PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
تاسیس زورخانه پهلوان‌پور
کیهان ورزشی-

زورخانه پهلوان‌پور یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است. در محله حسن آباد واقع است و هنوز فعالیت دارد. وقتی خیابان وحدت اسلامی را رد می کنید، پایین‌تر از میدان حسن‌آباد، خیابان شهید اسدی منش، پلاک 48
طبق مطالب مندرج بر تابلوی سردر قدیمی زورخانه، باشگاه فرهنگی و ورزشی پهلوان‌پور (بازارچه) یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران قدیم است که در 14 مرداد سال 1304 توسط حمزه علی پهلوان‌پور افتتاح شده‌است. مالکیت این زورخانه پس از مرشد حسین سیاه واگذار می‌شود به اصغر بازارچه که یکی از پهلوان‌های خوشنام تهران قدیم بود. در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، پهلوان حمزه‌علی پهلوان‌پور معروف به پهلوان شاطر حمزه، پهلوان اول تهران این زورخانه را از اصغر بازارچه که به واسطه مشکلات مالی مجبور به جابجایی زورخانه خود به محل فعلی شده بود خریداری و نام خود یعنی پهلوان‌پور را بر سردر آن قرار داد و بدین سان زورخانه پهلوان‌پور متولد شد. حمزه‌علی پهلوان‌پور، مالک چند نانوایی در نقاط مختلف شهر، چند مغازه دیوار به دیوار زورخانه، به همراه سقاخانه «کل‌عباس علی» بود. از آنجا که وی انسانی خیر بوده و تمام درآمد حاصله از این مغازه‌ها را صرف کمک به ورزشکاران و نیازمندان می‌کرد. او و چند پهلوان دیگر در تهران ملقب به «درخانه بازها» شده بودند. شایان ذکر است سالها بعد هنگامی که زورخانه دچار آتش‌سوزی شده بود. پهلوان‌پور خانه و تعدادی از مغازه‌هایش را فروخت تا هزینه ترمیم آن را بپردازد. پس از درگذشت پهلوان‌پور زورخانه توسط وراث به فروش می‌رسد و خریدار تابلوها و نقاشی‌های قدیمی زورخانه را برداشته و بنای زورخانه را برای سالیان سال رها می‌کند! تا اینکه این زورخانه در راستای احیای ورزش زورخانه‌ای، در ۱۷ دی 1388 توسط شهرداری منطقه 11 بازسازی و مجدداً راه‌اندازی شد.

زورخانه پهلوان‌پور در عمر نزدیک به یک قرنش پهلوانان زیادی در گود (زورخانه) خود دیده‌است. هنوز می‌توان رد و نشان «حاج مصطفی طوسی»، «کل اسمال»، «حاج علی تک تک» و «حاج باقر مهدیه» را بر در و دیوارش مشاهده کرد.

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار