PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کیهان ورزشی-

در تاریخ فوتبال ایران، دو مسابقه از بقیه بازیها برجسته تر است. یکی بازی تیم ملی ایران برابر تیم ملی افغانستان در تاریخ سوم شهریور 1320 (روزی که ایران به دست قوای متفقین اشغال شد) و دیگری بازی ایران برابر بنگلادش در تاریخ 31 شهریور 1359 (روزی که عراق به کشورمان تجاوز نظامی کرد و باعث شکل گیری یک جنگ 8 ساله شد).
در نخستین جام ملت‌های پس از انقلاب اسلامی که سال 1980 برگزار شد، ایران مدافع عنوان قهرمانی بود و برای خلق رکورد چهارمین قهرمانی متوالی عازم کویت شد. تیم ایران بعد از دو تساوی برابر تیمهای سوریه و کویت باید روز دوشنبه 31 شهریور 1359 در برابر بنگلادش قرار می گرفت. بهتاش فریبا چهار گل زد. عبدالرضا برزگری دو بار و حسن روشن هم بقیه گل‌های ایران را زدند تا برتری 7 بر صفر رقم بخورد. ایران دروازه حریف را به رگبار بسته بود و همزمان، خاک ایران هدف حملات کشور همسایه. وقتی بازی تمام شد، جنگ آغاز شده بود. اعضای تیم ملی در سالن غذاخوری نشسته بودند و تلویزیون نگاه می‌کردند. یکدفعه برنامه قطع شد و گوینده اخبار کویت گفت، عراق به ایران حمله کرده و شهرک اکباتان، فرودگاه مهرآباد، آبادان و اهواز با خاک یکسان شده. ملی پوشان کشورمان از جا پریدند و دنبال تلفن می گشتند، اما خطوط ارتباطی به ایران مسدود بود. تردید، نگرانی، اضطراب و حجم سنگینی از خبرهای ضد و نقیض بر اردوی تیم ملی سایه انداخت. برخی بازیکنان خواستار بازگشت به ایران شدند اما سرانجام تصمیم گرفتند به خاطر تاثیر منفی نیمه تمام گذاشتن مسابقات بر روحیه مردم، به بازی‌ها ادامه دهند. بازیکنان تیم ایران با ذهن مشغول و ناراحت بازیها را ادامه دادند و در نهایت به مقام سومی آسیا دست پیدا کردند. بهتاش فریبا به عنوان آقای گلی رسید. ناصر حجازی بهترین سنگربان شناخته شد و به اتفاق مهدی دینورزاده در دفاع چپ و عبدالرضا برزگری (خط میانی) در تیم منتخب جام قرار گرفتند.
حالا تیم ملی با سراسیمگی قصد بازگشت به ایران را دارد اما فرودگاه‌های ایران در وضعیت جنگی هستند و پروازی برای مسافران وجود ندارد. 15 روز در کویت منتظر می‌مانند و باز خبری از پرواز به ایران نیست. تیم ملی راهی دمشق پایتخت سوریه شد و با اتوبوسی که از ایران برایشان فرستاند، به ترکیه رفتند. تیمی که نه در قامت برنده مدال برنز آسیا، بلکه به سان گروهی عزادار، از مرز بازرگان به ایران بازگشت.
*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار