PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
مشکل اصلی ورزش ایران «فساد» است نه امکاناتی و فنی

نامه به وزارت اطلاعات

نامه وزیر ورزش به وزیر اطلاعات و یاری خواستن وی از وزارت اطلاعات برای ورود به مسائل فوتبال خاصه دلالی وقیح و افسار پاره کرده یکی از مهمترین مسائلی بود که در این روزگار رکود فعالیت های ورزشی سخت مورد توجه علاقمندان به ورزش و دوستداران فوتبال قرار گرفت. نگارش و انتشار این نامه امیدواری هایی را نیز در نزد اهالی ورزش ایجاد کرد تا اگر واقعا موضوع جدی باشد و صوری و تشریفاتی نباشد و تلاش ها به ثمر بنشیند بایددیر یا زود شاهد برداشته شدن بزرگترین سد و مانع بر سر راه پیشرفت ورزش ایران به ویژه رشته های جذاب و پر طرفداری مثل فوتبال باشیم. این نشریه مثل بسیاری از کارشناسان واقعی و نه شارلاتان های کارشناس نما! معتقد است دلیل اصلی عدم پیشرفت بایسته ورزش و دلیل نزول رشته هایی مثل فوتبال بیش از آنکه فنی و علمی و ... باشد وبه ناداشته های امکاناتی و ضعف نیرو و استعداد انسانی مربوط شود،" فساد" است! درست مثل خیلی از کارشناسان اقتصادی و اساتید کارکشته این حوزه که معتقدند اصلی ترین دلیل معضلات اقتصادی ، دلالی افسار گسیخته ، گرانی روزافزون و بی مهار، قاچاق کالا و... " فساد" است نه مسائل فنی و مشکلات خارجی ناشی از تحریم وحشیانه آمریکای جنایتکار وهمپالکی های اروپایی اش و... ! متاسفانه عامل " فساد" عاملی تقریبا فراگیر است که در بسیاری از حوزه های اجتماعی ریشه دوانده و ناراحتی و نگرانی به حق مردم نجیب و عزیز کشور ما را فراهم‌کرده است. بدون تردید امروز مبارزه بافساد بزرگترین وظیفه و مهمترین اقدام جهادی است که همه دربرخورد با آن مسئولیت دارند اما به طور طبیعی این وظیفه بیش از هر کس بر عهده کسانی است که متولی و مسئول امور مردم و اجتماع هستند. مثلا در همین ورزش همه ورزشیان راستین و واقعی، نه چسبیده هایی که انگل وار از ورزش آویزان هستند و زالو وار خونش را می مکند ودر تریبون های رسمی علی الخصوص صدا وسیما صاحب جایگاه مشخصی هستند و هر وقت اراده کنند خیلی حق به جانب و با بیانی سلیس به شیرین زبانی ودرفشانی برای بینندگان عزیز وارجمند!!، مشغول می شوند،و...،وظیفه دارند درحد و به سهم خودبا موضوع فساد ومفسدان به مقابله و مخالفت برخیزند و... اما ناگفته پیداست که در این باره نقش اصلی و سکان مبارزه با فساد با کسانی است که نقش مسئول و مدیر و رییس و... را در عرصه ورزش بازی می کنند.

رخنه فساد در ورزش را همه درک کردند جز مدیران!

بر خلاف آنچه وزیر ورزش در نامه خود به وزیر محترم اطلاعات آورده که " مدتی است که عوامل نامشخص و غیر رسمی تحت عنوان واسطه در انتقال ورزشکاران خارجی به کشور روابط ناسالمی را ایجاد‌کرده و..."موضوع فساد و واقعیتی تلخ به نام رخنه مفسدان در ورزش اصلا چیزی نیست که به تازگی و به قول وزیر ورزش« مدتی است» که سروکله نحسش در ورزش ما پیدا شده باشد بلکه سال های سال است که اهالی اصیل این ورزش از جمله این نشریه( خدا راشکر) معتبر در باره رخنه و نفوذ مفسدان و فرصت طلبان و چهره های قالتاق وشارلاتان مسلک ‌که خود را در پس شعارهایی عوامفریب چون علمی شدن ورزش !! ؛ استفاده از دانش و تخصص مربیان خارجی!!؛ مبارزه با ورزش سنتی و مظاهر آن که بیش از هرجا در وجود مربیان وطنی و چهره های صاحب نام ورزش ایران عینیت می یابد و ترویج فرهنگ حرفه ای آن هم به سبک وسیاق غربی آن و... پنهان کرده اند در حالیکه بویی از علم نبرده و صرفا لمپن هایی هستند اتوکشیده و خوش دک وپز که جز به منافع پست و حقیر خود به هیچ چیز دیگر اهمیت نمی دهند و همچنین شیوع فزاینده ویروس فساد در ورزش اظهار نگرانی می کنند و دلسوزانه و از سرانجام وظیفه حرفه ای و اخلاقی و ملی خود به مسئولان ورزش و خاصه رشته هایی مثل فوتبال هشدار می دهند اما متاسفانه در نزداین آقایان کمتر گوش شنوایی یافت می شد و می شود. بعضی از همین به اصطلاح مسئولان که اصلا خودشان عوضی و به ضرب شانس و اقبال- نه لیاقت وکاربلدی- سر از رشته های مهم و پرطرفداری مثل فوتبال در آورده بودند حالا یا به دلیل عدم شناخت ویا کنار آمدن با جریانات فاسد در ورزش با لودگی و اظهارات مسخره وبسیار خنک به طور کلی منکر وجود فساد و مفسدان در ورزش شده و حتی به مراکز رسمی و قانونی چون مجلس شورای اسلامی ( مجلس نهم) که از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیر ماجرای فساد در فوتبال شده بود ایراد می گرفتند و بعضی از رسانه های وابسته به جریان فساد در ورزش برای آنها هورا هم می کشیدند! و...که این به قول حکیم توس" یکی داستان است پر از آب چشم" و ذکر ش از حوصله این نوشته خارج است.

غرض اینکه در باره مبارزه با فساد در ورزش تقریبا همه چندسالی است کم و بیش به میدان آمده اند از بسیاری از رسانه ها گرفته ، تا شمار قابل توجهی از کارشناسان و استخوان خرد کرده ها و... بالاخره از مجلس شورای اسلامی تا بعضی از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و... واین تنها مسئولان ورزش بوده و هستند که غالبا اصلا چیزی به نام فساد در ورزش را قبول ندارند و بدتر ازهمه پروبال دادن آنها به عناصرناسالم و باندهای بدنام و.... به عنوان مشاور و مدیر و معاون و کارشناس فنی و کارشناس حقوقی! وحتی مربی و....است!

آب در هاون می کوبیم

و این در واقع بزرگترین دلیل دوام آوردن و فربه شدن جریان فاسد و تخریب فزاینده ورزش از سوی آنهاست.بار دیگر تاکید می کنیم که به گمان ما( مثل خیلی از صاحب نظران متعهد و متخصصان راستگو و خیراندیش) بزرگترین مشکل ورزش ایران و اصلی ترین مانع بر سر راه پیشرفت آن به ویژه رشته های امتحان پس داده ای مثل فوتبال که بیش از یک دهه اقای بلامنازع قاره کهن بوده است، فقط وفقط مساله " فساد" است و لاغیر. باقی مسائل معلول و زیر مجموعه این علت اصلی هستند. بدیهی است تا زمانی که‌ این اصلی ترین، برطرف و بلکه ریشه کن نگردد، تلاش برای پیشرفت ورزش و بازگشت روزگار خوش و بزرگی فوتبال مشت بر کوه کوفتن و آب در هاون کوبیدن خواهدبود!

در هر حال با توجه به آنچه بالاتر آمد خود بخود این نتایج به دست می آید که اولا ،رخنه فساد واعمال نظر و تعیین خط وربط ورزش و رشته هایی مثل فوتبال که در آنها پای پول بی حساب در میان است از سوی بعضی ازعناصر فرصت طلب عشق سود و شهرت امری جدی است و به هیچ وجه توهم ذهنی نیست اتفاقا کسانی که این مسائل را منکر می شوند یا خود به توهم و گرفتاری های ذهنی گرفتار آمده اند با اینکه قصد عوامفریبی دارند خود دستشان با جریان فساد در یک کاسه است و سعی می کنند با آرام نشان دادن همه چیز و منکر فساد شدن و... به منافع نامشروعشان در ورزش آسیب و کوچکترین خدشه ای وارد نشود.

خبرنگاران هزار تومانی!

ثانیا ،مساله فساد در ورزش بر خلاف نظر آقای وزیر ورزش موضوعی نیست که " به تازگی" یا " مدتی" یا " اخیراً" سروکله اش در ورزش پیدا شده باشد سال های سال است که اهالی ورزش و آنهایی که از نزدیک با مسائل و مشکلات ورزش درگیر هستند ودرباره ورزش از شناخت کافی و تجربه لازم برخوردارند درباره رخنه و نفوذ جریانات فاسد و کارچاق کن و منفعت پرست اینجا و آنجا ، در این و آن نشریه و رسانه سخن می گویند و افشاگری می کنند و توجه مسئولان امر را به این موضوع حساس که بی اغراق سرنوشت ورزش را در دست دارد و آینده آن را معلوم می دارد، جلب می کنند. در خاطر نگارنده هست که در سال 69 علی پروین که آن زمان مربی تیم پرسپولیس تهران بود و همزمان به سرمربیگری تیم ملی هم منصوب شده بود از وجود فساد و رخنه مفسدان در فوتبال گفت که مقرو آشیانه آنها در مطبوعات بود. پروین از این افراد و جریانات سودجو به عنوان " خبرنگار هزار تومانی" نام برد که به مصداق" چوب را که برداری گربه دزده صدایش در می آید" نا گهان صدای ناله و شیون " وافوتبالا" !" وامظلوم خبرنگارا"!! و ... از این سو وآن سو بلند شد و بعضی از کسانی که علی پروین را حتی در زردنامه ها و کاغذ پاره های خود" داش علی"! می خواندند به دشمن خونی او تبدیل شده و به افشاگری و نبش قبر پرداختندو... عین همین کار را حدود ده سال عده ای علیه مرحوم ناصرحجازی تکرار کردند و... کیهان ورزشی ، قدیمی ترین و معتبرترین نشریه ورزشی ایران در سال های آغازین و بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جهانی2002 علیه جریانات فاسد که اختاپوس وار گلوی فوتبال را می فشارند و جام جریانات مخرب غربزده ومفسد روشنفکر نما وارد مبارزه ای تمام عیار و یک تنه شد که متعاقب آن بخش وسیعی از چهره های خوشنام و اصیل ورزش و فوتبال نیز وارد صحنه شده و به سهم خود در افشای جریانات مخرب و فاسد در فوتبال تلاش کردند و...

بازی در نقش«نفهم»ها!

این البته داستانی مفصل است که روزی باید حسابی و مفصل با ورق زدن اتفاقات سال های گذشته به آن پرداخت این چند مورد را به عنوان‌نمونه آوردیم تا نشان دهیم جریان فاسد و سودجو نه" به تازگی" که سال های سال است وارد ورزش و فوتبال ما شده و با راه انداختن جو تخریب و تحقیر و حرمت شکنی و راه انداختن بحث های انحرافی و... وبا قداره ساختن از ابزاری چون قلم و میکروفون در رسانه ها به ارعاب و تهدید بسیاری از مسئولان ورزش و مدیران فوتبال می پردازد و هدفی جز کسب منافع نامشروع و زیاده خواهانه خود ندارد و چیزی که در نظرش پشیزی ارزش ندارد سرنوشت ورزش و مطالبات و انتظارات به حق مردم و احساسات و روحیات جوانان که اکثریت جمعیت طرفدار فوتبال را تشکیل می دهند، است.بنابراین آقای وزیر که الان نزدیک چهار سال است سکان هدایت ورزش را برعهده گرفته دیر به موضوع فساد در ورزش پی برده و... ولی با همه اینها بازهم جای شکرش باقی است که بالاخره به وجود این آفت بزرگ در ورزش پی برده برخلاف بعضی از مدیران ورزش و برخی روسای فدراسیون فوتبال که سال ها در پست خود کنگر خورده و لنگر اندخته اصلا نفهمیدند اطرافشان چه خبر است یا واقعا به خاطر عدم شناختی که نسبت به واقعیات فوتبال داشتند نمی فهمیدند و یا آنکه مصلحت و منفعت خود را در این می دیدند که نقش " نفهم" ها را بازی کنند و خود را به لودگی و ساده لوحی بزنند.

آدرس غلط ندهید!

ثالثا، موضوع دلالی افسار پاره کرده و غیر قانونی فقط به ماجرای" خارجی " ها بر نمی گردد و سر تاپای این فوتبال را از رده سنی پایه و نونهالان گرفته تاباشگاه های تهران و تا لیگ 3 و 2و یک و بالاخره لیگ برتر تسخیر خود در آورده است. در باره آنچه که به ویژه از حیث اخلاقی و فرهنگی و تربیتی در فوتبال تهران؛ هیات فوتبال تهران، رده های سنی پایه و... می گذرد باید دروقت و جای دیگری مفصل تر سخن گفت غرض اینکه بگو ییم محدود کردن مشکلات فوتبال به دلالی غیرقانونی در باره افراد و عناصرخارجی در فوتبال یا از سر عدم شناخت است یا به خاطر گوش دادن به مشاوران قلابی و غیر امین است ویا... در هر صورت آدرس غلط دادن و ایجاد انحراف در اصل ماجراست.

نقش مدیران در شلتاق فاسدان!

رابعا ، یک نتیجه مهم و بسیار مهم این بحث این است که در ورزش و فوتبال خیلی جاهاکار دست آدم های شناخته شده، محترم و معتبر نیست و کار دست آدم هایی است که در قضاوتی خوش بینانه باید بگوییم " ناشی" هستند و" اینکاره" نیستند، به همین دلیل هم به راحتی کلاه سرشان می رود و هم به همان راحتی در برابر عربده کشی و تهدیدهای جریانات فساد و باج خواه مرعوب شده، " کم" می آورند. واینجا یکی از اصلی ترین مدخل های ورود عناصر مفسد و فرصت طلب و جریانات فساد و مخرب است. بنابراین وقتی از سوی مدیران ارشد ورزش اصل شایسته سالاری رعایت نمی شود و تقسیم پست و مقام ها بر ملاک خویشاوندی و سفارش و مصلحت های شخصی و باندی و... انجام می گیرد دور برداشتن و شلتاق کردن جریانات مفسد و مخرب امر دور از انتظاری نیست و بنابراین مسئولان ورزش از شخص وزیرگرفته تا دیگران باعدم رعایت اصل شایسته سالاری خواسته و ناخواسته، درگسترش فساد ونفوذ جریانات فساد نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.‌این حدیث را بارها در این صفحه از قول جعفر آل محمد(ص) آورده ایم که" از نظر من فرقی نمی کند که امور مردم و جامعه را به دست خائن بسپارید یا ناشی... چون نتیجه هردو یکی است( خرابکاری و فساد وقفل شدن امور مردم و...)". به راستی که اگر مسئولان ما نه فقط در ورزش که در هرجا و هر حوزه ای به همین یک توصیه امام معصوم(ع) عمل می کردند الان مشکلات ناشی از خود خواهی و قوم‌و خویش پرستی و... سخت‌موجب اذیت و آزار مردم شده، نداشتیم.

خامسه، و بالاخره نکته آخر، ریشه کن کردن فساد در ورزش امری شدنی است. اما شرطش این است که موضوع را جدی بگیریم و همه با نوشتن یک نامه از این وزیر به آن وزیر خاتمه پیدا نکند. موضوع پیگیری شود و همه به میدان بیایند و... در این باره اگر عمری باقی باشدباز هم خواهیم نوشت...انشاالله.

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار