فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۵۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
در دنیایی که در آن ارتباطات نقشی اساسی و تعیین کننده دارد، انتظارات این است که رسانه های هر کشوری به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.
برای کشور ما با وجود مشکلات پیش رو سابقه رسانه ای در بخش ورزش چنین حکم می کند که ما به شکل مرجع عمل کنیم و پیرو نباشیم. این که در انعکاس اخبار سازمان ها و نهادهای مختلف، ناچار به استفاده از سایت رسمی و یا اعلامیه های آن نهادها باشیم چندان مشکل ساز نیست، اما اگر برای انعکاس این اخبار دست نیاز به واسطه ها دراز کنیم نه شکل حرفه ای دارد و نه به صلاح ورزش ماست.
اگر با توجه به گستره فراوان رسانه ها و نیز دسترسی آسان مردم به منابع اطلاعاتی این مراجعات را قابل قبول فرض کنیم، اما تکیه بیش از حد برخی رسانه های رسمی خودمان به رسانه ها و افراد درجه چندم رسانه های خارجی و اغلب عربی را باید نوعی ضعف و مرعوب شدن بدانیم.
با این مقدمه به سراغ رفتار غیر حرفه ای و سطح پایین چند خبرگزاری رسمی کشورمان می رویم که در روزهای اخیر با استناد به گفته فلان خبرنگار عربستانی، فلان گزارشگر اماراتی، آن نشریه اردنی و کویتی مثلا در حال اطلاع رسانی هستند!!
متاسفانه این رویه منفعلانه در رسانه باعث شده تا مثلا سایت منتسب به ای اف سی غول رسانه ای فرض شود و ما با انعکاس اخبار و گاه جریان سازی های سطح پایین این سایت در نقش مبلغ برای جذب مخاطب آن ظاهر شویم.
همان گونه که ذکر شد اگر این اتفاق از سوی علاقه مند غیرحرفه ای و به اصطلاح طرفداران اخبار زرد صورت بگیرد شاید – آن هم شاید- قابل قبول باشد و حتی ایرادی به آن وارد ندانیم، اما سبقت گرفتن برخی از خبرگزاری های رسمی - که هزینه قابل توجهی هم دارند- از هم در این بازی جای تعجب دارد. ناگفته پیداست که فلان خبرنگار و گزارشگر عربی در انعکاس اخبار به منافع مجموعه خودش نظر دارد. با کمال تاسف بازی کردن خبرگزاری های داخلی در زمین آنها را باید درد آورد توصیف کرد.
در زمینه سایت ای اف سی که در این چند وقت اخیر با ارسال اخبار حاشیه ای کشمکش هایی هم ایجاد کرده رد پای چند ایرانی به چشم می آید که باز هم با کمال تاسف تا ورود به چرخه تولید و تایید خبر در رسانه های رسمی ما پیش رفته اند.
در ورزش ما که بیشترین ضربه ها را از درونش متحمل می شود این رویه و رفتار و فضاسازی رسانه ای آفتی بزرگ است که اگر درمانی برای آن نیابیم قطعا اوضاع مان در ورزش بدتر از این هم خواهد شد.
اگر پیش از این در بخش های اجرایی و مدیریتی و حتی فنی شاهد اتفاقات تلخ بودیم. اگر در مواجهه با این اتفاقات تلخ شاهد موضع گیری و انتقادات رسانه ای به ویژه از نوع رسانه های رسمی بودیم امروز متاسفیم که رسانه را در این تخلف همراه بدانیم. از قدیم گفته اند: هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک...
قطعا فلان نهاد و ارگان رسمی کشورمان این همه هزینه نمی کند تا خدای ناکرده برخی افراد در درون آن با استفاده از بستر فراهم شده به دنبال منافع خود باشند. قرار نیست کسانی با بهره گرفتن از بودجه دولتی رسانه را ابزاری برای سیطره خود بر رشته های مختلف ورزشی کنند. با یک نگاه دم دستی خیلی ساده می توان رد پای برخی از افراد در رسانه های دولتی را در چند رشته پیدا کرد که با ترساندن برخی مدیران ورزش آن کار دیگر می کنند. در فرصتی دیگر به این بحث به شکل جدی تر ورود خواهیم کرد.

*بهمن اسدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار