PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
گفت و گو با علیرضا چراغعلی جوان اول تیم ذوب آهن اصفهان
علیرضا چراغعلی پدیده تیم ذوب آهن در فصل گذشته لیگ برتر بوده است. او که پیش تر در گسترش فولاد بازی می‌کرد، در فصل گذشته لیگ برتر به ذوب آهن پیوسته در ترکیب این تیم سبزپوش عملکرد خوبی از خود نشان داده است. چراغعلی پیش تر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا گلزنی کرده بود و در لیگ برتر هم پایش به گل باز شد تا همچنان جوان اول تیمش باشد.هافبک خوش تکنیک تیم ذوب آهن أصفهان امیدوار است در فصل تازه لیگ برتر به تیم ملی دعوت شود و ارزش های فنی را نمایان سازد.در سال های اخیر ذوب آهن، ستاره های زیادی از جمله پهلوان، مهدی پور و... را پرورش داده و حالا چراغعلی یکی از بهترین جوانان لیگ را در اختیار دارد. بازیکنی که البته نمی‌توان نمایش او را با یک فصل قضاوت کرد و برای بقا در سطح اول فوتبال ایران باید بهتر و بهتر شود.او میهمان این هفته ما است.

بچه محله طرشت تهران

-علیرضا چراغعلی بازیکن تیم ذوب آهن اصفهان متولد تهران است. او در آغاز گفت و گو با کیهان ورزشی اظهار داشت:من در 17 دی ماه 1375 متولد شدم . خانه ما در محله طرشت تهران است. زمین طرشت را بیشتر فوتبالی ها می شناسند .آقای علی پروین کاپیتن اسبق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در زمین طرشت تمرین می کند و این زمین به واسطه نام ایشان در بین فوتبالی ها شناخته شده است.

-وی ادامه داد: خانواده ما ورزشی نبود.پدرم ،شغلش آزاد است و اصلا سر و کاری با ورزش و رشته فوتبال نداشت ولی دایی ام به فوتبال علاقه مند بود و مشوق واقعی ام برای ورود به عالم فوتبال ،وی بود. دایی ام در زمانی که کوچک بودم مرا مدام تشویق کرد تا فوتبالیست شوم. تشویق های دایی ام باعث شد که فوتبال را جدی بگیرم و به مدرسه فوتبال بروم.برای پیشرفت بیشتر در تست فنی تیم های پایه های باشگاه سایپا شرکت کردم و قبول شدم و به عضویت تیم نونهالان سایپا درآمدم. استارت فوتبالی من از باشگاه سایپای تهران شروع شد.

-چراغعلی فوق دیپلم مدیریت دارد:«پس از دریافت دیپلم مثل تمامی جوانان در کنکور سراسری شرکت کردم و توانستم در رشته کاردانی مدیریت قبول شوم. البته هدفم ادامه تحصیل است و ان شاالله با کمک خداوند متعال برای مدرک کارشناشی اقدام خواهم کرد. دوست دارم رشته خود را تا مقاطع بالا ادامه دهم. به هر ترتیب فوتبال یک روزی تمام می شود و بایستی به فکر شغل دوم نیز بود گرچه فوتبال تمام زندگی ام است و اصلا دوست ندارم روزی روزگاری از فوتبال جدا شوم.»

آقای گل نونهالان تهران شدم

-علیرضا چراغعلی هافبک پشت مهاجم تیم ذوب آهن اصفهان از تیم نونهالان باشگاه سایپای تهران شروع کرد .او در بخش دوم صحبت های خود به کیهان ورزشی گفت:در پایه های سایپا نمره قبولی گرفتم و زیرنظر آقای محمد حسن عبدی وارد فوتبال پایه شدم. لازم است از این فرصت استفاده کنم و از آقای عبدی اولین مربی در باشگاه سایپا تشکر کنم.اتفاقا در همان فصل که برای نونهالان سایپا بازی می کردم آقای گل نونهالان تهران شدم.سپس شرایطی ایجاد شد تا به تیم نوجوانان نفت تهران اضافه شوم.در نفت تهران شرایط مناسبی داشتم و دوران خوبی را سپری کردم.آقای علی جلالی مربی ام در تیم نوجوانان نفت تهران بود و لازم است از این مربی زحمتکش و دلسوز تشکر کنم.در نفت تهران رشد کردم و به تیم جوانان نفت تهران هم پیوستم.وقتی در جوانان نفت بودم آقای علیرضا منصوریان سرمربی تیم بزرگسالان باشگاه شد.منصوریان بر سر تمرینات تیم جوانان حاضر می شد و مجوز حضورم در تیم بزرگسالان نفت را صادر کرد و من با تیم بزرگسالان تمرین می کردم. با حضور در بر سر تمرینات تیم بزرگسالان تجربیات تازه ای آموختم.البته فرصت بازی در ترکیب اصلی نفت دست نداد.طبیعی بود که با وجود برترین های لیگ برتر فرصتی به بازیکنان جوان نرسد. من هم یکی از آنها بود. آقایان سید جلال حسینی، علیرضا بیرانوند،وحید امیری، مرتضی پورعلی گنجی و... در تیم نفت تهران بازی می کردند و تیم پرمهره ای داشتیم که الان بیشترشان جزو نفرات کلیدی تیم ملی و تیم های لیگ برتری هستند.

لوکا به جوانان اهمیت می داد

-وی ادامه داد:همانطور که عرض کردم با نفت تهران در لیگ برتر به میدان نرفتم و از این رو برای بازی کردن در لیگ تصمیم گرفتم به تیم گسترش فولاد تبریز (ماشین سازی کنونی) ملحق شوم. متاسفانه در فصل نخست نیمکت نشین بودم و آقای فراز کمالوند سرمربی تیم گسترش فولاد از من در لیگ برتر استفاده نکرد. فصل دوم حضورم در گسترش فولاد تبریز با اتفاقات خوبی رقم خورد و آقای لوکا بوناچیچ سرمربی گسترش فولاد شد. با آمدن لوکا شرایط برای بازیکنان جوان تیم تغییر کرد. لوکا به بازیکنان جوان اعتقاد داشت و از آنها حمایت می کرد. لوکا پس از تماشای تمرینات از باشگاه خواست که مبلغ قراردادم افزایش پیدا کند و از من در بازیهای گسترش فولاد استفاده کرد. بازی کردن در ترکیب اصلی سبب شد تا انگیزه ام دوچندان شود. با جدایی بوناچیچ از گسترش فولاد شرایط من دوباره تغییر کرد و مثل گذشته نیمکت نشین شدم. آقای کریمی به بازیکنان جوان تیم توجه می کرد ولی فرصت بازی به من نرسید.بااین حال در تبریز نتوانستم از نظر فوتبالی رشد کنم.من در نفت تهران نیمکت نشین بودم اما فوتبالی ها ،مرا می شناختند ولی در گسترش فولاد تبریز پیشرفتم از نظر فنی متوقف شد.

حمایت علیرضا منصوریان کارساز بود

-چراغعلی اضافه کرد:نیمکت نشینی در گسترش فولاد سبب شد تا تصمیم به جدایی بگیرم. اتفاقا در همان ایامی که تصمیم به جدایی گرفتم آقای علیرضا منصوریان که به تازگی سکان هدایت تیم ذوب آهن أصفهان را برعهده گرفته بود با من تماس گرفت و از من خواست که به أصفهان بروم و شاگرد ایشان در ذوب آهن شوم. آقای محمد خرمگاه مربی ذوب آهن تماس گرفت و شرایط حضورم در ذوب آهن را مهیا کرد و از اواسط فصل گذشته به عضویت باشگاه ذوب آهن اصفهان درآمدم.آقای منصوریان نسبت به من شناخت کافی داشت و من هم تجربه کارکردن با منصوریان را داشتم و امروز خوشحالم که دوباره شاگرد منصوریان شدم. او یکی از مربیانی است که در فوتبال ما به بازیکنان جوان اهمیت می دهد و از آنان در تیمش استفاده می کند.لازم است از منصوریان بابت حمایت هایش سپاسگزاری کنم. علی آقا به من لطف کرد و از نظر فوتبالی کمکم کرد.حمایت های منصوریان کارساز بود و در رشد فوتبالی ام اهمیت ویژه ای داشت.

-وی ادامه داد:بازیکن تیم ذوب آهن أصفهان درباره پست تخصصی خود می گوید:از روز نخستی که وارد فوتبال پایه تهران شدم بنا به صلاحدید مربی ام در پست فوروارد بازی کردم.آقای جلالی مربی ام در پایه های نفت تهران اعتقاد داشت که من می توانم در وینگر چپ و راست هم بازی کنم. درحال حاضر در سه پست پشت مهاجم و وینگر چپ و راست برای تیمم بازی می کنم.

نصف جهان برایم خوش یمن بود

-چراغعلی دوباره به حضورش در نفت تهران اشاره کرد و از تیم خوب نفت در سالهای گذشته صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:واقعا نفت تهران با سرمربیگری علیرضا منصوریان تیم پرمهره و کارسازی بود. نفت تهران با هدایت منصوریان در هفته های پایانی سرنوشت قهرمانی لیگ برتر را تغییر داد و نفت با بازی جوانمردانه در هفته های پایانی توانست پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست دهد.تیم فوق العاده ای داشتیم که همانطور که در بخش قبلی خدمت تان عرض کردم ستارگانی چون سید جلال حسینی ،علیرضا بیرانوند،وحیدامیری و...را دراختیار داشت.

-وی درباره شهر اصفهان که اینک در آن، اقامت دارد ،گفت:من در تبریز از نظر فوتبالی پیشرفت نکردم. تبریز شهر زیبایی است ولی نیمکت نشینی در گسترش فولاد تبریز برایم پسرفت بود . از روزی که وارد اصفهان شدم و برای ذوب آهن بازی کردم شرایطم روز به روز با حمایت های منصوریان بهتر شد بطوریکه توانستم برای تیمم در لیگ قهرمانان آسیا گل بزنم و بازیکن مفیدی برای تیمم باشم.اصفهان را دوست دارم و طی چند ماه گذشته روزهای خوبی را در نصف جهان پشت سر گذاشته ام.

-علیرضا چراغعلی درباره بازی نخست خود در لیگ برتر به کیهان ورزشی گفت:اولین بازی من در لیگ برتربا پیراهن تیم ذوب آهن رقم خورد.ما در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان میزبان تیم ماشین سازی تبریز بودیم.من بنا به صلاحدید کادرفنی از دقیقه 60 وارد بازی شدم و با انگیزه بالا بازی کردم. نتیجه مسابقه مساوی شد.30 دقیقه فرصت داشتم تا در اولین بازی خودی نشان دهم. متاسفانه توپ هایمان به گل بدل نشد و یک امتیاز به حریف واگذار کردیم.

منصوریان گفت :این گوی و این میدان...

-وی ادامه داد:اولین گلی که در لیگ برتر به ثمر رساندم در فصل گذشته بود. در بازی با تیم پارس جنوبی موفق شدم اولین گل خود را برای ذوب آهن در جم به ثمر برسانم.شرایط خوبی داشتم و توانستم از موقعیت به دست آمده استفاده کنم و برای ذوب آهن گل بزنم.

-بازیکن تیم ذوب آهن اصفهان در لیگ قهرمانان آسیا درخشید و یک گل زیبا برای نماینده ایران در آسیا به ثمر رساند.چراغعلی درباره گل خود در بازی برابر تیم الوصل امارات می گوید:ابتدا تصور نمی کردم که علیرضا منصوریان از من در بازی برابر الوصل استفاده کند.وقتی متوجه شدم که در ترکیب اصلی ذوب آهن هستم خیلی خوشحال شدم و انگیزه ام بالا رفت.علی آقا قبل از بازی به من روحیه داد و گفت که این گوی و این میدان و برو حقت را بگیر.پس از شنیدن صحبت های روحیه بخش علی آقا با تمام وجود وارد زمین شدم و خداوند لطف کرد و موفق شدم در اولین بازی آسیایی خود گلزنی کنم.بازی در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان بود و خوشحالم که این گل را در نصف جهان به ثمر رساندم و از این شانس بزرگ به خوبی استفاده کردم.

-وی اضافه کرد:آنقدر خوشحال شدم که در پوست خود نمی گنجیدم.از این طرف خوشحال بودم که کادرفنی به من اعتماد کرد و توانستم به نحو احسن به اعتماد منصوریان پاسخ مثبت بدهم. البته نباید از دعای خیر پدرومادر غافل شوم. دعای خیر پدرومادرم همیشه به من کمک کرده است.

امیدوار بودم که به تیم امید دعوت شوم

-تیم ملی از اهداف مهم ورزشکاران است.چراغعلی از انتخاب نشدن خود در تیم های پایه ملی ناراحت است و دراین باره به کیهان ورزشی گفت:متاسفانه در گسترش فولاد تبریز نیمکت نشین بودم و به تیم های پایه ملی دعوت نشدم.خیلی ضرر کردم.البته در ذوب آهن اصفهان شروع خوبی داشتم و با گلی که در لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رساندم و امیدوار بودم که به تیم ملی دعوت شوم. متاسفانه کادرفنی تیم ملی دعوتم نکرد در حالی که بازیکنانی بودند که در تیم های خود نیمکت نشین شدند و کادرفنی به آنها فرصت داد تا به تیم ملی دعوت شوند.البته به نظر کادرفنی تیم های پایه ملی احترام می گذارم ولی شرایط من مناسب بود و می توانستم به تیم ملی دعوت شوم. با این حال تلاش می کنم تا اعتماد کادرفنی تیم امید را جلب کنم.

-چراغعلی درباره عملکرد خود در فصل تازه لیگ برتر می گوید:امسال در لیگ برتر از ابتدا به میدان رفتم. متاسفانه در اولین بازی برابر سایپای تهران دچار بدشانسی شدم.یک کارت زرد در نیمه اول از داور گرفتم و در نیمه دوم هم ناخواسته کارت زرد دوم را دریافت کردم و داور با نشان دادن کارت قرمز از زمین اخراجم کرد.کارت اول درست بود اما کارت دوم من درست نبود. به نظر من، داور در دادن کارت زرد دوم اشتباه کرد زیرا من قصدی برای زدن بازیکن حریف نداشتم و هدفم زدن توپ بود. به هر حال اخراج شدم و داور حرف اول و آخر را در زمین می زند.

چهار بازی دشوار پیش رو داریم

-وی ادامه داد: باشگاه ذوب آهن أصفهان برای فصل تازه لیگ برتر برنامه ریزی خوبی کرده است.البته شروع حرکت تازه با هدایت علیرضا منصوریان از أواسط فصل گذشته لیگ برتر آغاز شد.قرار است بازیکنان سرباز به ذوب آهن اضافه شوند و تیم به شرایط دلخواه برسد. گرچه تیم ذوب آهن ،چهار بازی دشوار پیش رو دارد که امتیازاتش برای ما بسیار مهم است.

-چراغعلی اضافه کرد: من در پست پشت مهاجم بازی می کنم و بنا به خواسته سرمربی در دو پست وینگر چپ و راست هم انجام وظیفه می نمایم.آقای قاسم حدادی فر کاپیتن بااخلاق تیممان هم پست من هستند و خوشحالم که رقیب بزرگی چون آقا قاسم را در کنار دارم. آقای عباسی نیز هم پست من است و با ایشان نیز رقابت سالم دارم.آقای محمد رضا خلعتبری بازیکن باتجربه نیز هم پست من است که درحال حاضر مشغول انجام تمرینات آماده سازی است.متاسفانه خلعتبری در فصل گذشته رباط صلیبی پاره کرد و ماهها از فوتبال دور بود. البته تمریناتش را شروع کرده و روز به روز بهتر می شود.برای تمامی هم پستی هایم در ذوب آهن آرزوی بهترین ها را دارم.

من از حدادی فر یاد گرفتم که انسان باشم

-چراغعلی درباره خصوصیات اخلاقی کاپیتن ذوب اهن گفت: آقای حدادی فر فقط کاپیتن تیم نیست بلکه یک برادر بزرگتر برای تمامی بازیکنان است.حدادی فر فرد بزرگی از نظر شخصیتی است.انسان باکمالی است و بایستی در کنارش باشی تا به ویژگی های اخلاقی او پی ببرید.حدادی فر به بازیکنان جوان تیم کمک می کند و از نظر رفتاری فوق العاده است.او همواره به بازیکنان جوان درس زندگی می دهد و من از او یاد گرفتم که انسان باشم و به همبازی خود کمک کنم.رقابتش سالم است و دوست دارد بازیکنان جوان تیمش رشد کنند.گاهی مثل یک برادر از بازیکنان حمایت می کند و خوشحالم که در کنار آقا قاسم فوتبال بازی می کنم.

-بازیکن تیم ذوب آهن درباره علیرضا منصوریان سرمربی خود به کیهان ورزشی گفت:منصوریان شخصیت خوبی دارد و همیشه حامی بازیکنان جوان است.او به پیشرفت فوتبالیست های جوان کمک می کند و برای تیمش با دل و جان کار می کند.برای تک تک بازیکنان خود ارزش قائل است.مهم ترین ویژگی منصوریان در مربیگری این است که به بازیکنان جوان اعتقاد دارد و بستر رشد آنان را فراهم می کند.

-وی ادامه داد: هرگاه به تهران سفر کنیم منصوریان ،بازیکنانش را به صرف ناهار به رستوران خود دعوت می کند و بازیکنانش را گردهم می آورد و از آنها پذیرایی می کند.

طرفدار شنا و پینگ پنگ

-هر فوتبالیستی دوست دارد که به تیم ملی دعوت شود و برای تیم کشور خود بازی کند. وی دراین باره می گوید:تلاشم را دوچندان می کنم تا در لیگ برتر دیده شوم.امیدوارم آقای مارک ویلموتس ،مرا به تیم ملی کند و من هم به عنوان یک فوتبالست جوان در تیم ملی به میدان بروم.البته بخشی از کار برعهده خودم است و این که بازیهای خوبی انجام دهم و فرصت ها را مغتنم بشمارم.

-چراغعلی درباره علاقه اش به سایر رشته های ورزشی گفت:هر گاه وقت داشته باشم پینگ پنگ بازی می کنم یا مشغول شنا می شوم.این دو رشته ورزشی را دوست دارم .

-وی ادامه داد: متاسفانه مدتهاست که کتابی نخوانده ام. وقتی در تبریز سکونت داشتم و کمتر بازی به من در گسترش فولاد می رسید بیشتر کتاب می خواندم و وقتم را با مطالعه پر می کردم.از زمانی که به أصفهان آمده ام تمام حواسم به تمرینات تیمی است و این که بتوانم از فرصت ها استفاده نمایم.

-چراغعلی درباره فصل تازه لیگ برتر به کیهان ورزشی گفت:لیگ امسال دیدنی خواهد شد و چند تیم مدعی قهرمانی خواهند بود. بیشتر تیم ها نفرات خوبی را به خدمت گرفته اند و چشم به رده های بالای جدول رده بندی لیگ برتر دارند.به نظر من قهرمانی لیگ امسال به هفته های پایانی می کشد و امیدوارم ذوب آهن هم جزو مدعیان قهرمانی لیگ باشد.

-وی درباره عملکرد ذوب آهن نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: ذوب آهن در مرحله گروهی عالی عمل کرد و مرحله بعدی لیگ قهرمانان راه یافت.شرایط الاتحاد عربستان حریف ما در مرحله حذفی لیگ قهرمانان با جذب چند بازیکن خوب خارجی بهتر شد و ما نتوانستیم در مجموع دو بازی رفت و برگشت به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم. به نظر من بازیکنان ما از نفرات خارجی الاتحاد ترس داشتند و همین بیم بر روی روحیات بازیکنان ما تاثیر منفی گذاشت.البته با شروع بازی متوجه شدیم که نفرات خارجی الاتحاد مثل ما هستند و فوتبال بازی می کنند و اگر دوندگی بیشتر داشته باشیم قادر هستیم آنها را از بازی خارج کنیم.متاسفانه در بازی برگشت شرایط جوی به نفع ما نبود.

-الگوی فنی چراغعلی ،علی کریمی کاپیتن پیشین پرسپولیس و تیم ملی است.به زعم خودش، ایسکو هافبک رئال مادرید هم الگوی خارجی او در عالم فوتبال است.

-وی در پایان گفت:از علیرضا منصوریان تشکر می کنم که همواره یارویاورم بوده و به من اعتماد کرده است.هم چنین از خانواده ام بابت تمامی حمایت هایشان ممنون هستم.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار