PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

یکی از موضوعاتی که علیرضا دبیر پیش از شرکت در انتخابات فدراسیون کشتی روی آن دست گذاشت و به نوعی شعار انتخاباتیاش نیز محسوب میشد، پایبندی به «انتخابی» تیم ملی بود. اینکه انتخاب ملیپوشان با هر فرآیندی که هست، با قانونمندی و عدالت صورت بگیرد.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا و عادی بودن شرایط، کمتر کسی یاد وعده انتخاباتی علیرضا دبیر می افتاد اما همین که مسابقات تعطیل شد، به یکباره این حرف در میان اهالی کشتی پیچید که "پس شعار پایبندی به انتخابی چه شد؟!"

اوایل اردیبهشت ماه برای نخستین بار واژه «چرخه انتخابی» به گوش کشتی گیران خورد. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون در گفت و گویی عنوان داشت: «روز اولی که در انستیتو حکم زدم، یکی از کارهایی که از آنها خواستم این بود که چرخه انتخابی تیم ملی را مشخص کنند، البته از سوریان، کاوه، بنا و محمدی هم خواستیم که نظر دهند. ما از آنها نخواستیم کشتیگیر انتخاب کنند، کشتیگیر باید خودش انتخاب شود.»دبیر در ادامه با تشکیل جلسات متعدد نشان داد که این طرح برایش بسیار مهم است. او با بسیاری از بزرگان کشتی به گفت و گو نشست تا نقاط ضعف طرح را شناسایی کند. این ماجرا تا آنجا ادامه داشت که در نهایت رئیس فدراسیون کشتی اعلام کرد: «همه چیز در این طرح دیده شده است و به دنبال این هستیم که حقی از کسی ضایع نشود، کشورهایی نظیر روسیه و آمریکا بر اساس طرح انتخابی که دارند توانسته اند در رقابتهای جهانی و المپیک مدالهای فراوانی را کسب کنند و اگر ما نیز با هم باشیم و این طرح را اجرا کنیم جایگاه کشتی ما در سالهای آینده بهتر خواهد شد و قطعاً این طرح ماندگار میشود.»رئیس فدراسیون کشتی در طول یکی ، دو هفته گذشته از نظرات اهل فن نیز استفاده کرد تا جایی که از کشتی گیران، مربیان و قهرمانان دعوت کرد که در فدراسیون حاضر شوند و نظر خود را در مورد این طرح اعلام کنند. واکنش ها و اظهار نظرات قهرمانان پیشین کشتی ایران نشان می دهد که قالب کلی «چرخه انتخابی» مورد تایید است. بسیاری از آنها در صحبت هایشان بر این نکته تاکید داشتند که کار خوب و پسندیده ای انجام شده و با اجرای آن دیگر حق هیچ کشتیگیری ضایع نمی شود.

البته ظواهر امر نشان می دهد که این طرح مخالفانی هم دارد که از جمله آن می توان به غلام محمدی ،سرمربی تیم ملی کشتی آزاد اشاره کرد. محمدی در صحبت هایی که طی چند روز گذشته داشته، صراحتا نگفته با کدام بخش از چرخه انتخابی مخالف است و تنها به این جمله اشاره کرده که با کلیات موضوع کاملاً موافق است ولی در برخی از جزئیات اختلافنظر وجود دارد.

قطعا در اجرای هر طرحی اختلافنظر در جزئیات مطرح است که با جلسات متعدد و کار کارشناسی می توان به نقطه مشترک رسید که انتظار می رود درباره کشتی نیز این اتفاق رخ دهد زیرا تقریبا همه مطمئن هستند که دغدغه غلام محمدی، علیرضا دبیر، محمد بنا، حمید سوریان و ... چیزی جز اعتلای کشتی ایران نیست.اما نکته مهمی که در این طرح انتظار می رود به آن توجه شود که شاید هم توجه شده باشد- تعیین درست و دقیق چارچوب اختیارات ورزشکاران و مربیان است. چرخه انتخابی نباید برای ورزشکار به گونه ای تعریف شود که تصور کند با ورود به اردو دیگر کارش تمام شده و صاحب اول و اخر دوبنده تیم ملی است. در این طرح نیاز است شان و جایگاه سرمربی و کادرفنی همچون گذشته حفظ شود و ورزشکار فراموش نکند که اگر بهترین کشتی گیر جهان هم باشد، تا زمانی که رضایت سرمربی اش را جلب نکرده نمی تواند به روی تشک برود!از طرف دیگر بهتر است چارچوب اختیارت مربیان نیز به گونه ای تعریف شود که مربی بداند اردوی تیم ملی جای ورزشکاران شایسته است، نه نورچشمی ها! نباید شرایط به گونه ای باشد که تا یک مربی به هر علتی از ورزشکاری خوشش می آید دیگر حضور آن کشتی گیر در تیم ملی گارانتی شود، اتفاقی که در گذشته نیز رخ داده است.البته می توان امیدوار بود که این بار دیگر خبری از این اتفاقات نباشد. خوشبختانه در کشتی برخلاف بعضی از رشته های دیگر همچون فوتبال، کار دست اهلش است، رئیس و نایب رئیس اش قهرمانان المپیک و جهان هستند، خاک کشتی را خورده اند، با پوست و استخوان مشکلات را درک کرده اند و ...

اینجا اگر اختلاف نظر، کشمکش و یا خدایی ناکرده دعوا هم که باشد، بر سر کشتی، منافع آن و بهتر شدن امور است ولی در برخی از جاهای دیگر، اغلب اوقات دعوا و اختلافات بر سر پول، حق حساب، دلالی، منافع شخصی و ... است. این خودش وجه تمایز کشتی با بسیاری از رشته های دیگر است.

خلاصه اینکه امید می رود در «چرخه انتخابی» به تمام جوانب توجه شود تا یک طرح کامل و پخته به مرحله اجرا دربیاید. اگر این طرح بزرگ در کشتی به درستی اجرا شود، می تواند الگوی خوبی برای سایر رشته های ورزشی به ویژه رشته های انفرادی باشد.

* گروه کشتی کیهان ورزشی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار