PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
رئیس فدراسیون گفت: با همکاری یک تیم کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف پیش نویس طرح سند توسعه کشتی آماده شده و تا شهریورماه قطعی می شود.
کیهان ورزشی- 

به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، علیرضا دبیر در خصوص شرایط و برنامه های فدراسیون از اواخر اسفندماه سال 98 تا به حال اظهار داشت: بحث کشتی خیلی کلان تر است که بخواهیم سطحی صحبت کنیم. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، دیدیم که در آخر دهه 70، حدود یک و نیم میلیون نفر کشتی گیر فعال داشتیم و امروز این تعداد زیر پنجاه هزار نفر رسیده است. این یعنی تا 5 سال آینده کشتی رو به تعطیلی می رود و چراغ قرمز و زنگ خطر به صدا درآمده است. اگر به کلیت موضوع نگاه کنیم، نشان می دهد که در پانزده سال گذشته خیلی عقب افتاده ایم.

وی در مورد این موضوع که چرا در طی این سال ها تعداد کشتی‌گیرانمان کم شده است، عنوان کرد: چندین موضوع اثرگذار بوده که یکی بودجه است. در سال 1392 بودجه با دلار زیر سه هزار تومان حدود 14 میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش و 5 میلیارد تومان از سوی کمیته ملی المپیک بود اما امروز باید با حدود 14 میلیارد تومان آن هم با دلار 17 هزار تومان کار کنیم و نسبت به قبل بسیار چانه کشتی کوچک شده است.
وی افزود: حدود 70 تا 80 درصد هزینه های تیم ها برای شرکت در مسابقات از جمله ثبت نام، هزینه بلیط هواپیما و هزینه هتل با دلار است و فقط هزینه های آماده سازی ما به ریال خواهد بود.

دبیر تصریح کرد: ما باید 2 فدراسیون را اداره کنیم، فدراسیون کشتی آزاد و فدراسیون کشتی فرنگی، اما به عنوان یک فدراسیون به آن نگاه می شود. ورزش های دیگر مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال یک رشته هستند. ما 5 رده سنی در آزاد و 5 رده سنی در فرنگی و 10 تیم کامل داریم. در سال حدود 40 اعزام برون مرزی و هر اعزام به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان می شود و این هزینه ها فقط در بحث اعزام ها است؛ نه اردوها و مسائل دیگر.

وی خاطرنشان کرد: این را هم می دانیم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک محدودیت هایی در بحث بودجه دارند، اما اگر به کشتی به طور ویژه نگاه نشود، در سال های آینده مدال گرفتن در  آن تبدیل به آرزوی می شود. این نگاه ویژه، فراتر از کمک های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است.
دیر در خصوص بودجه مورد نیاز عنوان کرد: اگر الان بخواهیم 45 هزار کشتی‌گیر را در سال آینده، حفظ کنیم و هیچ توسعه‌ای ندهیم، نیاز به 70 میلیارد تومان بودجه برای حفظ وضع موجود داریم، اما بودجه ای که تعلق گرفته، بسیار ناچیز است.

رئیس فدارسیون در مورد عملکرد باشگاه‌های حاضر در لیگ و کار آموزش بر روی پایه گفت: باشگاهداری در کشتی با فوتبال متفاوت است. در چند سال گذشته عدم دقیق و درست اجرا کردن لیگ و اینکه مسابقات در چند روز برگزار شده، باعث شده که فعالیت باشگاه ها در تیم داری کم شود.

وی افزود: لیگ معنی دارد و در یک فرآیندی باید انجام شود. حداقل چند ماه باید طول بکشد تا اسپانسر انگیزه پیدا کند و در رسانه‌ها دیده شود و تبلیغات به خوبی انجام گیرد. باید طوری برنامه ریزی شود که باشگاه ها تمایل داشته باشند در این مسابقات شرکت کنند. باید لیگ را به شهرستان ها ببریم و اگر این کار را بکنیم، انگیزه را به آن شهرستان‌ها برده‌ایم. وقتی مسابقه در شهرستان‌ها می رود بچه‌های آن شهر در باشگاه‌ها می‌آیند و سالن ها پر می‌شود. ما مشکلمان این است که ثبت نام در کشتی پایین آمده و هر روز هم پائین تر می رود و این یعنی اینکه، دارد جذابیتش را از دست می دهد. البته با تحقیقاتی که انجام داده ایم، راهکارهای آن کامل مشخص شده، اما احتیاج به حمایت ملی داریم.

دبیر در رابطه با برگزاری لیگ گفت: ما بعد از چند سال که لیگ در چند روز برگزار می شد، سال گذشته این مسابقات را در 45 روز انجام دادیم، اما امسال در نظر داشتیم که برگزاری لیگ را در دو ماه و نیم انجام بدهیم که به کرونا برخوردیم. امیدواریم که اگر خدا بخواهد تا زمان آغاز لیگ، کرونا رفع شود و ستاد ملی مقابله با کرونا این اجازه را به ما بدهد که مسابقات را برگزار کنیم.

دبیر خاطرنشان کرد: وقتی به فدراسیون آمدم، نمی‌دانستم که چه مقدار بدهی دارد. پس از حسابرسی رسمی متوجه شدیم که حدود 58 میلیارد تومان بدهی قطعی است. البته این‌ها دلیل نمی شود که ما تلاش نکنیم و وظیفه داریم که پاسخگو باشیم.

دبیر با اشاره به همکاری فدراسیون با دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما یک کار تحقیقاتی انجام دادیم که چرا برای کشتی این اتفاق افتاده و برند آن پایین آمده است. ببینید که چقدر برند والیبال بالا آمده و در جامعه چقدر مخاطب پیدا کرده، آیا کشتی توانسته مخاطب خود را حفظ کند و جذب مخاطب هم داشته باشد. حتی در نظرسنجی هایی انجام شده، کشتی جایگاه خود را نسبت به گذشته از دست داده است و در این مورد رادیو و تلویزیون بسیار اثرگذار هستند و باید به این موضوعات بپردازند و پیگیری و آسیب شناسی کنند.
وی افزود: با همکاری یک تیم کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف پیش نویس طرح سند توسعه کشتی آماده شده است و انشاء اله تا شهریورماه قطعی می شود. ما در این زمینه جلسات را با دستگاه هایی که می توانند به ما کمک کنند شروع کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار