PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
نشانی غلط می دهند تا نگاه ها متوجه نقاط واهی شود
منحرفان ، منحرف نکنند !

**مبارزه آغاز شده است

به نظر می رسد مبارزه جدی و عملی با انحرافات و موانع ساختگی و... در ورزش که همه آنها را می شود در کلمه ناخوشایند" فساد" جمع کرد، آغاز شده است.این اتفاقی است که خیلی زودتر باید در ورزش ما شروع می شد اما به دلایل مختلف که مهمترینش مانع تراشی همین جریانات مفسده انگیز و نفوذ آنان در مراکز تصمیم گیری و مدیران تصمیم ساز وتغییر محاسبات و برنامه ریزی های آنها بود، حالا با چند سال تاخیر آغاز شده است. امیدوار هستیم این بار وکرت حرکت اصلاحی و مبارزه با فساد تاسرمنزل مقصود به پیش برود و شارلاتان های بزک کرده و طراران هفت خط و رنگ نتوانند در این حرکت رخنه و خللی ایجاد کنند ومثلا یا آن را به کلی متوقف کرده و یا اینکه مسیر را چنان تحریف کنند که جای "جلاد" و" شهید" عوض شود و مفسدان و یازمینه سازان فساد تبدیل به قهرمانان مبارزه با فساد شوند و قربانیان فساد و کسانی که با چشم پوشی از خیلی از مواهب و فرصت ها یکسره در باره فساد در ورزش و رخنه و نفوذ مفسدان به آن هشدار داده و فریاد کشیده و بایکوت ها و نامهربانی ها و... را تحمل کرده اند به عنوان عوامل و مظاهر فساد معرفی شوند!

**سرنوشت «پرونده فساد در فوتبال»!

این مهم را از آنجایی هشدار می دهیم که طی سال های گذشته شاهد بوده ایم که افراد وتشکیلاتی برای مبارزه با فساد و مفسدان در ورزش گام به میدان نهاده اما در کوران معرکه و اقدام، ناگهان رفتار و مسیر خود را تغییر داده ویا کنار کشیده و دم فرو بسته و یا در آغوش جریانات مخرب در ورزش آرام‌گرفته و به کار چاق کن آنها تبدیل شده و خلاصه یکی از آنها شده اند. آوردن مثال و نمونه واز افراد نام بردن هم باعث کسالت خاطر و آزردگی بعضی از دوستان می شود و هم در مقطع و حصر کنونی نوعی بدسلیقگی ووارد شدن به بحث های فرعی و انحرافی است که دقیقا مطلوب جریانات مفسدی است که رفته رفته به گوشه رینگ پناه برده منتظر ضربات ویرانگر جریانات مصلح و خیر خواه ورزش هستند! و بالاخره باعث اطاله کلام می شود اما برای نمونه همین بس که به پرونده موسوم به" فساد" اشاره کنیم که در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم شورای اسلامی تشکیل شد،‌پرونده ای قطور که در آن خیلی از عوامل فساد یا زمینه ساز و مروج فساد درسطوح مختلف ورزش، از بعضی از مدیریت ها گرفته تا رسانه ها، از مربی نماهای اجیر دلال ها گرفته تا بعضی از برنامه های ورزشی سیما و...شناسایی و مطرح شده بودند. اما این‌پرونده که حتی بخش هایی از آن در صحن مجلس هم قرائت شد و سروصداها و گمانه زنی های زیادی را در جامعه و خاصه اهالی ورزش باعث شده بود، با شروع کار مجلس دهم وبدون تردید تحت تاثیر فشارها و جوسازی ها و اعمال نظرها و توصیه هایی که همگی خواسته و ناخواسته در خدمت جریانات فاسد و مخرب ورزش بودند که به جریان افتادن آن پرونده را به ضرر خود می دیدند، به بایگانی فرستاده شد تا خاک بخورد و جریانات فرصت طلب وعناصر مخرب کماکان فارغ البال و البته با جرات و وقاحت بیشتری به رفتارهای منفعت جویانه و ویرانگر خود در ورزش ادامه دهند.

** تماس های پشت پرده،صبحانه های کاری!

جز یکی ، دو اظهار نظر شخصی که از سوی بعضی از نمایندگان صورت گرفت مجلس دهم اصلا سراغ موضوع ورزش نرفت یا اگر رفت و یا خواست برود با ارتباطات پشت پرده و تماس های پنهانی و شام های دوستانه !وصبحانه های کاری!و وعده و پوئن دادن های ویژه! و... سروته قضیه هم می آمد و پرونده موضوعی که به ورزش ارتباط داشت مثل استیضاح وقراردادهای نجومی با مربیان خارجی و...باز نشده، مختومه اعلام می شد. امیدواریم این اتفاق در مجلس یازدهم که شعارهای انقلابی می دهد و خود را مجلسی مردمی و در خدمت جامعه می داند و شعار مبارزه با فساد وحمایت از محرومان می دهد، تکرار نشود ومجلس یازدهم به وظیفه قانونی خود در قبال ورزش و جامعه ورزش به درستی عمل کند.

**جریان فساد، بیکار نمی نشیند

همانطور که اشاره شد سرنوشت پرونده فساد در فوتبال در مجلس نهم یک نمونه برای اثبات این واقعیت است که جریانات منفعت جو وفرصت طلب که به خاطر حفظ جایگاه ودستیابی بیشتر به منافع نامشروع علت و سرمنشا مفاسد زیادی در ورزش شده ومانع از رشد وبالندگی و پیشرفت بایسته آن شده اند، در برابر اقدامات و تصمیم هایی که رنگ و بوی مبارزه با فساد داشته ایستاده و می ایستند و با حربه ها و تاکتیک ها و حیله و ترفندهایی که دارند مانع از شکل گیری و تاثیرگذاری جریان مبارزه با فساد می شوند. این خطر امروز هم وجود دارد و این جریانات در برابر هجومی که به آنها شده یا خواهد شد، بیکار نمی نشینند و دست روی دست نمی گذارند و برای حفظ وضع موجود و سروسامان نگرفتن ورزش تمام تلاش خود را به کار خواهند بست و همه امکانات خود را به میدان خواهند آورد. صحبت از به خطر افتادن منافع وجایگاه های نامشروعی است که این جریانات از رهگذر بی در و پیکری و فقدان نظارت لازم وکارآمد وضعف مدیریت ها و...به دست آورده اند و حالا حاضر نیستند به آسانی آن را وانهند وعقب نشینی نمایند.

**از مطالبات جدی اهالی ورزش تا احیای یک برنامه مخرب!

در شماره گذشته ودر همین صفحه به بهانه انتخاب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی ، خواه و ناخواه به موضوع" نفوذ" و "نفوذی" ها در ورزش پرداختیم. در آنجا به قدر فهم خود توضیح دادیم اینکه رئیس تازه فراکسیون ورزش دراولین مصاحبه خود بعد از انتخاب به این سمت آن حرف های درست و دقیق را می زند و درباره مبارزه با جریانات مخرب در ورزش و مطالبه به حق اهالی ورزش مبنی بر ورود دستگاه های نظارتی و... سخن می گوید و دراین باره وعده عملی هم می دهد،اما درست در مصاحبه بعدی همه آن موضوعات مهم را رها می کند و در کمال تعجب و تاسف درباره احیای یک برنامه مخرب و تعطیل شده ورزشی تلویزیونی که منشا بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی امروز ورزش و خاصه فوتبال ماست می پردازد!،نشان می دهد که مساله" نفوذ" مساله ای مهم و جدی است که این ملک و ملت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ناحیه آن ضربات سخت و گاه زیانبار و مصیبت باری خورده اند.

**مساله نفوذی ها را در ورزش جدی بگیریم...

متاسفانه ما در ورزش هم با این مساله که کمتر مورد توجه خیلی از مدیران و مسئولان ورزش قرار گرفته مواجه بوده ایم و ورزش و جامعه ورزش هم بابت آن ضربات بدی خورده و عقب ماندگی ها و ناکامی هایی را تحمل کرده است. به طور خلاصه جریان نفوذ جریانی است که یا از سر منفعت طلبی و زیاده خواهی و دلال مسلکی و یا به دلایل سیاسی وبدخواهانه ودر خدمت دشمنان خارجی این مملکت با نفوذ و نزدیک شدن به مسئولان و مدیران و تصمیم گیران در باره ورزش اولا مانع از انجام محاسبات و تحلیل های صحیح درباره ورزش می شوند، اطلاعات غلط می دهند، تحلیل های وارونه ارائه می کنند، آدرس غلط می دهند،مثلا خودشان پدر جدمافیا هستند اما با دادن نشانی های غلط ذهن و نگاه مسئولان( و حتی مردم) را متوجه نقاط واهی می کنند، نظر سنجی های قلابی راه می اندازند و به عنوان نظر سنجی واقعی آن را از طریق بازوی رسانه ای و رسانه ای های اجیر خود در بوق وکرنا می کنند و... تمام هدفشان این است که مدیران و تصمیم گیران و برنامه ریزان تحلیل درستی از واقعیات ورزش نداشته باشند و خلاصه کلام روی محاسبات آنها به نفع خود شان تاثیر بگذارند.

**دشمنان اقدامات اصلاحی و سالم سازی در ورزش!

ثانیا اگر نتوانستند مسئولان و برنامه ریزان را فریب دهند و ذهن و محاسبه و جهت برنامه ریزی های آنها را به نفع خود برهم بزنند سعی می کنند با حربه های در اختیار و امکانات مختلفی که به ویژه دربعضی از رسانه ها دارند مانع از هرگونه اقدام اصلاحی شوند ودر مقابل، هر جریانی که سالم است و نمی خواهد در زمین اینها بازی و در جهت تخریب فنی و اخلاقی ورزش عمل کند هو و تخریب و مسخره می شود.برای مثال اینطور که از شواهد و قرائن برمی آید جریان منحرف و مخرب با برنامه ورزشی که از شبکه 3 تحت عنوان" فوتبال برتر" پخش می شود سرعناد و ستیز دارد . وقتی دلیل آن بررسی می شود به این نتیجه می رسیم که چون این برنامه بی صاحب نیست و خودکامانه و خودخواهانه اداره نمی شود، اتاق فکر و ناظر دارد و می خواهد بدون حاشیه روی و اغراض شخصی وسیاسی و فرهنگی به فوتبال و لیگ و.. کمک کرده و سالم حرکت کند و... جریانات مافیایی و اختاپوسی نمی توانند خط مشی حرمت شکنانه و نفرت پراکنانه و تفرقه افکنانه و ...ضد ارزش های ملی و فرهنگی و اعتقادی را به مخاطب به ویژه نسل جوان تلقین و تبلیغ و القا نمایند و.‌. مورد بغض و دشمنی جریانات مفسد و ضد ورزشی و آویزان قرار گرفته و به شکل و شیوه های مختلف به ویژه به بازی گرفتن شعور و تشخیص مردم علیه آن به تخریب مشغولند. و موضوع وقتی جدیتر و البته باعث تاسف بیشتر می شود که خبردار می شویم از داخل سازمان صدا و سیما به وسیله بعضی از کسانی که ردای مسئولیت هم به تن دارند وبه این وسیله در آنجا " نفوذ" کرده ویا خود تحت تاثیر نفوذی ها قرار گرفته با این جریانات مخرب ومافیایی همراهی و به آنها کمک داده می شود و... !

**جریان نفوذی نمی خواهد ورزش سامان پیدا کند!

در هرحال هدف نهایی این جریانات چه انها که به خاطر منافع شخصی و باندی و جناحی به داخل ورزش و نزد مسئولان ورزش نفوذ کرده و چه آنها که با اغراض کاملا سیاسی عملا در خدمت اهداف دشمنان و بدخواهان این ملک وملت هستند، این است که ورزش به سامان نرسد. شرایط مدیریت و اداره ورزش به نفع ورزش و مطابق با مطالبات مردم و اهالی ورزش بهبود نیابد خلاصه وضع موجود ورزش حفظ شود تا گروه اول منافع نامشروع خود را تضمین شده ببینند وبا توجه به نارضایتی اهالی ورزش که اکثرا نسل جوان هستند، از وضعیت و شرایط حاکم بر آن، گروه دوم به هدف خود در جهت اثبات ناکارآمدی نظام دینی وانقلابی دست پیدا کنند.

**این، تازه آغاز ماجراست

حرف آخر ما همان حرف اول ماست. مبارزه با مفاسد و سالم سازی واصلاح وضع ورزش مهمترین ضرورت ونیاز ورزش ماست و دراین باره باید کسانی که به طور رسمی مسئولیت دارند به طور هماهنگ وبا قدرت به وظیفه خود عمل نمایند. خوشبختانه طبق اخبار واصله که خوانندگان محترم و علاقمندان ورزش حتما در جریان آن قرار دارند اقداماتی در این باره شروع شده ، افرادی حتی دستگیر شده اند و..‌و این تازه آغاز ماجراست. ماجرایی که اگر باقدرت ادامه پیدا کند، رودربایستی و محافظه کاری و توصیه پذیری پیشه نکند و از همه مهمتر تحت تاثیر القائات و حاشیه سازی های انحرافی نفوذی های جریانات مفسد و مخرب قرار نگیرد و مسائل فرعی را به جای مسائل اصلی ننشاند ، حتما به نجات ورزش گرفتار ما کمک خواهد کرد و راه پیشرفت هرچه بیشتر آن را هموار خواهد ساخت.

*سیدمحمد سعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار