PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۵۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
گذری از تاریخ ورزش ایران
کیهان ورزشی-
اولین دربی بزرگ پایتخت، مسابقه بین تیمهای تهران و توفان بود. تیم های بزرگی که عبدالله شوتی، اکبر توفان، محمد انشا، احمد خطیبی، عباس تنیده گر، فتح الله مین باشیان، عباس شمیرزادی، احمدرضا پهلوی (برادر شاه مخلوع) و... را در ترکیب خود داشتند. در سال 1315 بر سر اولین انتقال تاریخی فوتبال ایران، اتفاق عجیبی رخ می داد. تیم توفان اگر می توانست در خط میانی «عباس تنیده گر» ملقب به عباس سیاه را از تیم تهران بگیرد، صددرصد تیم تهران را می برد، به همین منظور طرفداران تیم توفان برای جذب تنیده گر نقشه کشیدند و سر راهش به عناوین مختلف سبز شدند و چون تنیده گر هم شکمو بود از راه تطمیع سفره ای او را به دام می انداختند. 
شایعه رفتن عباس از تیم تهران به تیم توفان مثل توپ در تهران ترکید و طرفداران تیم تهران را بی نهایت ناراحت و علاقه مندان به توفان را خشنود کرد. چرا که رفتن عباس سیاه وزنه بسیار سنگین وسط زمین تیم تهران را به سود توفان متمایل کرده و باخت تیم تهران حتمی می شد. روز مسابقه فرارسید (16 مرداد 1315). 
دو تیم برای گرم کردن به میدان آمدند. عباس سیاه پیراهن توفان را که پیراهن سیاه و یقه سفیدی بود به تن کرده بود و تهرانی ها هم پیراهن راه راه سفید را پوشیده بودند. چیزی به شروع مسابقه نمانده بود که صدای هورا و تشویق تماشاگران به آسمان رفت. دیگر جای شک و شبهه ای باقی نمانده بود که عباس سیاه یار وفادار و بنام تیم تهران ترک باشگاه کرده و به تیم توفان رفته است. 
داور به رسم معمول در میان دو کمک داور به وسط میدان آمد و اسامی بازیکنان را از کاپیتان های تیم طلب کرد. در هر دو تیم اسم عباس تنیده گر را نوشته بودند. داور به خود بازیکن مراجعه کرد و خواست که تکلیف بازی کردن خود را روشن کند. عباس سیاه که جزو تیم توفان به میدان آمده بود وقتی دید که باید تکلیف بازی کردن خود را روشن کند یک مرتبه در مقابل چشم چند هزار تماشاگر که منتظر شروع بازی بودند پیراهن توفان را از تن خود درآورد و با پیراهن زیر خود که پیراهن تیم تهران بود به جمع تهرانی ها پیوست. تماشاگران که وضع را به این گونه دیدند علیه عباس سروصدا کردند و داور مسابقه چند دقیقه به تیم توفان وقت داد تا بازیکنی به جای تنیده گر به وسط میدان بیاورد. مسابقه به این ترتیب بین دو تیم هم قدر نامدار آن زمان شروع شد در حالی که تیم توفان لطمه بزرگی از بابت عباس سیاه خورده بود و روحیه بازیکنان و به خصوص طرفداران آن به کلی از بین رفته بود و سرانجام مسابقه به سود تیم فوتبال تهران خاتمه پیدا کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار