PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۵۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کیهان ورزشی-

"پیر کارلو" معروف به کارلوس، یکی از مهاجرانی است که در جریان جنگ جهانی دوم از زادگاه خودش لهستان به کشورمان ایران کوچ کرد. کارلو سال 1324 در چنین روزی (17 فروردین) با مسئولان باشگاه دوچرخه سواران (استقلال فعلی) برای حضور در این باشگاه به توافق رسید و 12 سال از دروازه این تیم محافظت کرد.

کارلو از دروازه بانان خوب دهه های بیست و سی بود که به سبب درخشش در فوتبال باشگاهی ایران، سال 1326 با تغییر ملیت خود، حضور در تیم ملی ایران را هم تجربه کرد. کارلو طولانی ترین دوران حضور به عنوان یک بازیکن خارجی در فوتبال ایران را در کارنامه دارد و به عنوان اولین بازیکن دو رگه در فوتبال ایران شناخته می شود.

قهرمانی در جام باشگاه های تهران در سالهای 26، 28 و 35 و قهرمانی در جام حذفی تهران 1330 از افتخارات کارلو با تیم دوچرخه سواران محسوب می شود.

گذری از تاریخ ورزش ایران/ دروازه‌بان دو رگه استقلال در دهه بیست

تنها بازی ملی کارلو هم در تاریخ 6 آبان 1326 انجام شد و او به عنوان دروازه بان تیم ایران در برابر تیم قدرتمند ترکیه قرار گرفت. همان مسابقه ای که با نتیجه 1-1 دنبال می شد و به علت خشونت مفرط بازیکنان دو تیم، در دقیقه 70 نیمه تمام ماند.

مرحوم حسین صدقیانی کاشف استعدادهای بزرگ در فوتبال ایران و اولین سرمربی تاریخ تیم ملی ایران و مرحوم علی دانایی فرد اولین سرمربی تاریخ باشگاه دوچرخه سواران سابق، اعتقاد زیادی به سبک دروازه بانی کارلوس داشتند. پیر کارلو بعد از اتمام دوران بازیگری اش در ایران ماند و در کشورمان  فوت کرد و مثل خیلی دیگر از مهاجران لهستانی، در  ایران به خاک سپرده شد. همان جایی که زمانی به آن پناهنده شده بود.

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار