PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
کیهان ورزشی-

حسین صدقیانی اولین لژیونر فوتبال ایران و اولین سرمربی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران محسوب می شود. صدقیانی در سال 1281 در تبریز به ‌دنیا آمد. پدرش از ثروتمندان سرشناس تبریز بود و او را برای تحصیل رهسپار بلژیک کرد. وی ضمن تحصیل، به فوتبال گرایش پیدا کرد و بعد از سال‌ها تلاش، نقش مهمی در بنیان‌گذاری فوتبال نوین ایران داشت.
در سال 1300 هجری ‌شمسی عازم اتریش شد و در تیم راپید وین بازی کرد و 4 سال بعد که تحصیلاتش به سرانجام رسید، راهی ایران شد و به مشهد رفت. در آن شهر باشگاه فوتبال فردوسی را پایه‌گذاری کرد و مجدداً به اروپا رفت و در دانشگاه بلژیک به تحصیل پرداخت و همزمان با تحصیل، به‌عنوان اولین ایرانی، در تیم مونسائو بازی کرد.
بین سال‌های 1309 تا 1311 هجری ‌شمسی به‌عنوان آقای گل جام باشگاه‌های بلژیک معرفی شد. سال 1311 در چنین روزی (27 خرداد ) و در بازی پایانی باشگاه‌های بلژیک در حضور آلبرت اول پادشاه بلژیک و 60 هزار تماشاگر حاضر در استادیوم، صدقیانی با به ثمر رساندن 3 گل به تیم قدرتمند بروکسل باعث پیروزی تیمش (شارلوا) شد.
صدقیانی در سال 1316 هجری‌شمسی به انجمن تازه تأسیس تربیت‌بدنی پیوست و مدیر بخش فوتبال آن شد و در سال 1320هجری‌شمسی به‌عنوان اولین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، به کابل رفت و از سال 1325 هجری‌شمسی به مدت 17 سال مسئول سازمان ورزش دانشگاه تهران بود و تا آخر عمر از ارکان اصلی فوتبال ایران به شمار می‌رفت.
وی به سال 1361 هجری‌شمسی در تهران دار فانی را وداع گفت و در بهشت‌زهرا (س) به خاک سپرده شد.

*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: حسین صدقیانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار