PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
گفت و گو با علی داودی ،پشتوانه فوق سنگین وزنه برداری ایران که طرفدار پلنگ مازندران و پرسپولیس است
از علی داودی به عنوان پدیده فوق سنگین ایران در رشته وزنه برداری و امید آینده این رشته در میادین بین المللی یاد می شود. ورزشکاری که البته با همین سن کم نیز افتخارات و قهرمانی های قابل ذکری را در کارنامه خود ثبت کرده است.داودی وزنه‌بردار ایرانی با اصالتی از شهرستان خمین است که پدر و مادر او در روستای فرنق شهرستان خمین در استان مرکزی متولد شده اند. او رکورد دار دسته سنگین وزن جهان در رده جوانان است. داودی دارای قد 95/1 متر است. بسیاری از اهل فن از او به عنوان پشتوانه و آینده وزنه‌برداری در دسته فوق سنگین ایران نام می برند. داودی در مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری آسیا 2019در وزن +109 کیلوگرم 3 مدال طلا به دست آورد و قهرمان آسیا شد. کسب مقام قهرمانی و نشان طلای دسته فوق سنگین به همراه عنوان قهرمانی تیمی در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا به میزبانی توکیو ژاپن و شکستن رکورد یک ضرب وزنه‌برداری دسته فوق سنگین مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری جهان در ترکمنستان سال 2018 از جمله افتخارات او در سن بیست سالگی است.آخرین افتخارآفرینی داودی در جام فجر بود. او با اقتدار قهرمان شد و همه علاقه مندان به فوق سنگین را شگفت زده کرد. او میهمان این هفته «نگاه چند بعدی » است.
وزنه برداری از پایتخت

-علی داودی ملی پوش وزنه برداری در وزن +109 کیلوگرم متولد 2 فرودین 1378 در تهران است.علی در ابتدای صحبت های خود به کیهان ورزشی گفت:پدر و مادرم اهل خمین از استان مرکزی هستند اما من در تهران متولد شده ام و در پایتخت به دنبال ورزش حرفه ای رفتم.ضمنا فامیلی من داودی با یک «و» است و با دو «و» نوشته نمی شود.

-علی ادامه داد: من در خانواده ای وزنه بردار شدم که برادر بزرگترم وزنه بردار بود. برادرم در نوجوانی قهرمان شده بود و جزو نفرات خوب در این رشته بود. او در سالهای اخیر موفقیت هایی داشت که همان موفقیت ها عاملی شد تا من هم به وزنه برداری علاقه مند شوم و این رشته را با جدیت بیشتری دنبال کنم.او کمک کرد تا وزنه بردار شوم و در این رشته رشد کنم.

-پدیده وزنه برداری ایران در سنگین وزن اضافه کرد:پدرم بازنشسته است . فردی ورزشی نیست ولی به ورزشکاران علاقه مند است و همواره مشوقم بوده است.پدرم دوست داشت که مثل برادرم وزنه بردار شوم و من هم راه او را در ورزش حرفه ای ادامه دادم.

همه در نوجوانی می گفتند علی بدرد فوق سنگین می خورد

-علی داودی دانشجو است.وی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:پس از کسب مدرک دیپلم به دانشگاه رفتم و الان دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی هستم. درس خواندن همیشه یکی از برنامه هایم بوده و دوست دارم در این رشته به مقاطع بالا برسم.امیدوارم در کنار انجام ورزش حرفه ای بتوانم درس هم بخوانم.

- داودی در بخش بعدی این گفت و گو درباره نحوه حضورش در عالم وزنه برداری صحبت کرد.وی همچنین در مورد نقشی که برادرش (محسن داودی از ملی پوشان سابق ایران) در رسیدنش به قهرمانی جوانان داشت، به رسانه ها گفته است: همانطور که گفتم مشوق اصلی برادرم بود و قبل از اینکه من وارد وزنه برداری شوم، خانواده ام با این رشته آشنا بودند. فکر می کنم اگر برادرم نبود من در استان یا نهایتا لیگ برتر وزنه می زدم. او خیلی به من کمک کرد و از لحاظ فنی و اخلاقی تاثیر زیادی بر روی من گذاشت و اگر نبود فکر می کنم این طلای جوانان جهان هم نبود. مطمئن باشید اگر روزی علی داودی قهرمان المپیک شود، برادرش خیلی برای او زحمت کشیده است. من تاکنون خیلی از تجربیات و نصیحت های او استفاده کرده‌ام به طوری که خیلی از راه ها را نرفتم و حرفه ای قدم برداشتم.

-همانطور که اشاره شد از علی داودی به عنوان پدیده فوق سنگین ایران در رشته وزنه برداری و امید این رشته برای تکرار خاطرات شیرین کسب مدال طلای جهان و المپیک در دسته سنگین وزن یاد می شود.علی ادامه داد:حدود 11 سالگی بود که وارد وزنه برداری شدم .البته اوائل در نوجوانی جثه کوچکی داشتم ولی تمام کسانی که مرا روی تخته می دیدند و در تمرینات نگاهم می کردند می گفتند که علی داودی بدرد سنگین وزن می خورد و در آینده به یک وزنه بردار سنگین وزن بدل خواهد شد.من هم به فوق سنگین علاقه مند بودم و می خواستم روزی یک وزنه بردار فوق سنگین شوم.

برای کسب مدال های مهم باید سختی بکشم

-وی اضافه کرد:تا 15 سالگی تمریناتم را بطور جدی ادامه دادم و قبل از آن هم در مسابقات مختلف شرکت کرده بودم و موفقیت هایی را به نام خود به ثبت رساندم.در 15 سالگی در رده نوجوانان روی سکو رفتم و قهرمان شدم و سپس با حضور در رده جوانان برای حضور در مسابقات برون مرزی تمریناتم را ادامه دادم و به مسابقات خارج از کشور اعزام شدم و الان هم در خدمت تیم ملی بزرگسالان وزنه برداری هستم.

-داودی فوق سنگین تیم ملی وزنه برداری یادآور شد:من در 17 سالگی موفق شدم مدال طلای جهان را کسب کنم و فکر کنم سال 1394 بود که مدال گرفتم. البته مسابقات مهمی بود و من در آن برهه برای نخستین بار در چنین مسابقات مهم بین المللی وزنه می زدم. مسابقات اولم بود و استرسی نداشتم و باتوکل به خداوند منان روی تخته رفتم و وزنه را بالای سر بردم.

- وزنه بردار فوق سنگین ایران در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به جایگاهی که بهداد سلیمی وسعید علی حسینی به آن رسیده اند چه شرایطی باید برایش فراهم شود، گفت: در وهله اول نباید آسیب ببینم چون آسیب دیدگی باعث می شود ورزشکار عقب بیفتد. وزنه هایی در تمرینات زده ام که خیلی عالی است اما مدتی دچار آسیب دیدگی شدم و با 80 درصد آمادگی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کردم. سپس باید مثل ورزشکاران بزرگ وحرفه ای زندگی کنم. اگر شرایط فراهم باشد من هم می توانم به آن مدال ها برسم و امیدوارم شرمنده کسی نشوم. البته برای این کار باید سختی بکشم و اگر بخواهم مثل برخی جوان ها زندگی کنم به هدفم نمی رسم. قطعا آقا بهداد و سعید هم سختی کشیدند تا به جایی که هستند، رسیدند.

تمامی رکوردهای جام فجر را در تمرینات زده بودم

علی داودی وزنه بردار دسته +109 کیلوگرم با ترقی رکورد یک ضرب و دوضرب خود مقام قهرمانی مسابقات جام فجر در رشت را کسب کرد.در آخرین دسته رقابت های وزنه برداری جام فجر، وزنه برداران دسته +109 کیلوگرم به روی تخته رفتند که در نهایت علی داودی با ترقی رکوردهای یک ضرب و دوضرب خود، مقام قهرمانی دسته سنگین وزن را کسب و سه مدال طلا گرفت، سیمون مارتیروسیان از ارمنستان موفق به کسب سه مدال نقره شد و اریک تولفسن از نروژ نیز سه مدال برنز این دسته را تصاحب کرد.در حرکات یک ضرب این رقابت ها، علی داودی با مهار وزنه 201 کیلوگرم علاوه بر ارتقا یک کیلوگرمی رکود خود، موفق به کسب مدال طلا شد، همچنین در حرکات دوضرب علی داودی با مهار وزنه 240 کیلوگرم علاوه بر اینکه سه کیلوگرم رکورد خود را ترقی داد، مدال طلای این حرکت را به نام خود ثبت کرد.در مجموع رقابت های دسته +109 کیلوگرم، علی داودی با مجموع 441 کیلوگرم مدال طلای مجموع را به خود اختصاص داد.علی با وزنه های که زد و مدال های طلایی که گرفت همه را شگفت زده کرد.وی دراین خصوص توضیح داد و گفت:رکوردهای تمرینی ام پیش از شروع مسابقات جام فجر رضایت بخش بود.خداراشکر که توانستم وزنه ها را بالای سر ببرم.البته تمامی وزنه های انتخاب شده در جام فجر را در تمرینات زده بودم و از این نظر آماده بودم.

جام فجر ،جو هیجان برانگیزی داشت

-وی ادامه داد:ضمنا وضعیت و جو جام فجر خیلی خوب بود. بطوریکه من تا الان یک چنین جو مثبت و هیجان انگیزی را در سالن مسابقه های وزنه برداری ندیده بودم. جا دارد از گیلانی های خون گرم و مردم عالی رشت قدردانی کنم که با میزبانی خوبی که داشتند سبب شدند من در یک چنین جو مثبت و خوب روی تخته با اقتدار وزنه بزنم. ولی من هم وضعیت آمادگی، روحی و رکوردی خیلی خوبی در این تورنمنت داشتم. پس از ناکامی ام در مسابقات جهانی 2019 فشار و بار روانی سنگینی از این ناکامی تلخ و شکست بدی که در پاتایا تجربه کردم روی ذهن و افکارم وجود داشت اما خدا را شکر با پشتیبانی کادرفنی، خانواده و بخصوص برادر بزرگترم( آقا محسن) توانستم در این مدت دوباره خودم را از هر جهت بسازم و با وضعیت مطلوب در تورنمنت فجر رشت شرکت کنم.من در این بازه زمانی خیلی زحمت کشیدم و تمرین کردم تا در این مسابقه ها همان طور که پس از جهانی به مردم وعده داده بودم تلخی شکست جهانی را جبران کنم. خدا را شکر می کنم که شرمنده نشدم.

اول سهمیه بعد مدال المپیک

-در قسمت بعدی گفت و گو با علی داودی ملی پوش وزنه برداری از الگوی فنی اش سئوال کردیم که وی در پاسخ کیهان ورزشی گفت:الگوی خاصی ندارم اما مسابقات سنگین وزن های جهان را از نوجوانی تماشا کرده ام .من مثل تمامی بچه های علاقه مند به وزنه برداری مسابقات سنگین وزن ها را دنبال می کردم و قطعا مسابقات قهرمانانی چون حسین رضازاده ، بهداد سلیمی ملی پوشان سابق تیم ملی را می دیدم و روی مسابقات شان تمرکز می کردم.

-علی درباره کسب سهمیه المپیک و مدال خوش رنگ بزرگترین رویداد ورزش جهان گفت:قطعا اولین هدفم این است که در مسابقات آینده که در فروردین سال آینده برگزار می شود سهمیه ورودی به المپیک 2020 توکیو را به دست آورم و سپس تمریناتم را برای حضور مقتدرانه در المپیک2020 توکیو آغاز کنم. امیدوارم در المپیک بتوانم مدال خوش رنگی را کسب کنم و دل مردم عزیزمان را شاد نمایم.قطعا هدفم بدست آوردن مدال ارزشمند المپیک است.ان شاا... بعد از عید نوروز در مسابقات انتخابی المپیک سهمیه بگیرم.

-وی ادامه داد:هدفم این است که در صورت امکان بتوانم در 4 المپیک شرکت کنم و به عنوان نماینده کشورمان 4 بار روی سکو بروم.گرچه مشقت زیادی دارد ولی دور از دسترس نیست .برای کسب مدال باید تلاش کرد و عرق ریخت.هیچ کاری بدون زحمت و ممارست به دست نمی آید.امیدوارم 4 مدال المپیک را در آینده کسب نمایم.

-داودی اضافه کرد: من زندگی‌ام را گذاشته‌ام و با انگیزه تمرین می‌کنم و بایستی به اهداف ورزشی ام دسترسی پیدا کنم.

پرسپولیس و حسن یزدانی را دوست دارم

-از بحث وزنه برداری خارج شدیم و از علی داودی درباره علاقه اش به سایر رشته های ورزشی سئوال کردیم که علی به کیهان ورزشی گفت:فوتبال و کشتی رشته های موردعلاقه ام هستند و اتفاقات و رویدادهایش را پیگیری می کنیم.حسن یزدانی در کشتی آزاد را دوست دارم. او از ورزشکاران موفق و بی نظیر ایران و جهان است و موفق شده هم مدال قهرمانی جهان را بگیرد و هم مدال المپیک را تصاحب کند. حسن یزدانی ثابت کرده که جزو برترین ورزشکاران جهان است و برای او در المپیک 2020 ژاپن آرزوی موفقیت می کنم.

-وی ادامه داد:فوتبال را هم دوست دارم و پرسپولیسی هستم.بازیهای پرسپولیس تیم موردعلاقه ام را تعقیب می کنم. البته فرصت رفتن به ورزشگاه را ندارم ولی هر جا باشم و تمرین نداشته باشم و بتوانم بازی پرسپولیس را تماشا کنم دیدن بازی تیم محبوبم را به سایرکارها ترجیح می دهم.پرسپولیس سه سالی است که پشت سر هم قهرمان می شود و امیدوارم امسال هم قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر تکرار شود.ان شاا... من پرسپولیس بتوانم مدال ها را در المپیک و مسابقات جهانی درو کنم.

وقتی از من تعریف می کنند مسئولیتم بیشتر می شود

- وزنه بردار جوان ایران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد هنوز نتوانسته نتیجه مسابقات جوانان جهان را فراموش کند، گفت: نه اصلا، درست است باخت هم جزیی از ورزش است اما برای من باخت سنگینی بود. البته واقعا خسته بودم و با 80 تا 85 درصد آمادگی‌ام به مسابقات رفتم با این حال خوب وزنه زدم. ان شاا... در مسابقات بزرگسالان جهان وزنه های خوبی می‌زنم که نتیجه جوانان جهان را فراموش کنم .

-علی داودی از پشتوانه های وزنه برداری به شمار می رود. وی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:وقتی صحبت از من در وزنه برداری می شود و می گویند که داودی پدیده وزنه برداری و از پشتوانه های فوق سنگین به حساب می آید إحساس مسئولیت بیشتری می کنم و سنگینی شانه هایم محسوس می شود.این صحبت ها باعث می شود انگیزه بگیریم و تمرینات را جدی تر بگیرم و با قدرت در مسابقات شرکت کنم.

-از علی داودی فوق سنگین تیم ملی وزنه برداری درباره ارتباطش با حسین رضازاده و بهداد سلیمی دو قهرمان المپیک سئوال کردیم که علی به کیهان ورزشی گفت:در نوجوانی مسابقات آقایان را نگاه می کردم و از قهرمانی هایشان لذت می بردم.ولی ارتباط به شکلی که شما می گویید ندارم.به هرروی آنها پیشکسوتان وزنه برداری هستند و احترام شان واجب است.

انگیزه و هدف گذاری

-از رکوردهای کنونی داودی در تمرینات پرسیدیم و او گفت:رکوردهای رشته های قدرتی فصلی است. الان در اردوها 202 کیلوگرم در یک ضرب وزنه می زنم و 246 کیلوگرم در دو ضرب وزنه می زنم. امیدوارم وضعیتم هفته به هفته بهتر شود تا بتوانم سهمیه المپیک را در اوائل سال آینده کسب کنم و آماده حضور در المپیک 2020 ژاپن شوم.

-از داودی خواستیم چند کلامی با نوجوانان علاقه مند به وزنه برداری صحبت کند و او به کیهان ورزشی گفت: مهم ترین عوامل برای کسب موفقیت های بزرگ انگیزه بالا و هدف گذاری است.اگر علاقه به وزنه برداری دارند و بایستی این دو عامل مهم را جدی بگیرند تا در این رشته موفق شوند.ما از همه چی گذاشته ایم و زندگی مان را پای وزنه برداری گذاشته ایم.

-او درباره حریفان جهانی خود در رقابت های پیش رو گفت: دو وزنه بردار گرجستان و ارمنستان جدی ترین رقبای من در فوق سنگین هستند. باتوکل به خداوند منان و تمرینات منظم برای رکوردشکنی روی تخته می روم.البته رقبای خوبی دارم اما با تمرینات جدی و تمرکز بیشتر می شود موفقیت های مهم را کسب کرد و از رقبا گذشت.

-داودی اضافه کرد: البته رقابت با تالاخادزه قدرتمند و عنوان دار برای کسب مدال طلا، در وضعیت فعلی دشوار است زیرا این وزنه بردار قدر گرجستانی در بالاترین سطح آمادگی خویش قرار دارد و رقابت با وی برای مدال طلای المپیک نه تنها برای من بلکه برای سایر فوق سنگین های مدعی المپیک و جهانی هم کار مشکل و دشواری است.ولی خب، مطلقا با عملکرد فنی خوبی که در جام فجر داشتم و انگیزه بالایی که برای حضور در المپیک دارم، این را مطمئنم که در توکیو برای مدال آوری در المپیک توکیو اگر نماینده وزنه برداری ایران باشم هیچوقت کم فروشی نمی کنم. اعتقادم این است که اگر در شش ماه آینده تا آغاز بازی های المپیک بتوانم چندکیلو افزایش رکورد نسبت به جام فجر داشته باشم، مسلما می توانم به کسب مدال ارزشمند نقره المپیک امیدوار باشم. رسیدن به 20 یا 25 کیلو برای طلایی شدن کار سخت و غیرممکن در زمان و فرصت باقیمانده است ولیکن مطمئنم با چند کیلو افزایش رکوردی می توانم صاحب مدال خوش رنگ المپیک توکیو در دسته فوق سنگین باشم.

امیدوارم دل مردم را در المپیک شاد کنم

-تغذیه ورزشکاران بخصوص وزنه برداران از اهمیت خاصی برخوردار است و آنان بایستی تحت نظر باشند و برای حفظ قوای جسمانی از مکمل های غذایی استفاده کنند. داودی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:وزنه برادری یک رشته قدرتی است و ما باید از مکمل های غذایی استفاده کنیم. اگر خورد و خوراک مان مناسب نباشد و مکمل غذایی نخوریم توان جسمانی مان تحلیل می رود .تقویت عضلات و نیروی جسمانی بدون مکمل های غذایی کار را سخت می کند.تامین نیروی جسمانی نیازمند استفاده از مواد غذایی مناسب و مکمل غذایی است.

-وی ادامه داد: از مردم شریف ایران هیچ انتظاری ندارم اما امیدوارم به عنوان یک ورزشکار بتوانم دل مردم کشورم را از طریق افتخار آفرینی شاد کنم.

-داودی در خاتمه گفت:از کیهان ورزشی بابت توجه به وزنه برداری تشکر می کنم. با این گفت وگوها متوجه می شویم که کارمان توسط رسانه ها رصد می شود و توجه رسانه ها باعث می شود که ما إحساس مسئولیت بیشتری کنیم.

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار