PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، بنا بر اعلام دبیر فدراسیون فوتبال پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون با ماهیت نهاد عمومی غیردولتی برای فیفا ارسال خواهد شد.
یکشنبه شب و پس از برگزاری جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، سایت فدراسیون گفت و گویی از مهدی محمد نبی روی خروجی خود قرار داد که به بسیاری از سوالات درباره اساسنامه فوتبال پاسخگو بود. در این مصاحبه کوتاه نبی دبیر فدراسیون فوتبال اظهار داشت: نشست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور کلیه اعضاء و تقریبا به مدت 10 ساعت به طول انجامید. با توجه به پیشنهادات واصله از اعضای مجمع در خصوص اساسنامه و همچنین بر اساس الزامات فیفا و با رعایت قوانین داخلی کشورمان، به یک جمع‌بندی رسیده و موارد بررسی‌شده برای فیفا ارسال خواهد شد تا نظرات مشورتی فدراسیون جهانی در این زمینه اخذ و نهایتا برابر مفاد اساسنامه، مجددا به اعضای مجمع ارائه خواهد شد.
وی در ادامه گفت: یکی از مواردی که در این نشست بررسی شد، بحث ماده یک در اساسنامه بود. در این ماده مشخصا اعلام می‌شود که فدراسیون فوتبال به عنوان نهاد عمومی غیردولتی است.
وی  در ادامه درباره تعداد اعضای مجمع، گفت: در خصوص تعداد اعضای مجمع که با شیب ملایمی به جهت رعایت اصول ورزش فوتبال و همچنین مشارکت واقعی اعضاء، افزایش خواهیم داشت از جمله سهم حضور بانوان نیز در این بخش بیشتر شده است.
دبیرکل فدراسیون فوتبال در ادامه در خصوص ارکان مستقل فدراسیون، گفت: در این خصوص باید بگویم که دقیقا متعاقب با ارجاعات بین‌المللی عمل شد. بر همین اساس اعضای کمیته‌های ارکان قضایی، کمیته حسابرسی و کمیته انتخابات باید طی فرآیند قانونی توسط مجمع انتخاب شوند.
محمدنبی در پایان در خصوص این‌که اعضای هیات‌رئیسه درباره سایر موارد چه تصمیماتی گرفتند، گفت: اساسا رعایت الزامات مراجع بالادستی و تطبیق با قوانین و مقررات داخلی کشورمان از اصول تصمیم‌گیری در این جلسه ملاک عمل بوده است.
موضع فیفا چه خواهد بود؟
مهدی محمدنبی، دبیرکل این فدراسیون درباره موارد اصلاح شده توضیحاتی ارائه کرده که مهم‌ترین موضوع مربوط به ماهیت این فدراسیون است که او اعلام کرد، در این اساس‌نامه، فدراسیون به عنوان نهاد عمومی غیردولتی معرفی شده است که در این صورت، قوانین دولتی در این مجموعه جاری خواهد شد و امکان نظارت بر آن وجود دارد.
تا پیش از این برای کسی شفاف نبود که آیا فدراسیون فوتبال یک نهاد کاملا غیردولتی است که مسوولان وزارت ورزش و مجلس نمی‌توانند در امور این مجموعه از جمله بحث بازنشستگی دخالت کنند و یا یک نهاد عمومی غیردولتی است که در این صورت نهادهای داخلی اجازه نظارت بر عملکرد این فدراسیون را نخواهند داشت.
از طرفی، با وجود معرفی فدراسیون به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، فیفا معتقد است فدراسیون‌ها باید یک نهاد مستقل از دولت باشند اما در عین حال نیازمند حمایت‌های دولتی هستند. در سوی مقابل نمایندگان نهادهای دولتی بر این باور هستند که اگر قرار بر حمایت‌های دولتی است، پس باید نهادهای دولتی روی عملکرد این مجموعه نظارت داشته باشند.
باید دید فیفا چه موضعی را در برابر این اساس‌نامه و ماهیت فوتبال اتخاذ خواهد کرد. در این مرحله فدراسیون فوتبال مشغول مذاکراتی با فیفا خواهد شد تا رضایت نهاد را برای قبول نهاد عمومی غیردولتی جلب کند اما اگر فیفا بر روی ماهیت فدراسیون به عنوان نهاد «مستقل غیردولتی» تاکید کند، قصه متفاوتی پیش روی مسوولان فوتبال ایران است.
سهم خواهی برخی افراد در انتخابات
افزایش اعضای مجمع اتفاق دیگری است که در اصلاح اساسنامه رخ داده. افراد زیادی در فوتسال و فوتبال بانوان فعال هستند که آنها هم در اساسنامه جدید دیده می‌شوند. البته این اتفاق گویا اعتراض برخی ازاعضای مجمع را به دنبال داشته است. روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی یادآور شد: «برخى از اعضاى مجمع مراتب اعتراض و مخالفت خود را با روند اصلاح اساسنامه اعلام کرده‌اند، اعتراضاتى که البته بیش از آنکه برخواسته از نگاه کارشناسى و دغدغه دلسوزانه نسبت به آینده فوتبال باشد، حاکى از سهم طلبى‌هاى همیشگى در راستاى تضمین استمرار نفوذ بر تصمیمات مجمع است.
آنچه مسلم است تاکنون ترکیب و تعداد اعضاى مجمع اکثریت را به رؤساى هیئت‌هاى فوتبال استان‌ها مى‌داد که این اکثریت در سال‌هاى گذشته آفت‌ها و تبعات خاص خودش را داشته است.
قدرت لابى هیئت‌ها موجب شد در سال‌هاى گذشته کاندیداهاى ریاست براى رسیدن به صندلى طبقه چهارم ساختمان سئول تسلیم خواسته‌هاى آنان شوند و حالا در انتخابات اخیر و آتى این رؤساى هیئت‌ها هستند که رسماً با تکیه بر قدرت نفوذ خود مستقلاً براى گرفتن تمامى کرسى‌هاى قدرت وارد انتخابات مى‌شوند.
نگرانى برخى رؤساى استان‌ها در روند اصلاح اساسنامه تغییر چیدمان مجمع است که اکثریت را از آنها بگیرد و مانع از سهم‌خواهى‌هاى همیشگى شود همان‌طور که در سوى دیگر باشگاه‌ها به چیدمان قبلى معترض هستند و انتظار دارند قدرت بیشترى براى اعمال نفوذ در مجمع پیدا کنند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار