PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۵۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

78 سال پیش در چنین روزی (22 فروردین 1321)، دیدار دوستانه ای بین تیمهای منتخب تهران و آبادان، در شهر آبادان برگزار شد.
پس از انجام مسابقه و در مراسمی، یک مربی خارجی به نام "هاکر" برای حاضران در ورزشگاه، سخنرانی کرد. هاکر در ضمن صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد: "افرادی که به طریقی از ادامه بازی، باز می مانند و ورزش را کنار می گذارند، نباید ارتباط ورزشی خود با دیگران را قطع نمایند، بلکه باید به کمک آنها شتافته و راه درست را به آنها نشان داد و..." این کلام جناب هاکر در دکتر اکرامی یکی از افراد تیم تهران، تاثیر زیادی گذارد. چنان که در بازگشت به تهران، او به همراه چند تن از شاگردانش، اساس یک باشگاه را پی ریزی کردند. باشگاهی که خیلی زود در  دل مردم جا باز کرد و طرفداران زیادی پیدا نمود. دکتر عباس اکرامی که مدرس فیزیک در مدارس البرز و فیروز بهرام تهران بود، به همراه شاگردانش، باشگاه شاهین را تاسیس نمود. شاهین تا اواخر سال 1345 یکی از دو قطب اصلی فوتبال پایتخت بود - به همراه تیم استقلال - و بازیکنان سرشناسی را تربیت کرد و به فوتبال ملی تحویل داد. بازیکنانی نظیر امیرمسعود برومند، محمود شکیبی، پرویز دهداری، همایون بهزادی، جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی و...

گذری از تاریخ ورزش ایران؛ شاهین چگونه پرسپولیس شد؟

شاهین اما در سال 46 محو شد و دو سال بعد با حضور تنی چند از بازیکنان این تیم، پرسپولیس شکل گرفت. افتخارات مهم باشگاه شاهین در طول 25 سال فعالیت به شرح زیر است: قهرمانی در جام باشگاه های تهران در سالهای 1330، 1337 و 1340، قهرمانی در جام حذفی تهران در سالهای 1327، 1328 1329 و 1342.
جالب است بدانید که تیم شاهین پس از پیروزی انقلاب در ایران، مجددا شکل گرفت و سالها در مسابقات مختلف شرکت کرد و اکنون نیز صدرنشین جام باشگاه های تهران است (در فصل 1398).

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار