PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
امروز چهارم تیر ماه است. وحید هاشمیان مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران سال 1355 در چنین روزی در تهران متولد شد. 
کیهان ورزشی-
وحید مثل بسیاری دیگر از فوتبالیست‌های تهرانی بازی خود را از محله‌های جنوب شهر آغاز کرد. هاشمیان کارش را به صورت جدی در سال 1373 به همراه تیم جوانان فتح تهران شروع کرد. 
وی در سال 1375، به همراه تیم بزرگسالان فتح نایب قهرمان باشگاه‌های تهران شد و پس از آن به تیم فوتبال پاس پیوست.
 وی در سال 1377 با سبزپوشان پاس به عنوان نایب قهرمانی لیگ کشور دست ‌یافت و از همین تیم نیز در جمع ملی‌پوشان کشورمان حاضر شد و توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی بانکوک را برگردن بیاویزد.
بازی‌های خوب وحید باعث شد که مدیران استعدادیابی باشگاه هامبورگ آلمان با مسوولان وقت پاس گفت و گو کنند، در نتیجه او به عنوان پنجمین بازیکن ایرانی به بوندس‌لیگا رفت. در نخستین حضورش در هامبورگ فرصت چندانی برای خودنمایی نیافت، اما در همان دقایقی که به میدان رفت موفق شد یک گل برابر ترابوزان اسپور ترکیه در رقابت‌های مقدماتی جام باشگاه‌های اروپا به ثمر برساند. 
هاشمیان به همراه تیم ملی کشورمان در سال 2000 موفق شد قهرمانی مسابقات غرب آسیا را در اردن به چنگ آورد. بنا به دلایلی وحید به مدت 5/3 سال از تیم ملی فاصله گرفت. پس از یک دوره بسیار سخت، وحید سر از تیم بوخوم در دسته دوم بوندس‌لیگا درآورد. 
وی در دسته دوم بوندس‌لیگا نیز بسیار خوش درخشید و توانست با مربیگری پیتر نویرورر در فصل 2003 - 2002 به دسته اول بوندس‌لیگا بازگردد. در این فصل بیشتر به عنوان یار جانشین به میدان می‌آمد و موفق شد 10 گل حساس نیز برای بوخوم به ثمر برساند. اوج هنرنمایی وحید به فصل 2004 - 2003 بازمی گردد که توانست با زدن 16 گل رکورد خوبی از خود برجای بگذارد. بوخوم به لطف گل‌های او توانست به رقابت‌های جام یوفا راه یابد.
 فصل بعد را در بایرن مونیخ سپری کرد و در نهایت او به همراه سرخ‌پوشان باواریایی به مقام قهرمانی بوندس‌لیگا و لیگاپوکال رسید. هاشمیان در بازگشت مجدد به تیم ملی نیز بسیار خوش درخشید و با گل‌های حساسش مقابل قطر و ژاپن راه صعود ایران به رقابت‌های جام‌جهانی 2006 را هموار کرد. او حتی در رقابت‌های مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا نیز با زدن یک گل به کره‌جنوبی روحیه فوق‌العاده‌ای به ایران پس از نتیجه ناامیدکننده مساوی مقابل سوریه در تهران داد. وحید در 50 بازی ملی 15 گل به‌ثمر رسانده است. (4 گل به قزاقستان، 2 گل به قطر، 2 گل به‌ ژاپن، 1 گل به عمان، توگو، کاستاریکا، بوسنی و هرزگوین، کره‌جنوبی و جامائیکا).
 او پس از رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و گفت که ترجیح می‌دهد فضا را برای جوان‌ترها باز بگذارد. وحید در سال 1398 در تیم ملی ایران دستیار مارک ویلموتس بود. جالب است بدانید که ژرمن ها زمانی که هاشمیان در باشگاه بوخوم توپ می زد به وی لقب هلی کوپتر ایرانی را داده بودند!
برچسب ها: وحید هاشمیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار