PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
آرمین هادی پور تکواندوکار ملی پوش می خواهد طلسم 60 ساله ورزش گیلان را بشکند
آرمین هادی‌پور یکی از دو تکواندوکاری بود که اخیرا موفق شد سهمیه ورودی المپیک 2020 ژاپن را کسب کند.او به همراه میرهاشم حسینی المپیکی شدند .تکواندوکار المپیکی ایران در سالهای گذشته روند رو به پیشرفت داشته و بیشتر مدال‌های خوشرنگ میادین جهانی، قاره‌ای را کسب کرده است .هادی پور به زعم اهالی تکواندو تنها مدال المپیک را کم دارد. جوان نخست این روزهای ورزش گیلان فرصت دارد تا دومین مدال آو استان گیلان در المپیک باشد.آرمین در حالی سهمیه ورودی به المپیک را کسب کرد که مسیر دشواری را پشت سر گذاشت و شبانه روز برای رسیدن به المپیک کوشید.اگر آرمین در المپیک ژاپن مدال بگیرد کلکسیون افتخاراتش را به شکلی تکمیل خواهد کرد. آرمین در سالهای گذشته جزو ورزشکاران موفق رشته ورزش خود بوده است.

تکواندوکاری از رشت

-آرمین هادی پور ملی پوش تکواندو متولد 21 مرداد 1373 از شهر رشت مرکز استان گیلان است.وی از ورزشکاران موفق رشت طی دو سال گذشته بوده است .

کسب سهمیه المپیک ،نخستین گام بود

-آرمین هادی پور مسیر دشواری را برای رسیدن به سهمیه المپیک سپری کرد. ارزش کار آرمین بر هیچ کسی پوشیده نیست و درباره کسب سهمیه المپیک ژاپن می گوید:مسیرسختی را برای سهمیه طی کردم و خدا را شکر موفق شدم در آخرین فرصت سهمیه را به دست آورم و دل هموطنانم را شاد کنم. بدون شک رسیدن به سهمیه نخستین گام برای المپیک بود و از حالا کارمان شروع می‌شود و باید از این فرصت استفاده کنیم و امیدوارم با کسب مدال المپیک جواب زحمات کادر فنی و همه کسانی که تلاش کردند تا پازل موفقیت‌هایم تکمیل شود را بدهم.

-وی درباره سطح مسابقات انتخابی المپیک از نظر فنی صحبت کرد و گفت:گرندپریکس روسیه آخرین فرصت برای سهمیه از طریق رنکینگ بود که 16 تکواندوکار برتر هر وزن با تمام توان عازم روسیه شدند تا کار سهمیه‌ها را یکسره کنند. به همین خاطر سطح کمی و کیفی مسابقات بالا بود و همه آمده بودند که سهمیه بگیرند. خوشحالم که در این ماراتن سخت و نفسگیر به آرزوهای‌مان رسیدم و توانستم مزد زحماتم را بگیرم.

زنگ تفریح در المپیک نداریم

-تصور گرفتن مدال المپیک آرزوی بزرگ هر ورزشکاری است و هادی پور دراین باره می گوید:تا المپیک چندماه باقی‌مانده و من با همه توان تمرین می‌کنم تا بعد از المپیک شرمنده نباشم. برای رسیدن به مدال المپیک باید شبانه روز تلاش کنیم، چون در المپیک زنگ تفریح نداریم و همه با هدف مدال پای در شیاپچانگ مسابقات می‌گذارند که من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

-هادی پور در فینال گرندپریکس با مصدومیت حاضر شد و دراین باره اظهار داشت:قبل از روسیه، آسیب‌دیدگی جزئی داشتم و برای اینکه در رنکینگ جهانی سقوط نکنم. وارد شیاپچانگ مسابقات شدم و همین موضوع باعث شد ازکسب مدال دستم کوتاه بماند. با این حال تلاش می‌کنم ضعف‌ها را رفع و با کمک کادر فنی با کمترین اشتباهات در المپیک به مصاف رقبا بروم، چون تکواندو ورزش ثانیه‌هاست و ممکن است در چند ثانیه نتیجه بازی به نفع حریف عوض شود. به همین خاطر باید ثانیه به ثانیه برنامه‌ریزی کنم و با آمادگی به مصاف بزرگان دنیا بروم و پیروز میدان باشم.

-وی اضافه کرد: ما برای سهمیه المپیک مسیر 4 ساله را طی کردیم و هر مسابقه سختی‌های خاص خود را دارد و ازحالا به بعد هم برای یکی از سکو‌های المپیک تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با موفقیت مسیر 4 ساله را به خط پایان برسانیم.

هوگوها در سرنوشت مسابقات خیلی تاثیرگذار است

-آرمین هادی‌پور ملی پوش و المپیکی در خصوص اولین همراهی تیم دانشگاه آزاد در رقابت‌های دور برگشت لیگ برتر تکواندو اظهار داشت: با آغاز دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر برای اولین بار برای دانشگاه آزاد به میدان رفتم. در نخستین مسابقه تکواندوکاری از تیم مهاجرین را شکست دادم و در بازی دوم نیز به مصاف محمد صادق دهقانی از تیم صنعت مس کرمان رفتم. دهقانی به عنوان نفر نخست رقابت‌های آزاد کشوری به اردوی تیم ملی دعوت و یکی از بازیکنان خوب و باهوش تکواندو ایران است اما خدا را شکر با وجود اینکه از حریف خود عقب افتاده بودم توانستم بازی را برگرداندم و در نهایت به پیروزی برسم.- وی درخصوص انتقادات وارده به کیفیت پایین هوگوهای لیگ برتر گفت: آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است. واقعا کیفیت هوگوها مناسب نیست. این هوگوها ضرباتی که نباید امتیاز داشته باشد را ثبت می‌کند و ضربات مسلم را ثبت نمی‌کند. هوگوها در سرنوشت مسابقات خیلی خیلی تاثیرگذار است اما به هر حال در حال مبارزه با این هوگوها هستیم. در ابتدای لیگ قرار بود مسابقات با هوگوهای KP برگزار شود که اعتراضاتی را به همراه داشت و در نهایت تصمیم گرفته شد مسابقات با این هوگوها برگزار شود.

لباس‌های قدیمی جذاب‌تر بود!

-ملی‌پوش المپیکی تکواندو ایران اضافه کرد: اعتقاد دارم ادامه فعالیت با این هوگوها باعث افت تیم ملی تکواندو خواهد شد. این هوگوها اصلا با هوگوهای مسابقات مختلف جهانی قابل مقایسه نیست و امیدوارم هر چه زودتر شاهد تغییر آن باشیم تا لیگ برتر از کیفیت بالاتری برخوردار شود. ایران پتانسیل زیادی از لحاظ بازیکن دارد و حتی می‌تواند 10 تیم ملی داشته باشد اما به شرطی که با رعایت امکانات استاندارد هر کسی در داخل زمین به حق خود برسد. در حال حاضر بیشتر از بازیکنان، هوگوها سرنوشت نتایج را مشخص می‌کند.

-لازم به یادآوری است که تنها هادی پور از وضعیت هوگو انتقاد نکرده بود بلکه میرهاشم حسینی دیگر تکواندوکار المپیک ایران در المپیک 2020 توکیو هم از وضعیت هوگوهای لیگ انتقاد کرد و گفت: در سیستم‌های جدید، هوگو‌ها خیلی اذیت می‌کنند، اعتراضات زیادی کرده‌ایم و دیگر خودمان هم خسته شده‌‍ایم.این هوگو‌ها در حد مسابقات منطقه‌ای هم نیست چه برسد به لیگ برتر! واقعا در شان تکواندو ایران نیست و با ادامه روند استفاده از آن‌ها قطعا در مسابقات برون مرزی با مشکل روبرو می‌شویم.

-قرار است در المپیک توکیو از لباس‌های جدید استفاده ‌شود، وی دراین باره یادآوری کرد:«شکل ظاهری لباس‌های قدیمی جذاب‌تر بود. البته در تمرینات با لباس‌های جدید مبارزه کردیم، اما باز هم روز مسابقه به این لباس‌ها عادت نداشتیم و کمی برای‌مان سخت بود. با این حال تلاش می‌کنیم به این لباس‌ها عادت کنیم تا در شیاپچانگ المپیک مشکلی نداشته باشیم.»

هر تصمیمی کادرفنی بگیرد گوش خواهم کرد

-هادی‌پور در خصوص تصمیم سرمربی تیم ملی تکواندو برای حضور ملی‌پوشان المپیکی در مسابقات قهرمانی آسیا افزود: سرباز تیم ملی هستم و کادرفنی هر تصمیمی بگیرد آن را گوش خواهم کرد. در خصوص شرایط انگیزشی خود نیز باید عنوان کنم که هیچوقت نباید از یک مبارز در خصوص انگیزه پرسید. کار ما مبارزه کردن است و از به چالش کشیده شدن و مبارزه کردن لذت می‌بریم.

-وی در خصوص اینکه در چه وزنی قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشته باشد، گفت: فعلا قرار است در وزن 58- کیلوگرم مبارزه کنم. در حال حاضر برای وزن کم کردن شرایط خوبی ندارم و با صلاحدید کادر فنی در وزن المپیکی 58- کیلوگرم مبارزه می‌کنم. از انگیزه بالایی برخوردار هستم تا دومین مدال طلای خود در قهرمانی آسیا را کسب کنم.

برخی انتقادات عادلانه نیست

دارنده مدال برنز مسابقات جهانی منچستر در خصوص صحبت‌های چهره های شناخته شده تکواندو بعد از کسب سهمیه اش می گوید: برای همه بزرگان تکواندو ایران احترام قائلم و همه را دوست دارم. هر کسی نیز هر چیزی می‌گوید دستش درد نکند. سعی می‌کنم نکات خوب را استفاده و نکات منفی را نیز از یک گوش شنیده و از گوش دیگر به در کنم، البته برخی از عزیزانی که خودشان بازیکن بودند، انتقاداتی انجام می‌دهند که عادلانه نیست. ما عضو خانواده تکواندو هستیم و برادر و فرزندان بزرگان تکواندو ایران هستیم و تمام تلاش‌مان اهتزاز پرچم کشورمان است.

-آرمین هادی پور درباره حریف کره ای وزن خود و احتمال رویارویی اش با او در المپیک 2020 ژاپن گفت:تاکنون چندبار با جانگ مبارزه کرده ام و شکست خورده‌ام، اما این بار فرق می‌کند اگر در المپیک با او روبرو شوم با کمک کادر فنی برای شکست او برنامه‌ریزی می‌کنم. جانگ تکواندوکار باهوش و زیرکی است و در هر مبارزه روش جدیدی رو می‌کند. سعی می‌کنم با حفظ آرامش و آنالیز شگردهایش او را در توکیو شکست دهم.

برای کسب سهمیه ،رنج کشیدیم

-وی ،با اشاره به مسیر دشوار کسب سهمیه المپیک گفت:تنها برای من سخت نبود، بلکه برای همه تکواندوکاران سخت بود. با رژیم غذایی، آسیب‌دیدگی، مبارزات، تمرینات سخت واقعاً زجرکشیدیم تا سهمیه گرفتیم. امیدوارم در توکیو هم بهترین نتیجه را بگیریم تا خستگی از تن‌مان خارج شود.

-آرمین هادی پور ادامه داد:بیشتر روز‌ها درگیر تمرین بودیم و به خاطر رسیدن به هدفم دوری از خانواده را تحمل کردم و تلاش می‌کنم که با مدال المپیک برگردم.

سقف قراردادها در تکواندو پایین است

-ملی پوش المپیکی تکواندو درباره تفاوت مسابقات گرنداسلم و گرندپریکس صحبت کرد و گفت:تکواندوکارانی که از طریق سیستم رنکینگ موفق به حضور در المپیک نشدند از طریق گرنداسلم شانس المپیکی شدن دارند، این مسابقات در زمان‌های مختلف برگزارمی شود و نفراول گرنداسلم می‌تواند سهمیه بگیرد.

-هادی پور حضور در لیگ تکواندو بخاطر اردوهای تیم ملی و رقابت های بین المللی را از دست داد:«نیم‌فصل اول را به دلیل حضور در اردو‌های تیم ملی و مسابقات بین‌المللی را از دست دادم ولی در نیم‌فصل دوم دانشگاه آزاد اسلامی را در لیگ برتر همراهی می‌کنم.ضمنا متأسفانه سقف قرارداد‌ها در لیگ تکواندو بسیار پایین است و حتی هزینه مکمل‌های یک ورزشکار حرفه‌ای نمی‌شود.

حمایت مسئولان به المپیکی ها انگیزه می دهد

-هادی پور درباره ورزشکاران گیلانی که تاکنون سهمیه المپیک را کسب کرده اند، گفت:من، محمد رهبری شمشیربازی و نازنین ملایی روئینگ موفق به کسب سهمیه شده‌ایم و بسیارخوشبین به سهمیه سارا بهمنیار کاراته هستم تا بتوانیم با چهار ورزشکار گیلانی در المپیک توکیو از اعتبار ورزش استان و کشورمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد:فدراسیون جهانی تکواندو رنکینگ المپیکی‌ها را در پایان هر ماه میلادی اعلام می‌کند و براساس آن فعلاً با 349/50 امتیاز دررده پنجم قراردارم.

-ملی پوش المپیکی تکواندو اضافه کرد:ورزشکاری که المپیکی می‌شود نیاز به حمایت دارد. بیشترورزشکاران شغل دیگری به جز ورزش ندارند و حمایت مسئولان ورزش باعث ایجاد انگیزه بین ورزشکاران می‌شود.امیدوارم مسئولان محترم ورزش در ماه های باقی مانده تا المپیک از ورزشکاران راه یافته به بزرگترین رویداد ورزشی جهان حمایت کنند.

امیدوارم طلسم گیلانی ها در المپیک شکسته شود

-آرمین از مربیان تیم ملی تکواندو تشکر کرد و گفت:از همه مربیان تیم ملی که برای پیشرفت من تلاش کردند،ممنون هستم. بخصوص که به مربی اختصاصی‌ام مرحوم استاد رضازاده قول کسب مدال المپیک را داده بودم و برای تحقق این قول از جان مایه می‌گذارم تا این مدال را در آینده به روح استاد فقیدم اهدا کنم.

-ملی پوش تکواندو در سی و ششمین مجمع عمومی فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی عنوان ارزشمندی را دریافت کرد.هادی پور دراین خصوص گفت:مراسمی همزمان با سی و ششمین مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی در ایتالیا برگزار شد و من به عنوان بهترین ورزشکار سال انتخاب شدم و جایزه بهترین‌ها را گرفتم، لحظه فراموش‌نشدنی بود، خیلی خوشحال بودم کهدر جمع بهترین‌های دنیا ایستادم.

-آرمین، یادی از مدال آور گیلانی المپیک هلسینکی و ملبورن کرد و این که چند دهه است ورزشکاران گیلانی مدال المپبک کسب نکرده اند :« پس از دو مدال نقره و برنز جهان پهلوان محمود نامجو در المپیک 1952 هلسینکی و 1956 ملبورن، شش دهه می‌گذرد که دیگر کسی مدال نگرفته و خیلی امیدواریم که در المپیک توکیو دستکم دو مدال کسب کنیم و طلسم بی‌مدالی 60 ساله را بشکنیم.

تبعیض بین ورزشکاران ،انگیزه ها را کم می‌کند

-آرمین هادی پور ملی پوش تکواندو از تبعیض از ورزش کشور شکایت کرد و در این خصوص گفت:تبعیض بین ورزشکاران انگیزه ها را کم می‌کند. خود من در مسابقات جهانی، آسیایی و یونیورسیاد دانشجویان برای شهرم افتخارآفرینی کرده‌ام، اما مسئولان ورزشی حمایتی نمی‌کنند و فقط به فوتبالیست‌ها که درآمد بالایی دارند توجه می‌کنند که فکر می‌کنم تبعیض بین قهرمانان ورزشی انگیزه را کم می‌کند.

-آرمین هادی‌پور ، سومین مدال طلای خود در بازی‌هاییونیورسیاددانشجویان جهان را کسب کرد و دراین باره گفت:به این دلیل که کسب مدال در این رقابت‌ها، امتیاز سهمیه المپیک داشت، نفرات مطرح زیادی در این رقابت‌ها حاضر شدند که همین امر باعث افزایش سطح کیفی مسابقات شده بود. سطح فنی مسابقات تکواندو همیشه بالاست ویونیورسیادنیز از این قاعده مستثنی نیست.

-او درباره رقیبان خود در این مسابقات نیز گفت: در مبارزه اول برابر حریف چین تایپه، داور با عملکردش من را اذیت کرد. 9 بر صفر از حریف عقب افتادم اما با راهنمایی‌های مربیان توانستم جبران کنم و به پیروزی برسم. حریف کره‌ای نیز فنی‌ترین تکواندوکار مسابقات جهانی نوجوانان شده بود و به این مسابقات آمده بود تا مدال بگیرد اما خوشحالم که توانستم او را نیز از پیش رو بردارم. در دیدار فینال نیز می‌دانستم برابر حریف مغول که قهرمان آسیا بود چه کار می‌کنم اما گاهی اوقات عقب می‌نشستم که باعث شد حریف امتیاز بگیرد اما بلافاصله جبران کردم.

-وی در پایان اضافه کرد :خدا را شکر توانستم در سومین حضورم در بازی‌هاییونیورسیادباز هم به مدال طلا برسم و با سومین مدال طلا از این رقابت‌ها خداحافظی کنم. دیگر به دلیل شرایط سنی نمی‌توانم در بازی‌هاییونیورسیادشرکت کنم و خوشحالم که توانستم در موفقیت کاروان ورزشی ایران بار دیگر تأثیرگذار باشم.

کیوان طباطبایی*

برچسب ها: آرمین هادی پور
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار