PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
شبکه ورزش؛ آغاز فصلی نو یا حرکت در مسیر قبلی؟

کیهان ورزشی-

حمید ترابپور- هفته گذشته با حکم معاون سیما، سینا معتضدی سرپرستی شبکه ورزش را به عهده گرفت.او پیش از این مدیر گروه نوجوان شبکه کودک و نوجوان سیما و مدیر طرح و برنامه شبکه امید بوده است.درباره این تغییر و میزان تاثیرگذاری مدیر جدید شبکه ورزش، باید به وی فرصت داد و با گذر زمان، عملکرد ایشان را سنجید اما موضوعی که در هر شرایطی مهم بوده و باید به آن اشاره کرد، اهمیت یک شبکه تخصصی با نام ورزش است.

درباره کارکرد این شبکه در گذشته و جریاناتی که که حول و حوش برخی برنامه های آن مشاهده شده است، صحبت بسیار است و این نشریه در گذشته نیز به مواردی از آن دست اشاراتی داشته است اما امروز که با تغییر مدیریت، فصلی تازه پیش روی این شبکه قرار گرفته، باید امیدوار بود که اصلاحاتی مهم در بدنه آن صورت بگیرد تا مجموعه ای که از بیت المال ارتزاق می کند، کاملا در خدمت منافع ورزش و مردم باشد، نه در مسیر سواستفاده گری فلان باند و دسته و جریان.ضمن آنکه برای مدیر جدید شبکه ورزش در مسوولیت جدید آرزوی موفقیت داریم، این مهم را باید خدمت ایشان یادآور شویم که با توجه به انتظاری که جامعه از یک شبکه تخصصی دارد، پای افراد سواستفاده گر و اهل رابطه بازی و سفارش پذیر و ... نباید به اتاق های تصمیم گیری شبکه ورزش و استودیوهای پخش زنده و غیر زنده آن باز باشد و اگر هم در گذشته چنین اتفاقاتی را شاهد بوده ایم، امیدواریم با اقداماتی متهورانه و بدون رودربایستی با فلان معاون و مدیر میانی و ...خیلی زود برنامه های مختلف این شبکه در سلامت کامل و با سر و شکل تاثیرگذارتر از قبل روی آنتن بروند تا در نهایت این سلامت و این تاثیرگذاری، به بهبود اوضاع ورزش کشورمان و بویژه رشته پرطرفدار آن یعنی فوتبال سرایت کند.

همانطور که طی هفته های گذشته درباره پرونده فساد در فوتبال ایران سلسله گزارش هایی را منتشر کردیم و خوشبختانه و از سوی نهادهای قضایی و نظارتی اقداماتی مقدماتی برای مبارزه با فساد صورت گرفته است، شبکه ای چون ورزش نیز موظف است به موازات اقدامات صورت گرفته، در مسیر افشای جریانات فاسد گام بردارد و این مبارزه و این روشنگری ممکن نخواهد بود جز با داشتن اراده ای پولادین و بهره گیری از مدیرانی سالم که دلسوز ورزش کشور باشند.

از سوی دیگر بحث محتوای برنامه های این شبکه و بار فنی افراد سازنده و اجرا کننده آن برنامه ها، اهمیت فراوانی دارد زیرا یکی از کارکردهای مهم یک شبکه تخصصی، می بایست دادن خوراک درست به مخاطب باشد؛ موضوعی که در گذشته در این شبکه و دیگر شبکه های تلویزیونی کمتر مشاهده شده است.

محور قرار دادن مسایل کلان ورزش و سراغ گرفتن از ریشه مشکلات که همان معضل مدیریت و فقدان تخصص نزد مدیران است، می تواند به افزایش بار فنی برنامه های شبکه ورزش کمک کند و بدیهی است که تاثیرات مثبت چنین برنامه هایی، در بدنه ورزش نیز مشاهده خواهد شد.

برجسته کردن ارزش های اخلاقی ورزش و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن، در کنار پردازش اتفاقات داخل میدان و برد و باخت ها، می تواند تعریف درستی از ورزش نزد جامعه بوجود آورد؛ به گونه ای که برد و باخت ها برای طرفداران تیم های به مثابه اتمام دنیا نباشد و جو زشت و زننده امروز که محصول نادیده گرفتن ارزش های ورزش و ترکتازی و حرمت شکنی برخی برنامه های ورزشی همین سیما بوده است، جای خود را به یک اتمسفر پر از لذت و احترام بدهد.

امیدواریم تغییرات اخیر در شبکه تخصصی ورزش در نهایت به سود ورزش کشور عزیزمان باشد.

شبکه ورزش سراغ خدمتگزاران برود

*حسین کلانی

متاسفانه در کشورمان نمی توانیم انتظار داشته باشیم که یک شبکه تلویزیونی مستقل عمل کند. حال اگر آن شبکه، تخصصی هم باشد که کار دشوارتر می شود. برخی اعمال نظرها و اعمال نفوذها وجود دارد اما با تمام این موانع، یک شبکه تخصص باید دردهای ورزش را بشناسد و در مسیر درمان آنها حرکت کند. از روزی که فوتبال ما عنوان حرفه ای به خود گرفت، جریانات دلالی هم در آن شکل گرفتند و به تمام بخش های رسوخ کردند. امروز در دیگر بخش های جامعه نیز با این معضل روبرو هستیم. هر جا خرابی به بار آمده ردپای دلال ها دیده شده است. مدیریت جدید شبکه ورزش انتصابی بوده و نه انتخابی پس قطعا برخی از وی انتظاراتی دارند اما با این حال اگر نیت او خیرخواهانه است باید در مرحله اول به پاکسازی و سالم سازی فضای ورزش با ساختن برنامه های موثر کمک کند. موضوعاتی چون مدیریت و استعدادیابی باید در برنامه های این شبکه برجسته باشند. در این شبکه باید سراغ آدم هایی بروند که خادم ورزش باشند نه افرادی که به دنبال منافع خودشان هستند. در این شبکه تخصصی، باید ارزش ها و اخلاقیات در ورزش دنیا را به مخاطب نشان دهند تا جوانی که این شبکه را تماشا می کند بداند ورزش فقط ساختن بدن نیست.

پیشنهاد من به مدیر جدید این شبکه این است که یک اتاق فکر متشکل از افراد سالم و موجه-هم از ورزش و هم از رسانه- تشکیل دهند و با نظرات آنها اقدام به ساخت برنامه کنند.

وقتی به کارشناس تلویزیونی می گویند از روی کاغد بخوان!

*حسن روشن

معمولا یک رسانه تخصصی کارش از دیگر رسانه ها دشوار تر است. در همه کشورها شبکه تخصصی ورزش وجود دارد و به پوشش وسیع اتفاقات ورزشی می پردازند اما در کشور ما این شبکه را به تعدادی مجری و کارشناس محدود کرده اند. ورزش ایران به خاطر نفوذ جریان دلالی، بدترین روزهای خود را سپری می کند، حال وظیفه یک رسانه تخصصی پرداختن به نقاط تاریک این ورزش است. رسانه تخصصی آدم های متخصص می خواهد. چند نفر از آدم هایی که در این برنامه ها جلوی دوربین می روند واقعا متخصص ورزش هستند؟ شبکه ورزش اگر بتواند به سالم سازی فضای ورزش و کوتاه شدن دست دلال ها کمک کند، بی شک اعتماد مردم را پشت سر خود خواهد دید. وقتی شما کارشناس واقعی دعوت کنید دیگر نمی توانید به او خط بدهید که جلوی دوربین چه حرفی بزند. خود من بعضا به این برنامه ها دعوت شده ام و وقتی گفته ام کارشناس نیستم، به من گفته اند شما بیا و ما روی کاغذ می نویسیم و از روی آن بخوانید! یک عده از این کارشناسان که به برنامه های سیما می روند از روی کاغذی که برنامه سازان برای آنها نوشته اند می خوانند. این کارها باید از بین برود. کار مدیر جدید این شبکه دشوار است اما اگر برای خدمت آمده است باید سراغ آدم های سالم و متخصص برود. در همه جای دنیا دلالی وجود دارد اما با حساب و کتاب و در جایی نمی بینید که جریان دلالی در برنامه های تلویزیونی هم تاثیر بگذارد.

مدیر جدید جلوی «رابطه‌بازی»‌ها را بگیرد

*رسول کربکندی

سیما پر مخاطب ترین و تاثیرگذارترین رسانه ایران است. اینکه مردم گاهی به اخبار و برنامه های این رسانه اعتماد نمی کنند و سراغ دیگر رسانه ها می روند علتش دور شدن آن برنامه ها از حقایق است. شبکه ورزش سیما هم اگر می خواهد مخاطبان بیشتری داشته باشد باید به واقعیات ورزش و دردهای اصلی آن اشاره کند. یک شبکه تخصصی رسالت مهمی روی دوش دارد. فردی که در این شبکه برنامه می سازد و یا اجرا می کند حق ندارد غیر از منافع ورزش به منافع فرد و یا گروه دیگری فکر کند. این شبکه نیازمند یک بازنگری است. باید به همه رشته های بصورت منصفانه و عادلانه نگاه شود. افرادی باید در این برنامه ها حاضر شوند که اولا تخصص داشته باشند و ثانیا سالم باشند. متاسفانه شبکه ورزش سکوی پرتاب برخی افراد شده است. البته در دیگر برنامه های ورزشی سیما و در دیگر شبکه ها نیز این موارد مشاهده می شود. رفتن سراغ جوانها و استفاده از آنها به عنوان کارشناس خوب است اما به شرطی که ضابطه جای خود را به رابطه ندهد.

مدیر جدید شبکه ورزش باید جلوی رابطه بازی ها را بگیرد تا مردم هم به برنامه های این شبکه اعتماد کنند.

شبکه ورزش «پاتوق» عده‌ای خاص شده است!

*محمود حقیقیان

انتظار من به عنوان یک پیشکسوت ورزش از مدیر جدید شبکه ورزش این است که؛ ارزش های اخلاقی ورزش را به مردم و به جوانترها نشان دهند. آنها ابزار این کار را دارند اما تا امروز همه مسایل در برد و باخت ها خلاصه شده است. این شبکه باید برای پاکسازی ورزش از دلال های فرصت طلب، راهکار بدهد. فوتبال ایران شده است محل دلالی و زد و بند. آیا شبکه تخصصی ورزش جز رسوا کردن این جریانات باید کار دیگری انجام دهد؟ در فوتبال ما کمیته های مختلفی هستند که فقط حالت دکور دارند. شبکه تخصصی ورزش باید سراغ این کمیته ها برود. بحث بگذارد. میزگرد برپا کند. نمونه اش کمیته آموزش فدراسیون فوتبال که در یک اتاق متروکه و چند تا صندلی خلاصه شده است. اگر واقعا ادعا داریم که شبکه تخصص ورزش داریم باید این کمیته ها را زیر ذره بین ببرند. خلا آموزش در شبکه ورزش احساس می شود. خلا بحث های کلان مدیریتی در این شبکه احساس می شود. دو باشگاه بزرگ مملکت ما یعنی استقلال و پرسپولیس از بحث مدیریت سالهاست که آسیب دیده اند؛ کدام برنامه سیما بطور دقیق این موضوع را زیر ذره بین برده است؟ شبکه ورزش شده است پاتوق یک سری آدم که عنوان کارشناس دارند و با رابطه، سر از این برنامه ها درمی آورند. امثال حسن حبیبی ها نباید در این برنامه ها جایی داشته باشند؟

هزینه این شبکه از بیت المال است پس مدیر جدید باید در مسیر اصلاحات حرکت کند و این انتظار را از وی داریم.

سر مدیر جدید شبکه ورزش کلاه نگذارند!

*ضیا عربشاهی

یک مدیر وقتی جایی مسوولیت می گیرد باید از افراد آگاه و متخصص نظر بخواهد تا خیلی زود جریانات مخرب سرش کلاه نگذارند. فوتبال ما اگر به این روزهای بد رسیده است و کسی از تماشایش لذت نمی برد، دلیلش ورود افراد غیر متخصص به آن است. در بحث شبکه ورزش هم ضمن آرزوی موفیقت برای مدیر جدید باید یادآور شویم که اگر اقدامات درستی برای پاکسازی در این شبکه صورت نگیرد اتفاقات مثبتی را شاهد نخواهیم بود. بطور مثال فردی که هنوز مدرک سی ایران را هم در مربیگری ندارد می شود کارشناس و نه یکبار که چندین هفته او را دعوت می کنند. مردم شاید ابتدا متوجه نشوند اما ما که کارمان فوتبال است، از همان اولین دقایق برنامه و با شنیدن اولین جملات آن فرد متوجه می شویم که بار فنی ندارد. چرا امثال ما که در بالاترین سطح فوتبال بازی کرده و همه مدارک مربیگری را داریم یکبار-فقط یکبار- کارشناس این برنامه ها نمی شویم؟ آیا نظارتی بر این آمد و رفت ها در سیما وجود ندارد؟ بنده با حضور جوانترها مخالف نیستم اما آیا این حضور آنها بر اساس توانایی های فنی شان است؟ طرف می شود کارشناس سیما و بعد سریع تیم می گیرد. نیروی زمینی را می برد دسته دوم و بعد سرمربی تیمی از خرم آباد می شود و ... آقایان این کارها را در تلویزیون مملکت نکنید! خجالت بکشید! مردم این برنامه ها را می بینند. ذهن جامعه را منحرف نکنید با این کارشناسان قلابی. بخدا امثال ما هم فوتبال را می فهمیم. تا کی می خواهید رابطه بازی را محور کار خود قرار دهید؟ مدیر جدید شبکه ورزش باید حواسش باشد که سرش کلاه نگذارند. به او نگویند کارشناس باید حتما جوان و خوش تیپ باشد. این بحث ها انحرافی است.کارشناس که نمی خواهد وسط استودیو بدود که می گویند حتما باید جوان باشد. کارشناس باید فوتبال را بشناسد و به مردم حرف تحلیل درست ارائه کند.

صداو سیما نباید محل دلالی باشد

*جواد زرینچه

قبل از هر چیز باید از مدیر جدید شبکه ورزش بخواهیم که شفاف سازی را سرلوحه کار خود قرا دهد زیرا جامعه فقط در زمان هایی به این برنامه ها اعتماد می کند که بداند شفاف سازی صورت گرفته است. شبکه ای که نامش ورزش است جز به منافع ورزش به چیزی فکر نکند. دست دلال ها باید از این شبکه کوتاه شود. منافع باندی و جناحی هیچ فردی نباید در صدا و سیما تامین شود. صدا و سیما با فلان سایت و نشریه فرق دارد و مخاطبان فراوانی در گوشه گوشه ایران نگاه شان به این برنامه ها است لذا جای مماشات و تعارف باقی نمی ماند. دربرخی از همین برنامه های ورزشی، از مدیر گرفته تا مربی و بازیکن جابجا می شوند. ردپای برخی دلال ها در همین برنامه ها مشاهده شده است. صدا و سیما جای دلالی نیست. اینکه برخی افراد در انتخاب کارشناسان برنامه ها مسایلی غیر از منافع ورزش را در نظر بگیرند فاجعه است. خودم را مثال می زنم که سالها در بالاترین سطح این فوتبال حضور داشته ام. خیلی ها مثل من هستند. چرا امثال ما باید نادیده گرفته شویم تا فلان فرد با رابطه برود و کارشناس سیما شود؟ جالب آنکه گاهی به برخی از این کارشناسان پول هم می دهند. یک دروازه بان میلیونی پول می گیرد و به یک برنامه می رود! آنوقت وقتی کفگیرشان ته دیگ می خورد و صلواتی می شود، سراغ امثال من می آیند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار