PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
خصوصي‌سازي سرخابي‌ها ، از شايعه تا واقعيت
کیهان ورزشی-

نقل است روزی خان آبادی به خانه کدخدا رفت. ساززنِ آبادی نزد خان آمد و یک پنجه عالی، ساز زد. خان که خوشش آمده بود، وعده داد، سر خرمن که شد، یک خروار گندم به نوازنده بدهد. ساززن هم خوشحال تا موعد خرمن روزشماری می‌کرد...
رفته رفته سر خرمن رسید و خان برای برداشت محصول به آبادی آمد و ساززن با خوشحالی پیش خان رفت و بعد از عرض سلام به یادش انداخت که من همان ساززن هستم که وعده کردید سر خرمن به من یک خروار گندم می‌دهید، لطف بفرمایید. خان خندید و گفت: «ساده دل! تو یک چیزی زدی، من خوشم آمد، من هم یک چیزی گفتم که تو خوشت بیاید. حوصله داری؟ برو پی کارت...»
حكايت بالا ، قصه آشنايي در ورزش و علي الخصوص فوتبال مااست . بارها در دولت دوازدهم از قول وزير ورزش وجوانان دررسانه هاي مختلف و در بخش هاي مختلف خبري خوانديم كه تا چند ماه آينده و با در نظر گرفتن بند ج اصل ٤٤ قانون اساسي مراحل خصوصي سازي دو باشگاه پرطرفدار ايراني كليد خواهد خورد ، البته اين وانمود كردن التزام به رعايت اين اصل مربوط به اين دولت نيست ، دولت قبل ، دولت قبل تر، و دولت هاي قبل تر از قبل ،هم هميشه  و هرازگاهي با مطرح كردن اين قضيه ، قصد مطرح كردن  و بر سرزبان انداختن  نامشان را داشته اند .

حربه ای که دیگر کارآیی ندارد
یک زمان خبر واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار، شور و شعفی در دل اهالی فوتبال ایجاد می‌کرد و این نوید را به آنها می‌داد که بالاخره قرار است این دو باشگاه دولتی به بخش خصوصی برسند و قدم مهمی در راه حرفه‌ای شدن بردارند. اما اکنون این حربه دیگر برش و کارآیی سابق خود را ندارد. به قول مصطفي هاشمي طبا ، رييس سابق سازمان تربيت بدني ١٩ سال است كه بحث خصوصي سازي سرخآبي ها مطرح است  و اين اهمال كاري ها سبب شده تا این موضوع همچنان در حد یک نمایش باقی بماند.با این حال مجلس شورای اسلامی دوباره اعلام کرده است که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا پایان شهریور ٩٩ صورت گیرد. مجلس همچنین تاکید کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند. هرچند يادمان نرفته كه رييس سازمان خصوصي سازي سال گذشته هم به قول فرنگي ها Deadline اين موضوع را پايان سال ٩٨ اعلام كرده بود .

مشکل ، یکی دوتا نیست !
شکی نیست که استقلال و پرسپولیس به عنوان سرمایه های اصلی ورزش ایران از پتانسیل بسیار بالایی برخوردارند اما قطعا تنها سرمایه آن ها در این روزگاری که هرکسی از راه رسید ، عنان کار این دو باشگاه را به دست گرفت و بدهی بر جای گذاشت  ، چیزی به جز تماشاگر نیست . باشگاهی که از داشتن حقوقی  که سالیان سال است  در فوتبال جهان از واجبات تلقی  شده ، محروم است چطور می تواند در فرابورس عرضه شود ؟ گذراندن امور باشگاه بدون درنظرگرفتن حق پخش تلویزیونی (که بزرگترین باشگاه های فوتبال جهان بیش از نیمی از هزینه های خود را با استفاده از آن می پردازند) چطور میسر است ؟ نداشتن شفافیت مالی و بستن قراردادهای زیرمیزی هم از معضلاتی است که بدون التزام آن ها نمی شود قدم از قدم برداشت . نداشتن ورزشگاه اختصاصی و زمین تمرین مناسب هم از گرفتاری های این دو باشگاه پرطرفدار است .

مبالغ نجومی برای باشگاه های «زیان ده »
مدتی پیش از سوی سازمان خصوصی سازی قیمت هایی برای واگذاری این دوباشگاه مطرح شد که همه علاقه مندان به فوتبال را در شوک فرو برد ، مبالغی نظیر 300 میلیارد تومان برای فروش این دو باشگاه اعلام شد که حتی از سوی روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان به 500 میلیارد هم رسید . مبالغی که معلوم نیست چطور و با در نظر گرفتن چه مولفه هایی از سوی مسئولین انجام این کار مطرح شده است . کسانی که برای در دست گرفتن زمام امور سرخآبی ها پیش قدم می شوند با چه چشم انداز و دلخوشی ای می خواهند بر مسند ریاست استقلال و پرسپولیس بنشینند ؟ عقل سلیم حکم می کند شخص یا موسسه ای که سرمایه گذاری چنین هنگفتی را انجام می دهد بعد از مدتی درصدد کسب سود و بازدهی اقتصادی بر می آید ، با در نظر گرفتن موارد مطروحه بالا چطور می توان از باشگاه هایی که طرفداران میلیونی را یدک می کشند و با مدیریت های ناکارآمدی که طی این سال ها بر آن ها حکمفرما بوده ، «زیان ده» معرفی شده اند ، انتظار سود دهی داشت و ...؟!

تراز مالی و اهلیت واگذار شونده
مخلص کلام این که ما هم مثل همه علاقه مندان این دو باشگاه دوست داریم که انتقال این دو باشگاه هرچه سریعتر اتفاق بیفتد  تا از بی سامانی و بلاتکلیفی رهایی یابند ولی با توجه به در نظر گرفتن شرایط فعلی بعید می دانیم این اتفاق ، به این زودی ها برای سرمایه های فوتبال کشورمان بیفتد . بنا بر قانون، خصوصي شدن دو تيم بزرگ پايتخت در صورتی عملی می شود که تراز مالی سه سال گذشته این باشگاه ها مثبت باشد، ولی متأسفانه تراز مالی هر دو باشگاه منفی است! البته بحث اهلیت واگذارشونده هم که یکی از مهمترین درگیری های ذهنی مسئولین برای واگذاری است ، خودش داستانی مجزاست که شرایط ویژه ای را می طلبد . بهنام پیشروی کیش ، حسین هدایتی و ... را که یادتان هست ؟

*کامران خطیبی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار