PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
نظارت ویژه بر قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی
کیهان ورزشی-
به نقل از روزنامه کیهان، فدراسیون فوتبال تصمیم دارد از این پس روی قراردادهای بازیکنان و مربیان خارجی نظارت ویژه ای انجام دهد.
اما و اگرها درباره زمان شروع مجدد لیگ برتر فوتبال همچنان ادامه دارد. همین چند روز قبل بود که رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی – ورزشی اعلام کرد: «تا پایان اردیبهشت راه اندازی مسابقات را نخواهیم داشت. مسابقات به خرداد موکول می‌شوند، ما برای آغاز مسابقات حداقل 3 هفته قبل به باشگاه های لیگ برتری باید اعلام کنیم تا تمرینات را آغاز کنند. لیگ بسکتبال، والیبال، فوتسال و... اختتام اعلام شده و فقط مانده فوتبال. فوتبال مانده به جلسه 15اردیبهشت و باید ببینیم به چه شکلی تصمیم گیری می‌شود و نسخه ورزشی دستورالعمل های ستاد کرونا را به چه شکلی تصمیم بگیریم که هیچ کسی ضرر نکند و کمترین ضرر و زیان باشد. سلامت ورزشکاران از همه چیز برای ما اهمیت بیشتری دارد.»
حالا سهیل مهدی سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ پس از برگزاری جلسه با برخی از مدیران تیم‌های لیگ برتر و لیگ دسته یک در فدراسیون فوتبال برای تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و مالی این باشگاه‌ها می گوید: «صحبت های جناب سعیدی درباره زمان شروع تمرین تیم‌ها برای ما محترم است اما لغو لیگ برتر در حیطه وظایف سازمان لیگ قرار دارد و اجازه بدهند سازمان لیگ درباره مسابقات فوتبال تصمیم‌گیری کند. مسلما ما درباره شروع تمرینات از نظرشان استفاده می کنیم اما درباره لیگ خودمان تصمیم گیر هستیم.»
وی درباره اینکه پیش‌بینی‌اش از آینده مسابقات چیست، گفت: «همان‌طور که گفتم، منتظر هستیم ابتدا اجازه تمرین به باشگاه‌ها داده شود، به محض اینکه این اتفاق رخ بدهد، ما باید سه هفته فنی را حداقل برای آماده‌سازی و هماهنگی تیمی در اختیار باشگاه‌ها بگذاریم، بعد از آن ما 9 هفته مسابقاتی را داریم که سعی می‌کنیم با فاصله چهار، پنج روز یک بازی این مسابقات را پیش ببریم و امیدواریم طی 40 روز مسابقات را تمام کنیم. بعد از آن باید از فیفا درخواست کنیم که پنجره نقل‌وانتقالاتی مقداری جابه‌جا شود تا بتوانیم لیگ بعدی را با تأخیر برگزار کنیم.»
شروع با تاخیر رقابت های فصل اینده در شرایطی است که پیش از این مجید جلالی سرمربی گل گهر سیرجان نیز به این موضوع اشاره کرده بود. جلالی در این باره یادآور شده بود: «من شنیده‌ام که قرار است فصل آینده لیگ برتر از مهر یا آبان ماه آغاز شود که اگر این‌طور باشد ما تا ۲ فصل آینده هم ضربه برگزاری این مسابقات را می‌خوریم چون تقویم بازی‌ها تغییر می‌کند. به نظرم اگر امکان برگزاری دیدار‌ها در خرداد فراهم باشد و تا پایان همان ماه مسابقات را تمام کنیم، بهتر است. فقط با این برنامه است که می‌توانیم از شهریور، رقابت‌های فصل بعد را شروع کنیم.»
تصمیم جدی برای جلوگیری از شکایت های فیفایی
یکی دیگر از مباحثی که در جلسه مسئولان فدراسیون فوتبال با برخی از مدیران تیم‌های لیگ برتر و لیگ دسته یک مطرح شد این بود که از این پس جذب مربی و بازیکن خارجی باید با تایید فدراسیون فوتبال باشد. بر اساس اعلام فریبرز محمودزاده رییس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ قرار است کارگروهی در فدراسیون تشکیل و از این پس روی قراردادهایی که با بازیکنان و مربیان خارجی امضا می شود، نظارت کنند.
محمودزاده در این باره گفت: «این کارگروه ویژه ای چند ماه قبل تشکیل شده اما قرار است به صورت جدی تر کارش را انجام دهد. این کارگروه برای کمک به باشگاه هاکار می کند و قصد دارد با نظارت روی قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی فضایی را به وجود آورد که دیگر شاهد چالش های عجیب در پرونده های فیفایی نباشیم.»
اگرچه محمودزاده اعلام کرده این کمیته مساله ای را به باشگاه ها الزام نمی کند اما در فضای تایید قرارداد با نفرات خارجی قطعا فضای ویژه ای را ایجاد خواهد کرد.
تصمیم فدراسیون عملیاتی می شود؟
این تصمیم از آن جهت اتخاذ شده که طی سالیان اخیر بسیاری از تیم های فوتبال کشورمان بابت امضای قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی در دادگاه های بین المللی محکوم شده اند و معمولا کارشان به محرومیت کشیده شده است. نمونه دم دستی این باشگاه ها، استقلال و پرسپولیس هستند که چند روز قبل معاون وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد نزدیک به 2 میلیون دلار به خارجی ها بدهکار هستند.
مسلما اگر از این پس فدراسیون فوتبال روی قراردادهای بازیکنان و مربیان خارجی نظارت ویژه داشته باشد، کمتر شاهد بروز مشکلات برای تیم های ایرانی در مجامع بین المللی خواهیم بود. یکی دیگر از اثرات مثبت این نظارت، ممنوعیت ورود مربیان و بازیکنان بی کیفیت به فوتبال ایران است و دیگر دلالان نمی توانند به واسطه رفاقت یا سواستفاده از عدم اگاهی برخی مدیران فوتبال، فوتبال ایران را جولانگاه بازیکنان درجه سه، چهار خارجی کنند.
البته امید می رود این تصمیم فدراسیون فوتبال تنها یک شعار نباشد و واقعا به آن عمل شود زیرا علاقه مندان به ورزش خاطرشان هست که چند سال قبل هم قرار بود وزارت ورزش و جوانان روی قرارداد مربیان و بازیکنان خارجی نظارت داشته باشد، اما عملا اتفاقی رخ نداد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار