PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۴۳۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کیهان ورزشی-

رقابت‌های کشتی پهلوانی ایران برای شناختن پهلوانِ، رقابتی ورزشی است که هر ساله در ایران برگزار می‌شود و در آن ورزشکاران از سراسر کشور برای دستیابی به بازوبند در آن شرکت می‌ کنند. اگر چه این رقابت‌ها ریشه‌های باستانی دارد اما چارچوب نوین آن از سال 1323 برگزار شده‌است. برنده این رقابت‌ها، پهلوان کشور نامیده می‌شود و دارنده بازوبند پهلوانی می‌شود.
مصطفی طوسی در سال1323 پهلوان ایران شد تا لقب اولین پهلوان در دوره نوین به وی برسد. طوسی در سالهای  1324 و 1325 نیز پهلوان کشور شد. در سال 1326 اما لقب پهلوانی به ضیاالدین میرقوامی رسید. وی 73 سال پیش در چنین روزی، پهلوان کشور شد. میرقوامی برای به دست آوردن بازوبند پهلوانی باید با فردی مبارزه می کرد که سه سال پیاپی این عنوان را به دست آورده بود. در مسابقات نهایی طوسی حاضر نشد و ضیاءالدین میرقوامی توانست با غلبه بر ابوالقاسم سخدری، عنوان پهلوانی را آن خود کند.
از سال 23 تاکنون هر سال آیین معرفی پهلوان کشور برگزار می شود و بجز طوسی و میرقوامی، نفراتی مثل ابوالفضل سخدری، غلامرضا تختی، احمد وفادار، محمدحسن محبی، رضا سوخته سرایی، ایوب بنی نصرت، علیرضا سلیمانی، محمدرضا توپچی و...توانسته اند لقب پهلوانی را به دست بیاورند.
علیرضا سلیمانی با 6 دوره پهلوانی، از نظر تعداد پهلوانی، پیشتاز است.

*سعید حاجی بابایی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
0
روحش شاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار