PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با تاکید بر اینکه بازنده‌ها و برنده‌ها در جام تختی کار را تمام شده ندانند، گفت: هیچ کشتی‌گیری بطور قطعی ملی‌پوش نیست و همه شانس المپیکی شدن را دارند.
کیهان ورزشی-

محمد بنا درباره ارزیابی خود از رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی که حکم انتخابی تیم ملی را داشت، اظهار کرد: جام تختی از نظر بین‌المللی در شان نام جهان پهلوان غلامرضا تختی که بزرگ ورزش ایران و همه ماست نبود. توقع این بود که این جام به لحاظ حضور چهره‌های مطرح خارجی در اندازه نام و منزلت تختی باشد و شرایطی مهیا می‌شد تا تیم‌های خوب خارجی به این رقابت‌ها بیایند.

*جایزه دلاری و تغییر زمان باعث رونق جام تختی می‌شود

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی افزود: تعیین جایزه دلاری و برگزاری این جام در تاریخ مناسب‌تر باعث استقبال بیشتر خارجی‌ها خواهد شد. البته شرایط مملکت ما نیز در برهه کنونی حساس شده و تحریم‌ها نیز مشکلات زیادی را بوجود آورده است، در مدت اخیر نیز مسائل و مشکلاتی بوجود آمد که در عدم استقبال خوب کشورهای خارجی تاثیرگذار بوده است. با همه این اوصاف جام تختی به لحاظ خارجی خوب نبود اما از طرف دیگر به لحاظ سطح کیفی داخلی بسیار بالا بود. همه محمد بنا را به انتصاب در تعیین نفرات تیم ملی متهم می کردند اما فکر می‌کنم شما و همکارانتان از برگزاری این مسابقات راضی شده‌اید.

*کشتی فرنگی پوست اندازی کرده است

وی تصریح کرد: یکی از نکات مثبت این مسابقات، ورود و ظهور جوانان بود که باعث شده فاکتور سنی تیم ملی خیلی پایین بیاید. مثلا در وزن ۶۰ کیلوگرم محسن‌نژاد که قهرمان شد فقط ۲۳ سال سن دارد و نفر دوم این وزن نیز ۱۷ ساله است، نفرات سوم هم زیر ۲۰ سال دارند. ما حتی ۳ یا ۴ کشتی‌گیر زیر ۱۷ سال داریم که باید برایشان نامه بزنیم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. کشتی پوست اندازی کرده و یکسری جوان شایسته قطعا آینده درخشانی را برای تیم ملی رقم خواهند زد. 

*دستمان برای المپیک ۲۰۲۴ پر خواهد بود

بنا ادامه داد: ان‌شاءالله المپیک توکیو با آبروداری برای کشتی فرنگی ایران تمام شود اما این نوید را می دهم که از سال ۲۰۲۱ تا المپیک ۲۰۲۴ کشتی فرنگی ایران با ظهور این جوانان روز بروز قوی‌تر شود و قطعا دستمان برای المپیک ۲۰۲۴ پر خواهد بود. واقعا از دیدن رقابت‌های داخلی در جام تختی لذت بردم و کشتی‌ها در سطح فنی خوبی برگزار شد. در ۲ روز مسابقات چشم من لحظه ای از ۲ تشک جدا نشد و کشتی‌ها به قدری جذاب بود که دوست داشتم همه را دنبال کنم.

*مهره‌هایمان را از دست نمی دهیم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در ادامه گفتگو با ایسنا، درباره شکست نفراتی مثل رامین طاهری، حسین نوری، مهدی علیاری، محمدرضا گرایی و ... گفت: این‌ها گرمابخش کشتی است و ایجاد رقابت می‌کند. ما مهره‌هایمان را از دست نمی‌دهیم. نه نوری و نه رامین طاهری را. حال خوشحالیم که هدایت هم به جمع مدعیان این وزن اضافه شده و مهدی فلاح را نیز در اختیار داریم. هر چه تعداد خوب‌ها در یک وزن بیشتر شود به نفع کشتی خواهد بود.

*برنده‌ها و بازنده‌ها فکر نکنند کار تمام شده است

وی با تاکید بر اینکه جام تختی متضمن انتخاب هیچ کشتی‌گیری برای تیم ملی نیست، گفت: ما در جام تختی انتخاب صد در صدی نداشتیم چرا که ۶ ماه تا المپیک زمان داریم. آن‌ها که بردند فکر نکنند همه چیز تمام شده و به دوبنده تیم ملی رسیده اند، آن‌ها هم که باختند فکر نکنند دیگر امیدی برای ملی‌پوش شدن ندارند. تازه کار همه از الان شروع شده و آن‌هایی که مرد میدان هستند باید بیایند و زحمت بکشند.

*برادر گرایی و مربی او بیش از همه مقصر بودند

بنا درباره درگیری و جنجال در کشتی محمدرضا گرایی نیز گفت: کار انجام شده احساسی بود، البته ۲ نفر را بیشتر مقصر می‌دانم، یکی برادر بزرگ گرایی که بی‌مورد دخالت کرد و دیگری مربی او که کار درستی را انجام نداد. همه باید جنبه باخت را داشته باشند. حتی اگر همه جمع شده‌اند تا یک نفر ببازد باز هم دلیل نمی‌شود که هر کاری دوست داشتیم انجام دهیم. کادر فنی تیم ملی آنجا بود و ما هم که نگفتیم جام تختی نقش صد درصدی در انتخاب نفرات تیم ملی دارد. ضمنا مگر وزن ۷۲ کیلوگرم المپیکی است که نارحت شوند؟ حساسیت ها بی‌مورد بود و نباید این‌ کارها را انجام می‌دادند. امیدوارم فدراسیون نیز محبتی در قبال این کشتی‌گیر داشته باشد به شرطی که دیگر تکرار نشود. گرایی‌ها از کشتی‌گیران خوب ما هستند و قطعا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

*دست من باشد دوست دارم ۱۰۰ نفر را به اردو دعوت کنم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی خاطرنشان کرد: من به کشتی‌گیران نصیحت می‌کنم که به هیچ وجه امیدشان را از دست ندهند چرا که واقعا ما هیچ کشتی‌گیری را ملی‌پوش قطعی نمی‌دانیم. بر اساس شرایط نفراتی به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند و یک سری هم که بیرون بمانند در مقاطع مختلف وارد اردو خواهند شد. کشتی‌گیر نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد، یک مقدار نگاه بلندمدت داشته باشند. من دوست دارم شرایط مهیا بود تا ۱۰۰ نفر را به اردو دعوت می‌کردم اما وقتی فدراسیون می‌گوید تعداد مشخصی را می‌توانید دعوت کنید چاره‌ دیگری ندارم.

*کشتی‌گیران راحت کشتی را رها نکنند

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: مثلا حسین نوری مگر قبل از المپیک ۲۰۱۶ ریو مقابل اخلاقی پیروز نشد؟ اما با این حال من اخلاقی را به المپیک بردم. ۴ سال از آن زمان می‌گذرد اما نوری همچنان کشتی را ادامه داده است. پس یک کشتی‌گیر نباید به فکر رها کردن کشتی باشد و با صبر و انگیزه پر قدرت به راه خود ادامه بدهد تا به موفقیت برسد. قطعا هر کسی که حقش باشد به تیم ملی می‌رسد و اینطور نیست که کار تمام شده باشد.

*باید از نوروزی و رضایی در جایگاهی شایسته استفاده شود

وی درباره حضور حمید سوریان، قاسم رضایی و امید نوروزی ۳ طلایی المپیک لندن در کنار او در جریان جام تختی و اینکه آیا امکان اضافه شدن رضایی و نوروزی به مباحث فنی و مدیریتی فدراسیون وجود دارد یا خیر، گفت: دبیر خودش قهرمان المپیک است و سوریان هم که نایب رییس اوست قهرمان المپیک بوده و مخصوصا اینکه یک فرنگی‌کار بوده است. بحث بر سر این است که که ما باید از قهرمانان‌مان در جایگاهی شایسته با شان آن‌ها استفاده کنیم. کشتی مال این جوانان است و ما باید از خبره‌های ورزشی‌مان در ورزش استفاده کنیم نه در جاهای دیگر. البته این برای کسی است که دلش بخواهد باشد. بر روی امثال امید نوروزی و قاسم رضایی سرمایه‌گذاری زیادی در دوران قهرمانی‌شان شده و نباید از پتانسیلی که دارند بی‌بهره باشیم.

*دوست داشتم سوریان از کار فنی شروع کند

بنا ادامه داد: مثلا من دوست داشتم حمید سوریان بعد از دوران قهرمانی کارش را در بحث فنی شروع کند و در مقابل دوست داشتم حسن رنگرز کارش را در امور مدیریتی آغاز کند اما برعکس شد. بطور جدی و بدون تعارف معتقدم سوریان می‌تواند سرمربی تیم ملی بزرگسالان شود و اگر همین امروز هم بخواهد حاضرم در کنار او بایستم و به تیم ملی کمک کنم. کار مربیگری پر دردسر و پرحاشیه است، حمید سوریان هم رئوف و مهربان است و به همین خاطر نمی‌خواهد به مباحث فنی ورود کند. امید و قاسم رضایی هم باید به یک شکلی وارد شوند و خیلی خوشحالم این ۳ را در کنار هم دیدم.

*باید تمام تمرکزم بر روی المپیک باشد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی خاطرنشان کرد: همیشه در اینباره با حسن رنگرز صحبت می‌کنم که چه کاری می‌توانیم برای قهرمانانمان انجام دهیم اما در این چند وقت باقیمانده تا المپیک باید همه تمرکزم بر روی مباحث فنی تیم ملی باشد و تمام وقت به المپیک فکر کنم. در این شرایط بیشتر کارهای مربوط به این موضوع را به رنگرز و سوریان سپرده‌ام.

*هدفمان این است کار کسب سهمیه را زود تمام کنیم

وی درباره برنامه‌های پیش روی تیم ملی گفت: ۲۷ بهمن به رقابت های آسیایی اعزام می‌شویم و بعد از آن بلافاصله رقابت‌های کسب سهمیه را خواهیم داشت. امیدوارم در همان مسابقه کسب سهمیه نخست بتوانیم سهمیه‌های باقیمانده را بگیریم تا پس از آن با خیال آسوده برای حضور در تورنمنت‌هایی مثل وهبی امره، تورلیخانوف، گرجستان، بلاروس و .. برنامه‌ریزی کنیم. درست است المپیک در ۶ وزن برگزار می‌شود اما نگاه ما باید برنامه‌ریزی برای ۱۰ وزن باشد و نباید ۴ وزن دیگر را رها کنیم. باید به فکر جهانی سال ۲۰۲۱ هم باشیم. قطعا برای همه این موارد برنامه ریزی شده و اگر فدراسیون با توجه به شرایط مالی بتواند همکاری و حمایت لازم را داشته باشد و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم حمایت‌های لازم را انجام دهند قطعا آینده کشتی فرنگی ایران درخشان خواهد بود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار