PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
اشکان جعفری بازیکن تیم بسکتبال نیروی زمینی از بی توجهی به استعدادهای رشته اش می گوید
سوپرلیگ بسکتبال وارد روزهای حسای خود شده است. امسال در سوپرلیگ شاهد ظهور چند تیم هستیم که همگی داعیه قهرمانی دارند و سوپرلیگ از این جهت جذاب تر از سالهای گذشته شده است. با افزایش تعداد تیم ها در سوپرلیگ اتفاق خوبی رخ داد و استعدادهایی در برخی تیم ها -که توجه به جوانگرایی دارند –شکوفا شده اند. برخی تیم ها مثل نیروی زمینی که بازیکن خارجی ندارند به بازیکنان جوان میدان دادند که حالا جوانان شان به مرحله پختگی در سوپرلیگ رسیده اند و جزو نفرات تاثیرگذار لیگ به شمار می آیند. اشکان جعفری بازیکن پست یک تیم بسکتبال نیروی زمینی از جمله جوانانی بود که در لیگ امسال توانمندی خود را نشان داد و بدون تعارف یکی از پدیده های فصل کنونی سوپر لیگ محسوب می شود. جعفری که قابلیت بازی در دو پست دیگر را هم دارد امسال روندش صعودی بوده است و لیاقت های خود را با ارائه بازیهای اثرگذار به اهالی بسکتبال نشان داد.اشکان جعفری بازیکن نیروی زمینی میهمان این هفته ما است.
بازیکنان جوان به دلیل نتیجه گرایی، شانسی برای دیده شدن ندارند

بچه نارمک

-اشکان جعفری بازیکن پست یک تیم بسکتبال نیروی زمینی متولد 17 دی 1380 از تهران است.

-وی در ابتدای گفت وگوی خود با کیهان ورزشی گفت:من بچه نارمک تهران هستم.مدتی بخاطر شغل پدرم به اسلامشهر رفتیم و در این منطقه ساکن شدیم.درحال حاضر دوباره به نارمک نقل مکان کرده ایم.البته من در اسلامشهر بسکتبالیست شدم.در اسلامشهر بستری وجود داشت تا بسکتبالیست شوم.در اسلامشهر باشگاهی است که به تیم های پایه بسکتبال می دهد و نوجوانان فرصت بازی پیدا می کنند و از این طریق می توانند مسیر خود در بسکتبال را پیدا کنند.زمانی که آقای محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال بودند پایگاه قهرمانی و استعدادیابی در اسلامشهر بود و نوجوانان از این طریق به بسکتبال باشگاهی و حرفه ای راه پیدا می کردند.بخش سازندگی در بسکتبال اسلامشهر فعال است و اگر سرمایه گذاری در این بخش شود سالانه شاهد حضور استعدادها در بسکتبال پایه هستیم.

-اشکان ادامه داد:من حدود دو سال در بسکتبال اسلامشهر بازی کردم و سپس روانه تیم های پایه باشگاه شیمیدر شدم.در دسته های پایه بسکتبال بازی کردم و سپس روانه دسته سوم و یک بسکتبال کشور شدم و به سوپرلیگ بسکتبال رسیدم. الان هم در خدمت تیم بسکتبال نیروی زمینی در سوپرلیگ هستم.البته لازم به توضیح است که من چند سال در خدمت شیمیدر بودم اما از آن جا که به عنوان یک بازیکن جوان می بایست بیشتر بازی می کردم از شیمیدر جدا شدم و به تیم نیروی زمینی پیوستم.من در شیمیدر تجارب بالایی کسب کردم اما با وجود بازیکنان شناخته شده و باتجربه کمتر فرصت بازی در سوپرلیگ را پیدا می کردم اما الان در نیروی زمینی به عنوان یکی از نفرات اصلی به میدان می روم و خداراشکر می کنم که توانستم اعتماد کادرفنی در نیروی زمینی را جلب کنم و به یکی از بازیکنان اصلی تیم بدل شوم.ضمن این که قبل از شروع فصل کنونی سوپرلیگ چند پیشنهاد داشتم که پس از بررسی پیشنهادات تصمیم گرفتم به تیمی بروم که بتوانم در سوپرلیگ بسکتبال بازی کنم.

دو قهرمانی در ژیمناستیک داریم

-اشکان در خانواده ای علاقه مند به ورزش بسکتبالیست شد.وی در این باره می گوید:پدرم بازنشسته شهرداری تهران است و به ورزش علاقه دارد.ضمن این که مادرم نیز به ورزش علاقه مند است و از مشوقان اصلی ام برای پیشرفت در بسکتبال بود و در این مسیر حمایتم کرد. البته فردی که باعث شد من در کودکی به ورزشکار شدن علاقه مند شوم پدربزرگ مادرم بود.ایشان باستانی کار بودند و همیشه مرا به ورزشکار شدن در سطح حرفه ای تشویقم می کردند. ایشان در جوانی کشتی گیر بود و در کودکی الگوی ورزشی ام به شمار می آمدند.همین ابراز علاقه باعث شد که در ابتدا سراغ رشته ورزشی ژیمناستیک بروم .

نمره قبولی گرفتم و بسکتبالیست شدم

-وی ادامه داد:اتفاقا در این رشته ورزشی موفق شدم دو بار قهرمان شوم .مدتها ژیمناست بودم تا این که روزی در مدرسه با اتفاقی مواجه شدم.روزی آقایانی برای استعدادیابی در رشته ورزشی بسکتبال به مدرسه مان آمدند. من هم مثل سایر بچه ها تست فنی دادم و نمره قبولی گرفتم و از آن روز به بعد سراغ یسکتبال رفتم و ژیمناستیک را کنار گذاشتم.اتفاقا برایم بهتر شد و توانستم در بسکتبال با حمایت مادرم پیشرفت کنم و به سوپرلیگ بسکتبال برسم.

-جعفری بازیکن تیم بسکتبال نیروی زمینی اضافه کرد:البته در مسیر بسکتبال خیلی سختی کشیدم و بسیاری از مواقع مشقت ها را تحمل کردم و دلسرد نشدم.مادر تشویقم می کرد و پشتکار داشتم وگرنه نمی توانستم این مسیر دشوار را پشت سر بگذارم.انگیزه زیادی داشتم و اینها باعث شد به بخشی از اهداف ورزشی ام دسترسی پیدا کنم.

تمرکزم را روی بسکتبال گذاشته ام

-درحال حاضر اشکان جعفری دانشجوی رشته تربیت بدنی است و در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:از نوجوانی درسم خوب بود. من با معدل 19.46 دیپلم خود را دریافت کردم و راهی دانشگاه شدم.البته لازم است که بگویم بین درس و بسکتبال به این نتیجه رسیدم که بسکتبال را انتخاب کنم. تمام تمرکزم روی بسکتبال است. دانشگاه خوارزمی می روم و درسم را می خوانم اما هدفم این است که روزی بسکتبالیست بزرگی در کشورمان شوم و مراحل ترقی را سپری کنم.

-وی ادامه داد:امیدوارم روزی بتوانم با کسب موفقیت های بزرگ پدرومادرم را خوشحال کنم. آنها همیشه حامی ام بوده و بستر پیشرفتم را مهیا کرده اند.

-اشکان جعفری در مسابقات کاپ دانشگاهی ، اخیرا حاضر شد و دراین باره گفت:مسابقات بسکتبال دانشگاه شریف مثل سالهای گذشته همیشه اهمیت داشته است. بسکتبال یک رشته دانشگاهی است و در دانشگاه ها مورد توجه دانشجویان قرار می گیرد.مسابقات بسکتبال سه نفره کاپ دانشگاه شریف مثل سالهای گذشته تماشایی و پرشور بود.البته من بازیکن بسکتبال 5 نفره هستم اما برای من به عنوان یک بازیکن حرفه ای تجربه خوبی بودکه در این رقابت ها حاضر شدم.تورنمنت خوبی شد و از نظر فنی در سطح باکیفیتی برگزار شد.

شیمیدر سکوی پرتابم شد

-جعفری به زعم خودش سه سال است که در سوپرلیگ بسکتبال حضور دارد. وی دراین خصوص به کیهان ورزشی گفت:حدود دو سال در خدمت تیم بسکتبال شیمیدر بودم. دو سالی که کمتر در سوپرلیگ بازی کردم. البته طبیعی بود که در شمیدور کمتر بازی کنم همانطور که در بخش های قبلی گفتم شیمیدر چندین بازیکن باتجربه و نامی داشت که جزو نفرات اصلی تیم بودند.البته باید بگویم که شیمیدر به من در بسکتبال خیلی کمک کرد .سختی کشیدم اما شیمیدر سکوی پرتابم در بسکتبال شد و لازم است از مربیانم و مدیریت شیمیدر نهایت تشکر را کنم که زمینه حضورم را در بسکتبال حرفه ای کشور مهیا کردند.اگر حمایت نمی شدم قطعا به جایگاه کنونی در بسکتبال و سوپرلیگ نمی رسیدم.

بازیکنان جوان به دلیل نتیجه گرایی، شانسی برای دیده شدن ندارند

بازیکنان جوان با افزایش تیم ها بازی کردند

-بازیکن پست یک تیم نیروی زمینی که گاها در دو پست دیگر هم بازی کند درباره وضعیت کنونی سوپرلیگ امسال که با رقابت چندین تیم گرم شده است، به کیهان ورزشی گفت:خداراشکر که سوپرلیگ بسکتبال امسال 14 تیمی شد و بازیکنان جوان فرصت پیدا کردند تا در تیم ها خودی نشان دهند.افزایش تعداد تیم ها اتفاق خوبی در سوپرلیگ بود تا به بازیکنان جوان میدان بیشتری داده شود.قطعا با ازدیاد تیم ها در لیگ بستری فراهم شده تا تیم ها سراغ بازیکنان جوان بروند.چنین اتفاقی به پیشرفت و پیشبرد اهداف بسکتبال کمک شایانی می کند.وقتی بازیکنان جوان در سوپرلیگ میدان ببینند تجربه بازیکنان جوان بالا می رود و اینها به نفع بسکتبال است و به شکلی پشتوانه سازی در بسکتبال محسوب می شود.

کیفیت بازیکنان خارجی نسبت به گذشته پایین آمده ...

-اشکان جعفری در خصوص حضور بازیکنان خارجی در سوپرلیگ بسکتبال صحبت کرد و گفت:بازیکنان خارجی خوبی در سوپرلیگ هستند اما در مقایسه با سالهای گذشته باید بگویم که کیفیت بازیکنان خارجی نسبت به فصول گذشته پایین آمده است.مبلغ بازیکنان خارجی در فصول گذشته بیشتر بود و اگر اشتباه کنم مبلغ قراردادشان حدود 25 هزار دلار بود. باشگاه ها با افزایش قیمت ارز در سالهای گذشته مجبور شدند در جذب بازیکنان خارجی تغییر رویه دهند و سراغ بازیکنان ارزان قیمت بروند. قطعا بازیکن 5 هزار دلاری با بازیکنان 25 هزار دلاری از نظر فنی و کیفیت فاصله دارد.اغلب بازیکنان خارجی حاضر در سوپرلیگ امسال درجه 2 به شمار می آیند.با این حال حضور بازیکنان خارجی در سوپرلیگ بسکتبال قابل توجه بوده است.

باشگاهها هزینه می کنند تا قهرمان شوند

-وی ادامه داد: اتفاقا بازیکن جوان زیاد داریم . الان 4 الی 5 بازیکن جوان در لیگ هستند که روندشان مطلوب بوده است و از آنها به عنوان بازیکنان باآتیه بسکتبال نام برده می شود.اگر نگاه عمیقی به بسکتبال پایه داشته باشیم بازیکنان پیرامونی زیاد داریم.متاسفانه به این دسته از بازیکنان بهای لازم داده نمی شود در حالی که بازیکنان جوانی هستند که انگیزه بالایی برای دیده شدن دارند و می خواهند در بسکتبال حرفه ای پیشرفت کنند.اگر زمینه استارت آنان در بسکتبال حرفه ای خورده شود به آینده بسکتبال کمک شایانی خواهد شد.یک سری جوان داریم که می بایست بکار گرفته شوند.برخی شان بخاطر بی توجهی و بازی نکردن در پیرامون بسکتبال بی انگیزه می شوند و بسکتبال را رها می کنند.اگر به این دسته از بازیکنان جوان اعتماد شود آنان به میدان می روند و توانمندی شان را در لیگ ها نشان می دهند.متاسفانه باشگاه ها در استفاده از بازیکنان جوان ترس دارند و تمام و کمال در استفاده از بازیکنان جوان سرمایه گذاری نمی کنند.

نیروی زمینی هر فصل ،2 بازیکن جوان معرفی می کند

-جعفری اضافه کرد:تیم های باشگاهی در سوپرلیگ بسکتبال بیشترشان دنبال نتیجه گرایی هستند و همین امر سبب شده تا به بازیکنان جوان کمتر میدان داده شود .دیدشان در نتیجه گرایی خلاصه می شود البته مقصر هم نیستند برای تیمداری در بسکتبال هزینه می کنند و می خواهند تیمشان در سوپرلیگ قهرمان شود.البته باشگاه هایی هم داریم که به جوانان بها می دهند.مثل نیروی زمینی که از بازیکنان جوان بیشتر استفاده می کند.نیروی زمینی هر فصل از سوپرلیگ دو بازیکن به بسکتبال معرفی می کند و بیشتر بازیکنانش جوان هستند. نیروی زمینی بازیکن خارجی نمی گیرد و روی بازیکنان داخلی سرمایه گذاری می کند.البته این تیم ها زمینه رشد بازیکنان جوان را فراهم می کنند و نتایج شان نسبت به تیم های نتیجه گرا ضعیف است.روی هم رفته بازیکن جوان خوب و باآتیه زیاد داریم به شرط این که از آنها استفاده کنیم. به نظرمن تعداد بازیکنان جوان در بسکتبال کم نیست از آنان استفاده نمی شود.

آمادگی تیم ملی با بازیهای تدارکاتی مناسب دوچندان می شود

-در بخش دیگر این گفت و گو از اشکان درباره سوابق ملی اش در رده ملی سئوال کردیم که او در پاسخ کیهان ورزشی گفت:من در رده های نوجوانان و جوانان به تیم ملی دعوت شدم اما در رده جوانان بدشانسی آوردم و در لحظه آخر از تیم ملی خط خوردم و در بین 12 نفر پایانی قرار نگرفتم.خط خوردن بازیکنان در لحظات پایانی اردوی آماده سازی برای هر هر بازیکنی رخ می دهد و کادرفنی می بایست 12 بازیکن را راهی مسابقات کند. امیدوارم ،امسال با شرایط خوبی که برایم در سوپرلیگ به وجود آمده است به تیم ملی بزرگسالان بسکتبال ایران دعوت شوم.

-تیم ملی بسکتبال شروع فوق العاده ای در کاپ آسیا داشت .امیدوارم تیم ملی در بازیهای آینده خود نیز چنین مقتدرانه بازی کند . اگر تیم ملی به مصاف تیم های اروپایی در بازیهای تدارکاتی برود و شرایطش در برگزاری بازی تدارکاتی بهتر شود قطعا شاهد بازیهای بهتر از تیم ملی خواهیم بود. در جام جهانی دیدیم که تیم ملی بسکتبال ایران بازی به بازی بهتر می شود و نمایش قابل توجهی را برابر حریفان خود داشت و این قضیه نشان می دهد که اگر تیم ملی برابر تیم های اروپایی بازی کند آمادگی و اعتماد به نفس اش دوچندان خواهد شد.به هر ترتیب بازیهای تدارکاتی در آماده کردن یک تیم اهمیت ویژه ای دارد.

-وی ادامه داد:جوانگرایی در تیم ملی رخ می دهد.تیم ملی به پشتوانه سازی نیاز دارد تا با رفتن ستاره ها در آینده به مشکل نخورد.الان جوانانی داریم که می توانند به تیم ملی در آینده کمک کنند.

بازیکنان جوان به دلیل نتیجه گرایی، شانسی برای دیده شدن ندارند

مهدی کامرانی الگوی فنی ام است

-در بخش دیگر مصاحبه از اشکان جعفری درباره علاقه اش به سایر رشته های ورزشی پرسیدیم و او به کیهان ورزشی گفت:من به دو رشته فوتبال و تنیس علاقه دارم و رویدادهایشان را جسته و گریخته تعقیب می کنم.من فوتبالی و طرفدار تیم استقلال تهران هستم.ضمن این که تنیس را هم خیلی دوست دارم و جزو رشته های محبوبم است.متاسفانه به رشته ای در جامعه ورزشی ما بدل شده که اخبار و اتفاقاتش زیاد رسانه ای نمی شود و محبوبیتش را از دست داده است.در حالی که یک رشته دوست داشتنی و جالب است.

-وی ادامه داد:اوقات فراغت من در جوار بسکتبال پشت سر گذاشته می شود.من هر هفته یک جلسه بیشتر تمرین می کنم و بطورکلی طرفدار تمرین و ممارست در ورزش هستم.در کنار ورزش هم مطالعه خود را دارم و کتاب های موردعلاقه ام را می خوانم.کتاب خواندن برای ورزشکاران مفید است و آگاهی شان را در قبال مسائل ورزشی و غیرورزشی دوچندان می کند.

-الگوی فنی اشکان جعفری ،یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی است.وی دراین باره می گوید:هر ورزشکاری هدفی دارد و گاهی عملکرد ورزشکاران موفق هم رشته خود را دنبال می کند. مهدی کامرانی از بازیکنان موردعلاقه ام در بسکتبال بوده است و الگوی فنی من در بسکتبال است.او ورزشکاری با پشتکار بالاست که انصافا عملکردش در رده ملی و باشگاهی قابل توجه بوده است.

-وی اضافه کرد: کامرانی شخصیت خوبی در داخل و خارج از فضای بسکتبال دارد و سالهاست که بازیها و رفتارش را با دقت دنبال می کنم و این طور ورزشکاران را با خصلت های این چنینی دوست دارم.البته آقایان جمشیدی ،یخچالی و آقا صمد نیکخواه بهرامی را که در بسکتبال ایران مثال زدنی هستند را دوست دارم.ایشان سالهاست جزو بهترین نفرات بسکتبال ایران به شمار می آیند .

شانس قهرمانی شهرداری گرگان و شیمیدر بیشتر است

-اشکان در مورد هدف گذاری اش در بسکتبال باردیگر یادآور شد :اولین هدفم رسیدن به تیم ملی بزرگسالان است و این که به یکی از نفرات اصلی تیم ملی بدل شوم.باید در این خصوص تلاش بیشتری کنم تا بتوانم به هدف نخستین خود دسترسی پیدا کنم.چشم اندازی هم به لیگ های اروپایی دارم و این که روزی بتوانم در تیم های اروپایی بازی کنم گرچه آسان نیست و باید تلاش کرد.

-جعفری معتقد است که دو تیم شانس قهرمانی بیشتری در سوپرلیگ امسال دارند:«رقابت شدیدی در بالای جدول رده بندی وجود دارد اما اعتقاد دارم که شانس شهرداری گرگان و شیمیدر بیشتر از سایر تیم ها است چراکه مربیان باتجربه ای دارد و نفرات شان در روزهای پایانی قادر هستند جام را به خانه ببرند.»

بازیکنان جوان به دلیل نتیجه گرایی، شانسی برای دیده شدن ندارند

-بازیکن نیروی زمینی در قسمت پایانی صحبت های خود از بی توجهی به بسکتبال صحبت کرد و گفت:توجهی که به فوتبال و والیبال وجود دارد نسبت به بسکتبال کمتر است. بسکتبال جزو اولین رشته هایی بود که جواز حضور در المپیک توکیو را دریافت کرد در حالی که برخی رشته ها کماکان نتوانسته اند سهمیه المپیک را بگیرند. توجه به همین رشته ها بیشتر از بسکتبال است!امیدوارم نگاه ها نسبت به بسکتبال تغییر کند.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی برای گفت و گو با بازیکنان جوان بسکتبال در هفته های گذشته تشکر می کنم. کیهان ورزشی جزو نشریاتی است که نگاه ویژه ای به رویدادهای بسکتبال ایران و جهان دارد.برای شما و همکاران محترم تان در کیهان ورزشی آرزوی موفقیت می کنم.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار