PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵

کیهان ورزشی -

انتظار می رود مقامات ورزش کشورمان شفاف و روشن درباره اتفاقات لوزان سوئیس برای مردم توضیح بدهند؛ اینکه توماس باخ اعلام می کند ایران نامه کتبی داده که سیاست‌های تبعیض‌گونه را در رقابت‌های ورزشی پایان خواهد داد، آیا به منزله رقابت ورزشکاران ایران با نمایندگان رژیم کودک کش اسرائیل خواهد بود یا خیر؟!

روز چهارشنبه صفحه توئیتر کمیته بین المللی المپیک (IOC) تصویری منتشر کرد که در آن یکی از اسکی بازان ایرانی در حاشیه المپیک زمستانی جوانان در لوزان سوئیس با ورزشکاران اسرائیلی ، آمریکایی و توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک عکس یادگاری گرفته است. صفحه رسمی IOC در توئیتر، با عنوان «فراتر از سیاست» به استقبال این تصویر رفته است. البته از همان ابتدا مشخص بود که مسئولان کمیته بین المللی المپیک با اهداف مشخص این عکس را رسانه ای کرده اند.

باخ: تضمین کتبی مانع محرومیت ورزش ایران شد

درست چند ساعت قبل از انتشار این عکس، خبرگزاری ایسنا به نقل از insidethegames گزارش داد که توماس باخ اعلام کرده کمیته بین‌المللی المپیک، ورزش ایران را محروم نکرده چون کمیته ملی المپیک ایران نامه کتبی داده که سیاست‌های تبعیض‌گونه را در رقابت‌های ورزشی پایان خواهد داد.

باخ اعلام کرده است که این نامه که از طرف کمیته ملی المپیک ایران به IOC ارسال شده، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران آن را امضا کرده‌اند.

ایران هم‌چنین در ماه می 2019 نیز نامه مشابهی را به فدراسیون جهانی جودو و کمیته بین‌المللی المپیک ارسال کرده بود.

رییس کمیته بین‌المللی المپیک در صحبت های خود هم‌چنین با اشاره به موضوع سعید ملایی و تعلیق جودوی ایران گفت: ما از فدرسیون جهانی جودو درخواست کردیم تا بیشتر درباره این موضوع با ما مکاتبه کند تا مشخص شود چه اتفاقاتی رخ داده و آیا کمیته ملی المپیک ایران در آن نقش داشته است یا خیر؟

وی ادامه داد: ما این درخواست را به فدراسیون جهانی جودو ارسال کرده‌ایم و آنها در این لحظه درباره چگونگی اقدام و اینکه آیا این اطمینان و شواهد و مدارک کافی است یا آیا به شواهد بیشتری احتیاج دارند بحث می‌کنند. این در همکاری نزدیک با کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی جودو اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر این روال در حال انجام است. هنوز هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.

سعیدی: هیچ نامه نگاری جدیدی با IOC نداشته‌ایم

به فاصله 48 ساعت پس از این صحبت های باخ، کیکاووس سعیدی دبیر کمیته ملی المپیک در خصوص ادعای رسانه‌های خارجی مبنی بر نامه‌نگاری مسئولان ایران در سفر اخیر به لوزان و تعهد کتبی به رئیس کمیته بین المللی المپیک، اظهار داشت: تا آنجایی که من مطلع هستم که در این سفر هیچ تعهد و نامه‌ای از سوی ایران امضا نشده و این تفسیر آنها از یک مطلب است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: آنچه قطعی و مسجل می‌توان گفت این است که ما متعهد به رعایت منشور المپیک هستیم که امری بنیادی است و هر کشوری که عضویت در IOC را می‌پذیرد احترام به منشور المپیک را قبول دارد و بدیهی است یکسری مفاهیم نظری در منشور است و همه کشورها به آن پایبند هستند.

سعیدی یادآور شد: در سفر اخیر هیچ نامه‌ای رد و بدل نشده و تنها نشست و مذاکرات انجام شده که جنبه مثبتی داشته و باعث ایجاد درک متقابل بیشتر بین دو طرف شده است. فکر می‌کنم بازتاب خوبی برای ایران خواهد داشت و صرفا برای تقویت دیپلماسی ورزشی و حوزه ارتباطی بین الملل کشور نشست‌ها برگزار شده است‌.

وی خاطرنشان کرد: به فضل الهی و با حمایت دولت و مسئولان و در پرتو اجماع و وفاق بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و با تلاش حداکثری فدراسیون‌های ورزشی یک کاروان مقتدر و خوب را به المپیک 2020 توکیو اعزام می‌کنیم.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اشاره سایت‌های خارجی به نامه نگاری‌های گذشته و در زمان تعلیق فدراسیون جودو باشد، گفت: ما هیچ مکاتبه جدیدی نداشتیم و مکاتبه قبلی هم صرفا تاکید بر پایبندی ایران بر منشور المپیک بوده است.

انتظاری که از مقامات ورزش می رود

از این دست حواشی در چند روز اخیر انتقادات بسیاری را متوجه مسئولان ورزش کرده است. بعد از انتشار خبر مهاجرت یکی از ورزشکاران به هلند - که با پول بیت المال به نام و نوایی رسیده بود – این خبر حسابی بحث برانگیز شده است.

انتظار می رود که مقامات ورزش کشورمان شامل وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شفاف و روشن درباره اتفاقات لوزان سوئیس برای مردم توضیح بدهند؛ اینکه توماس باخ اعلام می کند ایران نامه کتبی داده که سیاست‌های تبعیض‌گونه را در رقابت‌های ورزشی پایان خواهد داد، آیا به منزله رقابت ورزشکاران ایران با نمایندگان رژیم کودک کش اسرائیل خواهد بود یا خیر؟!

و سوال مهمتر اینکه انتشار عکس یادگاری اسکی باز کشورمان در کنار نماینده رژیم اشغالگر قدس در صفحه توئیتر کمیته بین المللی المپیک، بلافاصله پس از صحبت های رئیس IOC معنا و مفهوم خاص خود را ندارد؟!

ورزشکاران صهیونیست‌ها را دشمن می‌دانند

تردیدی نیست که استکبار جهانی به دنبال ایجاد مشکل برای ورزش ایران است. تحرکات این گروه از سالیان قبل آغاز شده و در این مقطع زمانی که چند ماه بیشتر تا المپیک 2020 توکیو نمانده، به اوج خود رسیده است.

حضور در المپیک برای ورزش و ورزشکاران ایرانی بسیار مهم است اما دلیل نمی شود خدایی ناکرده آرمان های خود را فدای رفتن به المپیک کنیم. رژیم صهیونیستی همیشه از بحران مشروعیت رنج می‌برده ، قرار گرفتن در مقابل حریف صهیونیست در یک بازی رسمی و حتی غیر رسمی به مشروعیت بخشیدن به اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل بوده و این همان آرزویی است که رژیم صهیونیستی همواره در جهت نیل به آن است.

البته ورزشکاران ایرانی هیچ‌گاه به این رژیم اعتبار نبخشیده‌اند و این جوانمردی قابل و درخور ستایش بوده و ان شا الله از این پس نیز همین گونه خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار