PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۴۸۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
گفت و گو با علیرضا نجاتی، ملی پوش جوان کشتی فرنگی
کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی امسال به میزبانی قزاقستان، پدیده ای داشت که کشتی هایش تحسین برانگیز بود. علیرضا نجاتی با مدال برنزی که در مسابقات جهانی 2019 کسب کرد مربیان تیم ملی کشتی فرنگی را برای رقابت های آینده امیدوار کرد.بطوریکه خبر رسید که مدال نجاتی به محمد بنا مربی نامدار کشتی فرنگی چسبیده است و او از مدال آوری جوان قمی تیم ملی کلی کیف کرده است.نجاتی هم مدال گرفت و هم سهمیه المپیک وزن ۶۰ کیلوگرم را به دست آورد.این فرنگی کار جوان و اهل شهر قم یک ماه قبل در مسابقات گرجستان به مدال برنز رسید، اما چند ماه قبل در جام تورلیخانوف قزاقستان طلایی شده بود. او که سابقه ای در رده بزرگسالان نداشت، قبلا کسب مدال برنز جوانان جهان را تجربه کرده بود و حالا روی سکوی جهانی بزرگسالان هم رفته است.او میهمان این هفته ما است.

کشتی گیری از محله محروم نیروگاه قم

-علیرضا نجاتی ملی پوش کشتی فرنگی در وزن 60 کیلوگرم متولد قم است و در 21 آذر 1377 دیده به جهان گشود:«اصلیت ما زنجانی است و من بچه محله نیروگاه قم هستم .نیروگاه جزو محلات محروم قم به شمار می آید. بیشتر جوانان محله نیروگاه به ورزش کردن علاقه مند هستند و آقای روح ا... میکائیلی مربی ارزنده کشتی فرنگی قم ،چندین سال گذشته در محله نیروگاه استعدادیابی کردند تا تعدادی از جوانان نیروگاه جذب کشتی فرنگی شوند.»

-وی ادامه داد: ورزش نخست قم ،فوتسال و فوتبال بود اما چند صباحی است که به همت آقای میکائیلی مربی کشتی فرنگی و دستیارانشان در خانه کشتی قم دیدگاه ها عوض شده و جوانان به کشتی فرنگی روی آورده اند.البته کشتی گیران قمی از گذشته مطرح بوده اند و شهر ما،قهرمانانی در کشتی داشته که بارها نامشان در سطح نخست کشتی کشور مطرح شده است. حیدری،ابراهیمی و پورنیا و...جزو کشتی گیران قم هستند که بارها در مسابقات قهرمانی روی سکو رفته اند.کشتی در قم روند رو به رشد دارد.

-علیرضا در خانواده ای ورزشکار شد که برادر بزرگترش کشتی گیر بود. او دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:برادر بزرگترم فرنگی کار بود و او تنها عضو ورزشی خانواده است.پدرم ،شغل آزاد دارد و دارای پنج برادر هستم و در حال حاضر اواخر دوران سربازی ام را سپری می کنم. قرار است 20 روز دیگر سربازی ام به پایان برسد.تصمیم دارم که پس از سربازی برای ادامه تحصیل اقدام کنم. قصد دارم به دانشگاه بروم و در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم.رشته تربیت بدنی برایم مهم است زیرا به عنوان یک ورزشکار دوست دارم ورزش را به شکل آکادمیک بیاموزم.

میکائیلی تشویق مان کرد و کشتی گیر شدیم

-وی درباره نحوه ورودش به عالم کشتی فرنگی در بخش بعدی صحبت هایش به کیهان ورزشی گفت:سال 1388 بود که با حمایت و لطف آقای میکائیلی وارد کشتی فرنگی شدم.اوائل تعدادمان برای حضور در تمرینات کشتی فرنگی زیاد بود ولی پس از مدتی به 13 نفر رسید و سپس شش نفر شدیم و در کشتی فرنگی قم ماندیم.البته ماجرای حضورمان در کشتی فرنگی این طور بود که یک روز به همراه دوستان از جلوی خانه کشتی قم عبور می کردیم که تصمیم گرفتیم برای تماشای تمرینات به خانه کشتی قم برویم. وارد سالن شدیم و تمرینات کشتی را نگاه کردیم. آقای میکائیلی مسئول فنی خانه کشتی قم در سالن حضور داشت و پس از دیدن ما گفت که برای صحبت کنار تشک برویم. دست جمعی کنار تشک رفتیم و با آقای میکائیلی صحبت کردیم و ما را به کشتی گرفتن تشویق کرد و این که بر سر تمرینات کشتی فرنگی حاضر شویم.اینطور بود که از فردای همان روز به خانه کشتی قم رفتیم و تمرینات مان را شروع کردیم.آقای میکائیلی مربی کشتی فرنگی است و اینطور بود که ما هم به کشتی فرنگی علاقه پیدا کردیم و فرنگی کار شدیم. البته کشتی فرنگی در قم رشد کرده است.ضمن این که یک قهرمان هم داشت که چند سال پیش درگذشت.محسن پودنکی ملی پوش سابق تیم کشتی فرنگی پس از تحمل ماهها بیماری درگذشت.خدابیامرز، عضو تیم ملی کشتی فرنگی در وزن 74 کیلوگرم بود و در جام جهانی 2005 به همراه تیم ملی ایران عنوان سوم را به دست آورد.این کشتی‌گیر قمی سابقه غلبه بر نخبگانی مثل الکساندر دکتریشویلی قهرمان المپیک آتن از ازبکستان را در کارنامه دارد. حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و رقابت‌های امیدهای جهان را نیز در کارنامه اش داشت.

عناوین جهانی و آسیایی نجاتی

-خانه کشتی قم پایگاه فرنگی کاران است و علیرضا نجاتی ملی پوش فرنگی کار دراین باره توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:آقای میکائیلی بر تمامی رده های کشتی فرنگی خانه کشتی قم نظارت دارد.آقای محمد شکری پور مربی نونهالان کشتی فرنگی خانه کشتی هستند. تمرینات جوانان نیز زیرنظر آقای مهدی عزیززاده برگزار می شود و آقایان ناصر تهرانی و احمد مودب مربیان بزرگسالان هستند.میکائیلی از ساعت 3 تا 10 شب بر تمرینات تمامی رده ها نظارت دارد . میکائیلی مربی من است و تمریناتم را زیرنظر ایشان برگزار می کنم.لازم است از ایشان و سایر مربیان خانه کشتی قم تشکر کنم که برای پیشرفت کشتی فرنگی شهرمان زحمات زیادی می کشند.

-وی درباره عناوینی که طی سالهای گذشته کسب کرده است به کیهان ورزشی گفت:من در رده نونهالان موفق نشدم مدالی به دست آورم ولی در رده نوجوانان توانستم در همان سال نخست روی سکوی قهرمانی بروم و اولین قهرمانی را جشن بگیرم.آقای علی اشکانی مربی مان بود و با تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران به مسابقات جهانی اعزام شدم.در این مسابقات برنز گرفتم که به نظر من عنوان مهمی بود و بااهمیت ترین مدالم در رده پایه به شمار می آید.سال 2016 به تیم جوانان کشتی فرنگی دعوت شدم و با تیم کشورمان در مسابقات آسیایی به میزبانی فیلیپین شرکت کردم و در وزن 50 کیلوگرم سوم شدم و برنز گرفتم.مدتی درگیر مصدومیت بودم و پس از مداوا در سال 2018 دوباره به کشتی فرنگی برگشتم و با تیم جوانان کشتی فرنگی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدم.در این دوره از رقابت ها دوم شدم.پس از مدتی هم در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کردم و آنجا هم برنز گرفتم.امسال هم در مسابقات قهرمانی جهان باکمک خداوند و زحمات مربیان تیم ملی کشتی فرنگی بخصوص آقای میکائیلی توانستم روی سکوی سوم مسابقات جهانی به میزبانی قراقستان بروم.

بنا به من اعتماد کرد

-علیرضا نجاتی در مسابقات قهرمانی جهان امسال به میزبانی قزاقستان در اولین سال حضورش مدال باارزشی کسب کرد. مدال برنز نجاتی در مسابقات جهانی از این بابت ارزشمند است که او به عنوان یک جوان روی سکو رفت و پدیده کشتی فرنگی ایران در نورسلطان قزاقستان لقب گرفت. او دراین باره می گوید:البته کسب این مدال جهانی از هشت ماه گذشته استارت خورد. زمانی که مربیان تیم ملی کشتی فرنگی به من اعتماد کردند و مرا به مسابقات جایزه بزرگ قزاقستان اعزام کردند.در این دوره از رقابت ها حدود 43 کشتی گیر برتر جهان شرکت کردند.هر کسی در وزن 60 کیلوگرم مدعی کسب مدال بود به قزاقستان آمد . در این رقابت ها با فرنگی کاران خوبی کشتی گرفتم.پنج کشتی مهم گرفتم و در قزاقستان اول شدم. تجربه جهانی در مسابقات جایزه بزرگ قزاقستان کسب کردم . پس از مدتی از این رقابت ها، آقای محمد بنا سرمربی کشتی فرنگی شد و به من اعتماد کرد و فرصت داد تا در مسابقات گرجستان کشتی بگیرم.اتفاقا در این مسابقات هم تجربه کسب کردم.لازم است از توجه و زحمات آقای بنا تشکر کنم.

راهنمایی های سوریان موثر بود

-وی ادامه داد: پیش از اعزام به مسابقات جهانی امسال به میزبانی قزاقستان با کمک مربیان، تمامی کشتی های حریفان را آنالیز کردیم.تماشای کشتی ها و آنالیزشان ،خیلی کمک کرد تا با شناخت لازم روی تشک مسابقات جهانی امسال بروم.من از دوران نوجوانی، کشتی های قهرمانان جهان را دنبال می کردم و کشتی هایشان را می دیدم. یک زمانی دوست داشتم کشتی های قهرمانان جهان را از نزدیک ببینم تا با نحوه کشتی ها و اجرای فنون شان آشنا شوم.ضمن این که آقای حمید سوریان نایب رئیس فدراسیون کشتی و قهرمان المپیک و مسابقات جهانی پیش از حضور در رقابت های جهانی امسال با من صحبت کرد و نکات مهمی را به من گفت که حقیقتا در کسب مدال ،خیلی کمکم کرد.آقای سوریان چندین جلسه بر سر تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی حاضر شد و حریفان جهانی ام را آنالیز کرد.نکات خوبی که سبب شد در مسابقات جهانی امسال راحت تر کشتی بگیرم و با آسودگی و روحیه بالا روی تشک بروم.

مدال نجاتی جوان خیلی به محمد بنا چسبید

-علیرضا نجاتی در وزن 60 کیلوگرم مسابقات جهانی قزاقستان ،بعد از شکست دادن رقبایی از ترکمنستان، مصر و کره جنوبی در یک چهارم نهایی به مصاف ایوو آنگلوف از بلغارستان رفت که سابقه قهرمانی جهان را هم در کارنامه داشت. او این حریف را هم برخلاف پیش‌بینی‌ها شکست داد و به نیمه نهایی رفت.این فرنگی کار جوان ایرانی در نیمه نهایی نتوانست برابر کنیچیرو فومیتا قهرمان جهان از کشور ژاپن دوام بیاورد و شکست خورد اما اوج کارش در دیدار رده بندی بود که المورات تاسمورادوف دارنده مدال برنز المپیک و نقره و برنز جهان از ازبکستان را مغلوب کرد در حالی که 5 بر صفر عقب افتاده بود.با اینکه پیش بینی می شد این جوان در اولین تجربه جهانی خود نتواند از پس حریف قدرتمند خود بربیاید،‌ او نمایش دلپذیری در این کشتی داشت.البته این تاسمورادوف بود که از غفلت نجاتی در ثانیه های ابتدایی استفاده کرد و او را به پُل زد. بعد از اینکه داوران 4 امتیاز به کشتی گیر ازبکستانی دادند، اعتراض مربیان ایرانی هم به ثمر ننشست تا کشتی 5 بر صفر شود. نجاتی با انگیزه ای تحسین برانگیز و جنگندگی بالا برای جبران امتیازات از دست رفته،‌ دست به کار شد. این فرنگی کار جوان با اجرای فنون تماشایی 3 بار حریف خود را خاک کرد و یک امتیاز هم در حالت خاک از او گرفت تا کشتی 7-5 شود. نجاتی خیلی خوب توانست در یک دقیقه پایانی، کشتی را کنترل کند و در نهایت برنده این کشتی سخت شود.فرنگی کار جوان ایرانی با این پیروزی به مدال برنز جهان رسید تا بعد از سعید عبدولی دومین برنزی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی 2019 لقب بگیرد.این مدال برنز به محمد بنا هم خیلی چسبید و او حسابی بعد از کشتی خوشحال بود.

امیدوارم نماینده ایران در المپیک باشم

-نجاتی اضافه کرد:خوشبختانه با کمک خداوند و راهنمایی های کادرفنی و سوریان توانستم به مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی جهان صعود کنم ولی در نیمه نهایی مغلوب حریف ژاپنی شدم اما در رده بندی خدا کمک کرد و موفق شدم حریف ازبک را در یک کشتی سخت شکست دهم و مدال برنز را تصاحب کنم.

-نجاتی ملی پوش وزن 60 کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های جهانی امسال موفق شد سهمیه ورودی به المپیک را در کسب کند.علیرضا در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:خوشحالم که سهمیه ورودی به المپیک 2020 ژاپن را به دست آوردم.البته آرزوی من این است که در المپیک آینده بر روی تشک بروم و برای کشورم کشتی بگیرم و بتوانم مدال کسب کنم . آرزویم این است که پرچم ایران را در المپیک به اهتزاز درآورم.امیدوارم یکی از نفرات فیکس تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک ژاپن باشم .البته در وزن من کشتی گیران باتجربه ای در داخل حضور دارند که تجربه شان بالاست . رقیبان جدی ای در کشتی فرنگی دارم که بیشتر از من به مسابقات برون مرزی اعزام شده اند.قطعا کارم در رسیدن به دوبنده تیم ملی برای المپیک آسان نیست.

-علیرضا درباره حریفان اصلی خود در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به کیهان ورزشی گفت:سه حریف جهانی دارم که برای کسب مدال می بایست این سه نفر را شکست دهم.حریفانی از ژاپن،روسیه و قزاقستان که هر سه جزو نفرات برتر وزن ۶۰ کیلو گرم هستند.البته در مسابقات جهانی امسال تجارب مفیدی کسب کردم که قطعا در کشتی های آینده بکارم می آید.

تعداد کشتی های المپیک کمتر است...

-علیرضا نجاتی پدیده کشتی فرنگی در مسابقات جهانی امسال امیدوار است که مسئولان ورزش برای ورزشکاران حرفه ای حقوقی ثابت درنظر بگیرند تا ورزشکاران حرفه ای با کمترین دغدغه تمرین کنند و برای مسابقات آسیایی و جهانی آماده شوند. وی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:بیشتر کشتی گیران از قشر متوسط جامعه هستند و شغلی غیر از ورزش کردن ندارند.اگر وزارت ورزش در این زمینه برنامه ریزی کند و برای مدال آوران حقوقی مصوب نماید ما با تمرکز بیشتر ورزش می کنیم .

-وی با تشکر از فدراسیون کشتی در خصوص بهبودی وضعیت اردوهای تیم های ملی عنوان کرد:از وقتی آقای علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی شده اند کیفیت برگزاری اردوهای تیم های ملی بالا رفته است بطوریکه غذای کشتی گیران با کیفیت تر شده و شرایط اردوها هفته به هفته بهتر شده است.البته مکمل غذایی نداریم و فدراسیون در أوضاع کنونی با مشکلات مالی مواجه است و آقایان دبیر و سوریان در تلاش هستند تا بدهی های فدراسیون بر روی اردوهای آماده سازی تیم های ملی تاثیر منفی نگذارد.

-هر کشتی گیری آرزو دارد که مدال ارزشمند المپیک را تصاحب کند و به تالار افتخارات ورزش کشورش اضافه شود.وی درباره این آرزوی مهم ورزشی خود می گوید: مدال گرفتن در المپیک دشوار است اما تعداد کشتی ها برای کسب مدال کمتر است. یک کشتی با چهار کشتی به مدال طلا می رسد درحالی که در مسابقات جهانی می بایست بیشتر کشتی بگیری تا به مدال برسی.در مسابقات جهانی حدود ۴۶ کشتی گیر شرکت می کنند اما در المپیک ۱۶ کشتی حضور دارند ،مسیر رسیدن به مدال المپیک متفاوت است و امیدوارم به این آرزوی مهم ورزشی برسم.

پرسپولیس مغرور شد و به سپاهان باخت

-وی ادامه داد:همه چیز برای کسب مدال المپیک به روحیات و امادگی ورزشکار بستگی دارد.آقای سوریان در این خصوص با من مفصل صحبت کرد و نکات آموزنده ای را برایم به زبان آورد که جای تشکر دارد.سوریان گفت که اگر یکبار دستم به مدال جهانی برسد آن وقت متوجه می شوم که مدال گرفتن آنچنان هم سخت نیست!روحیات ورزشکار در مسابقات مهم خیلی اهمیت دارد .ورزشکار باروحیه یک گام از حریف خود پیش است ،

-نجاتی به فوتبال علاقه مند است:«پرسپولیسی هستم و بازیهای تیم مورد علاقه ام را دنبال می کنم.به نظر من پرسپولیسی ها پس از فتح دربی مغرور شدند و در بازی برابر تیم سپاهان اصفهان شکست خوردند.البته نباید فراموش کنیم که سپاهان جزو تیم های خوب لیگ برتر است و نفرات ارزشمندی دارد. من فوتبال را دوست دارم و تا قبل دعوت شدن به تیم ملی کشتی فرنگی به اتفاق دوستان به زمین چمن می رفتم و فوتبال بازی می کردم. الان بخاطر ترس از آسیب دیدگی فقط فوتبال را تماشا می کنم.»

-علیرضا قبل از هر مسابقاتی به حرم حضرت معصومه (س) می رود و نذر می کند.وی دراین باره توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:قبل از اعزام به مسابقات به زیارت حضرت معصومه (س) می روم و نذر می کنم و در فضای روحانی حرم حضرت متحول می شوم. پس از مسابقات به حرم حضرت می روم و نذرم را ادا می کنم.حرم حضرت معصومه(س) مکانی روحانی است که هر گاه به قم برگردم حتما به زیارت شان می روم.قبل از مسابقات جهانی قزاقستان نیز به حرم حضرت رفتم و نذر کردم که اگر مدال بگیرم حتما به پابوس حرم حضرت معصومه (س) بروم. به لطف خداوند مدال گرفتم و نذرم را ادا کردم.

-وی در پایان گفت:ابتدا از خانواده و مربیان بابت زحماتی که برایم کشیده اند تشکر می کنم. هم چنین از ستاد فرماندهی استان قم بابت موافقت با مرخصی هایم برای حضور در اردوها و سفرهای برون مرزی نهایت سپاسگزاری را دارم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
حمایت شود در المپیک مدال طلا می گیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار