فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۵۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹

کیهان ورزشی-

رئیس فدراسیون شمشیربازی در حالی دبیرکل خود را در سال جدید تغییر داد که پس از حضور دو مدال آور این رشته طی سال های گذشته در پست دبیرکلی، انتظار می رفت باز هم شاهد حضور پیش کسوتان این رشته در این سمت باشیم که این اتفاق رخ نداد.

در شرایطی که ورزش جهان درگیر مبارزه با ویروس کروناست و فعالیت های ورزشکاران به حداقل خود رسیده است چند روز پیش شاهد بودیم که فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی در حکمی محسن وحدانی را با توجه به «تعهد،تجارب و سوابق ارزنده اش» بعنوان سرپرست دبیری این فدراسیون منصوب کرد.

پیش از این علی یعقوبیان سرمربی تیم ملی اپه دبیر فدراسیون بود که در نهایت تصمیم گرفته شد یعقوبیان تنها در تیم ملی اپه فعالیت کند. وحدانی هم که در حوزه مدیریت روابط عمومی فدراسیون مشغول به کار بود و تلاش زیادی برای ارتقاء شغل خود می کرد بعنوان سرپرست دبیرکلی آغاز به کار کند. البته قبل از یعقوبیان هم پیمان فخری که عنوان قهرمانی آسیا را در کارنامه اش دارد و سرمربی فعلی تیم ملی سابر است دبیرکل شمشیربازی بود که به علت مشغله کاری تصمیم گرفت کاراجرایی در فدراسیون را رها کند.

اما پس از این انتصاب که از سوی باقرزاده صورت گرفت اهالی شمشیربازی با گلایه از این انتخاب عنوان کردند که رئیس فدراسیون چطور پس از حضور و استفاده از دو قهرمان سابق این رشته و عملکرد قابل قبول آنان اقدام به چنین انتخابی کرده است.

نکته جالب در خبر این انتصاب که روی خروجی سایت فدراسیون شمشیربازی قرار گرفت این بود که به سابقه 13 سال مدیریت وحدانی به عنوان مدیر روابط عمومی اشاره شده بود، مدیریتی که با نگاهی به خروجی این سایت می توان به عملکرد ضعیف وی صحه گذاشت.

در سال های اخیر ملی پوشان اسلحه سابر عناوین متعددی را کسب کردند اما مسئول روابط عمومی این فدراسیون هیچ گونه کنفرانس مطبوعاتی برای تیم خود برگزار نکرد و کمترین میزان اطلاع رسانی خبری را در سایت فدراسیون انجام داد به شکلی که گاهی دیده شده آخرین خبر روی خروجی سایت فدراسیون مربوط به چندین هفته قبل است! و اگر هم انعکاس خبری صورت گرفته 2 تا 5 خط بیشتر نبوده و به شکل اصولی و درست منعکس نشده است. البته باید خبر انتصاب سرپرستی دبیر کل جدید را مستثنی شویم چون بخشی اعظمی از آن اختصاص به رزومه ایشان پیدا کرده است!

انتصاب مدیران ناکارآمد در پست های مختلف همیشه اثرات تخریبی و غیر قابل جبرانی بر ورزش گذاشته و بر این اساس یکی از آفت های ورزش کشور قلمداد شده است. غافل ماندن از شاخصه های اساسی در این انتصاب ها،همچون تخصص،تجربه، کارایی،شایسته سالاری و... موجب تصمیمات نامناسب، اقدامات بیهوده، تضعیف و مرگ هر رشته و باشگاه ورزشی را به دنبال داشته و دارد.

این در حالی است که همواره استفاده از افراد باتجربه ای همچون قهرمانان ورزشی پیشکسوت در فدراسیون های ورزشی باعث شده مشکلاتی که با ورود افراد غیرکارآمد به این فدراسیون ها به وجود می آید، به حداقل برسد.

بهره بردن از وجود ورزشکاران پیشکسوت در این نوع سمت ها از بسیاری هزینه های اضافه از جمله آموزش برای اخذ تخصص برای مدیران می کاهد و ورزشکاران که سرمایه های ملی هستند پس از خداحافظی از عرصه ورزش نیز می توانند با حضور خود و مدیریت صحیح حوزه های مختلف ورزشی به کسب موفقیت در ورزش کشور کمک کنند.

استفاده از تجربیات قهرمانانی که در مسابقات بین المللی مدال آور بوده اند یعنی کوتاه کردن مسیر و سهل کردن راه پیروزی ها، که این موضوع نباید از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گیرد.

در چنین شرایطی برای اهالی شمشیربازی این سوال پیش آمده است که تفکر و ملاک این تغییر و جایگزینی از سوی باقرزاده در پست دبیرکلی چه بوده است؟ آیا برای جبران و پوشش ضعف و کاستی های موجود این جایجایی صورت پذیرفته است، یا...؟ آیا منطق و تجربه حکم نمی کرد که پس از استفاده از دو مدال آور این رشته که عملکرد قابل قبولی هم داشتند، مدیری مجرب و شایسته تر که تخصص حوزه پیشنهادی را نیز داراست و دارای جایگاه مناسب بین شمشیربازان باشد، جایگزین مدیریت قبل شود؟

* رسول عسکری




نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار