PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
دادن اطلاعات غلط از داخل به نهادهای بین المللی

کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، نکته ای که این روزها در بین برخی رشته های ورزشی کشورمان مشترک است، دادن اطلاعات غلط از داخل به نهادهای بین المللی و ایجاد دردسر برای ورزش کشورمان است.

در روزهایی که تعطیلی فوتبال ملی و باشگاهی سوژه‌های فوتبالی را کمرنگ کرده بود دو نامه خبرساز AFC پیرامون انتخاب دبیرکل جدید فدراسیون دوباره فوتبال را به صدر اخبار جنجالی بازگرداند. بعد از کلید خوردن تغییرات در سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال و کنار گذاشتن ابراهیم شکوری و انتصاب مهدی محمدنبی بدون طی شدن مراحل قانونی و هدایت ممبینی، عضو هیات رئیسه که سودای ریاست این فدراسیون را داشت و رقیب سایر مدیران محسوب می شود، نسبت به این موضوع در رسانه ها اعتراض کرد و گفت که اعضای هیات رئیسه در جریان این اتفاق نیستند و بهاروند به طور انفرادی و بدون در نظر گرفتن مفاد اساس نامه این تصمیم را گرفته است.

در پی این اتفاقات، AFC برای نخستین بار در چهار سال گذشته، نسبت به قانون شکنی در فدراسیون فوتبال اعتراض کرده که هر چند درست به نظر می رسد اما رسیدگی کنفدراسیون فوتبال آسیا به این قبیل موارد درست در زمانی که اختلافاتی میان اعضای هیات رئیسه به وجود آمده، تاحدودی مشکوک به نظر می رسد و این شائبه وجود دارد که در موضوع انتخاب دبیرکل، اعضای مخالف هیات رئیسه، این گزارش تخلفات را به AFC ارائه کرده اند اما در سال های گذشته به علت منافع مشترک، سکوت را اتخاذ کرده بودند. این موضوعی است که روز گذشته برخی خبرگزاری ها نیز در گزارش خود به آن اشاره کرده بودند.

اتاق فکری که به دنبال تعلیق است

دقیقاً 16 ماه پیش ممبینى عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از انتخاب شکورى به عنوان دبیرکل انتقاد کرده و فرآیند این انتخاب را زیر سؤال برده بود اما از جانب AFC مکاتبه‌ای در این خصوص با فدراسیون ایران صورت نگرفت. حال سؤال این است که چرا با گذشت این همه مدت کنفدراسیون فوتبال آسیا این بار چنین حساسیتى نشان داده و فوتبال ایران را تهدید می‌کند؟

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که AFC پس از نامه اول، پاسخ فدراسیون ایران را نپذیرفت و در نامه دوم خود اعلام کرد مدارک و شواهدی دارد که نشان می‌دهد کارها طبق روال پیش نرفته است! اینکه چگونه این مدارک و شواهد به دست کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده جای سؤال دارد و مشخص نیست AFC چگونه در جریان ریز اتفاقات فوتبال ایران قرار دارد.

تردیدى وجود ندارد که عوامل و عناصرى در داخل کشور، نهادهاى بین المللى را نسبت به رویدادها و اتفاقات فوتبال ایران در ماه‌هاى اخیر حساس‌تر کرده و بعضاً اطلاعات نادرست و تحریف شده‌ای به آن سوى مرزها منتقل می‌کنند. در عین حال ارتباط‌ها و کانال‌هایی براى اعمال فشار از این طریق وجود دارد که موجب حساسیت و ورود مستقیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به ماجرا شده است.

در همین خصوص خبرگزاری تسنیم در گزارشی یادآور شد اتاق فکرى شکل گرفته که سناریوى تعلیق فدراسیون فوتبال را دنبال می‌کند و در پى آن تئوریسین‌های پشت پرده براى در دست گرفتن قدرت از طریق شکل‌گیری کمیته انتقالى تلاش می‌کنند، کمیته‌ای که بتواند بر مبناى همان ارتباطات زمینه بازگشت برخى جریان‌ها و افراد خاص را فراهم کند. در عین حال برخی از عناصر جریانى که پیش از این تمایلى به برگزارى انتخابات در ٢٥ اسفند نشان نمی‌دادند، منافع فوتبال ایران را از طریق مخابره اطلاعات نادرست به فیفا و AFC تهدید می‌کنند.

پاسخ فدراسیون فوتبال به afc

با تمام این تفاصیل فدراسیون ایران در نامه‌ای که پنجشنبه هفته گذشته به کنفدراسیون ارسال کرده، با دفاع از خود متذکر شده که هیچ فشاری از جانب مراجع بالاتر برای انتخاب دبیرکل جدید وجود نداشته است.

نکته جالب این نامه‌نگاری‌ها تعطیلی مقر AFC در مالزی به دلیل بیماری کرونا و انجام کارها از طریق دورکاری و البته توجه ویژه ای اف سی به این موضوع خاص است. موضوعی که بنابر آنچه که در آخرین نامه نگاری این نهاد قانون گذار در آسیا آمده، اطلاعات از سوی منابعی در داخل ایران گرفته شده است.

با این نامه نگاری ها وضعیت فدراسیون فوتبال ایران و ای اف سی کم‌کم به یک دعوای حقوقی بدل می شود، آنجایی که دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال ایران برخلاف ارجاعاتی که ای اف سی به بندهای اساسنامه داده، با هایلایت کردن برخی از قیود زمانی، اشتباهات نامه کنفدراسیون را در مورد تشریفات اداری به آنها تذکر داده است.

خودزنی در ورزش

نکته ای که این روزها در میان بسیاری از رشته های ورزشی کشورمان مشترک است، دادن اطلاعات غلط از داخل به نهادهای بین المللی و ایجاد دردسر برای ورزش کشورمان است. متاسفانه در ورزش ما افرادی هستند که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح داده و در سایه نبود نظارت طی سالهای اخیر حسابی جولان داده اند. به عنوان نمونه پیش از تعطیلات نوروز نیز در رشته ورزشی کاراته عده ای که پیش از این خود را مالک کاراته می دانستند با ارایه اطلاعات غلط به فدراسیون جهانی باعث از دست رفتن کرسی باارزش ایران در شورای داوران جهان شد.

البته دشمنان ورزش ایران حتی با حذف نام جواد سلیمی از لیست شورای داوران نیز راضی نشدند و در ادامه تلاش کردند با زیر سؤال بردن تلاش نمایندگان کاراته ایران در سال گذشته، موفقیت‌ آنها در کسب چهار سهمیه المپیک را به ناداوری ها و ارتباطات خاص سلیمی ارتباط دهند تا جایی که از مسئولان فدراسیون جهانی خواسته اند سهمیه‌های ایران را باطل کند!

حالا وقت آن رسیده که یک بار برای همیشه بساط این گونه حرکات زشت و زننده که جز ضرر و زیان چیزی برای ورزش ندارد، برچیده شود. حداقل انتظار از نهادهای نظارتی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک آن است که موارد مطرح شده در فوتبال و کاراته را بررسی و نتایج را به علاقه مندان ورزش اعلام کنند.

*محمود محمدی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار