PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۵۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
عملکرد سیاسی فیفا در قبال اتفاقات ایران و فوتبال کشورمان در شرایطی است که مسئولان این نهاد مهم ورزشی همواره در صحبت‌هایش از جدایی ورزش و سیاست دم می‌زنند ولی اتفاقات این چنینی نشان می‌دهد تشکیلاتی مثل «فیفا» در بسیاری از موارد تابع سیاست‌های کلی نظام سلطه است!
کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، روابط این روزهای فدراسیون فوتبال ایران و فدراسیون جهانی (فیفا) اصلا خوب نیست، دلیلش آن هم ارایه برخی اطلاعات غلط از داخل و دخالت‌های بی‌اساس فدراسیون جهانی در امور داخلی فوتبال ایران است. در چند ماه اخیر، نخستین تقابل فوتبال ایران و فیفا در موضوع اساسنامه بود. اردیبهشت ماه امسال بود که فیفا اساسنامه فدراسیون فوتبال را رد و فدراسیون فوتبال ایران را ملزم کرد تا ۵ خردادماه، برای اصلاح بندهای مورد تاکید فیفا، اقدام لازم را انجام دهد. یکی از ایرادات فیفا به اساسنامه ارسالی، حضور وزیر ورزش در مجمع عمومی بود. در نامه فدراسیون کشورمان به فیفا ذکر شده به منظور تامین نظر فیفا در جهت منع دخالت طرف ثالث، وزیر و معاون وزارت ورزش از لیست اعضای صاحب رای مجمع خارج شده‌اند.
ایراد دوم فیفا به اساسنامه مربوط به ماده اول اساسنامه جدید بود؛ جایی که فدراسیون فوتبال «نهاد عمومی غیردولتی» نامیده شده. فیفا و کنفدراسیون آسیا چنین تعریفی را مصداقی از دخالت طرف سوم در این ورزش تفسیر کرده و خواستار ارائه توضیحات تکمیلی تری شده بودند.
ورود به پرونده مارک ویلموتس
هنوز موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال به سرانجام نرسیده بود که این بار فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال نسبت به ورود نهادهای نظارتی به چگونگی امضای قرارداد مارک ویلموتس واکنش نشان داد. در متن نامه فیفا که خطاب به مهدی محمد نبی دبیر فدراسیون نگارش شده بود، آمده است: «از طریق منابع مختلف قابل اعتماد از جمله رسانه‌هایی که سخنان مقام‌های مسئول را نقل کرده‌اند، متوجه شدیم که چند تن از اعضای ارشد فدراسیون فوتبال ایران از سوی سازمان بازرسی کل کشور متهم به «اهمال در انجام وظیفه» شده‌اند.
فیفا در نامه خود از ایران خواسته بود که نهادهای نظارتی به پرونده تخلف برخی مسئولان در ماجرای قرارداد ویلموتس دخالت نکند. درخواست عجیب و خارج از چارچوب فیفا از مدیران فوتبال ایران در شرایطی بود که در سال ۲۰۱۵ که اتهاماتی مثل ارتشاء و اخاذی به مدیران فدراسیون جهانی فوتبال زده شد، دستگاه قضایی آمریکا علیه برخی مدیران فیفا اعلام جرم کرد و پلیس سوئیس که فیفا در آنجا ثبت شده تعداد زیادی از مدیران ارشد فیفا را بازداشت کرد.
عوامل داخلی در خدمت فیفا هستند
دایره دخالت‌های فیفا به همین دو مورد که حداقل بهانه ورزشی داشت، خلاصه نشد. فدراسیون جهانی فوتبال چند روز قبل به حکم قوه قضائیه درخصوص نوید افکاری ورود کرد و خواستار عدم اجرای حکم قصاص او شد! این درخواست فیفا که با ذوق زدگی رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب نیز مواجه شد در شرایطی بود که نوید افکاری کشتی‌گیر بود فوتبالیست نبود و عضوی از خانواده فوتبال به حساب نمی‌آمد!
در این میان اما به نظر می‌رسد برخی عوامل داخلی با ارایه اطلاعات غلط‌، موجب تقابل فیفا با فوتبال ایران شده‌اند تا جایی که دیروز سید احسان قاضی زاده‌هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: فیفا فوتبال ایران را به صورت کتبی تهدید به تعلیق کرده است. در نامه تعلیق احتمالی که ارسال شده، آمده است که کدگذاری داخلی از سوی منابع موثق، اطلاعاتی را در اختیار فیفا قرار‌داده که پیگیر هستیم بدانیم چه کسانی چنین مطالبی را مبنی بر دخالت در کارهای فدراسیون فوتبال ایران مطرح کرده‌اند.
شعاری که دیگر کارکردی ندارد
عملکرد سیاسی فیفا در قبال اتفاقات ایران و فوتبال کشورمان در شرایطی است که مسئولان این نهاد مهم ورزشی همواره در صحبت‌هایش از جدایی ورزش و سیاست دم می‌زنند ولی اتفاقات این چنینی نشان می‌دهد تشکیلاتی مثل «فیفا» در بسیاری از موارد تابع سیاست‌های کلی نظام سلطه است!
بارها نوشته‌ و تذکر داده‌ایم که آنچه در فوتبال ما می‌گذرد، اتفاقات عجیب و غریبی که در آن رخ می‌دهد، رفتارها و مناسباتی که در آن رایج است، پولی که در آن بی‌حساب و کتاب این طرف، آن طرف می‌شود، این دلالی افسار گسیخته، رواج این رسانه‌های زرد ضدفرهنگ و کم تیراژ و کم‌فروش اما با دوام! این برنامه‌های تولیدی و جهت‌دار تلویزیونی و... هرگز اتفاقی و بر اساس یک روند معمول و طبیعی نیست، بلکه کاری کاملا برنامه‌ریزی و سازماندهی شده است.
جریانات و باندهایی هستند که دانسته و ندانسته، هماهنگ با خواسته بدخواهان خارجی این ملک و ملت حرکت و عمل می‌کنند و نمی‌خواهند رشته جذاب، پرطرفدار و جوان‌پسندی مثل فوتبال در خدمت ورزش این مملکت، ورزشدوستان و جوانان این سرزمین و عامل دلگرمی و انگیزه و همبستگی اجتماعی شود، و نشانه‌ای باشد برای کارآمدی نظام انقلابی در ورزش، بلکه می‌خواهند فوتبال عامل دلزدگی، یأس، نومیدی، بداخلاقی، هنجارشکنی و بدبینی نسبت به ایران و ایرانی و فرهنگ و اعتقادات و... در نزد مخاطب به ویژه جوانان شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار