PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کیهان ورزشی-

به نقل از ایران ورزشی، چند سال قبل در واکنش به حرف‌های عجیب و غریب یکی از ورزشکاران رشته‌های رزمی و در شرایطی که دیگر کسی پاسخگوی زیاده‌خواهی‌های او نبود و او هم مدام تهدید می‌کرد که از ایران می‌رود، مطلبی منتشر شد با تیتر «خداحافظ؛ همین حالا». این تیتر شاید امروز مناسب‌ترین واژه‌ای است که باید مقابل نام خواهران منصوریان هم قرار گیرد؛ ورزشکارانی که از سال‌های قبل باید مقابل رفتارهای ناشایست‌شان گرفته می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده و کار به جایی رسیده که به خودشان اجازه می‌دهند هر رفتار ناشایستی را انجام دهند. اگرچه حالا و بعد از اتفاق‌های چند ماه اخیر، کمیته انضباطی تشکیل و در آن به چند تخلف آنها رسیدگی شده است.
تخلفاتی که البته توسط خواهران منصوریان، بخصوص شهربانو و سهیلا به گونه دیگری در رسانه‌ها منتشر شده و آنها فعلاً روی این موج سوارند که به‌خاطر یک مصاحبه و شفاف‌سازی با محرومیت 20ماهه و هشت ماهه مواجه شده‌اند اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.
در نشست کمیته انضباطی و در حالی‌که خواهران منصوریان با وکلای‌شان در آن حضور یافته بودند، چند اتهام تفهیم شده و جالب است که حالا می‌گویند به‌خاطر صحبت‌هایی که علیه مریم هاشمی و موضوع دوپینگ او مطرح کرده‌اند محروم شده‌اند، در حالی که همین ویدئوهایی که درباره مریم هاشمی منتشر کرده‌اند می‌تواند دستاویزی باشد برای هاشمی تا علیه آنها به دادگاه شکایت کند؛ چراکه اتهام‌هایی زده‌اند که بعید است بتوانند آنها را اثبات کنند.
خواهران منصوریان در چند سال اخیر زمینه‌ساز حواشی زیادی بوده‌اند و عجیب که فدراسیون وقت مقابل خیلی از این رفتارها سکوت می‌کرد، در حالی که همان زمان هم انتقادهایی حتی از سوی مسئولان به آنها وجود داشت اما در عمل اتفاق نیفتاد و حالا فدراسیون جدید بعد از پشت سر گذاشتن بحران دوپینگ و مواردی که پیش آمد، می‌خواهد کار را یکسره کند و حداقل برای مدتی حاشیه را از فدراسیونش دور کند؛ اگرچه بعید است به این زودی‌ها این اتفاق بیفتد و حتماً این محرومیت حواشی زیادی به‌همراه دارد.
اینکه ورزشکاری که موضوعی را نقد می‌کند نباید محروم شود، حرف درستی است اما آیا محرومیتی که اتفاق افتاده صرفاً به‌خاطر یک مصاحبه است یا موارد دیگری هم در پشت پرده وجود دارد که امکان رسانه‌ای شدن‌شان وجود ندارد؟
موضوعی که در رفتار و حرف‌های خواهران منصوریان عجیب به نظر می‌رسد، تهدیدهایی است که در مورد رفتن از ایران می‌کنند. در اینکه هر ورزشکار و حتی فرد عادی حق دارد محل زندگی‌اش را انتخاب کند شکی نیست و صرفاً رفتن از ایران دلیلی نیست برای انتقاد از افراد، اما اینکه افرادی مثل خواهران منصوریان که بعد از تلاش خود هرچه دارند از پوشیدن لباس تیم ملی است و در حالی که می‌دانند روند نزولی‌شان آغاز شده، در مواجهه با هر برخوردی می‌گویند برای پناهندگی به کشور دیگر از آنها درخواست شده؛ موضوعی که نباید مقابلش سکوت کرد، آن هم افرادی که تا می‌توانستند از افتخاراتی که زیر پرچم ایران به دست آورده‌اند، بهره مالی و اعتباری داشته‌اند و باعث شده شرایط زندگی‌شان کاملاً تغییر کند.
موضوع دیگری که در مورد خواهران منصوریان، البته بیشتر شهربانو و سهیلا وجود دارد و اذیت‌کننده است، تناقض‌هایی است که در آنها دیده می‌شود. یک روز در حمایت از پوشش چادر موج رسانه‌ای راه می‌اندازند و مدتی بعد و در حالی که می‌خواستند با پوشش بلوز و شلوار به سازمان صدا و سیما بروند اما از حضورشان ممانعت شده، «وا اسفا» سر می‌دهند و می‌گویند مقابل آزادی‌شان گرفته شده است. از این دست رفتارها به وفور دیده شده و نتیجه‌شان این است که برخی هر طرف باد بیاید، می‌روند و همین موضوع است که باعث می‌شود دیگر کمتر می‌توان روی حرف‌شان حساب کرد، چون ممکن است دو روز بعد و با تغییر منافع اتفاق دیگری بیفتد.
خواهران منصوریان نمونه‌ای از ورزشکارانی‌اند که شاید در مسیر حرفه‌ای و قهرمانی مسیر خوبی را رفته‌اند، اما از لحاظ مختلف در چندراهی گیر کرده‌اند و این اتفاق می‌تواند نتیجه رفتارهای نادرست مدیریتی با آنها نیز باشد. اگر روزی که تخلف واضح و روشنی از ورزشکاری مثل یکی از این خواهران سر می‌زند، فدراسیون قید مدال بازی‌های آسیایی را بزند و همان موقع برخورد کند، حتماً امروز شاهد این حجم از حاشیه در ورزش نبودیم. حتماً رفتار فدراسیون ووشو در پنهان کردن موضوع دوپینگ قابل نقد است و از کنارش نمی‌توان گذشت. حتماً پرونده خواهران منصوریان دلیلی نمی‌شود برای فراموش کردن آن پنهان‌کاری اما اینها باعث نمی‌شود از کنار تخلفات ورزشکاران گذشت و به آنها اجازه داد با هر شخص و موضوعی هرطور دل‌شان می‌خواهد رفتار کنند.
 
دوری؛ شاید برای همیشه
بعد از اظهارات عجیب شهربانو و سهیلا منصوریان، فدراسیون ووشو بیانیه‌ای درباره تصمیمی که برای آنها گرفته، حکم کمیته انضباطی صادر می‌کند تا برخی ابهام‌ها را درباره این پرونده در فدراسیون شفاف کند. در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: «مطابق با ماده ٢ اهداف و وظایف آیین‌نامه انضباطی مسابقات ورزشی که حفظ و صیانت از اخلاق حسنه، اسلامی و ورزشی و همچنین کوشش در جهت رسیدن به ارزش‌ها و کرامات والای انسانی در سطح جامعه ورزشی کشور و پیشگیری از برخوردهای ناشایست می‌باشد، در تاریخ 15/5/1399 جلسه کمیته انضباطی فدراسیون برگزار شد. این جلسه در خصوص رسیدگی به شکایت خانم مریم هاشمی علیه خانم‌ها شهربانو و سهیلا منصوریان و همچنین بررسی گزارشات مستند فدراسیون نسبت به تخلفات صورت‌گرفته از سوی خانم‌ها شهربانو و سهیلا منصوریان در حین تمرینات در اماکن عمومی ورزشی از قبیل مجموعه ورزشی انقلاب و چیتگر و همچنین نشر و بازنشر آن در فضای مجازی و سایر موارد اعلامی نظیر اظهارات خلاف واقع، افترا و توهین، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی نسبت به فعالیت‌های فدراسیون ووشو ایران از طریق صفحات شخصی شبکه اجتماعی اینستاگرامی نامبردگان و اقدامات ضدمنافع ملی و رفتارهای خارج از شأن یک ورزشکار ملی، با حضور اعضای کمیته، طرفین شکایت و وکلای آنها تشکیل شد.» با این توضیح درباره احکام صادرشده، مواردی عنوان می‌شود: «اعضای کمیته انضباطی با بررسی دقیق موارد مذکور پس از استماع شکایت شاکیان و اظهارات خانم‌ها شهربانو و سهیلا منصوریان و دفاعیات وکلای ایشان، تخلفات نامبردگان را منطبق با بندهای ١، ٣ و ٥ ماده ٧ آیین‌نامه انضباطی مسابقات ورزشی دانسته و لذا به استناد بند ٤ ماده ٨ آیین‌نامه مذکور، خانم شهربانو منصوریان را به مدت ٢٠ ماه و خانم سهیلا منصوریان را با توجه به اظهار ندامت به مدت ٨ ماه محرومیت از حضور در میادین ورزشی محکوم کردند. این رأی در صورت اعتراض مطابق با ماده ٩ آیین‌نامه مذبور ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ، یعنی تا 22 مردادماه قابل تجدید نظرخواهی و بررسی مجدد می‌باشد.» در بخش پایانی این بیانیه آمده است: « ضمناً برخی از اتهامات مطروحه در گزارشات واصله به فدراسیون علیه خانم‌ها شهربانو و سهیلا منصوریان قابلیت طرح در دادسرای عمومی و فرهنگ و رسانه را دارا می‌باشند.»
این حکم در حالی صادر شده که از طرف وکلای خواهران منصوریان درخواست تجدید نظر به فدراسیون ارسال شده که باید در کمیته استیناف بررسی شود. البته با توجه به فضایی که وجود دارد و مواردی که شنیده می‌شود، بعید است کمیته استیناف خلاف نظر کمیته انضباطی رأی بدهد یا حتی بخواهد این محرومیت را کم کند.

*آزاده پیراکوه 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار