PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

کمتر از یک ماه دیگر انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد. طبق اعلام مسئولان امر، قرار است این انتخابات 25 اسفندماه برگزار شود تا فوتبال رئیس جدید خود را بشناسد.

هر چند که طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر احتمال تعویق انتخابات به گوش رسیده ولی بنا بر اخبار اعلام شده، برای انتخابات پیش رو 56 نفر برای پست های مختلف نامزد شده اند. در ثبت نام اولیه برای صندلی ریاست نفراتی چون حبیب کاشانی، محمدرضا کلایی، عباس صوفی، حسینعلی قریب، هدایت ممبینی، حیدر بهاروند، رضا جلالی، مهدی محمدنبی و امیر مسعود هراتیان پا به میدان رقابت گذاشته اند.

نامزدهای کارشناس هیئترئیسه فدراسیون نیز نفراتی چون محمد آخوندی، فریدون اصفهانیان، خداداد افشاریان، مرتضی توکلی، صادق درودگر، رضا درویش، علی زینلی، علیرضا سهرابی، رضا صادقپور، شهامت عباسی، سعید فتاحی، علی فتحاللهزاده، حسن کامرانیفر، میرشاد ماجدی، علی میرغفاری، علی نجاریان، محمد نجفی، نیما نکیسا و علی خطیر بودند.

برای انتخاب نماینده باشگاهها هم مدیرانی چون سعید آذری (فولاد)، محمد جواهری (گلگهر سیرجان)، فرهاد حمیداوی (شهر خودرو)، جواد محمدی (ذوب آهن)، هوشنگ نصیرزاده (ماشین سازی)، بهرام رضائیان (پارس جنوبی جم)و میر معصوم سهرابی (تراکتور) نامزد شدند.

در بخش انتخاب نماینده هیئتها احسان اصولیصفار (خراسان رضوی)، کریم بهرامی (قم)،طهمورث حیدری (چهارمحال)،رضا علی (سمنان)،حبیبالله شیرازی (تهران)،عبدالکاظم طالقانی (خوزستان)،دکتر علی قرایی (کرمان)،امیرحسین محتشم (بوشهر)،صمد نوتاش (اردبیل)و غلامعلی هنرپیشه (فارس) نامزد شدند.

و بالاخره برای نواب رئیسپیشنهادی نیز نام هایی چون منصور قنبرزاده، محمود اسلامیان، جواد ششگلانی، پریا شهریاری، فاطمه علیپور، حمیدرضا مهرعلی، شهره موسوی، علی خطیر، حیدر بهاروند، میترا نوری و عبدالحسینی. مطرح شدند.

مکانیزم انتخابات در فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیونهای ورزشی متفاوت است. هر یک از نامزدهای شرکتکننده در انتخابات را باید حداقل پنج نفر و رئیس فدراسیون را 10 نفر از اعضای مجمع پیشنهاد داده باشند. یعنی اولین مرحله از انتخابات فدراسیون، پخش فرمهای مربوط به رأیگیری اختصاصی اعضای مجمع بین آنها بود که انجام شد.

پس عملا با توجه به اینکه معمولا تعداد اعضای مجمع فدراسیون بین 72 (قطعی) تا 75 نفر تخمین زده میشود، امکان ندارد انتخابات ریاست با بیشتر از هفت نامزد برگزار شود. بر اساس همین مکانیزم بود که نفراتی چون هراتیان و کلایی از انتخابات ریاست کناره گیری کردند تا در این بخش تنها 7 نامزد باقی بمانند.

تفاوت فوتبال با سایر رشته های ورزشی تنها به همین مقوله اساسنامه خلاصه نمی شود. فوتبال جایگاه ویژه ای نزد علاقه مندان به ورزش دارد. فوتبال با زندگی بخش عظیمی از مردم چه پیر و چه جوان گره خورده و آنها با برد و باخت تیم محبوب خودشان خوشحال یا ناراحت می شوند.

این نشان دهنده فراگیری و اهمیت فوتبال است. روی دیگر همین جذابیت ها، مشکلات و دردسرهای به جامانده از گذشته است. همین حالا پرونده باز ویلموتس، لیگ ناتمام فوتسال، شرایط نامساعد تیم ملی و بحران مالی فدراسیون همچون آواری بر سر فوتبال ایران خراب شده که اگر فکر اساسی برای آن نشود، وضعیت در آینده هم بدتر خواهد شد.

مشکلات موجود را نه تنها علاقه مندان به فوتبال، بلکه نامزدان انتخابات هم می دانند. بر همین اساس لازم است همین امروز به تک تک عزیزانی که سودای ریاست را در سر می پرورانند، یادآور شد که پا به عرصه دشواری گذاشته اند و فردای انتخابات اگر نتوانند به وعده های داده شده عمل کنند، نمی توانند بگویند که نمی دانستند وارث چه ویرانی هایی هستند!

البته بیان این مشکلات به معنای ناامیدی از آینده نیست. نیاز است نامزدهای محترم ریاست فدراسیون به این نکته هم توجه داشته باشند که فوتبال ایران با توجه به داشته ها و امکانات مادی و انسانی اش می تواند در میادین بزرگ بین المللی حضوری پررنگ و ملموس داشته باشد و در صف و جرگه کشورهای صاحب فوتبال دنیا، قرار بگیرد. مسلما اگر قدر این استعدادها و امکانات را بدانیم و با مدیریتِ درست و کارآمد ظرفیت های بالقوه را به فعل در آوریم ، توانایی های نهفته نیز آشکار خواهند شد.

این سخن،حرف و نظر بسیاری از کارشناسان و آشنایان به واقعیت های ورزش این مرزوبوم است. این مجله نیز به سهم و توان خود این معنی را سال هاست به اشکال مختلف و درقالب مقاله و تحلیل و گزارش و ...تکرار و باز هم تکرار می کند.

نقش و تاثیر مدیریت در ساماندهی و پیشرفت امور نکته ای کاملا بدیهی است که کمتر کسی درباره آن شک دارد. در ورزش نیز مدیریت، علت العلل بسیاری از اتفاقات و واقعیت های تلخ و شیرین است. اگر در جایی وضع ورزش روبراه و بسامان است، علت اصلی را باید در اعمال مدیریت اصولی و علمی جستجوکرد و اگر غیر از این است و ورزش با مشکلات و گرفتاری های مختلف فنی و فرهنگی دست به گریبان است باز باید علت را در شرایط مدیریتی، تحلیل و ریشه یابی نمود.

در مجموع می توان عنوان داشت اگر فوتبال ما با وجود شرایط مساعد هنوز از رشد و پیشرفت بایسته و مورد انتظار برخوردار نیست و اگر از بسیاری از این داشته ها و نعمت ها به درستی استفاده نمی شود دلایل بسیاری را می توان برای چرایی آن برشمرد، اما دلیل عمده و ریشه اصلی این موضوع در نحوه مدیریتی است که تاکنون درباره فوتبال به خوبی اعمال نشده است.

*گروه فوتبال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار