PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
گفت و گو با فرزاد کوهیان سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام درباره مصائب توپ و سبد
سوپرلیگ بسکتبال در فصل کنونی دیدنی و پرهیجان شده است. تماشای بازیهای سوپرلیگ بسکتبال را به علاقه مندان پیشنهاد می کنیم زیرا سطح فنی بازیها قابل توجه است و رقابت تیم ها بخصوص در بالای جدول سوپرلیگ تماشایی است. تیم پتروشیمی بندر امام با سرمربیگری فرزاد کوهیان در فصل جاری سوپرلیگ عملکرد خوبی داشته است و الان تیم کوهیان صدرنشین است.کوهیان که در دوران بازیگری نیز جزو نفرات برتر لیگ بسکتبال و تیم ملی بوده سالهاست یکی از تاثیرگذارترین مربیان سوپرلیگ بوده است. او که در دوجبهه تلاش می کند در کادرفنی تیم ملی نیز به مهران شاهین طبع کمک می کند و سرمربي تیم امید بسکتبال ایران است. هدف از این گفت و گو با سرمربی صدرنشین سوپرلیگ بررسی وضعیت کنونی بسکتبال بود ، کوهیان در مصاحبه با کیهان ورزشی ،موضوعات بااهمیتی را مطرح کرد. مثل جای خالی آموزش که اگر جدی تلقی شود می تواند به رشد بسکتبال ایران کمک شایانی کند.کوهیان که از مربیان تحصیلکرده بسکتبال است و دیدگاه های جالبی برای بسکتبال دارد که بخشی از آنها در این گفت و گو مطرح شد که امیدواریم از جانب مسئولان محترم فدراسیون بسکتبال برای پیشرفت این رشته مورد توجه قرار بگیرد .

از دبیرستان هراتی اصفهان تا دکترای تربیت بدنی

- فرزاد کوهیان سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام در ابتدا درباره نحوه ورودش به دنیای بازیگری عالم توپ و سبد گفت:بازی بسکتبال را از دوران دبیرستان شروع کرده ام.سپس حضورم در بازیگری جدی شد و به تیم جوانان ایران دعوت شدم . من در ان برهه دانش آموز دبیرستان هراتی اصفهان بودم که تیم ملي جوانان به مسابقات اعزام نشد. در عرصه باشگاهی در تیم های تهرانی و اصفهانی بازی کرده ا م و در عرصه ملي در تیم ملی دانشجویان حضور داشتم و با تیم ملی نیز به عنوان بازیکن در عرصه آسیایی و بین المللی شرکت داشته ام.

-وی بطور خلاصه درباره موفقیت هایی که در بسکتبال کسب کرده به کیهان ورزشی گفت:در تیم هاي ملی حضور داشتم و با تیم دانشگاه ازاد مقام دوم ليگ و يا تيم ذوب آهن 8 دوره قهرمان شدیم.دو دوره هم نایب قهرمانی را کسب کردیم و با تیم ملی دانشجویان کشورهاي اسلامي یک دوره قهرمان شدیم بازيها در ايران برگزار شد و ادامه روند باعث شد بطور آرام آرام به دنیای مربیگری وارد شوم.

-فرزاد کوهیان مربی تیم ملی و تبم ملي دانشجويان و تیم هاي باشگاهی هسا ، قائم الرضا، راه آهن صنام ، کاوه تهران، ذوب آهن ،دانشگاه آزاد و پتروشیمی بندر امام دکترای تربیت بدنی دارد و از مربیان تحصیلکرده بسکتبال ایران به شمار می آیند.وی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:من در ابتدا دانشجوی رشته مهدنسی عمران بودم و دو سال هم این رشته را ادامه دادم اما علاقه بیشتر به ورزش بخصوص رشته بسکتبال عاملی شد تا تغییر رشته بدهم و دوباره در کنکور سراسری شرکت کنم و در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم.الان دکترای تربیت بدنی دارم و تاکنون عضو علمی دانشگاه آزاد اصفهان ،تهران شمال و کرج بوده ام.

مثل گذشته به بسکتبال دانشگاهی بها داده نمی شود!

-بسکتبال رشته ای دانشگاهی است.در بیشترکشورها ورزشکاران این رشته از دبیرستان وارد دانشگاه می شوند تا ضمن تحصیل بسکتبال خود را ارتقا داده کامل کنند و بتوانند ورزش قهرمانی را بخوبي دامه دهند اما در ايران اين روند وجود ندارد و حتي مثل گذشته هم که تا حدي به ورزش دبيرستان ها و دانشگاه ها اهميت داده مي شد رونق ندارد. کوهیان درباره تغییر روند سابق به کیهان ورزشی گفت: متاسفانه شرایط تغییر کرده است و الان مثل گذشته نیست.روند سابق کم رنگ شده و بچه های بسکتبال مثل گذشته در دبیرستان و دانشگاه مسابقات و تمرينات مستمر و قابل توجه ندارند و روند سابق به دلیل تضعیف ورزش آموزشگاهی و دانشگاهی کم رنگ شده است.متاسفانه به ورزش دانشگاه ها مثل گذشته بهای لازم داده نمی شود.بچه ها برای ورود به عالم حرفه ای بسکتبال مسیر دیگری را طی می کنند از دبیرستان به عالم حرفه ای بسکتبال می روند يا متاسفانه در ورزش دانشگاهی شرایطی برای ارتقای فنی علاقه مندان وجود ندارد . در برخي کشورها روندی حاکم است که بچه ها از ورزش دبیرستان به دانشگاه می رسند در واقع خلا ئی بين زمان 18 سالگي تا بالاي 20 يا 22 سالگي که تجربه اندوزي و پختگي بازيکن محسوب مي شود را در آنجا طي مي کنند الان فدراسیون برای پر کردن این خلاها برنامه هایی دارد و متوجه اين مساله شده است.

-وی ادامه داد:بودجه کافي و تعریف شده ای لازم است تا به شکوفايي اين ورزش دانشگاهی کمک کند يا ليگ مستقل داشته باشد و بازيکنان ورزش قهرمانی را در امنيت ادامه دهند.اگر لیگ دانشگاهی داشتیم قطعا روند ي که بچه ها در دبیرستان و دانشگاه به رشد خود ادامه دهند قطع نمی شد و علت اصلي نبودن لیگ دانشگاهی است.

مربیگری حرفه ای را از لیگ دسته اول شروع کردم

-بخش بعدی گفت و گوی کیهان ورزشی با فرزاد کوهیان درباره نحوه ورودش به عالم مربیگری بود که وی در این بخش گفت:زمانی در رشته کارشناسی ارشد تحصیل می کردم از من خواسته شد که در دانشگاه مربیگری کنم.یک سری برنامه های فنی از من خواسته شد و من هم آرام آرام وارد عرصه مربیگری حرفه ای شدم.در تیم ملی دانشجویان هم مربیگری کردم در مسابقات جهانی پکن در سال 2001 به عنوان سرمربي حضور داشتم . در شروع کارم در عرصه حرفه ای با وجود داشتن پیشنهاد از تیم های سوپر لیگ بسکتبال به لیگ دسته اول رفتم و مربی یک تیم دسته اولی شدم. واز لیگ دسته اول به سوپر لیگ بسکتبال رسيدم .اعتقاد داشتم که مسیر صحیح این است و همان کاری را کردم که مدنظر داشتم. از سال 1379 در عرصه مربیگری حرکت کردم و کارم را ادامه دادم و امروز در سوپرلیگ مربیگری می کنم.

فعالیت پایگاه استعدادیابی ذوب آهن با تصمیم غلط متوقف شد

-باشگاه ذوب آهن اصفهان در گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی رشته بسکتبال داشت. تیم های پایه اش در گذشته مثال زدنی بود و سیستمی در این باشگاه اصفهانی جاری بود که بازیکنان پایه سلسله مراتب را بطور حرفه ای سپری می کردند و به رده بزرگسالان می رسیدند البته خوشبختانه باشگاه ذوب آهن مدتی است که دوباره بر روی بسکتبال سرمایه گداری می کند و تغییر سیستم داده است گرچه مثل گذشته نيست . فرزاد کوهیان که سابقه بازی و مربیگری در باشگاه ذوب آهن اصفهان را دارد در این باره توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:باشگاه ذوب آهن از یک جایی تصمیم گرفت که سرمایه گذاری خود را در بسکتبال متوقف کند و سرمایه گذاری اش را کاهش داد.باشگاه ذوب آهن در گذشته پایگاه های قهرمانی دایر کرده بود و پایگاه هایش در سراسر استان اصفهان فعال بود و هر ساله بازیکنانی را جذب می کرد و آنان را به رده بزرگسالان و حتی تیم ملی می رساند.اگر به آمار نگاه کنید باشگاه ذوب آهن اصفهان در گذشته کلی بازیکن مستعد به تیم ملی معرفی کرد.متاسفانه تصمیمات مدیریتی در برهه ای این روند را متوقف کرد .بابک نظافت و ایمان زندی ، محمد اکبري ، اوشين ساهاکيان ، علي باهران ، آرن داودی ، جابر روزبهاني و... در ذوب آهن دیده شدند و به سطح بالاتر بسکتبال رسیدند.

-وی ادامه داد: من در ابتدا در تیم هاي بسکتبال اصفهاني و سپس تهراني بودم وقتي در تيم دانشگاه آزاد تهران مشغول بودم روزی با من تماس گرفتند و خواستند که به اصفهان برگردم چون ذوب اهن قصد شروع فعاليت داشت و خواستند برای آن تیم بازی کنم و خوشبختانه با ذوب آهن موفقیت هایی را در عرصه باشگاهی کسب کردیم.

-کوهیان اضافه کرد:رشته بسکتبال در اصفهان ریشه دار است اما باشگاه ذوب آهن از برهه ای بنا به تصمیم مدیریت وقت پایگاه های استعدادیابی خود را متوقف کرد و مدیریت اجازه نداد روند سابق سپری شود.فعالیت هایش را کاهش داد و تصمیمات غلط مدیریتی بسکتبال ذوب آهن بسکتبال کل استان را تضعیف کرد و ذوب آهن برای مدتی از بسکتبال کنار رفت.

داوری با حمایت اسپانسرها پیشرفت می کند

-بخش بعدی صحبت های ما با فرازد کوهیان سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام در خصوص قضاوت داوران سوپر لیگ بود. بیشتر مربیان به جهت حساسیت بازیها مثل گذشته به تصمیمات داوری انتقاد می کنند و کوهیان دراین باره توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت: به نظر من بحث داوری در بسکتبال ما می بایست جدی تر گرفته شود. داوری ما می بایست به سمت حرفه ای شدن برود تا داوران هم حرفه ای شوند. نیاز است که اسپانسرها از داوری بسکتبال حمایت کنند و اسپانسرهایی در این زمینه ورود کنند که داوران مثل سایر ارکان بسکتبال حرفه ای شوند. نگرش حرفه ای به داوری بسکتبال مستلزم ورود حامیان مالی قوی است.منظور من از بحث حرفه اي صرفا حمايت مالي مناسب و امنيت شغلي و وقت بيشتر داوران براي شغل شان است چون داوران بسيار خوبي داريم من صرفا بحث نگاه حرفه اي به اين شغل را عرض کردم.

-وی ادامه داد:ما برای رشد داوری باید از این قشر حمایت کنیم تا داوری بسکتبال با بازیکنان و تیم ها همسو شود.الان باشگاهها در حد بضاعت شان از تیم های بسکتبال حمایت می کنند.اگر می خواهیم داوری مان در سوپر لیگ رشد کند می بایست اسپانسرهای قوی تری در این خصوص همکاری کنند.

تعداد بازیکنان داخلی با آموزش افزایش می یابد

-بخش بعدی گفت و گوی ما با فرزاد کوهیان درباره سطح فنی سوپرلیگ بسکتبال ایران بود. کوهیان نزدیک به دو دهه است که در سطح ملی و باشگاهی مربیگری می کند و درحال حاضر سوای مربیگری یکی از کارشناسان بسکتبال به شمار می آید.وی در خصوص سطح فنی سوپر لیگ می گوید:بسیاری از مسائل به کیفیت سوپر لیگ بسکتبال کمک می کند.تعداد تیم ها در سوپر لیگ بیشتر شده است و البته اختلاف فنی تیم ها نیز با افزایش شان در لیگ بیشتر شده است.چنین وضعی می طلبد که اسپانسرهای قوی تر وارد سوپر لیگ بسکتبال شوند تا شرایط فنی و مالی تیم ها دوچندان شود و تیم ها بتوانند کیفیت شان را از نظر فنی بالا ببرند.متاسفانه بحث مهم تری که جایش در بسکتبال ما خالی است بحث آموزش است.آموزش ها باید بیشتر شود تا سطح کیفی بسکتبال در عرصه باشگاهی بالاتر برود.اگر ما به آموزش نگاه جدی تری داشته باشیم قطعا تعداد بازیکنان داخلی در تیم های سوپر لیگ بیشتر خواهد شد. الان جای خالی استعدادهای بيشتر داخلی در تیم های سوپرلیگ ا حساس می شود و رفع این مشکل با آموزش جدی در رده های پایین تر حل خواهد شد.البته رفع این مشکل زمانبر است نه اين که الان آموزش داده نمي شود اشتباه برداشت نشود منظور من اين است که با توجه به اينکه مربيان خوب در سطح پایه داريم به خوبي حمابت نمي شوند و اين کار گسترده و يکسان در سطح کشور نيست .

-وی اضافه کرد: با آموزش می توانیم سطح فنی بسکتبال مان را ارتقا دهیم و حتی تعداد لژیونرهایمان را بیشتر کنیم. آموزش باعث می شود استعدادها شکوفا شوند و مثل امسال که تعداد تيمها زياد شد با کمبود بازيکن خوب مواجه نشویم .

تیم یکدلی داریم

-سرمربی صدرنشین سوپر لیگ برتر بسکتبال درباره عملکرد تیمش در فصل کنونی صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:تیم یکدلی داریم و تمامی نفرات با دل و جان برای موفقیت تیم پتروشیمی بندر امام بازی می کنند. از طرفی دیگر هم باشگاه از تیم حمایت می کند و امکانات خوبی را برای پیشرفت و موفقیت تیم فراهم کرده است.باشگاه پتروشیمی بندر امام شرایطی مهیا کرده است تا کادرفنی و بازیکنان روی تمرینات و بازیهای پیش رو تمرکز کنند. البته جمع شدن و رسیدن به هماهنگی های لازم و نقطه مطلوب مان زمانبر است.یک مقدار زمان مان برای رسیدن به هماهنگی لازم کم بوده است.

تعدادی از بازیکنان خارجی در سطح متوسطی هستند

-بحث بعدی ما با فرزاد کوهیان سرمربی تیم پتروشیمی بندرامام صدرنشین سوپرلیگ بسکتبال درباره کیفیت بازیکنان خارجی بود.در حال حاضر بازیکنان خارجی در سوپرلیگ حضور دارند و البته نقش شان در بیشتر تیم ها کاملا محسوس است. کوهیان دراین باره می گوید:بازیکنان خارجی دو دسته هستند.یکسری از بازیکنان خارجی در سوپر لیگ باکیفیت هستند و تاثیرگذاری لازم را دارند و یکسری از بازیکنان خارجی در سطح متوسطی هستند.به هر حال کیفیت بازیکنان خارجی به بضاعت باشگاه ها بستگی دارد.بسکتبالیست با کیفیت خارجی با چند بازی سطح فنی اش مشخص می شود و الان می توانم بگویم که بازیکن خارجی خوب هم داریم و بازیکن متوسط خارجی هم در لیگ دیده می شود.

-وی ادامه داد:در حال حاضر برخي تيم ها بازیکن خارجی ندارند و با نفرات داخلی پا به فصل جاری سوپرلیگ بسکتبال گذاشته اند.

سوابق همکاری فرزاد کوهیان با تیم های ملی

- آقای کوهیان سوای سرمربیگری در تیم پتروشیمی ،مربی تیم ملی بزرگسالان هم است و به مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی کمک می کند. وی درباره همکاری اش با تیم ملی به کیهان ورزشی گفت: سرمربی تیم جوانان ایران در جام جهانی 2015 بودم و درحال حاضر هم با آقای شاهین طبع در تیم ملی بزرگسالان همکاری می کنم.در تیم زیر 23 سال ایران هم مربیگری مي کنم.

-سرمربی تیم امید بسکتبال ایران درباره عملکرد شاگردانش در جام ویلیام جونز گفت:در مسابقات جام ویلیام جونز سال 97 مقام دوم را کسب کرديم و در سال قبل هم بازيهاي بسيار خوبي انجام داديم ملی‌پوشان نسبت به شروع تمرینات و مسابقات در تایوان، رشد خوبی را داشتند و حتی مربیان تیم‌هایی که آنجا بودند بارها گفتند که بازیکنان ایران بازی به بازی بهتر شده‌اند .هدف فدراسيون از اعزام اين تيم همان پر کردن خلا زماني 18 تا 23 سال است که فکر ‌می‌کنم به این مهم رسیدیم.این بازیکنان وقتی در شرایط مسابقه قرار بگیرند می‌توانند از نظر روانی و فنی خود را بهتر کنند و به گونه‌ای از استعدادهایی که دارند بیشتر استفاده می‌کنند، این اتفاق می‌تواند در رشد آن‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد، به طور کلی از عملکردی که بازیکنان در این مسابقات داشتند راضی هستم. سطح رقابت‌های ویلیام جونز همیشه بالا بوده و تورنمنت قوي است. تیم‌ها با سطح خوبی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند،بخصوص تیم‌هایی که با بازیکنان اصل خود می‌آیند کیفیت بازی‌ها را بالاتر می‌برند. کیفیت بازی‌ها خوب بود و بازیکنان ما در این رقابت‌ها می‌تواند به سطح بهتری از آمادگی برسند.

-وی در خاتمه گفت:از کیهان ورزشی برای توجه به تیم های شهرستانی تشکر می کنم .

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار