PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۱۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
گفت و گو با زهرا بخشی لیبروی ملی پوش والیبال بانوان
والیبال بانوان جزو رشته هایی بوده است که طی سالهای گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. نسل تازه والیبال بانوان در یکی دو سال گذشته توانمندی خود را در رقابت های داخلی و بین المللی به اثبات رسانده است . با بررسی وضعیت فنی والیبال بانوان می توان به رشد قابل توجه اش در آینده امیدوار بود و از والیبال بانوان به عنوان یک رشته مدال آور نام برد.زهرا بخشی لیبروی ملی پوش تیم پیکان از نسل تازه و موفق والیبال بانوان است که طی یکی دو سال گذشته توانسته همواره جزو تیم برترین های لیگ برتر والیبال بانوان باشد. بخشی مثل برخی بانوان ورزشکار در نوجوانی دو رشته دیگر را تجربه کرده و حتی در تنیس روی میز موفق شده سه عنوان کشوری کسب کند.خانم زهرا بخشی ملی وپ والیبال بانوان در این گفت و گو از تجربیات و وضعیت خود گفت و این که مصائبی در ورزش بانوان وجود دارد . او میهمان این هفته ما است.

متولد تهران

-زهرا بخشی لیبروی تیم ملی والیبال بانوان متولد 2 تیر ماه 1376 در تهران است.وی در ابتدای گفت و گوی خود با کیهان ورزشی گفت:ورزش را از محله مهرآباد جنوبی شروع کردم.ورزشکاران زیادی در این محله رشد کردند و به رده های بالا رسیدند.والیبالیست و فوتبالیست هایی از این محله به ورزش حرفه ای کشور اضافه شدند و الان ملی پوش هستند.امکانات ورزشی مهرآباد جنوبی برای انجام ورزش قهرمانی در حد عالی نیست .البته چند سالی است که یک مجموعه ورزشی به نام جهانپور در میدان صدر افتتاح شده است . امیدوارم امکانات ورزشی این محله بیشتر شود تا جوانان در شرایط حرفه ای تری ورزش و پیشرفت کنند.

-خانم بخشی در خانواده ای علاقه مند به ورزش ،ورزشکار شد و در این باره گفت:واقعیت این است که خانواده ام ورزشی نبودند .پدرم در جوانی فوتبال بازی می کرد و علاقه مند به ورزش است و اتفاقات ورزشی را دنبال می کند.برادر کوچکتری از خود دارم که ورزشکار نیست ولی به ورزش و رویدادهایش علاقه مند است و اخبار و رویدادهای ورزشی را تعقیب می کند بخصوص که اخبار والیبال بانوان را از زمانی که من ملی پوش شده ام دنبال می کند. برادرم چهارسال از من کوچکتر است و یکی از مشوق هایم در خانواده است.ضمن این که خانواده ام همیشه حامی ام در دنیای ورزش بوده اند .

-خانم زهرا بخشی ملی پوش تیم والیبال بانوان پیکان فوق دیپلم است و در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:در حال حاضر فوق دیپلم حسابداری دارم و تصمیم گرفته ام تغییر رشته دهم و دوباره دانشجو شوم. قصد دارم این بار در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم. رشته تربیت بدنی به فعالیت کنونی ام در ورزش مرتبط است و دوست دارم در تربیت بدنی هم صاحب تخصص شوم.امیدوارم هر چه زودتر شرایطی مهیا شود تا دوباره وارد دانشگاه شوم و رشته موردعلاقه ام را بخوانم.

از تنیس روی میز تا لیبروی لیگ برتر

-خانم زهرا بخشی عضو تیم ملی والیبال بانوان در قسمت دوم صحبت های خود درباره نحوه ورودش به عالم ورزش اظهار داشت:من از کلاس چهارم و پنجم بطور مستمر ورزش می کردم و علاقه وافری به ورزش حرفه ای داشتم.بطوریکه در نوجوانی بطور مستمر هر روز در مدرسه ورزش می کردم .ابتدا پینگ پنگ بازی می کردم و خیلی یک رشته ورزشی را دوست داشتم و حتی موفق شدم که سه مدال در رقابت های کشوری (یک طلا و دو برنز ) به دست آورم.پس از مدتی رزمی کار شدم و رشته تکواندو را بطور تخصصی ادامه دادم و حتی توانستم کمربند آبی خود را بگیرم.مدتی گذشت و یک روز با لباس تکواندو در تست والیبال شرکت کردم.یازده ساله بودم و در تست فنی نمره قبولی گرفتم و از آن روز به بعد وارد عالم والیبال شدم.خانم شهره ترک مربی والیبال از من تست فنی گرفت و سپس به عضویت درآمدم.مدتها شاگرد خانم شهره ترک بودم و لازم است از زحمات ایشان تشکر کنم و در عرصه باشگاهی شرکت کردم.

-وی ادامه داد: تا 14 الی 15 سالگی شاگرد خانم شهره ترک بودم تا این که یک روز با خانم نسرین خزایی آشنا شدم و ایشان به عنوان مربی تشخیص داد که من در پست لیبرو بازی کنم.از اینجا بود که بطورحرفه ای وارد لیگ برتر والیبال بانوان شدم .خانم خزایی با تشخیص درست شان ،سکوی پرتابم در والیبال شدند.خانم خزایی برای من خیلی زحمت کشیدند و جزو مربیانی بودند که در پیشرفتم تاثیر قابل توجهی داشتند . لازم است از خانم نسرین خزایی تشکر کنم.

-ملی پوش والیبال بانوان اضافه کرد:من شاگرد خانم خزایی در تیم سایپا شدم و در دومین سال حضورم در لیگ برتر والیبال بانوان به عنوان پدیده شناخته شدم. سالهای بعد هم یکی از نفرات برتر لیگ برتر بودم . فصل گذشته هم نامم در تیم منتخب لیگ جای گرفته است . امیدوارم ،امسال هم در تیم منتخب لیگ برتر باشم و جای خود را در تیم منتخب حفظ کنم.

سایپا و پیکان بهتر تیمداری می کنند

-خانم زهرا بخشی سه سالی است که در رده های ملی والیبال بانوان حضور دارد و جزو نفرات شناخته شده تیم ملی است.وی درباره حضورش در تیم ملی به کیهان ورزشی گفت:نخستین بار به تیم امید والیبال بانوان دعوت شدم. بلافاصله به تیم ملی بزرگسالان والیبال بانوان دعوتم کردند و از این جا بود که به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمدم.مسابقات انتخابی جهان در رده بزرگسالان بود.آقای مصطفی شجاعی مسئولیت فنی تیم ملی را برعهده داشت و مسابقات انتخابی جهان در سال 2017 برگزار شد .امسال هم با تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردیم که به عنوان هفتم این رقابت ها رسیدیم.آقای جواد مهرگان مربی مان بود و در مسابقات انتخابی المپیک جوانان توانستیم جواز حضور در المپیک را دریافت کنیم.البته نسل بعد از ما در مسابقات والیبال المپیک جوانان شرکت می کند.

-خانم بخشی در لیگ برتر والیبال بانوان سابقه روشنی دارد. همان طور که در بخش قبلی صحبت هایش عنوان کرد وی طی سالهای گذشته همیشه در تیم منتخب لیگ بوده است. وی درباره سابقه خود در لیگ برتر به کیهان ورزشی گفت:سال نخست در لیگ برتر برای تیم سایپا بازی کردم.سال نخست پنجم شدیم و سال بعد در لیگ برتر به عنوان چهارمی رسیدم.با تیم نامی نو هم در لیگ برتر روی سکوی سوم لیگ برتر قرار گرفتیم.امسال هم در خدمت تیم پیکان هستم.

-وی ادامه داد:من طی سالهای گذشته در تیم های سایپا،سالود و نامی نو اصفهان بازی کرده ام.

-در بخش بعدی گفت و گو با خانم زهرا بخشی درباره امکانات و تجهیزات ورزشی والیبال بانوان در لیگ برتر صحبت کردیم که میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» به کیهان ورزشی گفت:در تمامی تیم های باشگاهی کم و کاستی است.نمی شود گفت که فلان تیم از نظر امکانات در سطح کاملا حرفه ای قرار دارد. اوضاع امکانات دو تیم والیبال باشگاهی سایپا و پیکان نسبت به سایر تیم ها حرفه ای تر است و می توان گفت که بهتر از سایر تیم ها است.سایپا و پیکان در ورزش باشگاهی «برند» محسوب می شوند و از مجموعه ورزشی برخوردار هستند.پیکان و سایپا نسبت به سایر تیم های لیگ برتر خیلی بهتر تیمداری می کنند.امیدوارم تیمداری سایر باشگاه ها تیم ها به سمت عالم حرفه ای برود.حقیقتا ورزش ایران از نظر نیروی انسانی در سطح قابل توجهی قرار دارد و می توانیم با سرمایه گذاری بیشتر در شکوفا شدن استعدادها اقدامات بهتری انجام دهیم.

والیبال بانوان با یک مربی مثل ولاسکو پیشرفت خواهد کرد

-ملی پوش والیبال بانوان در بخش بعدی صحبت های خود در پاسخ به این پرسش که نیاز اصلی ورزش بانوان چیست؟ به کیهان ورزشی گفت:مهم ترین نیاز اصلی ورزش بانوان بخصوص در والیبال این است که مسئولان محترم ورزش از بانوان حمایت کنند.حمایت نیاز اصلی ورزش بانوان است.ما از مسئولان ورزش انتظار داریم که از ما هم مثل ورزش آقایان حمایت واقعی کنند. ورزش بانوان را مثل آقایان تحت پوشش قرار دهند و آنچه برای آقایان درنظر گرفته می شود برای ما هم لحاظ گردد. والیبال آقایان با حمایت مسئولان ورزش بخصوص فدراسیون پیشرفت جهانی پیدا کرد و الان جزو بهترین تیم های جهان به شمار می آید.روزی بود که والیبال آقایان ایران آرزوی شان بود که یک گیم بر تیم های کره جنوبی،ژاپن و چین حریفان آسیایی غلبه کنند اما امروز می بینیم که تیم های ژاپن، کره جنوبی و چین آرزو دارند که تیم ایران را در رقابت های آسیایی شکست دهند و اگر بر تیم ایران غلبه کنند از این بابت خوشحال می شوند.ما از مسئولان محترم ورزش و فدراسیون والیبال انتظار داریم که از ما به معنای واقعی حمایت کنند.اگر برای تیم والیبال بانوان یک مربی در سطح ولاسکو جذب کنند باور کنید که والیبال بانوان پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد کرد و تیم والیبال بانوان در مسابقات آسیایی و جهانی نتایج بهتری خواهد گرفت و مثل آقایان در میادین بین المللی می درخشد.والیبال بانوان ایران از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است به شرطی که از بانوان مثل آقایان حمایت شود. خانم ها با اندکی حمایت نشان داده اند که حرفهایی زیادی برای گفتن در ورزش حرفه ای دارند.

-وی ادامه داد: در حال حاضر رقبای والیبال بانوان ایران در آسیا تیم های تایپه و تایلند است. اگر از والیبال بانوان حمایت شود می توانیم در آینده نتایج بهتری بگیریم و حتی از این تیم ها به لحاظ فنی پیشی بگیریم.الان تیم های تایلند و تایپه رقبای جدی ما در آسیا به شمار می آیند.

استفاده از فضای مجازی اصولی باشد ایرادی ندارد

-از بحث والیبال بانوان برای دقایقی خارج شدیم و از خانم زهرا بخشی بازیکن تیم والیبال بانوان پیکان درباره علاقه اش به سایر رشته ها پرسیدیم که وی در پاسخ ما گفت:همانطور که گفتم من در نوجوانی ، تنیس روی میز بازی می کردم و حتی در این رشته سه بار مدال کشوری کسب کردم.دوست دارم در زمان تعطیلی تمرینات با دوستان پینگ پنگ بازی کنم ولی مدتهاست که فرصت پیدا نمی کنم. تمام وقت من صرف حضور در اردوهای باشگاهی و ملی می شود. وقت بیکاری ما صرف استراحت و خانواده می شود. ورزشکاران حرفه ای زمان بیکاری ندارند.شدت تمرینات و خستگی ناشی از بازیها سبب می شود تا به پینگ پنگ و سایر رشته ها فکر نکنم و تنها روی والیبال،تمرینات و بازیهای پیش رو تمرکز داشته باشم.

-وی ادامه داد:هر ورزشکار حرفه ای با محدودیت های زمانی مواجه است که این هم جزیی از کار ما است. به هر حال ورزش حرفه ای سختی های خودش را دارد و نمی توان به آنها بی توجه بود.

-بسیاری از ورزشکاران در فضای مجازی فعال هستند. تعدادی در شبکه های اجتماعی با طرفداران رشته ورزشی خود در ارتباط بوده و تعدادی هم از شبکه های اجتماعی فاصله می گیرند. از خانم بخشی در این خصوص سئوال کردیم و وی به کیهان ورزشی گفت:اگر براساس اصول باشد از نظر من ایرادی ندارد. اگر به درستی از فضای مجازی استفاده کنید چه اشکالی دارد؟اگر فضای مجازی برای ورزشکار حاشیه ساز شود و ورزشکار را از وظایف اصلی اش دور کند به نظر من مفید نیست و یک ایراد به شمار می آید.من هم از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده می کنم . بیشتر پست هایی که در شبکه اجتماعی منتشر می کنم جنبه انگیزشی دارد.برخی از ورزشکاران جوان در فضای مجازی از من سئوال می کنند و من به آنها تجربیاتم را انتقال می دهم. بیشتر سعی می کنم به ورزشکاران جوان کمک کنم.مهم این است که چگونه در فضای مجازی فعالیت داشته باشید. البته من از دیدگاه یک ورزشکار درباره فضای مجازی صحبت می کنم ، شاید افراد دیگر نظرشان متفاوت باشد.

دربی لیگ والیبال بانوان تماشایی شد

-بیشتر ورزشکاران حرفه ای برای خود الگوی اخلاقی و فنی دارند . خانم بخشی هم درباره الگوهای خود می گوید:الگوی اخلاقی من خانم مائده اصلانی است. درحال حاضر خانم اصلانی لژیونر والیبال بانوان در ترکیه هستند. خانم کیانی بازیکن تیم والیبال سایپا هم الگوی من از نظر فنی است که برای این عزیزان آرزوی موفقیت روزافزون می کنم.

-فوتبال بخش بعدی گفت و گوی ما با زهرا بخشی بود.وی دراین خصوص به کیهان ورزشی گفت:کم و بیش فوتبال نگاه می کنم. طرفدار دو تیم مطرح فوتبال ایران هستم.الان هم طرفدار قرمزم و هم طرفدار رنگ آبی هستم.البته در گذشته استقلالی بودم ولی الان برایم فرقی نمی کند کدام تیم برنده شود یا ببازد.برای هردوتیم آرزوی موفقیت دارم.

-دربی در هر رشته ای دیده می شود. دربی به مسابقات هیجان می دهد .بخصوص به لیگ ها که سبب می شود علاقه مندان با هیجان بیشتر در انتظار تماشای صف آرایی دو تیم همشهری یا رقیب قدیمی باشند.از خانم زهرا بخشی درباره دربی لیگ والیبال بانوان پرسیدیم و ایشان در این مورد به کیهان ورزشی گفت:فصل گذشته رقابت دو تیم همشهری نامی نو و ذوب آهن اصفهان دیدنی بود.من در فصل گذشته برای تیم نامی نو اصفهان بازی می کردم و بازی ما با ذوب آهن به یک دربی بدل شد بطوریکه در روز بازی این دو تیم همشهری سالن والیبال مملو از تماشاگر شد و علاقه مندان شاهد یک دربی تماشایی بودند.آنقدر سالن شلوغ بود که تعدادی از تماشاگران جای نشستن نداشتند و بازی را به شکل دیگری تماشا کردند. دربی در هر رشته ای جذابیت ایجاد می کند و ارزشمند است.

برخی باشگاهها در پرداخت مبلغ قرارداد بدقولی می کنند!

-متاسفانه غیر از فوتبال و چند رشته توپی شاهد عقد قراردادهایی بحث برانگیز هستیم. بیشتر ورزشکاران از وضعیت قرارداد و نحوه پرداخت مطالبات مالی شان شکایت دارند. اینطور که پیداست در والیبال بانوان نیز بدقولی ها جاری است و ورزشکاران به کل مبلغ قراردادشان نمی رسند. خانم بخشی ملی پوش والیبال بانوان با انتقاد از بدقولی مسئولان باشگاهها به کیهان ورزشی گفت:ما حدود 6 ماه در اردوها هستیم تا با آمادگی بالا با تیم ها قرارداد ببندیم.6 ماه از خانواده و تفریح دور هستیم و تمرکزمان روی تیم باشگاهی مان است. متاسفانه مبلغ قرارداد بازیکنان لیگ والیبال نسبت به سایر رشته ها ناچیز است و از همه بدتر این که باشگاهها در پایان هر فصل به تعهدات مالی شان عمل نمی کنند! من در فصل گذشته با تیم نامی نو قرارداد بستم اما پس از پایان قراردادم کماکان موفق نشده ام بخشی از مطالبات مالی خود را دریافت کنم. مدام به باشگاه نامی نو زنگ می زنم و باشگاه فقط وعده می دهد و متاسفانه به وعده خود عمل نمی کند. هر روز می گویند فلان تاریخ پرداخت می شود اما سر موعد که می رسد به وعده خود عمل نمی کنند. مگر مبلغ قرارداد ما چقدر است که باشگاه در پرداختش کوتاهی می کند.برای یک تیم یا باشگاه شناخته شده خیلی بد است که به تعهدات مالی خود عمل نمی کند. ما با باشگاه قرارداد بسته ایم و انتظار داریم که باشگاه سرموعد بدعهدی نکند. ما نمی خواهیم وارد حاشیه شویم اما متاسفانه باشگاهها این مسائل را نادیده می گیرند.امیدوارم فدراسیون والیبال در این باره تصمیمات جدی بگیرد تا مطالبات مالی بازیکنان لیگ والیبال تمام و کمال پرداخت شود.

-وی ادامه داد: اتفاقا صاحب نامی نو یک فرد ورزش دوست است و حتی اسپانسر داوران فوتبال شد اما نامی نو در لیگ والیبال رفتار خوبی با من نداشت!نامی نو در فوتبال هزینه می کند و مبلغ قرارداد داوران بخصوص آقایان را پرداخت کرده است ولی در قبال بانوان درست عمل نکرده است و این نحوه رفتار بحث برانگیز است!

مربیگری را دوست دارم

-از زهرا بخشی درباره آرزوهای ورزشی اش پرسیدیم و وی به ما گفت:دوست دارم در هر جایگاهی هستم بهترین عملکرد را داشته باشم و بهترین باشم.دوست دارم با تیم ملی به جایگاه شاخصی در والیبال برسم و یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی والیبال لقب بگیرم. علاقه دارم یک مربی موثر در آینده باشم. مربیگری را دوست دارم و حتی در این زمینه تحقیق هم می کنم.

-وی در پایان کیهان ورزشی گفت:از مدیریت محترم مجله باقدمت کیهان ورزشی بابت توجهی که به والیبال بانوان دارد تشکر می کنم.در ضمن لازم است 65 سالگی کیهان ورزشی را از این طریق تبریک بگویم.هم چنین از آقای سیف ا ترابی والیبال نویس باسابقه کیهان ورزشی تشکر می کنم.واقعا آقای ترابی از خبرنگارانی است که بحق و عادلانه درباره رویدادهای والیبالی می نویسد و حامی جدی والیبال بانوان بوده است و سعی کرده با نوشته ها و کارشناسی خود به والیبال بانوان کمک کند. ایشان حرص والیبال را می خورد و یکی از خبرنگاران زحمتکش است.ضمنا لازم است از پدرومادرم که بزرگترین حامی ام بوده اند تشکر کنم و از تمامی کسانی که در ورزش کمکم کردند سپاسگزاری کنم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهروزی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
0
سلام آقا کیوان دستتون درد نکند که به ورزش بانوان توجه می کنید لطف بفرمایید از معضلات و موانع بر سر ورزش بانوان هم بنویسید و با بانوان بسکتبال هم مصاحبه کنید متاسفانه کیهان ورزشی شده کورس سوارکاری هر دفعه مجله را خریدم و ورق زدم عکس اسب ها و با مشتی پولدار بی درد را دیدم خداراخوش نمی آید همش از جماعت سوارکاری بنویسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار