PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
نداشتن کرسی های بین المللی در ورزش جهان سالهاست ضعف بارز دیپلماسی ورزش ایران است‌.
کیهان ورزشی-


فوتبال بابت نداشتن کرسی قابل اطمینان در afc و فیفا بارها لطمه غیرقابل جبرانی خورده است.در سایر رشته های ورزشی هم شاهد ضعف دیپلماسی در مجامع بین المللی بوده ایم.هنوز یادمان نرفته که یک رشته ورزشی در بازیهای آسیایی جاکارتا به دلیل بی خبری مسوولانش از برنامه مسابقات و تصمیمات گرفته شده چطور نمایندگانش بدون مسابقه از رقابت ها خارج شدند!
عدم شناخت مسوولان داخلی- که به عنوان نماینده کشورمان به اجلاس بین المللی اعزام می شوند- از لابی ها در کنفدراسیون های جهانی زیان بار بوده و ورزش ایران در اجلاس بین المللی همواره در موضع ضعف بوده است.حالا وزارت ورزش در تازه ترین اقداماتش قصد دارد سطح دیپلماسی ورزش را بالا ببرد. به زعم معاون وزارت ورزش برایش برنامه ریزی کرده و حتی سیاست های تازه ای را اتخاذ کرده است. وزارت ورزش و جوانان با تهیه دستورالعملی در نظر دارد کرسی های بین المللی را توسعه دهد. شورای برون مرزی وزارت ورزش دستورالعملی را در ۶ ماده، ۴ تبصره و یک پیوست با تصویب وزیر ورزش امروز به فدراسیون ها ابلاغ می کند. هدف از این آیین نامه حفظ و کسب کرسی های مهم و موثر در سطوح مختلف بین المللی، جهانی و آسیایی در جهت توسعه روابط بین الملل ورزش کشور و بهره مندی علمی، فنی و مالی از امکانات ورزشی است.  مهدی علی نژاد معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش دراین باره گفت: جایگاه ما آن طور که باید به شکل مطلوب نبوده و به خاطر نداشتن کرسی های موثر آسیب دیده ایم. جایگاه ما آن طور که باید به شکل مطلوب نبوده و به خاطر نداشتن کرسی های موثر آسیب دیده ایم. فدراسیون ها خودشان کارهایی انجام می دهند اما دستاوردی که باید به دست نیامده و وضعیت موجود خودش گواه این موضوع است. وزارت به این فکر بوده از مکانیسم هایی استفاده کند تا مجموعه ای به عنوان سیاستگذار در وزارتخانه داشته باشد. امور بین الملل وزارت هم کارهایی کرده اما چون این کار نیازمند تشکیلات زیاد است، نتیجه دلخواه به دست نیامده. شورای برون مرزی وزارت را به مجموعه سیاستگذار و حامی کسب کرسی بین المللی تبدیل کردیم. قبلا کار شورا دادن مجوز برون مرزی بود اما حالا علاوه بر این وظیفه دیگری هم خواهد داشت. دفتر امور بین الملل وزارت ورزش، دبیرخانه شورای برون مرزی در راستای حمایت از اخذ کرسی های بین الملل خواهد شد. آیین نامه تدوین و ابلاغ شده و این آیین نامه در 6 ماده تنظیم شده است. کرسی هایی برای ما مهم است که تاثیرگذار باشند، مانند کرسی های شورای المپیک آسیا، کرسی های آسیایی و جهانی که در المپیک و بازیهای آسیایی حضور دارند و کرسی های IOC.
معاون حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش درباره اولویت کرسی ها، یادآور شد: کرسی های هیات رئیسه، نواب رئیس، عضویت در کمیته های مختلف هم برای ما حائز اهمیت است. ما تسهیلاتی مثل اخذ روادید، مکاتبات و ... حمایت خواهیم کرد. ما الزامات را گفته ایم اینکه فرد از 6 ماه قبل حضورش را برای انتخابات بگوید، برنامه داشته باشد، اصول مدیریت بداند، مناسبات سیاسی را بشناسد، تسلط به زبان انگلیسی داشته باشد و... که همه موارد بررسی می شود و بعد ما حمایت می کنیم. اگر فدراسیونی بدون هماهنگی شورا از فردی که کرسی دارد بخواهد سلب کرسی کند، قابل قبول نیست و باید با تصویب شورا باشد. بنابراین اگر کسی رئیس جدید شود و بگویند فرد قبلی مسئولیت ندارد، ما حمایت نمی کنیم. این برای تثبیت کرسی هاست. ما در گذشته شاهد برخی مسائل بودیم، کسانی بودند که صاحبان کرسی را جابه جا کرده اند که این کار باید با مشورت شورا باشد. یعنی بپذیریم حضور فرد قبلی مثمرثمر نبوده است.
معاون وزیر ورزش درباره فواید این آیین نامه عنوان کرد: این آیین نامه بستری خواهد بود تا به جهت کسی و حفط کرسی ها کمک کنیم. بدون شک دیپلماسی ورزش در سالهای گذشته فعال نبوده است. بی تعارف ورزش ایران در مجامع بین المللی ضعف در عقد قراردادهای بین المللی داشته که متاسفانه بخصوص در فوتبال زیان بار بوده است. حالا وزارت ورزش در نظر دارد کلاس های آموزشی مانند زبان انگلیسی را برگزار کند. حوزه بین الملل برنامه های متعددی دارد که در روزهای آینده خبری خواهد شد. 

*کیوان طباطبایی
برچسب ها: وزارت ورزش
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار