوانی می شناسند.

-وی ادامه داد: من در خانواده ای علاقه مند به ورزش متولد شدم. پدرم کشتی گیر بود و اگر اشتباه نکنم در دهه 60 کشتی می گرفت. عکس های مسابقات وی موجود است.من هم به واسطه علاقه پدرم به ورزش کم کم به تنیس روی میز گرایش پیدا کردم و ورزشکار شدم. اوائل در پارک ها با بچه ها بطور تفریحی پینگ پنگ بازی می کردم تا این که روزی، پسر عمویم با من صحبت کرد و از من خواست که به باشگاه بروم و در استعدادیابی پینگ پنگ شرکت کنم. من به باشگاه رفتم و در حضور مربی تست دادم و بازی کردم و مربی به من گفت که عملکردم خوب است و می توانم در پینگ پنگ پیشرفت کنم.

-ملی پوش پینگ پنگ اضافه کرد:اینطور بود که هر هفته به باشگاه می رفتم و در تمرینات پینگ پنگ شرکت می کردم و این مسبر ادامه دادم و الان در خدمت تیم ملی پینگ پنگ هستم.

-درحال حاضر دیپلم حسابداری دارد و درباره ادامه تحصیل خود در آینده عنوان کرد:طی یکسال گذشته درگیر مسابقات داخلی و خارجی هستم.الان مدتهاست که درگیر بازیهای آماده سازی هستم.بزودی مسابقات کسب سهمیه ورودی المپیک را پیش رو داریم و امسال درگیر مسابقات پشت سر هم هستیم. ان شاالله سال آینده برای ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه اقدام خواهم کرد و اتفاقا برای درس خواندن برنامه جدی دارم و می خواهم به موازات ورزش کردن ،درس هم بخوانم.

جهش قابل توجه در امیدهای جهان

-هدایی در بخش بعدی صحبت های خود درباره نحوه حضورش در تنیس روی میز حرفه ای گفت:مدتها در تمرینات آماده سازی شرکت کردم تا به شرایط مسابقه دادن برسم. پینگ پنگ یک ورزش زمانبراست و طول می کشد که یک ورزشکار در این رشته پیشرفت کند. اولین بار در پانزده سالگی مسابقه دادم و در بین جوانان ایران پنجم شدم.سال بعدی در مسابقات جوانان کشوری اول شدم.چهار بار در مسابقات جوانان به مقام نخست رسیدم.سال آخر جوانان بود که به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدیم به مرحله 8 تیم پایانی صعود کردیم و در این مسابقات هشتم شدیم.

-وی ادامه داد: در هفده سالگی حضورم در مسابقات انتخابی جدی تر شد. در آن برهه انتخاب نفرات براساس دستجات بود و بحث رنگینک که امروزه لحاظ می شود مطرح نبود.من قبل از آن که وارد دسته برتر شوم در رده های پایین تر عملکرد خوبی داشتم و جواز حضور در دسته برتر را کسب کردم.در دسته برتر با تمامی نفرات شایسته تنیس روی میز کشور مسابقه دادم و با سن کم در رده هفتم قرار گرفتم.برای من عنوان خوبی بود.من در نوزده سالگی انتخاب شدم و در دسته برتر قرار گرفتم.ضمنا پنج بار قبل از انتخاب در بین نفرات برتر موفق شدم در تور ایران فینالیست شوم.دوبار اول شدم. دوبار نایب قهرمانی را از آن خود کردم و یکبار هم به مقام سوم رسیدم.هم چنین چهارده ماه پیش به عنوان یکی از نفرات تیم ملی انتخاب شدم و به مسابقات مجارستان اعزام شدم.سپس در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کردم و آقایان نوشاد و نیما عالمیان اول و دوم شدند و من سوم شدم.برادران عالمیان حضورشان در تیم ملی قطعی است .

-هدایی اضافه کرد:در شش ماه گذشته موفق شدم رنگینک جهانی خود را در رده امیدها ارتقا دهم و از رتبه 150 به جمع 20 نفر برتر امیدهای جهان اضافه شوم.با کسب عنوان دومی در مسابقات نیجریه موفق شدم به جمع 10 بازیکن برتر زیر 21 سال جهان رسیدم . الان رنگینک جهانی من در رده بزرگسالان 250 است. قبلا رتبه جهانی ام هفتصد بود اما الان خیلی بالاتر آمده است.امیدوارم در سال انتخابی المپیک رنگینکم ارتقا پیدا کنید.

کارمان در مسابقات انتخابی المپیک دشوار است

-ملی پوش تنیس روی میز ایران در مسابقات بین المللی کره شمالی از صعود به فینال بازماند و مدال برنز گرفت.امیر حسین هدایی در مرحله نیمه نهایی برابر سانگ جی از کره شمالی قرار گرفت که با نتیجه 4 بر 1 بازی را واگذار کرد. هدایی با این نتیجه توانست مدال برنز مشترک را به همراه یکی دیگر از بازیکنان کره شمالی بگیرد.اوج درخشش امیرحسین هدایی ملی پوش در پینگ پنگ کسب مقام سوم مسابقات بین المللی کره شمالی بود. جوان مطرح تنیس روی میز در مسابقات معتبر کره شمالی توانست در حضور نفرات برتر پینگ پنگ به عنوان ارزشمند سومی برسد.به زعم کارشناسان عنوان سومی هدایی در این مسابقات ارزش قابل توجهی دارد و ارزش کار وی را دوچندان می کند.وی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:عنوان مهمی به دست آوردم.مسابقه دادن با نفراتی که رنگینک بالایی دارند ارزش مقام سومی ام را بالا می برد و از این بابت خوشحالم.

-در فینال مسابقات تنیس روی میز رده زیر 21 سال نیجریه، امیر حسین هدایی مقابل حریفش شکست خورد و به مدال نقره رسید.هدایی با نتیجه 3 برصفر بازی را به کریستین پلیتا از رومانی واگذار کرد و به مدال نقره را کسب کرد:«در مسابقات نیجریه هم با نفراتی مسابقه دادم که رنگینک شان قابل توجه بود.من در این رقابت ها نفرات خوب جهان را شکست دادم و فینالیست شدم اما در فینال نتیجه را واگذار کردم و مدال نقره بازیها را به دست آوردم.»

-وی ادامه داد:سطح فنی رقابت های تنیس روی میز لاگوس نیجریه بالا و تعداد زیادی از ورزشکاران بنام در رده سنی زیر 21 سال و ملی پوش از کشورهای مختلف در آن شرکت داشتند.در این رده سنی و برخلاف تصور،نفرات اول کشورهای مدعی اروپایی و برخی از کشورهایآسیایی شرکت داشتند، در مرحله گروهی هر سه حریف خود را به آسانی مغلوب و راهی مرحله حذفی شدم. در مرحله یک چهارم نهایی «باستین رمبرت» نفر اول تنیس روی میز فرانسه را با نتیجه 3 بر 2شکست دادم و در مرحله نیمه نهایی نیز «لارنس دووس» نفر اول زیر 21 سال بلژیک را با همین نتیجه از پیش رو برداشتم تابه فینال صعود کنم.

کسب سهمیه تیمی المپیک، هدف اصلی ما است

-سال المپیک برای تمامی ورزشکارانی که در عرصه قهرمانی حاضر هستند سالی حیاتی است. هدایی نیز در سال المپیک امیدوار است که تیم ملی پینگ پینگ در مسابقات تیمی موفق شود سهمیه تیمی المپیک 2020 ژاپن را از آن خود کند.هدایی دراین باره می گوید:امسال سالی است که می بایست بهترین عملکرد را در مسابقات انتخابی و تیمی داشته باشیم.اگر بتوانیم در رقابت های انتخابی و تیمی المپیک نتایج خوبی کسب کنیم و جواز حضور در المپیک را بگیرم تمامی نفرات تیم ملی در المپیک به میدان می روند.مسابقات انتخابی المپیک در پرتغال برگزار می شود و کار بسیار دشواری پیش رو داریم.زیرا ایران تیم بیست و پنجم جهان است و برای کسب جواز ورودی به المپیک باید بین 9 تیم پایانی این رقابت ها قرا بگیرد.حقیقتا سهمیه گرفتن در المپیک سخت است. امیدواریم در مسابقات انتخابی المپیک بتوانیم سهمیه به دست آوریم. امیدوارم اوضاع تیم ملی پینگ پنگ به همین شکل و با حمایت بیشتر پیش برود و ما در بهترین شرایط به مصاف حریفان مهم جهان برویم.

-وی ادامه داد:ما تلاش می کنیم تا سهمیه تیمی المپیک را به دست آوریم.الان سهمیه انفرادی مطرح نیست اگر ما سهمیه تیمی المپیک را کسب کنیم تمامی نفرات تیم ملی در المپیک فرصت مسابقه دادن پیدا می کنند.ما تلاش می کنیم تا سهمیه المپیک را بگیریم.

طرفدار پرسپولیس و لیورپول هستم

-همانطور که هدایی ملی پوش پینگ پنگ در بخش های قبلی خود با کیهان ورزشی بیان کرد در حال حاضر در دو عرصه مشغول رقابت است.هدایی دراین باره می گوید:من در سال المپبک در دو جبهه مشغول رقابت هستم. در لیگ آلمان شرکت کرده ام و مسابقه می دهم و پشت سر هم به خارج از کشور اعزام می شوم . هم چنین در مسابقات ملی نیز حضور دايم دارم و به همین جهت است که امسال تمام وقت در اختیار پینگ پنگ در عرصه ملی و باشگاهی هستم.همه کاره ها را کنار گذاشته ام و امسال فقط به پینگ پنگ و تیم ملی فکر می کنم.

-امیر حسین هدایی جزو نفرات ملی پوش پینگ پنگ است که با تمامی بروبچه های تنیس روی میز روابط صمیمانه ای دارد. او در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:من با همه ملی پوشان تنیس روی میز رفیق هستم.نمی خواهم اسم کسی را ببرم تا فردا از جانب دوستان دلخوری ای پیش بیاید.البته یک رفیق در رشته دوومیدانی دارم که روابط صمیمانه ای دارم و ایشان مربی بدنسازی من است.پیمان رجبی مربی من در بدنسازی است و روابط صمیمانه ای با او دارم.

-یکی از تفریحات میهمان این هفته «نگاه چند بعدی » فوتبال است. هدایی به فوتبال علاقه دارد و مسابقات یکی از پرطرفدارترین رشته های جهان را تعقیب می کند. هدایی دراین باره می گوید:فوتبال را از بچگی دوست دارم.پس از پینگ پنگ رشته موردعلاقه ام است و هرازگاهی با دوستان صمیمی خود فوتبال بازی می کنم.من طرفدارپروپاقرص تیم پرسپولیس هستم و لیورپول تیم موردعلاقه ام در خارج ار کشور است.لیورپول هفته گذشته قهرمان سوپرجام اروپا شد.

لازمه پیشرفت ما حمایت فدراسیون است

-یکی از مباحثی که در بین علاقه مندان به تنیس روی میز مطرح می شود نام رشته تخصصی امیر حسین هدایی است. برخی اسمش را پینگ پنگ گذاشته اند و برخی دیگر تنیس روی میز را نامی صحیح برای این رشته قلمداد می کنند.هدایی دراین باره توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:به نظرمن هر دو عنوان صحیح است.نام اصلی این رشته در جهان ورزش «Table Tennis » است. اگر به فارسی ترجمه کنیم می شود تنیس روی میز.پینگ پنگ هم گفته می شود .به صدای رفت و برگشت توپ روی میز ،پینگ پنگ می گویند. این اسم هم درست است و خیلی ها با این عنوان رشته ما را می شناسند.

-در بخشی بعدی گفت و گو با امیر حسین هدایی ملی پوش پینگ پنگ درباره انتظاراتش از مسئولان ورزش کشور صحبت کردیم.هدایی با احترام و ذکر خسته نباشید به مسئولان ورزش کشور به کیهان ورزشی گفت:من با سن کم توانستم با کسب عناوین مهم در مسابقات داخلی و خارجی پینگ پنگ خود را ثابت کنم.بارها در مسابقات داخلی و خارجی قهرمان شده ام.رنگینک خود را تک رقمی کرده ام و پیشرفت بین المللی داشته ام.همانطور که در بخش های قبلی گفتم در رنگینک جهانی امیدهای پینگ پنگ موفق شدم به جمع بیست نفر پایانی برسم.عنوان سومی مسابقات معتبر کره شمالی را در حضور نفرات شناخته شده با رنگینک عالی کسب کردم و بعد از نیما و نوشاد عالیمان در جایگاه سوم تنیس روی میز ایران هستم.از نظر ملی و بین المللی پیشرفت داشته ام والان از فدراسیون تنیس روی میز توقع دارم که در اعزام ها کما فی السابق حمایت کنند. من فقط توقع دارم که فدراسیون در این خصوص کمک کند.هر چه بیشتر به تورنمنت های برون مرزی اعزام شویم شرایط مان از نظر فنی بهتر خواهد شد.اعزام ما به کمپ مجهز خارجی سبب پیشرفت می شود و می توانیم در کمپ های خوب به شرایط آرمانی برسیم.لازمه پیشرفت ما حمایت فدراسیون تنیس روی میز است. البته ناگفته نماند که فدراسیون همیشه در حد بضاعت خودش از ملی پوشان حمایت کرده است .امیدواریم حمایت ها دامنه دار باشد .

چین ،صد میلیون پینگ پنگ باز دارد

-یکی از سرگرمی های امیر حسین هدایی ملی پوش تنیس روی میز در زمان بیکاری مطالعه است. او در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:معمولا در ساعات بیکاری مشغول به خواندن کتاب های روانشناسی می شوم.مطالعه این طور کتاب ها از نظر روحی و روانی به من کمک می کند.مطالعه در این بخش را دوست دارم.

-بیشتر ورزشکاران حرفه ای از ابتدای ورزش قهرمانی خود الگویی دارند که از نظر فنی و اجتماعی عملکردش را تعقیب و از ورزشکار موردعلاقه شان الگوبرداری می کنند. هدایی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید: دو پینگ پنگ باز چینی هستند که مدتهاست مسابقات شان را دنبال می کنند. آنها از نظر فنی الگوی من هستنمد.اگر در مسابقات خارجی باشیم سعی می کنم که بازیهایشان را از نزدیک تماشا نمایم .آنها جزو برترین نفرات جهان هستند .حتی فیلم های بازیهای این دو چینی را نگاه می کنم .البته با این دو ورزشکار چینی مسابقه نداده ام و از نظر فنی در سطح فوق العاده ای قرار دارند.

-هدایی ادامه داد: کشور چین صد میلیون نفر پینگ پنگ باز دارد . یعنی 20 میلیون بیشتر از جمعیت کشورمان ورزشکارانی دارد که تنیس روی میز بازی می کنند. حدود 20 هزار نفر پینگ پنگ باز حرفه ای و در سطح بالا دارد. صد نفر از پینگ پنگ بازان چینی جزو بهترین های جهان هستند . چین پتانسیل بالایی در پینگ پنگ جهان دارد . من دوبار به چین اعزام شدم و با چینی ها مسابقه دادم که یکبار سوم شدم.

-در بخش بعدی صحبت هایمان درباره حمایت خانواده اش صحبت کردیم که هدایی در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:خانواده همیشه برایم سنگ تمام گذاشته است و همواره حامی ام در تمامی عرصه ها بوده است.مادی و معنوی از من پشتیبانی کرده است . من ی برادر کوچکتر از خود دارم که حامی تمام قدم بوده است. هر جا مسابقه داشته باشم مرا همراهی می کند و دائما تشویقم می کند.البته خودش هم پینگ پنگ باز است و در مسابقات استانی صاحب مقام شده است.

رقابت با حریفان آسیایی آسان نیست

-ملی پوش تنیس روی میز که پایان شهریورماه همراه با «نوشاد و نیما عالمیان» و «امین احمدیان» در مسابقات تنیس روی میز قهرمانی آسیا شرکت خواهد کرد، درباره شرکت در اردوی آماده سازی تیم ملی نیز گفت:براساس برنامه از اول شهریور همراه با سایر ملی پوشان در آخرین اردوی متصل به مسابقات قهرمانی آسیا که 22 روز به طول می انجامد، در تهران و بابل شرکت خواهیم کرد.
وی درباره پیش بینی نتایج تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا که در اندونزی برگزار می شود، عنوان کرد: پیش بینی مسابقات به چند عامل از جمله قرعه مناسب و میزان آمادگی بازیکنان در جریان بازی ها بستگی دارد . امیدواریم در این مسابقات بختی بلند داشته و با قرعه مناسب روبه رو شویم. امیدوارمنتایج قابل قبولی کسب کنیم هرچند که دستیابی به این هدف در آسیا دشوار است.شرایط رقابت با مدعیان آسیایی به هیچ وجه آسان نیست اما ملی پوشان با قدرت در این مسابقات شرکت می کنند و هر آنچه که در توان دارند را به نمایش خواهند گذاشت تا بهترین نتیجه را کسب کنند.

-هدایی ملی پوش تنیس در پایان گفت:لازم است از حمایت های خانواده خود و فدراسیون تنیس روی میز تشکر کنم.البته بنده یک حامی دارم که از نظر مالی حامی ام بوده است. آقای مهندس احسانی مهر مدتهاست در تمامی اعزام ها حمایت کرده است و مثل یک پدر از من دلسوزانه پشتیبانی کرده است.انسان شریفی است که بدون چشمداشتی در کنارم بوده است.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نوید خرقانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
با عرض ارادت خدمت استاد مدنی کارشناس شناخته شده ورزش و اعضای تحریریه محترم کیهان ورزشی ،حمایت همه جانبه از امیرحسین هدایی استعداد بی نظبر پینگ پنگ وظیفه فدراسیون تنیس روی میز و وزارت ورزش است.قدر استعدادهایمان را بیشتر بدانیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار