PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
کیهان ورزشی-

پیش از شکل گیری دربی استقلال و پرسپولیس، یک رویارویی فوتبالی بین دو تیم تهرانی استقلال و پاس بود که از سال 1343 آغاز شد و سالها با حساسیت زیاد دنبال می شد. این بازی حتی بعد از شکل گیری دربی سرخابی، بازهم یکی از دربی های مهم و حساس بود اما عمرش با انحلال تیم پاس و انتقال امتیاز آن به شهر همدان به پایان رسید. این رویارویی به دلیل قدرتمند بودن دو تیم همواره با حساسیت‌های زیاد دنبال می‌شد و در چندین فصل لیگ فوتبال ایران و تهران رقابت بر سر قهرمانی بین این دو تیم بود حواشی فراوانی نیز به همراه داشت.
نخستین بازی دو تیم در چارچوب رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های تهران 1343 بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. آخرین دیدار دو تیم نیز بازی هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر لیگ 1385 بود که آن دیدار نیز با تساوی 1-1 دو تیم به پایان رسید. بعد از انتقال امتیاز پاس از تهران به همدان تیم پاس همدان برای مدتی این رویارویی با استقلال را به شکلی دیگر ادامه داد اما با سقوط تیم پاس همدان به دسته‌های پایین‌تر این رویارویی نیز پایان یافت.

دیدار پاس و استقلال به دلیل کم تماشاگر بودن پاس هیچ‌گاه حساسیت رویارویی استقلال و شاهین و یا استقلال و پرسپولیس را پیدا نکرد و در جامعه ایران دارای اهمیت و حواشی آن بازی‌ها نشد اما به دلیل قدرتمند بودن دو تیم همواره در تعیین قهرمان فوتبال ایران و تهران اهمیت داشت و در بسیاری از فصل‌ها این دو تیم رقیب مستقیم یکدیگر در راه قهرمانی بودند. بهر صورت امروز در سالگرد اولین بازی دو تیم در 56 سال قبل به سر می بریم و به همین مناسبت از پاس تهران یاد کردیم. جالب است بدانید که تیمهای استقلال و پاس تهران در 42 سال رویارویی با هم، در 71 مسابقه رسمی  یکدیگر را ملاقات کردند که تیم استقلال در 24 و تیم پاس در 18بازی به پیروزی رسیدند و 29 مسابقه نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده بود.

*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: تقویم ، استقلال ، پاس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار