PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۵۵۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

سرانجام تکلیف از سرگیری لیگ برتر فوتبال مشخص شد. قرار است تمرینات تیم های حاضر در لیگ برتر ،3 خرداد (امروز) برگزار شود و مسابقات لیگ برتر هم از 29 خرداد ادامه پیدا کند. البته گفته شده که اگر وضعیت شیوع کرونا ویروس در محیط فوتبال از کنترل خارج شود و شرایط مناسب نباشد از سرگیری لیگ برتر متوقف خواهد شد.این شرطی است که وزارت ورزش برای از سرگیری لیگ برتر فوتبال اعلام کرده است.با این حال بازگشت تیم های لیگ برتری به تمرینات گروهی با رعایت پروتکل های بهداشتی سبب نشاط علاقه مندان به فوتبال می شود و گردش چرخ مسابقات برای بخشی از جامعه علاقه مند به ورزش وفوتبال، جالب و حتی انگیزه ساز است.

البته کارشناسان درباره برگزاری 9 هفته باقی مانده فصل جاری لیگ برتر به طور فشرده نقد دارند و برخی از کارشناسان معتقدند که از سرگیری لیگ برتر به طور فشرده برای فوتبالیست ها و تیم ها زیان بار است.فوتبالیستی که بیش از 70 روز است که تمرینات انفرادی را در منزل انجام داده و بدنش از نظر حرفه ای شلاق نخورده است آمادگی کافی برای بازی در 90 دقیقه را ندارد و دچار آسیب دیدگی می شود.برگزاری سه هفته تمرینات بدنسازی برای فوتبالیستی که هفته هاست در خانه تمرین می کند بنا به نظر کارشناسان کافی نیست.نمونه بارزش آسیب دیدگی بازیکنان در بوندسلیگا بود که چند بازیکن در نخستین روز ازسرگیری این رقابت ها دچار مصدومیت شدند. وقتی بازیکنان در سطح مثال زدنی بوندسلیگا دچار مصدومیت می شوند قطعا در لیگ فوتبال ایران که امکانات و زیرساخت ها حرفه ای نیست شرایط برای بازیکنان آسیب زا است.البته کارشناسان شناخته شده فوتبال طی روزهای گذشته در رسانه ها دراین باره توضیحات کامل را داده اند.

متاسفانه اغلب باشگاه ها در لیگ برتر از امکانات حرفه ای و به روز فوتبال برخوردار نیستند و حتی طی روزهای گذشته به علت نداشتن زیرساخت های حرفه ای راضی به ادامه لیگ برتر نبودند و حتی برای ضدعفونی کردن محل تمرینات تیم خود نیز اعلام کردند که مشکل دارند!جای تعجب دارد که نزدیک به دو دهه از برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران می گذرد ولی کماکان شاهد مشکلاتی پیش پا افتاده در باشگاه ها هستیم که ظاهرا اراده ای برای حل و فصل آنها وجود ندارد. اغلب باشگاه های حاضر در لیگ برتر زیر ساخت های مناسب را ندارند و اینجا جای سئوال دارد که چرا لیگ حرفه ای فوتبال ایران که نوزدهمین دوره خود را سپری می کند در زمینه زیرساخت با مشکلات و موانعی از جنس بی تدبیری و سوءمدیریت مواجه است. اگر در این خصوص کمی ریز شویم بیشتر مشکلات فوتبال باشگاهی به سوءمدیریت طی سالهای گذشته برمی گردد.مدیریتی که فقط در اندیشه هزینه کردن و در یک کلام نتیجه گرایی به هر قیمتی بوده و اصلا برنامه ای برای ایجاد زیرساخت مناسب در فوتبال باشگاهی نداشته است.متاسفانه بیشتر باشگاه های حاضر در لیگ برتر فوتبال به لحاظ مدیریتی ثبات لازم را ندارند و مدیرانی که از هیات مدیره باشگاه ها حکم می گیرند و بر مسند کار می نشینند تنها به تیم بستن و نتیجه گرایی می اندیشند و هیچ برنامه ای برای ایجاد زیرساخت حرفه ای ندارند زیرا می دانند که اگر نتیجه مطلوب را کسب نکنند می بایست صندلی مدیریت را به باشگاه تحویل دهند! متاسفانه مدیریت در فوتبال ایران ،بیشتر در بعد نتیجه گرایی خلاصه شده است. در سطح ملی، تفکر صعود به جام جهانی ، و در سطح باشگاهی نیز نتیجه گرایی به هر قیمتی در اولویت قرار دارد و خروجی چنین تفکراتی نداشتن زمین تمرین در بیشتر باشگاه هاست که از نظر مدیران در کشورهای صاحب فوتبال ،ابتدایی ترین مورد به شمار می آید.وقتی تفکرات یک مدیر در نتیجه گرایی خلاصه شده باشد داشتن زمین مناسب برای تمرین ومسابقه در اولویت نیست و بودجه فوتبال در مسیری هزینه می شود که برای آینده آن هیچ فایده ای ندارد.

جای تاسف دارد که بودجه فوتبال طی سالهای گذشته به شکل عجیبی صرف بدهکاری به مربیان و بازیکنان خارجی شده است!سوءمدیریت در این زمینه باعث شده که حتی طرف خارجی از فوتبال باشگاهی و ملی کشورمان غرامت های سنگین بگیرد!طلب مربی خارجی ای که قراردادش 100 هزار دلار بوده به علت بدعهدی و دیرکرد پرداخت مبلغ قراردادش از جانب مدیریت داخلی ،پس از شکایت به دیوان قضایی فیفا چند برابر شده است! فیفا به رغم محکومیت طرف داخلی رای به جرائم سنگین نیز داده است ! یعنی یک مربی 100 هزاردلاری برای یک باشگاه داخلی حدود 200 یا 300 هزار دلار آب خورده است که علت اصلی اش سوءمدیریت و عدم آینده نگری در زمان عقد قرارداد بوده است و این که مدیریت فوتبال ما در عقد قرارداد با مربی یا بازیکن خارجی تمامی جوانب را درنظر نمی گیرد.فوتبال از این بابت لطمات زیادی خورده است،نمونه بارزش قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس ،سرمربی سابق تیم ملی بود که وی پس از برکناری مدتی است از فدراسیون فوتبال کشورمان به فیفا شکایت کرده است و الان خواهان غرامت سنگینی از فدراسیون فوتبال شده است .ویلموتس همان مربی ای است که مسئولان وقت فدراسیون فوتبال درباره او می گفتند که وی با وجود تاخیر در پرداخت مطالباتش نجابت به خرج داده است! و این که قرارداد مربی بلژیکی به مراتب بهتر از قرارداد با کارلوس کروش، سرمربی اسبق تیم ملی است!و تعاریفی که از قرارداد با ویلموتس می شد که همگی جای بحث و بررسی دارد ! هر چند که هفته گذشته مهدی تاج، رییس سابق فدراسیون فوتبال گفت که ویلموتس سر ما کلاه گذاشت!از قدیم گفته اند که هر کاری یک آخری دارد .

*گروه فوتبال کیهان ورزشی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد روحانی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
خب برادر گرامی مربی خارجی بیکار خارجی رو کی وارد فوتبال خودمان کرد؟؟؟ویلموتس بی تیم را آوردن تا از بغلش میلیاردی پولدار شن خوش به حال ویلموتس !!!متهم ردیف اول مدیران فوتبال و فدراسیون فوتباله فوتبال دست یه مشت بی مسئولیت افتاده خداازشون نگذره
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار