PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۵۳۸۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کیهان ورزشی-

با کنار گذاشتن کولاکووئچ ازسرمربیگری تیم ملی والیبال ایران  واز طرفی بازگشت دوباره محمد رضا داورزنی به فدراسیون والیبال  این نکته‌ دوباره یادآور می شود که برخلاف برخی از عملکردهای خوب در خصوص میزبانی ونتایج نسبتا خوب تیمهای پایه وحضورموفق در عرصه آسیا ، در برخی از امور باید عملکرد رئیس فدراسیون والیبال را مورد تجزیه و تحلیل منصفانه ومعقول قرارداد و در راستای منافع ملی گامی فراتر از گذشته برداشت.

دراین گذرگاه ، آنچه که داورزنی در طول یازده سال مدیریت اش یاد آوری کرده ، این است که در انتخاب مربی خارجی تیم ملی خودش را عقل کل تر از همه می داند و نیازی به مشورت با کارشناسان خبره والیبال ندارد!

 این موضوع را رئیس فعلی فدراسیون در طول یازده سال که بعد از یزدانی خرم ریاست فدراسیون را بر عهده گرفت ، مکرر نشان داده است تا جائیکه ایران از مجموع سه دوره المپیک در ریاست داورزنی ، ۲دوره المپیکهای ۲۰۰۸و۲۰۱۲را به راحتی از کف داد وفقط درسال ۲۰۱۶ درمیان ۸تیم که چهار تیم جواز المپیک را به دست  آورند ، ایران هم  جواز المپیک ریو را به دست آورد!

در طول ادواری که داورزنی ریاست فدراسیون را برعهده داشت تیم ملی والیبال ایران ۵ مربی خارجی ویک مربی ایرانی را بر مسند امور تیم ملی گذاشت.

۱--زوران گائیچ(۲۰۰۷-۲۰۰۸)ناموفق در قهرمانی آسیا درسال ۲۰۰۷عنوان پنجم وناکامی در انتخابی المپیک ۲۰۰۸ وانتخاب بازیکنان درجه دوم درتیم ملی

۲--حسین معدنی (۲۰۰۸-۲۰۱۰) نسبتا موفق
قهرمان دو دوره جام آسیا ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ ، نایب قهرمان آسیا ۲۰۰۹ ، نایب قهرمان بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ وصعود به قهرمانی جهان سال ۲۰۱۰ درایتالیا

۳--خولیو ولاسکو(۱۰۱۱-۲۰۱۳) موفق درلیگ جهانی ۲۰۱۳ وتاحدودی جام جهانی. قهرمان آسیا در دو دوره۲۰۱۱و ۲۰۱۳......ناکام‌در انتخابی المپیک‌۲۰۱۲

۴--اسلوبودان کواچ(۲۰۱۴-۲۰۱۵) چهارم لیگ جهانی ، ششم قهرمانی جهان ، ناموفق درجام جهانی وسقوط با کودتا بازیکنان!

۵--لوزانو(۲۰۱۵-۲۰۱۶) صعود به المپیک و نسبتا موفق

۶--کولاکوویچ(۲۰۱۶-۲۰۲۰) کارش مورد تأیید کارشناسان وحتی مردم قرار نگرفت.
قهرمان بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ ، قهرمان آسیا درسال ۲۰۱۹  ، درخشش در جام قهرمانان قاره های جهان  ،صعود به المپیک ۲۰۲۰


جایگاه کمیته فنی درانتخاب مربیان ‌والیبال کجاست؟+ مروری بر همه انتخابات داورزنی

 در راه انتخاب  مربیان فوق به جز خولیو ولاسکو(آن هم با نظرخواهی بسیار اندک از چند نفر) هیچگاه در فدراسیون والیبال به ریاست داورزنی کمیته فنی برای انتخاب مربی تیم‌ملی شکل نگرفت و به هر دلیلی مابقی این مربیان با نظر خود داورزنی انتخاب وبا  همکاری خوش خبر سرپرست تیم ملی که‌همواره مورد وثوق داورزنی بوده است ، قرارداد این مربیان خارجی بسته شد.

بدین ترتیب معلوم است که  هیچکس در خصوص  میزان مبلغ قراداد مربیان خارجی اطلاعات زیادی در دست ندارد و فقط داورزنی ،خوش خبر و مسئول مالی فدراسیون از آن مطلع بودند وکمتر میزان آن رسانه ای شد.

بااین‌اوصاف ، معلوم وآشکار است  که داورزنی اصلا به کمیته فنی اعتقادی ندارد ودر این میدان خود راعقل کل می‌‌ پندارد. البته داورزنی در طی این سالهای به این موضوع واقف شده که در اکثرکشورهاحرف اول و آخر را کمیته فنی می زند و مانیز این نکته را بارها گفته ایم و ازسویی برای ما  سوال برانگیز شده‌ که چرا در اکثر کشورهای مطرح والیبال جهان کمیته فنی با حضور کارشناسان آگاه وتوانمند پذیرفته شده است و در بالاترین طبقه وبه عنوان یکی از ارکان اصلی فدراسیون نقش ایفا می کند ولی در کشورما چنین مهجور وکنار مانده از تشکیلات  است.

آیا این از خودخواهی وخودمحوری فدراسیون ما سرچشمه می گیرد؟ شما چه نظر دارید؟ قضاوت با شما.....

بی شک ، امروز که تیم ملی ایران جواز صعود به المپیک ۲۰۲۰توکیو را کسب کرده ، نیاز مبرم است تا در راه انتخاب مربی جدید تیم ملی کمیته فنی تشکیل شود تادر پروسه انتخاب مربی تیم ملی نقش ارزنده کارشناسان آگاه ومستقل بیش از سالهای گذشته آشکار شود.

ما براین باور هستیم که کنار گذاشتن کولاکووئچ در این برهه که المپیک به دلیل وقوع بیماری کرونا عقب افتاده ، می تواند برای ما نقطه امیدی باشد تا با نظر خواهی از افراد شایسته و شکل گیری کمیته فنی ، گامی ارزنده در بالا بردن کیفیت تیم ملی برداریم [چیزی که در  دوره مربیگری کولاکوویچ کمتر مشاهده کردیم. ]  واز طرفی باتوجه به قرعه کشی مطلوبی که در والیبال المپیک برای تیم  ما رقم خورده است ، ما  می توانیم برای اولین بار به سوی سکوی المپیک گام برداریم.

بی شک ، داشتن یک مربی آگاه وکاملا حرفه ای و باتجربه می تواند مارا درراه رسیدن به این آرزو خوش بین تر نماید.

 ما به استناد گفت گوهایی که با اهالی فن داشتیم و به اعتقاد کارشناسان واقعی والیبال دراین رهگذر نقش  مربی کار بلد وباتجربه المپیکی می تواند مارا به این خواسته سکونشینی المپیک ۲۰۲۰ نزدیک تر کند.

 اعتقاد بر این است مربی موفقی می تواند خون تازه به بدنه تیم ملی ایران تزریق نماید که در دوره مربیگری اش سرد و گرم مسابقات معتبر بخصوص المپیک را لمس وتجربه کرده باشد.
پس تاکید می شود که تیم ملی والیبال ایران و راه یافته  به المپیک را نبایدآسان وبدون کارشناسی به هر مربی  خارجی اهدا کرد.

باورکنید ، بسیاری از مربیان مطرح وصاحب نام  جهان تمایل دارند تا از کنارنیمکت تیم ملی المپیکی ما سکوی پرتاب برای خود مهیا نمایند.پس دقت کنید نیمکت تیم ملی ایران را بدون بررسی دقیق و بدون دقت ، تقدیم مربیان کم تجربه وبدون کارنامه در المپیک وجهانی نکنیم.

در پایان اعتقاد داریم  موفقیت برخی از مربیان در عرصه تیمهای باشگاهی  و موفقیت در لیگ های اروپایی  با مربیگری در تیمهای ملی تفاوت فراوان دارد واین نیست که هرکس سر تراشد قلندری داند....

پس مربیانی که در تیمهای ملی رزومه موفق‌تری داشتند در پروسه انتخاب مربی خارجی در درجه ممتاز قراردارند و ازطرفی هوشمندی در انتخاب مربیان ، بهتر از انتخاب آنها از خوان پراز چرب و نرم دلالان و رایزنی برخی از نااهلان نان به نرخ روز خور قرار دارد.

پس در این  وانفسای نداشتن کمیته فنی ، فریب دلالان و کار چاق کن ها جولانده در والیبال ایران را نخوریم. ان شاالله

*سیف الله ترابی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدشلتوکچی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
با سلام همانگونه که کارشناس محترم کیهان ورزشی بدرستی اشاره فرمودند برادر بزرگوارم جناب استاد ترابی در شرایط حساس کنونی. والیبال ایران انتخاب یک مربی لاجرم میبایست از مجاری خرد جمعی برگزیده شود چرا که تیم ملی والیبال ایران با توجه به رزومه درخشانی که دارد یک برند برای وجاهت هر فردی که هدایت این جوانان لایق را بعهده گیرد محسوب میشود چرا که چنانچه با وسواس مربی شایسته که در قد و قواره این تیم سترگ بر گزیده نشود میتواند از وجاهت تیم ملی والیبال ایران بسود خود حسن استفاده را ببرد در پایان شایان ذکر است تیم بزرگ وقدرتمند مربی قدرتمند اجتناب ناپذیر خواهد بود وچنانچه خود محوری در این گزینش بمنصه ظهور و بروز برسد بدون تردید افرادی که فاقد شایستگی لیاقت باشند از مجاری فساد پنهان هدایت ورهبری تیم ملی والیبال ایران را که بهبچ عنوان شایستگی این رداء را بر قامت خود ندارند ظهور و بروز پیدا خواهند کرد وشوربختانه والیبال ملی ایران سترگ سکوی پرتاب مربیان درجه سه به پائین خواهد شد ودر اینچنین فصایی قدر مسلم بدیهیست فساد مالی در انعقاد قراداد صورت خواهد پذیرفت.جهت احتراز از هرگونه مفسده در انتخاب مربی آینده برای تیم ملی والیبال ایران لاجرم میبایست از مسیر خرد جمعی وبعبارت بهتر کمیته فنی که متشکل از خبرگان و کارشناسان متحر این رشته شکل گرفته براساس عقل سلیم ومنطق میبایست برگزیده شود ولاغیر.در انتها لازم میدانم در این دوره انتخاب مربی خانواده سترگ والیبال ایران با حساسیت وارد میدان شوند وکمک به مدیریت کلان والیبال را در دستور کار خود قرار دهند که چناچه این امر صورت نپذیرد افسوس و تأسف تأسف تأسف همچون کولاکوویچ گریبانگیر خانواده والیبال خواهد شد عزیزان آزموده را آزمودن خطاست دوره خطا و آزمون به به پایان رسیده زمان وعصر خردجمعی و اندیشه واستعانت از تجربه . در حال حاضر حرف اول و آخر را میزند فراموش نکنید با توجه به به رزومه وکارنامه درخشان تیم ملی والیبال ایران بدون تردید مربی بشدت شایسته مجرب با کارنامه درخشان برای تیم ما اجتناب ناپذیر خواهد بود.
با سپاس پر خضوع حمیدشلتوکچی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار