PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
در این گزارش نگاهی انداخته ایم به مهمترین اتفاقات نوروزی 50 سال اخیر فوتبال ایران و بویژه دربی ها.
کیهان ورزشی-

گرچه به علت شیوع بیماری کرونا، اکنون اکثر مردم ایران در قرنطینه های خانگی به سر می برند و کار و کاسبی ها تعطیل است و به طبع آن مسابقات ورزشی هم  برگزار نمی شود اما تعطیلات رسمی نوروز 99 به پایان رسیده است. بعد از اتمام نوروز 99، نوروزی که در آن هیچ رویداد ورزشی به ثبت نرسید، مروری کوتاه خواهیم داشت بر مسابقات مهم فوتبال که در نوروزهای گذشته برگزار شده است. با ذکر این توضیح که در ایران معمولا در تعطیلات نوروز، مسابقات فوتبال کمتر برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

اولین دربی ...

سال 1347 هم مثل امسال، تعطیلات نوروزی کمی طولانی تر از سالهای دیگر شد و در آخرین روز تعطیلات (16 فروردین)، اولین رویارویی دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شد. این مسابقه که یک بازی دوستانه بود، با قضاوت عبدالرضا موزون در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی فعلی) برگزار شد و با تساوی بدون گل خاتمه یافت. کامبیز جمالی از تیم استقلال و ابراهیم آشتیانی از تیم پرسپولیس، ستاره های آن دربی بودند.

پاپاواسیلی، دربی را سوت زد

پنج شنبه سوم فروردین 1351 تیمهای استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه امجدیه به مصاف هم رفتند. ستاره این دربی، ابراهیم آشتیانی مدافع راست پرسپولیس بود که سازنده هر دو گل تیمش شد. با سانترهای آشتیانی در دقایق 50 و 89 ایرانپاک و کلانی دروازه تیم استقلال را گشودند تا پرسپولیس فاتح دربی لقب بگیرد. پاپاواسیلی، داور سرشناس یونانی، این دربی را قضاوت کرد.

مرور رویدادهای فوتبالی مهم در نوروزهای 50 سال اخیر؛ دربی اول، ضربه جنجالی

حضور در جشنواره رئال مادرید

تیم ملی فوتبال ایران در نوروز 1356، در جشنواره 75 سالگی باشگاه رئال مادرید شرکت کرد. تیم ایران در دوم فروردین با تیم ملی آرژانتین به تساوی 1-1 دست یافت و دو روز بعد نیز با تیم باشگاهی المولودیه الجزایر روبرو شد. هر دو بازی در ورزشگاه سانتیاگو بربابئو مادرید برگزار شد و نتایج آن برای تیم ملی ایران حائز اهمیت بود، به ویژه بازی با تیم سرشناس آرژانتین که یک سال بعد در جام جهانی 1978 قهرمان شد. گل ایران به آرژانتین را محمد صادقی به ثمر رساند.

داوری نامتعادل

جمعه 7 فروردین 1366 در جام باشگاه های تهران، استقلال و پرسپولیس با هم روبرو شدند. پروین سرمربی پرسپولیس بود و پورحیدری سرمربی استقلال. تیم استقلال به خاطر اینکه در جدول رده بندی از پرسپولیس عقب افتاده بود، برای جبران امتیازات از دست رفته، پا له دربی گذارد و اتفاقا بازی بهتری را نسبت به پرسپولیس انجام داد اما داوری نامتعادل بهمن بهلولی باعث شد تا تساوی بدون گل در پایان این بازی ثبت شود. بهلولی در این دربی، از گرفتن سه پنالتی محرز برای دو تیم خودداری کرد.

تلخ و شیرین بازی با ژاپن

در مرحله مقدماتی جام جهانی 2006، بازی با تیم ملی ژاپن برای تیم ملی ایران از اهمیت زیادی برخوردار شده بود، به نحوی که تیم ایران با برد خانگی برابر ژاپن می توانست به جام جهانی نزدیکتر شود. ایران موفق شد در تاریخ 5 فروردین 1384 با نتیجه 2 بر یک تیم ژاپن را شکست داد. وحید هاشمیان زننده هر دو گل ایران بود. این شیرینی بازی بود اما کشته شدن 5 تماشاگر و مصدومیت ده ها نفر دیگر به خاطر ازدحام در ورزشگاه آزادی، نکته تلخ و قابل تامل این مسابقه بود. تیم ایران، 10 فروردین همان سال در پیونگ یانگ، 2 گل به کره شمالی زد تا به جام جهانی آلمان نزدیکتر شود.

مرور رویدادهای فوتبالی مهم در نوروزهای 50 سال اخیر؛ دربی اول، ضربه جنجالی

نیکبختی برابر قطر

تیم ملی فوتبال ایران که با مربیگری امیر قلعه نویی خودش را برای حضور قدرتمند در جام مات های آسیا 2007 آماده می کرد، در تاریخ 4 فروردین 1386 در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی قطر رفت. این بازی در ورزشگاه السد دوحه برگزار شد و علیرضا واحدی نیکبخت در دقیقه 4 موفق شد تا تنها گل بازی را به ثمر برساند.

سرخابی ها از خودی خوردند!

جمعه دهم فروردین 1386، تیمهای استقلال و پرسپولیس، دربی شماره 62 تهران را برگزار کردند. این بازی با تساوی 1-1 خاتمه پیدا کرد و نکته جالب آن، ضربه از خودی ها بود! گل پرسپولیس را نیکبخت واحدی و گل استقلال را علی علیزاده به ثمر رساندند، بازیکنانی که تا یک فصل قبل در عضویت تیم رقیب بودند.

تیم دایی به بحرین باخت

تیم ملی فوتبال ایران با مربیگری علی دایی که خودش را برای حضور قدرتمندانه در مرحله انتخابی جام جهانی 2010 آماده می کرد، درتاریخ دوم فروردین 1387 در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی بحرین رفت و با یک گل مغلوب این تیم شد. این بازی در ورزشگاه ملی منامه برگزار شد.

گلهای زودهنگام، پرپر شد

7 فروردین 1387 تیم ملی کشورمان در ورزشگاه الکویت شهر کویت با تیم ملی میزبان به تساوی 2-2 دست پیدا کرد. این بازی از مرحله انتخابی جام جهانی 2010 برگزار شد و تیم ایران در چهار دقیقه ابتدایی توانست توسط نیکبخت واحدی و سیدجلال حسینی به دو گل دست پیدا کند. در حالی که به نظر می رسید ایران با زدن دو گل زودهنگام در آستانه بردی تاریخی برابر کویت قرار دارد اما هر دو گل خیلی سریع توسط کویتی ها پاک شدند.

مرور رویدادهای فوتبالی مهم در نوروزهای 50 سال اخیر؛ دربی اول، ضربه جنجالی

باز هم امید و محسن

دربی برگشت لیگ 86 در تاریخ 15 فروردین 1387 برگزار شد و در این بازی هم مثل بازی رفت، تساوی 1-1 برقرار شد. باز هم ابتدا استقلال گل زد و سپس پرسپولیس جبران کرد و باز هم اول امید روانخواه برای استقلال گل زد و محسن خلیلی از پرسپولیس جبران کرد.

باخت دردناک در تهران

فوتبال ملی ایران در نوروز 88 شکست تلخی را برابر فوتبال عربستان تجربه کرد. ایران و عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 در گروهی قرار داشتند که امارات و دو کره نیز در آن حضور داشتند. 8 فروردین، در ورزشگاه آزادی، ایران با گل دقیقه 59 مسعود شجاعی از عربستان پیش افتاد اما در دقایق پایانی دو بار دروازه اش باز شد و شکست تلخی را تجربه کرد. البته ایران در سوم فروردین همان سال در دیداری تدارکاتی، موفق شده بود با یک گل کویت را در ورزشگاه نادی الکویت شکست دهد. مازیار زارع در دقیقه 84 از روی نقطه پنالتی، گل ایران را به ثمر رساند.

2 از 4 و لبخند مجدد آبی ها

استقلالی ها طی سالهای 89 و 90 در یک سال موفق شدند تا در 4 دربی رسمی پیاپی، تیم پرسپولیس را شکست دهند. دومین برد پیاپی آبی ها در تاریخ 10 فروردین 1390 شکل گرفت. دقیقه 43 آن مسابقه، به دنبال ارسال امیرآبادی و ضربه سر برهانی، استقلال به گل رسید و دربی تهران را فتح کرد.


تساوی با کویت در راه جام ملت ها

ششم فروردین 1392 تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی کویت به تساوی 1-1 دست پیدا کرد. این بازی از مرحله مقدماتی جام ملت های 2015 و در ورزشگاه اسپورت کویت برگزار شد. شجاعی در دقیقه 45 برای ایران و فهد اواده (76 - پنالتی) برای کویت گلزنی کردند.

سفر اروپایی تیم ملی

تیم ملی فوتبال ایران که خودش را برای مرحله اول انتخابی جام جهانی 2018 آماده می کرد، در تعطیلات نوروز 94 دست به یک سفر اروپایی زد تا با انجام دو بازی دوستانه برابر تیمهای ملی سوئد و شیلی، به آمادگی لازم دست پیدا کند. 7 فروردین، ایران با نتیجه 2 بر صفر تیم شیلی را شکست داد. نکونام و امیری برای ایران گلزنی کردند. بازی در ورزشگاه ساتکتپولتن اتریش برگزار شد. 4 روز بعد در ورزشگاه فرندز آره نا استکهلم، تیم ایران با نتیجه 3 بر یک مغلوب تیم ملی سوئد شد. نکونام برای ایران، زلاتان ابراهبموویچ، مارکس برگ و توی وونن برای سوئد گلزنی کردند. بعد از این بازی، جواد نکونام برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کرد.

عبور از سد هند و عمان

در فروردین 1395، تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام ملت ها و جام جهانی موفق شد بر تیمهای ملی هند و عمان غلبه کند. 5 فروردین، ایران با 4 گل بر هند غلبه کرد. این بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شد و حاج صفی (2 گل)، آزمون و جهانبخش برای ایران گلزنی کردند. و پنج روز بعد، ایران با 2 گل بر عمان هم غلبه کرد. آزمون زننده هر دو گل ایران بود.

خیز بلند ایران برای روسیه

طی روزهای سوم و هشتم فروردین 1396، تیم ملی فوتبال ایران موفق شد تا در برابر تیمهای ملی قطر (در دوحه) و چین (در تهران) به برتری یک بر صفر دست پیدا کند و در یکقدمی صعود به جام جهانی قرار بگیرد. در هر دو مسابقه، مهدی طارمی زننده گلهای ایران بود.

مرور رویدادهای فوتبالی مهم در نوروزهای 50 سال اخیر؛ دربی اول، ضربه جنجالی

داستان چیپ فرشید

دهم فروردین 1398، دربی تهران با حوادث و حواشی زیادی همراه شد. استقلالی ها بدون تمرین و با حاشیه زیاد  پا به این بازی گذاشتند. پرسپولیس در دقیقه 21 توسط نوراللهی به گل رسید. دقیقه 44 استقلال صاحب ضربه پنالتی شد اما این پنالتی پر حرف و حدیث را فرشید اسماعیلی با ضربه چیپ به بیرون زد و هدر داد. استقلالی ها تا هفته ها و شاید ماه ها، تاوان این ضربه چیپ را پرداخت کردند!

*سعید حاجی‌ بابایی
برچسب ها: دربی ، نوروز
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار