PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
علی میری ملی پوش وزنه برداری که در مسابقات جهانی امسال،همه را غافلگیر کرد
علی میری وزنه برادر ملی پوش که در مسابقات جهانی امسال به میزبانی تایلند نایب قهرمان شد جوانی از ارومیه است.در دسته 89 مسابقات قهرمانی جهان امسال بالاتر از حد انتظار ظاهر شد و نشان داد که جوانی باآتیه در عالم پولاد سرد است و آرزوهای بزرگی در دنیای وزنه برداری دارد.انگیزه بالا و جسارت به علی میری کمک کرد تا مدال جهانی بگیرد.او بر روی تخته جهانی و در رقابت میلیمتری دسته 89 کیلوگرم مسابقات جهانی 2019 تایلند با کسب یک مدال برنز دوضرب و عنوان نایب قهرمانی جهان در مجموع کارنامه ای روشن و قابل قبول برای خود ثبت کرد. علی میری ملی پوش آذری زبان «ارومیه ای» تیم ملی وزنه برداری مطمئنا یکی از ستاره های آینده وزنه برداری ایران است که می تواند سال ها برای ما در عرصه های مختلف بین المللی مدال و افتخار کسب کند.

داستان نایب قهرمانی جهان

-علی میری وزنه بردار ملی پوش دسته 89 کیلوگرم در مسابقات جهانی امسال به میزبانی تایلند نایب قهرمان شد. علی میری در حرکت اول دوضرب موفق به مهار وزنه 202 کیلوگرمی شد، میری در سومین حرکت موفق به مهار وزنه 207 کیلوگرمی شد. اما در حرکت سوم موفق‌ به مهار وزنه 210 کیلوگرمی نشد تا با همان 207 کیلوگرم یه مدال برنز دوضرب و مجموع 374 کیلوگرم به مدال نقره مجموع دست یابد.در این دسته ،وزنه‌بردار ارمنستان‌ با مجموع 375 کیلوگرم قهرمان شد. مدال برنز مجموع هم به وزنه‌بردار گرجستان با 371 کیلوگرم رسید.

-میری درباره کسب عنوان نایب قهرمانی جهان خود در سال 2019 می گوید: خیلی ها باورشان نمی شد که من بتوانم در رقابت های جهانی بزرگسالان مدال آور باشم. اما من هم بخاطر اینکه یک چنین تفکر منفی را از بین ببرم.بیش از3 ماه به صورت شبانه روزی و مستمر تحت نظر آقای برخواه و کادرفنی تیم ملی وزنه برداری در اردو بودم و سخت تلاش و تمرین کردم. فکر می کنم اینکه بیش از سه ماه دور از خانه و خانواده باشی و تمام فکر و ذکرت این باشد که در مسابقات جهانی بتوانی جواب اعتماد کادرفنی و مجموعه فدراسیون را بدهی کافی است برای اینکه به همه آنهایی که اینطور در مورد من ذهنیت داشتند ثابت کنی که همه چیز برایم در وزنه برداری تغییر کرده است. حقیقتا برای موفقیت در مسابقات جهانی از جان مایه گذاشتم مثل تک تک هم تیمی هایم و خوشحالم که این همه زحمت و تلاش در تایلند به بار نشست.

-وی ادامه داد:وقتی وزنه ها را بالا بردم و نایب قهرمانی ام قطعی شد همان جا آقای برخواه هم به من گفت اصلا انتظار نداشتم این وزنه ها را بزنی. من در تمرین 166 یک ضرب زده بودم، آن جا 167 زدم. در حالی که با توجه به جو مسابقه و فشاری که هست، اگر بتوانی رکورد تمرینی خودت را ثبت کنی شاهکار کرده ای که من توانستم یک کیلو هم رکورد بزنم. خدا را شکر تمرینات خوبی قبل از مسابقات داشتم، البته پیش از رکوردگیری شمال کمی از ناحیه لگن هم آسیب دیده بودم و طوری بود که نمی توانستم بلند شوم و دو روز کامل خوابیده بودم. سعید علی حسینی به من گفت تو نمی توانی وزنه بزنی و اگر سریع هم بهبود پیدا کنی یک ماه طول می کشد.رکوردگیری شمال کشورهم حدود 25 روز بعد بود. من از فردای آن روز شروع به تمرین کردم. در مسابقات جهانی هم 207 کیلو گرم را که زدم به سمت چپ متمایل شدم و چون لگنم خوب جا نیفتاده بود به من فشار آمد ولی خدا را شکر توانستم آن وزنه را مهار کنم و نقره مجموع را بگیرم. قبل از اعزام به مسابقات هم وضعیتم چندان مساعد نبود چون سرما هم خورده بودم و کمی کاهش وزن داشتم. کادر فنی بیشتر روی محمد زارعی حساب باز کرده بود.

-ملی پوش وزنه برداری اضافه کرد: روز مسابقه خیلی انگیزه داشتم که مدال بگیرم. حتی شب قبل مسابقه هم خواب پدرم را دیدم که به من امیدواری می داد که در این مسابقات موفق می شوم و مدال می گیرم. واقعا خوشحالم که این همه انتظار و رویایی که داشتم در پایان رقابت دسته 89 کیلوگرم جهانی تایلند به حقیقت بدل شد. حقیقتی که روی سکوی جهانی با آن زندگی و ذوق کردم.

حافظ با غیرت وزنه زد

-میری درباره عملکرد محمد زارعی در دسته 89 کیلوگرم مسابقات جهانی امسال هم گفت: محمد در تمرینات خیلی خوب بود و وزنه هایی را زده بود که اگر آن جا هم حرکت دومش را می زد، مدال مجموع را گرفته بود و احتمال زیاد طلا هم می گرفت ولی خب چهار حرکت را خراب کرد که هرکدام را می زد مدال بود. ما رقیب بودیم و هر دو تمام تلاش خود را کرده بودیم ولی خب روز مسابقه استرس زیاد است، بدن نمی کشد و فشار روانی بالایی است. من چون در این مسابقات تجربه زیادی داشتم توانستم خودم را جمع و جور کنم و وزنه های خوبی بزنم.

-حافظ قشقایی ملی پوش در سبک وزن مسابقات جهانی امسال به میزبانی تایلند شاهکار کرد و پس از 42 مدال ارزشمندی را کسب کرد.وی دراین باره می گوید:حافظ 61 کیلو بود و حدود 10 کیلو وزن کم کرد. کسی فکرش را نمی کرد این وزنه ها را بزند.خیلی با غیرت وزنه زد. اگر در یک ضرب هم یک حرکتش را می ایستاد می توانست در مجموع هم مدال بگیرد. به او هم تبریک می گویم و امیدوارم در مسابقات بعدی هم مدالش را تکرار کند. فکر کنم یک دسته هم بالاتر آمده است.امیدوارم در 61 هم وزنه های خوبی بزند. قبلا هم زده بود،فکر کنم 170 که انشاالله کمی بیشتر تمرین کند هم می تواند وزنه های خوبی بزند و مدال کسب کند.

-میری پس از وزنه زدن در مسابقات جهانی درخواست ویدیو چک کرد که اگر پذیرفته نمی شد احتمال داشت که مدالی به دست نیاورد.وی دراین باره می گوید:خداراشکر می کنم که قانون ویدیو چک اینجا وجود داشت و برای من به خیر گذشت وگرنه مدال جهانی از دستم می پرید. من هیچ گاه قبل از مسابقه قول مدال نمی دهم. اما مطمئن باشید از این به بعد علی میری جدیدی را در دنیای وزنه برداری می بینید که فقط بدنبال کسب افتخار و عناوین قهرمانی در عرصه مختلف بین المللی است.

نیم نگاهی هم به المپیک دارم

- ملی پوش وزنه برداری و نایب قهرمان مسابقات جهانی امسال تغییر وزن دهد.می خواهد به وزن بالاتر برود.میری دراین باره توضیح داد و گفت:میزان آسیب دیدگی من در تمرینات کمی بالا رفته بود و باید وزنم را اضافه می کردم.وزنه برداری هم یک رشته رکوردی است و فشار زیادی می آورد. من هم به خاطر بهبود آسیب دیدگی هایم افزایش وزن داشتم.فکر کنم اگر کمی وزن بگیرم و عضلاتم بیشتر شود زور بدنم افزایش یابد.این شکلی کنترلم روی وزنه ها بهتر می شود و میزان آسیب دیدگی هایم کمتر می شود. البته قرار بود یک سال بعد به دسته 96 بروم ولی زودتر آمدم و نیم نگاهی هم به المپیک دارم. رقابت هم سخت است.خب ،سهراب مرادی رکورددار دنیاست، کیانوش رستمی قهرمان المپیک است و برای آنها احترام زیادی قائلم. انشاا... بتوانم از تجربیات آن ها استفاده کنم و وزنه های خوبی بزنم.

-وی ادامه داد:ضمنا با کادرفنی مشورت کردم.نظر آقای برخواه سرمربی تیم ملی بود.ایشان یک سری رکورد گذاشت و گفت اگر این ها را بزنی از تو حمایت می کنم 175. کیلوگرم یک ضرب و 220 کیلوگرم دو ضرب برای دو ماه آینده برنامه ریزی شده است . من قبل از شکستگی مچم 170 کیلوگرم را زدم و 216 کیلوگرم را هم روی سینه کشیده ام. 221 کیلوگرم هم یک بار کشیده بودم. اگر بتوانم کمی بجنبم و خوب تمرین کنم قطعا می توانم رکوردهای خوبی بزنم چون هم زورش را دارم و هم سنم کم است.درحال حاضرخیلی انگیزه دارم، به خصوص وقتی این مدال را گرفتم انگیزه ام بالاتر رفت. شاید بعضیاز بیرون بگویند من دوست دارم مصدومیت سهراب مرادی خوب نشود یا کیانوش نرسد ولی اصلا اینجوری نیست و خودم دارم می بینم سهراب مرادی چقدر زحمت کشید. 200 کیلو یک ضرب را هیچکس در 96 کیلو نزده بود.

-میری اضافه کرد: من در دو وزن غیر المپیکی وزنه زدم، اگر در یک مسابقه در دسته 96 وزنه بزنم، امتیازم حساب می شود. چون قانون این گونه است که می توان در دو وزن جدا وزنه زد.اگر بتوانم تا دو ماه آینده وزنه خوبی بزنم به مسابقات قطر اعزام خواهم شد.

می خواهم درس بخوانم و پیشرفت کنم

-هر ورزشکاری که موفقیتی بین المللی کسب می کند بااستقبال مسئولان شهر خود مواجه می شود.میری دراین باره می گوید: استاندار به خانه ما آمد و گفت مبلغی را به تو می دهم. بعد هم آقای رضایی که حامی من است گفت این مبلغ را می خواهیم به تو بدهیم که پیش پرداخت یک مسکن مهر است و انشاا... مشکل استخدام من حل می شود.من هدفم استخدام در تربیت بدنی نیست و می خواهم درس بخوانم و دنبال پیشرفت هستم ولی خب در تربیت بدنی نمی توان پیشرفت کرد. حالا استخدام هم گفتند که کارهایش را انجام می دهند ولی فعلانمی خواهم استخدام شوم و می خواهم مدال های بیشتری بگیرم و درس بخوانم که مدرکم بالاتر برود.انشاا... به جاهای بالاتر برسم. بعد هم که یک تشکر می کنم از پدر و مادرم که زحمت زیادی برای من کشیدند.

-وی درباره حال و هوای خانواده خود در روز مسابقه اش در رقابت های جهانی امسال به میزبانی تایلند می گوید: روز مسابقه تلویزیون را خاموش کرده بودند، در را هم قفل کرده بودند. خواهر کوچکم در اتاق با موبایل نگاه می کرد. بعد که دیدند من هر سه حرکت یک ضربو حرکت اول دو ضرب را زدم تلویزیون را روشن کردند. با این وجود پدرم باز رفته بود بیرون و به خانه نیامده بود. وقتی حرکت دوم را زدم مادرم هم خیالش راحت شد. یک تشکر دیگر هم از حامی عزیزم آقای محرم رضایی دارم که وقتی مچ من شکست خیلی کمک کردند. از ده ماه پیش آمدند. شاید فکر کنند اگر من تشکر کنم ایشان به من به من پول می دهد ولی اینگونه نیست و بیشتر رفاقت و صمیمیتی که بین ما است اهمیت دارد. من به او می گویم برادر بزرگتر. امیدوارم این صمیمیت را بتوانیم حفظ کنیم که خیلی مهم است.

بنایی می کردم و بعد سرتمرین می رفتم

-بیشتر جوانان در ارومیه به والیبال علاقه قابل توجهی دارند و جزو رشته های پرطرفدار استان آذربایجان غربی است.میری در این باره می گوید: قبلا می رفتم و تفریحی والیبال بازی می کردیم ولی قدم کوتاه است. پدرم هم والیبالیست خیلی خوبی بود. آن موقع هم کهما به دنیا آمده بودیم، مادرم تعریف می کند محله پشتی یک تور می گذاشتند و حدود پانصد نفر جمع می شدند و پدرم آبشار می زد بقیه نگاه می کردند. آن زمان حمایت نبود و گفته بودند برود در سالن بازی کند. حمایت نبود و اگر می رفت شاید اتفاقات دیگری رخ می داد و سرنوشت من هم طور دیگری رقم می خورد. سطح درآمد خانوادگی من هم خیلی بالا نیست و با تحمل سختی ها به اینجا رسیدم.خیلی زحمت کشیدم. دوازده ساله بودم که بنایی می کردم و از آن جا سر تمرین می رفتمولی تیم ملی که دعوت شدم دیگر نرفتم.

-وی ادامه داد:چندی پیشبه مدرسه بچه های کم توان جسمی در ارومیه رفته بودیم. واقعا دلم سوخت. بعضی هایشان توان خرید تغذیه هم ندارند. از آن هایی که توانش را دارندخواهش می کنم کمک کنند. یک مدرسه دیگر هم در ارومیه هست که به من اطلاع دادند که بچه ها توان خرید یک گرمکن ورزشی ۲۵ هزار تومانی را ندارند. بعضی هایشان توان خرید یک کلوچه را هم ندارند که در مدرسه بخورند. روزی یک وعده غذا می خورند. من به جز ورزش دنبال این مسائل هم هستم و خیلی دوست دارم آن هایی که در توانشان هست کمک کنند.

ان شاء الله امسال تراکتور قهرمان می شود

-علی به فوتبال هم علاقه مند است و مثل بیشتر علاقه مندان اتفاقات فوتبالی را تعقیب می کند.او در این بخش صحبت هایش گفت:فوتبالی هستم و طرفدارم تیم تراکتورم.90 ارومیه هم نتایج خوبی کسی کرده است و از نتایج خوبش لذت می برم.البته هزینه کمی برای تیم 90 ارومیه می شود و این تیم هزینه رفت و آمدش هم کافی نیست.البته تراکتور و نود هر دو یک تیم هستند و با هم برادر می باشند.در تبریز و ارومیه به این دو تیم برادر می گویند.من از اول طرفدار تراکتور بوده ام و امیدوارم امسال قهرمان شوند. پیگیر همه بازی هایش هم هستم با اینکه سر تمرین می روم. البته هزینه هم برای تراکتور شده است.انشاا... تراکتور بتواند جواب بگیرد و مثل پارسال نشود که آقای فلانی بیاید و دوتا گل بخورد.

-وی در پایان یادآور شد:من یک تشکر ویژه هم می کنم از حاج حسین برخواه که خیلی زحمت کشیدند. یک سری کم لطفی ها از بیرون می شود ولی ما دوستش داریم. از آقای مرادی هم تشکر می کنم همیشه حمایتمان کردند و اعتماد کردند که توانستیم تا اینجا پیش برویم و انشالله از اینجا به بعد هم اعتماد کنند که بتوانیم در مسابقات آینده هم بدرخشیم.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار