PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

کیهان ورزشی- حمید ترابپور

کرونا معادلات فوتبال ایران را بر هم زد. این میهمان منحوس، به موازات تحت تاثیر قرار دادن تمام بخش های جامعه، ورزش را هم به تعطیلی کشاند و این موضوع البته در بعد ورزشی، شرایط یکسانی را برای همه کشورها رقم زد. امروز دنیای فوتبال در انتظار شکست خوردن این بیماری و کسب مجوز برای آغاز رقابت های مختلف است اما آنچه همگان بر آن تاکید دارند و خواسته عمومی به حساب می آید، در اولویت قرار داشتن سلامت مردم و سپس رسیدگی به مسایل دیگر از جمله فوتبال و رقابت های آن است. به همین علت، شاید اصرار به برگزاری زودهنگام لیگ برتر فوتبال ایران و نگرانی داشتن از بابت طولانی تر شدن وقفه آن موضوعیتی نداشته باشد اما از آنجایی که یکی از پرسش های مهم این روزها به سرنوشت لیگ برتر و تیم های آن برمی گردد، سراغ آن رفته ایم. این پرسش در دیگر کشورها نیز مطرح می شود اما آنجا با در نظر گرفتن اولویت های جامعه، اصرار بیجا و غیر منطقی ای در این زمینه وجو ندارد و صاحبان رای در انتظار تصمیم فیفا به عنوان متولی فوتبال هستند و عجیب آنکه در کشور ما برخی فدراسیون نشینان حتی بیشتر از فیفا دغدغه لیگ برتر و تعطیلی آن را دارند(!)

نکته عجیب تر اینکه؛ دغدغه مورد نظر در فوتبالی مشاهده می شود که ساختار شکننده و عدم درآمدزایی باشگاههایش از تبلیغات و حق پخش مسابقات و ...شباهتی بین آن و فوتبال حرفه ای در سایر کشورها پدیدار نمی کند. حال چرا عده ای حتی در اوج شیوع بیماری کرونا هر روز از برگزاری لیگ صحبت می کردند و چه نفعی در پس برگزاری مسابقات به هر طریق ممکن و در هر شرایطی بدون نظر گرفتن اولویت سلامت جامعه برایشان وجود دارد، الله اعلم. آنها حتی در روزهای ابتدایی شیوع بیماری، اصرار عجیبی بر برگزاری مسابقات داشتند و عدم لغو چند مسابقه جار و جنجال هایی را به همراه داشت.

درباره این موضوع که؛ برگزار نشدن لیگ برتر و یا تعویق آن،چه کسانی را و به چه دلایلی عصبانی می کند در مجالی دیگر خواهیم نوشت اما امروز همه مسئولان ورزش موظف هستند با در نظر گرفتن سلامت جامعه و مسیری که کشور در جهت شکست دادن بیماری کرونا در پیش گرفته، پیرامون رقابت های فوتبال تصمیم گیری کنند.

فوتبال ایران به عنوان عضوی از فدراسیون جهانی نمی تواند خود را تافته جدا بافته بپندارد لذا ما نیز باید منتظر بمانیم و ببینیم راهکار نهایی فیفا برای تمام کشورهای درگیر با کرونا چه خواهد بود و البته در کنار آن، با در نظر گرفتن شرایط و فضای کشور، بهترین تصمیم را برای لیگ برتر اتخاذ کنیم.


حرف آخر فیفا درباره برگزاری رقابتهای فوتبال

رئیس فیفا به همه کشورهایی که در تلاش برای از سرگیری رقابت های فوتبال در شرایط کرونایی هستند، هشدار داد و خواهان حفظ سلامتی و جان انسان ها شد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا به همه باشگاه های جهان و اتحادیه ها، هشدار داد که تنها در صورتی که کوید 19 برچیده شود، امکان از سرگیری فوتبال فراهم خواهدشد.

عالی ترین مقام فوتبال جهان در بیانیه ای عنوان کرد: نخستین اولویت ما، نخستین اصل ما که برای همه رقابت ها به کار می بندیم وهمه را ترغیب می کنیم، این است که سلامت و جان انسان ها مقدم بر هر چیزی است.

وی افزود: نمی توانم به قدر کافی روی این موضوع تاکیدکنم. هیچ بازی، هیچ رقابتی و هیچ لیگی به اندازه آنکه زندگی انسان ها را به خاطر بیندازیم، ارزش ندارد. هر کسی در سراسر گیتی باید این نکته را در فکر و ذهن داشته باشد.وقتی هیچ اطمینان صددرصدی وجود ندارد، بیش از حس مسئولیت پذیری است تیم ها را مجبور به انجام فوتبال کنیم. اگر ما قرار است بازهم انتظار بکشیم، باید همین کار را بکنیم. بیشتر منتظر ماندن بهتر از ریسک کردن است.

اینفانتینو افزود:اعضای ما باید بدانند که لحظه به لحظه با آنها هستیم و همراه با هم راه حل پیدا می کنیم. سلامتی مقدم بر هر چیزی است. تا زمانی که خطر وجود داشته باشد هیچ مسابقهای برگزار نمیکنیم. باید منتظر باشیم و ببینیم شرایط کنونی چگونه می شود.

او تصریح کرد: شرایط کنونی بسیار جدی است.زمانی بازیها را آغاز میکنیم که دولتها به ما بگویند که میتوانیم آن را انجام دهیم. پس از آن زمان برای برگزاری بازیها و پایان یافتن رقابتها وجود خواهد داشت. ما نمیتوانیم سلامتی مردم را به خطر بیندازیم.

لیگ و فوتبال الان ضرورتی ندارد

*حشمت مهاجرانی

این روزها صحبت بر سر این است که لیگ برتر فوتبال ادامه پیدا کند یا نه. به نظر من این که بخواهیم دنبال قهرمان و فوتبال برویم، به بیراهه رفتهایم. قهرمان واقعی ما پزشکان و کادر درمان هستند که از جان خود مایه گذاشتند و ماهها خانواده و فرزندان خود را ندیدهاند. باید در مقابل این انسانهای بزرگ سر تعظیم فرود بیاوریم. قهرمانهای ما آنها هستند.فوتبال ما جدا از سایر کشورها نیست. برخی میخواهند مسابقات را بدون تماشاگر برگزار کنند و برخی تصمیم به لغو آن دارند. خود من همیشه فوتبال میبینم. در واقع ما با فوتبال خوابیدیم و با آن بیدار شدیم اما شرایط به گونهای است که نمیتوان با جان انسانها بازی کرد. الان فوتبال ضرورت ندارد و باید صبر کرد و دید این بیماری چه سرانجامی پیدا می کند و بعد از آن درباره لیگ برتر فوتبال تصمیم گیری کرد. الان باید تابع ستاد مقابله با کرونا و مسوولان بهداشتی باشیم تا سایه ابتلا به ویروس کرونا از سرمان عبور کند. من هم خیلی چیزها را دوست دارم اما الان وقت این نیست که منافع شخصی را دنبال کنیم. باید به فکر عموم مردم باشیم. امیدوارم بعد از عادی شدن شرایط این قبیل برنامهها را دنبال کنیم.

با لغو لیگ می توان دوره بعدی را با 18 تیم آغاز کرد

*مجید جلالی

درباره این موضوع که لیگ برگزار شود و یا نشود می توان از کارشناسان نظر خواست و البته نظر باشگاهها مهم است اما من گزینه لغو بازیها را آخرین گزینه می دانم. از نظر من برگزار نشدن بازی ها منوط به اتخاذ تصمیماتی مهم است که کسی نمی تواند بگیرد. اگر لیگ را لغو کنیم باید قهرمان، تیم هایی که باید سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بگیرند و همچنین سقوط کننده ها را مشخص کنیم و تازه باید درباره لیگ دسته اول و تیم های صعود کننده و سقوط کننده آنجا نیز تصمیم گیری شود. برگزار کردن مسابقات البته تبعات کمتری دارد اما اگر شرایط شیوع بیماری کرونا به سمتی برود که امکان ادامه مسابقات نباشد آنوقت باید سراغ دیگر گزینه ها رفت. معتقدم اگر قرار است لیگ را بصورتی برگزار کنند که به دوره بعدی لطمه بزند برگزار نشود بهتر است. شما تصور کنید این لیگ تا پایان مرداد ادامه داشته باشد و سپس تیم ها تا 10 شهریور استراحت دارند و با توجه به دوره آماده سازی تیم ها، لیگ بعدی باید در آبان ماه برگزار شود. این اتفاق در کنار بازی های ملی و لیگ قهرمانان آسیا قرار می گرد و عملا لیگ بعدی با مشکلاتی روبرو می شود لذا اگر قرار ست این اتفاقات رخ دهد بهترین گزینه این است که لیگ برتر امسال را لغو کنند و در دوره بعدی از ابتدا شروع کنند منتهی لیگ دسته اول برگزار شود و با صعود دو تیم از آنجا، لیگ برتر بعدی را با 18 تیم استارت بزنند.

فیفا در این رابطه موارد اقتصادی را هم در نظر میگیرد اما ما فکر نمیکنم از این نظر مشکلی داشته باشیم و مساله ما بیشتر در لیگهای پایینتر مشاهده میشود.

بهتر است لیگ تعطیل شود

*مهدی تارتار

اگر بخواهیم همه جوانب را در نظر بگیریم، طبیعتاً ما (نفت مسجد سلیمان) دوست داریم بازیها ادامه داشته باشد، این در حالی است که تیم ما نه شانس قهرمانی دارد و نه برای سقوط نکردن میجنگد. با این حال خیلی از تیمها درگیر قهرمانی، کسب سهمیه یا فرار از سقوط هستند و هر تیمی برای هدفهای خاص خودش میجنگد.

من مدتی پیش گفتم که بهتر است لیگ تعطیل شود، ولی تیمهای دیگر را هم باید در نظر گرفت تا حقی از تیمی ضایع نشود. اگر این ویروس کشنده از بین برود طبیعتاً میتوان بازیها را ادامه داد، ولی با ادامه این روند تعطیلی لیگ برتر بهترین تصمیم است تا لیگ فصل آینده را هم از دست ندهیم. در حال حاضر سلامتی افراد مهمترین موضوع است و همه برای سلامتی ورزش میکنند.

تمام لیگهای دنیا برای تعیین تیم قهرمان مشکل دارند. در ایران طبیعتاً پرسپولیسیها دوست دارند اتفاقی که به سودشان است رخ دهد و در فوتبال اروپا هم میتوان به لیورپول اشاره کرد. فکر میکنم در این زمینه بهترین تصمیمگیرنده فیفا باشد تا همه جوانب را بررسی کرده و یک تصمیم مناسب بگیرد.

تعیین قهرمان برای لیگ اشتباه است

*مهدی رجب زاده

نظر من در این مساله چندان اهمیتی ندارد چون درباره برگزاری مسابقات لیگ کارشناس نیستم و فقط بر اساس چیزهایی که میبینم و مباحثی که صورت گرفته است نظر میدهم. از نظر من اینکه بخواهند در صورت نیمهکاره ماندن لیگ، قهرمان رقابتها را مشخص کنند اشتباه است. چون همهتیمهایی که به صدرنشین لیگ از نظر امتیازی نزدیک هستند، هزینههای زیادی انجام داده و برنامهریزی و تلاش زیادی کردهاند تا در کورس باقی بمانند و برای قهرمانی میجنگند. تا پایان کامل فصل هنوز 9 هفته دیگر باقی است و این بازه زمانی چیزی نیست که بتوان بر اساس آن تیم قهرمان را مشخص کرد. ممکن است تیمی در شرایطی مثل لیورپول نسبت به سایر تیمها با اختلاف زیادی در صدر جدول قرار بگیرد و شاید در چنین شرایطی بشود آن تیم را که حدود 15 یا 16 امتیاز نسبت به تیم دوم فاصله دارد، به عنوان قهرمان معرفی کرد و سایر تیمها نیز هیچ اعتراضی نکنند. چون میبینند که شاید دسترسی به جایگاه آن تیم سخت باشد، اما جبران 10 امتیاز فاصله در 9 هفته باقی مانده دور از ذهن نخواهد بود.

در شرایط فعلی که تیمها از فرم مسابقه خارج شدهاند و این یک شانس برای سایر رقبا محسوب میشود تا فاصله امتیازی را کم کنند، لیگ نباید به پایان برسد. اختلاف امتیازی فعلی بین پرسپولیس و سایر رقبا غیرقابل دسترس و جبران نیست. اگر تیمی را به عنوان قهرمان اعلام کنند، تکلیف سایر تیمها چه میشود؟ این مسئله در مورد سهمیه آسیایی نیز صدق میکند. اگر تیمی قهرمان لیگ شود، تیمهای رده دوم و سوم به دنبال سهمیه خواهند بود و در این صورت در حق تیمهایی که فاصله امتیازی کمی با مدعیان کسب سهمیه دارند اجحاف میشود. گرفتن سهمیه آسیایی حق هر تیمی است که با پیروزی در بازیها بتواند جایگاه لازم برای کسب سهمیه را به دست آورد. به نظر من انتخاب قهرمان لیگغیرحرفهای است و منجر به هرجو مرج خواهد شد. اگر فیفا و AFC صراحتاً نظر بر ادامه لیگ داشته باشند، برگزاری بازیها تحت شرایط بهداشتی ویژه و کنترل مسئولان و بدون حضور تماشاگران، اتفاق بهتری برای فوتبال ما است. البته با شرایط حاکم فکر میکنم فعلا با ویروس کرونا مشکل خواهیم داشت و بعید میدانم که ویروس کرونا طی یکی دو ماه آینده برطرف شود و همچنان با گرفتاریهای این ویروس دستو پنجه نرم خواهیم کرد تا شاید واکسن آن ساخته شود، چون در هیچ جای دنیا این ویروس به طور کامل رفع نشده و در مواردی حتی دوباره شیوع پیدا کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار