PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کیهان ورزشی-

روزي که رهبر کبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني ( ره) صدا و سيما را دانشگاه ناميدند شايد خيلي ها متوجه عمق کلام نافذ آن پير فرزانه نشدند اما هر چه که جلوتر آمديم و هر چه گذشت بيشتر به عمق کلام آن سفر کرده پي برديم و ديديم که چگونه صدا و سيما در تدوين و برنامه ريزي براي زندگي مردم و آينده کشور نقش دارد.
ورزش کشور نيز از اين قاعده مستثني نيست. خوراکي که صدا و سيما بويژه تلویزيون با جاذبه هاي بصري اش براي ورزش تهيه مي کند درست مانند چاقو عمل مي کند. اين چاقو هم مي تواند در دست يک جراح ماهر و حاذق باشد براي درمان و هم مي تواند در دست يک عربده کش و فاسد باشد تا همه چيز را از هم بدرد. جاي تاسف است که عنوان کنيم در طول 40 سال گذشته اکثر قريب به اتفاق برنامه هاي ورزشي صدا و سيما نقش دوم را براي ورزش کشور بازي کرده اند. برنامه ايي که بيشتر از آنکه به فکر ورزش باشند در انديشه دلال پروري، رانت خواري و حرکت در مسير مديران فاسد ورزش کشور بوده اند. برنامه هايي که ثمرات پخش آنها را مي توان امروز بوضوح در جاي جاي ورزش کشور ديد.
صدا و سيما يک دانشگاه است اما جاي تاسف است که کلاسهاي اين دانشگاه مگر تعداد اندکي از آنها به کار ورزش نمي آيد. و بازهم جاي تاسف است که همان چند کلاس درس مفيد آنچنان مورد حمله و هجوم عناصر فاسد قرار مي گيرند و تنها مي مانند که گاهي اوقات عطاي کار را به لقايش مي بخشند. بعنوان نمونه مي توان به برنامه فوتبالي يکي از شبکه هاي سيما اشاره کرد که طي هفته هاي گذشته سعي کرد بر خلاف ديگر برنامه هاي تلوزيون در شبکه هاي مختلف پرده از چهره فاسد فوتبال آن هم به کمک مجلس و قوه قضاييه بردارد. واکنش ها چنان بود که امروز عملا دست اندرکاران برنامه تنها مانده اند ، مجري برنامه تاوان در افتادن با يکي از فاسد ترين فدراسيون هاي ورزش کشور يعني فوتبال را با شنيدن انواع و اقسام توهين ها به خانواده اش پس مي دهد و ... .
دانشگاهي که امام راحل مد نظرش بود امروز نه تنها خوراک خوبي نه به ورزش و نه به ساير بخش ها نمي دهد بلکه خود زمينه ساز فساد است. دانشگاهي که کلاس برنامه هاي ورزشي اش عرصه تاخت و تاز باند بازها و مجيز گوهاي فدراسيون هاي ورزشي بويژه فوتبال است. صدا و سيما دانشگاه است اما چرا وقتي اين دانشگاه سعي مي کند يک کلاس مفيد براي ورزش کشور برقرار کند اينگونه مورد هجوم قرار ميگيرد؟ اين سئوال دردآوري است که پرسيدن آن با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامي در آور تر هم مي شود.
واقعيت تلخي است که عنوان کنيم برنامه سازي ورزشي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي در تمام اين سالها نه تنها رنگ و بويي از انقلاب نداشته و بلکه بيشتر در جهت منافع همان همان قشر فاسدي بوده که امروز تشت رسواييشان از بام افتاده است. تلخ است که عنوان کنيم انگشت شمار برنامه هايي که قصد تابو شکني داشته و دارند در خود صداو سيما بايکوت مي شوند. صدا و سيمايي که خميني کبير آن را دانشگاه انسان سازي مي ناميد کجا و اين مجموعه کجا ؟ مجموعه اي که حداقل در مقوله ورزش نمره قبولي نگرفته است بگذريم که عملکرد آن در ساير حوزه ها هم چندان چنگي به دل نمي زند. ورزش مي توانست پاي کلاس درس دانشگاه صدا و سيما بال و پر و اوج بگيرد اما استادان کلاسهاي اين دانشگاه ناکارآمداني بوده و هستند که با ميدان دادن به دلاليسم و فساد عملا جلوي اوج گيري ورزش کشور را گرفتند.

*فريدون حسن (دبیر سرویس ورزش روزنامه جوان)
برچسب ها: صدا و سیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار