PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۵۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶

طبق اعلام قبلی مسئولان فوتبال کشور، کمتر از دو هفته دیگر باید مسابقات فوتبال در سطح لیگ برتر از سر گرفته شود تا با برگزاری 9 هفته از رقابت ها، پرونده لیگ نوزدهم بسته شود.

علاقه مندان به ورزش مستحضر هستند که پس از شیوع ویروس کرونا، رقابت های ورزشی از جمله فوتبال تعطیل شد تا اینکه 31 اردیبهشت ماه، حیدر بهاروند ،رئیس سازمان لیگ در نامه ای به باشگاه ها اعلام کرد مسابقات از 29 خردادماه آغاز خواهد شد.

بهاروند در نامه خود بر رعایت موارد بهداشتی نیز تاکید کرد تا جایی که یادآور شد زمین های تمرین باید به صورت کامل ضدعفونی شوند و باشگاه ها از بازیکنان خود تست استاندارد کرونا را بگیرند و نتایج این تست را به ستاد کرونا یا ایفمارک تحویل بدهند تا برایشان مجوز بازی صادر شود.

تاکید بر همین نکته که برگرفته از پروتکل های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا بود، آتش اختلافات میان باشگاه ها را شعله ور کرد. باشگاه های فوتبال برای اطمینان از سلامت بازیکنان و مربیان خود شروع به گرفتن تست کرونا کردند، در نتایج تست ها مشخص شد که بسیاری از تیم ها، در مجموعه خود، افراد مبتلا به کرونا دارند. همین موضوع سبب گردید که برخی از تیم ها از جمله 4 باشگاه خصوصی به نام های تراکتور، ماشین‌سازی، نساجی و شهر خودرو در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان خواستار تعطیلی نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر شوند.

البته اعتراض ها تنها به همین 4 باشگاه خصوصی خلاصه نشد، در ادامه برخی از باشگاه های دیگر از جمله استقلال و سپاهان نیز به صف معترضین پیوستند و مدعی شدند به خاطر فوتبال نباید سلامت مربیان و بازیکنان در خطر قرار گیرد.

در آخرین نمونه از این اعتراضات ،امیر قلعه نویی ،سرمربی تیم سپاهان در گفت و گویی با رادیو ایران عنوان داشت: «در این شرایط فوتبال معنی ندارد. در آلمان فوتبال‌ها شروع شده است اما در آلمان یک کارگر اگر ٣٠٠٠ یورو می‌گیرد با همان پول کل زندگی‌اش می‌گذرد. آیا سلامتی کارگران عزیز ما مهم نیست؟ اگر می‌خواهیم شرایط را عادی نشان بدهیم باید شرایط عادی باشد. نباید عادی نشان بدهیم. اگر موج دوم کرونا در پاییز شروع شد، چه کسی پاسخ مردم را خواهد داد؟ »

در نقطه مقابل این اعتراضات، باشگاه پرسپولیس قرار دارد که اصرار و تمایلش برگزاری رقابت های لیگ است. آنها که با 10 امتیاز اختلاف ،خود را شانس کسب عنوان قهرمانی می دانند به هیچ عنوان راضی به نیمه کاره ماندن لیگ و از دست رفتن عنوان قهرمانی نیستند تا جایی که افشین پیروانی، مدیر تیم فوتبال پرسپولیس در صحبت هایش بر این نکته تاکید دارد که "ما نمی‌توانیم بگوییم فقط فوتبال کرونا دارد. ما باید به زندگی در کنار کرونا عادت کنیم. سؤال من این است: چه تضمینی وجود دارد که کرونا از بین برود؟ فرض کنید این لیگ تعطیل شد آیا چند ماه دیگر واکسن کرونا کشف می‌شود؟ افشین پیروانی فوتبالی چه فرقی با پیک موتوری، راننده تاکسی و کسی که در نانوایی کار می‌کند دارد؟ کسانی که صاحب نظر هستند خودشان به این نتیجه رسیدند که بازی‌ها ادامه پیدا کند."

مسئولان ورزش نیز در صحبت هایشان از ضرورت برگزاری مسابقات فوتبال می گویند تا جایی که مهدی علی نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان عنوان داشت: «برای انجام مسابقات پروتکلی دادیم که باید اجرا بشود. این پروتکل هم از سوی وزارت بهداشت رسیده است و ما هم ارائه کردیم که اجرا بشود. درحال حاضر با وجود اینکه در اروپا میزان ابتلا بالاتر است، کشورهای صاحب فوتبال‌، مسابقات خود را شروع کردند و یا قرار است شروع کنند. باید بپذیریم ویروس کرونا دو سالی میهمان ما خواهد بود.»

معاون وزیر ورزش در شرایطی از الزام اجرای پروتکل بهداشتی برای مسابقات فوتبال سخن گفتند که خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در یکی از گفت و گوهای تلفنی خود صراحتا گفت: «دستورالعمل سلامت فوتبال در حال اصلاح است.» این اظهار نظر حکایت از آن دارد که دستور العملی که پیش از این از سوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش صادر شده، ایراداتی داشته که حالا اصلاح آن در دستور کار قرار گرفته است.

حالا پرسشی که مطرح می شود این است که چطور مسئولان ورزش و فوتبال اصرار بر برگزاری مسابقات دارند اما هنوز نتوانسته اند پروتکلی را تنظیم کنند که تیم ها قادر به اجرایش باشند؟ آیا این شیوه برنامه ریزی حکایت از آن دارد که ما فقط می خواهیم لیگ را برگزار کنیم تا پُز آن را بدهیم که در شرایط دشوار هم مسابقات مان ناتمام نماند؟!

بهتر است مسئولان فدراسیون فوتبال سکوت آزاردهنده خود را بشکنند و یک بار برای همیشه تکلیف تیم ها را مشخص کنند. آنها سکوت کرده اند تا عده ای از یک سو بگویند "سلامتی از فوتبال مهمتر است" و از سوی دیگر عده ای بر این طبل بکوبند که "بعضی ها بازی با کرونا را به بازی با توپ ترجیح می دهند."

فدراسیون فوتبال باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد و با در نظر گرفتن تمام جوانب تکلیف همه را به شکل اصولی و منطقی روشن کند، به عبارت ساده تر از یک سو سلامت دست اندرکاران فوتبال در اولویتش باشد و از سوی دیگر حق هیچ تیمی از جمله صدرنشین و قعر نشین ضایع نشود!

*گروه فوتبال کیهان ورزشی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
0
0
فدراسیون فوتبال سالهاست رها شده و بی صاحب مانده است.اگر صاحب داشت مستر ویلموتس میلیاردی سرشان کلاه نمی گذاشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار