PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۵۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کیهان ورزشی-

کارشناسان معتقدند از مهمترین ابزارهای توسعه در یک جامعه "نیروی انسانی" و "سرمایه گذاری یا منابع مالی" میباشد که می تواند در کنار دیگر عوامل، تحول را در آن جامعه احساس کرد.
جامعه از بخشهای مختلف تشکیل شده که میتوان "صدا و سیما" را از مهمترین و حساس ترین بخشها برشمرد که در همگرایی و نشر فرهنگ غنی هر کشوری نقش موثر و کم نظیری را ایفا کند.
در مدت دو سال گذشته و با روی کار آمدن جوان انقلابی به عنوان مدیر شبکه سوم سیما،برنامه های ورزشی این شبکه هم شاهد تغییرات مثبتی شده که از آن جمله میتوان به برنامه پربیننده"فوتبال برتر" اشاره کرد. اصلی ترین علت این تغییرات که با استقبال خوب سلایق مختلف روبرو شده  تغییر "نیروی انسانی" یا "تیم تهیه و تولید" متخصص و متعهد آن هست. تیمی که در این مدت مورد هجمه های گوناگون قرار گرفته، اما تعهدِ اخلاقی این تیم  مانع آن شده که "سپر معروف رسانه ای" برون و درون سازمانی به اهداف خود برسد.
اما آیا این تغییر به تنهایی کافی است؟
اگر بپذیریم که رسانه ها به ویژه صدا و سیما پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند و از رویکردهای مهم آن"اطلاع رسانی و سرگرمی" است، باید گفت که برنامه فوتبال برتر در این مدت این دو رویکرد را بخوبی عملیاتی کرده است.
 بررسی موضوع دلالی در فوتبال و دستهای پشت پرده در استخدام مربیان  و بازیکنان فوتبال و همچنین واکاوی دقیق قرار داد ویلموتس سرمربی هلندی تیم ملی فوتبال و عوامل پشت صحنه آن با حضور کارشناسان آگاه و دوری از حواشی و پرداختن به اصل مسائل از جمله مواردی است که میتوان در عملکرد مثبت چند ماه گذشته این برنامه عنوان کرد، اقدامی که باعث شد وزیر ورزش و جوانان در نامه ای به وزیر اطلاعات خواستار ورود این نهاد امنیتی به موضوع دلالی در فوتبال شد‌.
این "بایدی" است که لازمه یک برنامه تلویزیونی پر مخاطب است، اگر چه اشکالات جزئی مانند نبود ارتباط با مخاطبان از طریق مسابقه پیامکی، پرداخت ضعیف به موضوع فرهنگ تماشاگران، رفتار مربیان و بازیکنان بر آن وارد هست که قطعا در آینده این موارد تقویت خواهد شد.
اما "بایدهای" دیگر چه؟
حمایتهای درون سازمانی و برون سازمانی از رویکرد جدید این برنامه پر مخاطب در کجای این حلقه قرار دارد؟
گاهی خبرهای ناخوشایندی از درون سازمان صدا و سیما در خصوص نوع برخورد با این برنامه و عوامل آن و حتی مجموعه شبکه سه بگوش میرسد که امیدواریم یا صحت نداشته باشد یا اگر صحت دارد مسئولان رسانه ملی به ویژه ریاست محترم این سازمان تصمیم جدی بگیرند.
در این میان لازم است اشاره ای به دیگر شبکه های سیما و برنامه های ورزشی آن داشته باشیم. نباید فراموش کرد که برخی برنامه های ورزشی دیگر شبکه های سیما تغییرات محسوسی نداشته که " شورای هماهنگی ورزش سیما" میتواند در این میان نقش کلیدی خود را بیش از پیش نشان دهد.
از طرفی هم برخی رسانه های مکتوب و خبرگزاریها نیز در این موضوع و حمایت از رویکرد مثبت برنامه فوتبال برتر وظایف خود را بخوبی انجام نداده اند. وجود سلایق مختلف از ویژه گیهای یک جامعه آزاد و به اصطلاح دارای دموکراسی است که رسانه ها و خبرگزاریهای مستقل از این موضوع مستثنی نیستند، اما بپذیریم در موضوعات مهم به ویژه در حوزه مبارزه با بداخلاقی و دلالی در ورزش که به نوعی منافع ملی را در بر میگیرد، باید هم عقیده باشیم تا رسالت و وظایف رسانه ای خود را بخوبی انجام دهیم.

*حسن علیرضائی(مدیر سابق گروه ورزش شبکه جهانی جام جم)

برچسب ها: صدا و سیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار