PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۹۴۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کیهان ورزشی-

حمید ترابپور- هفته گذشته مهمترین اخبار فوتبال ایران و حتی ورزش کشور، به اعتراضات جمعی از هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس به اوضاع و احوال تیم محبوب شان مقابل مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت. این اجتماعات اعتراضی که در گذشته مقابل ساختمان دو باشگاه و وزارت ورزش و جوانان شکل می گرفت، در حالی به سمت مجلس کشیده شده است که پرسش بسیاری از علاقه مندان به فوتبال و حتی کارشناسان این است که؛ آیا مجلس می تواند برای فوتبال اقدامی سازنده را ترتیب دهد؟ از سوی دیگر پرسیده می شود که؛ چرا اعتراضات از مقابل ساختمان باشگاهها و محل وزارت ورزش و جوانان حالا به مجلس منتقل شده است؟ البته درباره سوال دوم می توان با صراحت پاسخ داد: وقتی برای این هوادار معترض، مقابل باشگاه محبوبش و وزارت ورزش و جوانان آبی گرم نشد و گوشی صدای آن اعتراضات را نشنید، طبیعی بود که راهی مرجعی بالاتر شود؛ جایی به نام مجلس که نمایندگان آن، به وزرای پیشنهادی روسای جمهوری رای اعتماد می دهند و همین جناب سلطانی فر روزگاری نه چندان دور از آنجا مجوز ورود به وزارت ورزش را گرفت و ...
...و اما برای رسیدن به پاسخ پرسش اول، زیر ذره بین این هفته را به حضور هواداران معترض استقلال و پرسپولیس مقابل مجلس اختصاص داده ایم.

وزیر ورزش باید به موزه برود!
*داریوش مصطفوی
مجلس در اوضاع و احوال کنونی بیش از مسایل فوتبال باید به فکر مایحتاج مردم باشد و البته این که چرا هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به جای وزارت ورزش به مجلس می روند دو دلیل دارد. دلیل اول این است که؛ لیدرهای دو باشگاه چنین برنامه ای را طراحی می کنند و دلیل دوم را باید در تلاش آنها برای شنیده شدن صدایشان جستجو کرد. مردم به مجلس می روند تا صدایشان شنیده شود و دیده شوند. طرفدار تیم می بیند وزیر ورزش عرضه ندارد مشکلات دو باشگاهی که مدیرانش منصوب خود او هستند را حل کند و به همین دلیل سراغ جای دیگری می رود. البته رفتن به مجلس حاصلی نخواهد داشت چون عملا کاری از دست مجلس برنمی آید. باید دید چرا شرایط دو باشگاه به اینجا رسیده است؟ خب دلیلش را باید در آنجایی دید که به وزیری که تخصص ورزش نداشته رای اعتماد داده اند. وزیری که قرار بود جای دیگری کار کند اما رای نیاورد و او را فرستادند به ورزش. از اول انقلاب بارها سر ورزش کلاه گذاشته شده و اینبار هم با این وزیر، سر ورزش کلاه رفت. ورزش منافعی دارد و اینها می گویند چرا این منافع برای ما نباشد. اساس ورزش برای مردم باید ارزان بودن آن باشد اما اینها روی ورزش نرخ گذاشتند. به جای مجلس باید سراغ وزارت ورزش رفت و اعتراض کرد. باید از وزیری سراغ گرفت که نسبت به این باشگاهها خوب عمل نکرد. وزیری که تبعیض قائل شد. وزیری که به عنوان یک مدیر کامل(!) باید به موزه برود و هر روز صبح دیگر وزرا ایشان را تماشا کنند و درس بگیرند و  بعد سر کار خود بروند زیرا دارای نبوغ کامل است(!)

استقلال و پرسپولیس؛ جزئی از کل
*هادی نراقی
به نظر من اگر مجلس برای مشکلات اقتصادی مردم و دیگر معضلات جامعه راهکار درستی داشته باشد، قطعا برای این دو باشگاه هم درمانی را خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید مجلسی ها که صدای اعتراض هواداران دو تیم را شنیده اند چه طرح و برنامه ای خواهند داشت؛ آن روز است که می توان به این سوال پاسخ داد که؛ حضور هواداران ناراحت و ناراضی استقلال و پرسپولیس مقابل مجلس تاثیر مثبتی داشته است یا نه.
طرفدار استقلال و پرسپولیس به هر دری می زند تا تیمش را نجات دهد. آنها مدتها به امید بهبود اوضاع راهی ساختمان باشگاه شدند و دیدند فایده ای ندارد؛ سپس راهی وزارت ورزش و جوانان شدند و دیدند آنجا اوضاع بدتر است و حالا می روند مجلس. خب وقتی جایی گوش شنوایی نباشد شما کاری از دست تان بر نمی آید. ریشه همه مشکلات مملکت و گرانی ها اخیر عدم مدیریت درست مسئولان است و همین موضوع در فوتبال و در بحث دو باشگاه بزرگ کشورمان نیز دیده می شود. هر جا دیدید مردم ناراضی هستند، بدانید مدیریت درستی نبوده است. مردم انتظار دارند که استقلال و پرسپولیس به جامعه شادی ببخشند. استقلال و پرسپولیس سرمایه های مردم هستند. درست است که دولت این دو تیم را صاحب شده است اما مردم هنوز این تیم ها را از خود می دانند. این باشگاهها جزئی از کل هستند. اگر اوضاع مملکت بهتر شود و مشکلات در بخش های دیگر حل شود، شک نکنید که وضع استقلال و پرسپولیس هم درست می شود اما با این شرایطی که الان می بینیم و مثلا در باشگاه استقلال طی چند ماه سه مدیرعامل عوض می شود، مشخص است که اوضاع خوب نیست.

مجلس «کمیسیون فوتبال» را تشکیل دهد
*مجید جلالی
ابتدا باید درباره این موضوع که چرا هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در اعتراض به وضعیت این تیم ها روانه مجلس شورای اسلامی شده اند دو نکته را عنوان کنم. اول اینکه؛ آنها در این سالها به صورت پله ای عمل کردند. یعنی ابتدا به باشگاههای خود را مراجعه کردند و سپس راهی وزارت ورزش شدند و وقتی دیدند این اعتراضات فایده ای ندارد و گوش شنوایی نیست، حالا راه مجلس را پیش گرفته اند. دلیل دلیل دوم اینکه؛ اهالی فوتبال و هواداران دو تیم می دانند آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس، با فوتبال بیگانه نیست و ایشان طی سالهای گذشته در مقاطع مختلف به فوتبال ورود داشته اند. در مقطعی پیام مقاومت خراسان را راه اندازی کردند. در نیروی هوایی که بودند، ابومسلم را مورد حمایت قرار دادند و سپس در نیروی انتظامی پاس را مورد حمایت خود قرار داده و حتی قهرمان شدند. اما اگر بخواهیم به طور کلی به ماجرا نگاه کنیم و ببینیم مجلس چه نقشی می تواند در بهبود اوضاع و احوال این تیم ها داشته باشد و چگونه به صورت عمقی و تخصص می تواند به کل فوتبال ایران کمک کند، باید سراغ یک پیشنهاد برویم. بنده این پیشنهاد را حدودا 12 سال قبل در یک نشست با حضور نمایندگان مجلس مطرح کردم و آن، تشکیل کمیسیون فوتبال مجلس زیر مجموعه فراکسیون مجلس بود. یادم هست که در آن جلسه یکی از نمایندگان با طعنه خطاب به من گفت: پس اگر اینطور است باید کمیسیون هندبال را هم تشکیل بدهیم و ...! که در پاسخ گفتم: اگر نگاه شما این است و فوتبال و تاثیرگذاری آن در جامعه را با رشته ای مثل هندبال همطراز می دانی، بنده دیگر صحبتی ندارم.
جالب است بدانید در اتحادیه اروپا هم حتی کمیسیونی تحت عنوان فوتبال وجود دارد. فوتبال ما مشکلاتی قانونی دارد که گریبانگیر باشگاهها نیز شده است؛ نمونه اش عدم رعایت قانون کپی رایت، عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی، بحث بلیت فروشی و ... اینها همه می تواند در همان کمیسیون مورد بررسی و حل و فصل قرار بگیرد، منتهی به شرطی که در صورت تشکیل آن کمیسیون، کار دست آدم های متخصص و فوتبالی باشد نه غریبه ها، تا با طرح های خود فوتبال را به صورت بنیادین اصلاح کنند.

اعتراضات باید به مجامع دو باشگاه و فدراسیون فوتبال باشد
*علی اکبر طاهری
ما باید به این موضوع قبل از مسئله ای اشاره کنیم که یک مشکل بین هواداران دو باشگاه وجود دارد و آن هم نتیجه گرا بودن آنهاست. یعنی فرایند را نگاه نمی کنند. تیم استقلال و یا تیم پرسپولیس دو برد می آوردند همه مطالبات درست فراموش می شود و وقتی دو باخت اتفاق می افتد، اعتراضات را شاهد هستیم. مسئله دوم اینکه؛ از نظر بنده اعتراضات به مجلس دردی را دوا نمی کند چون عملا مجلس نمی تواند در حل مشکلات اساسی این باشگاهها اقداماتی را انجام دهد. اصلاح این اوضاع، نیازمند ابزارهای درست برای برش کار است و برای برش، نیازمند دو لبه هستیم. لبه اول مجامع این باشگاهها هستند که هیات مدیره را انتخاب و آن هیات مدیره مدیرعامل را انتخاب می کند. مجلس که نمی تواند برای این باشگاهها ارنج مدیریتی داشته باشد. لبه دوم فدراسیون فوتبال است. در تمام صنوف یک جایی وجود دارد که که کار را به سمت و سوی حرفه ای بودن هدایت می کند و در فوتبال و در بحث باشگاهها این وظیفه بر عهده فدراسیون است اما فدراسیون ما تهی از این نگاه است. این فدراسیون چه پلن و برنامه ای برای فوتبال و برای باشگاهها دارد؟ فراکسیون ایکس و ایگرگ مجلس، چه کمکی می تواند به در این بخش به فوتبال و به باشگاهها داشته باشد؟ شما اگر فوتبال دنیا - حتی فوتبال آفریقا - را نگاه کنید می بنید که فدراسیون ها برای باشگاهها پلن و برنامه دارند. پلن و برنامه فدراسیون ما کجاست؟ شاید فلان شخصیت دلسوز در مجلس به دنبال کاری برای فوتبال باشد اما وظیفه فدراسیون است که «اِلمان»های حرفه ای را در نظر بگیرد و به باشگاه بگوید شما که با فلان بازیکن قرارداد سنگین بسته اید منبع درآمدتی تان کجاست؟ خب این کار را الان ای اف سی انجام می دهد و سراغ بدهی های باشگاههای ما رفته است و قطعا در مرحله بعدی سراغ منابع درآمدی آنها می رود. اینجا بازیکن برای خودش می رود روی بیلبورد تبلیغ می کند! مدیر باشگاه مبلغ قرارداد بازیکنی که 5 ساله با باشگاه قرارداد دارد را افزایش می دهد و ...!در زمان حضور بنده در باشگاه پرسپولیس که تیم تا مراحل بالای لیگ قهرمانان رفت و حتی به فینال رسید، از طرف ای اف سی مبلغی به باشگاه تعلق گرفت؛ آن مبلغ چه شد؟ قرارداد ایرانسل چه شد؟ می گویند پاداش ها را تقسیم کردیم! با کدام ملاک و پلن و برنامه؟ خب مجلس چگونه می تواند این نظارت را داشته باشد. چه تضمینی وجود دارد که من مدیر باشگاه نروم قرارداد یک بازیکن را بی جهت افزایش ندهم؟ لذا اعتراضات هواداران که کاملا هم بحق است، باید به مجامع باشگاهها و فدراسیون باشد نه مجلس.

چرا کار به اینجا رسید؟
محمد مهدی فروردین (رئیس فراکسیون ورزش مجلس)
بر اساس رسالتی که به دوش ما بود با توجه به مشکلات هفته‌های اخیر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و اینکه تقریبا یک مطالبه ملی به حساب می‌آمد، در پرونده‌ای که می‌تواند هم تبعات مثبت اجتماعی داشته باشد و هم اگر خوب مدیریت نشود به عنوان تهدید به حساب بیاید، ورود کردیم. دو جلسه برگزار کردیم، پیشکسوتان، هواداران و وزارتخانه (ورزش) را خواستیم که مطالب‌شان را مطرح کنند و ما هم شنیدیم. اعلام حمایت کردیم که دو باشگاه بدون دغدغه به فعالیت خودشان ادامه دهند. مشکلاتی را مطرح کردند، راهکارهای قانونی آن را هم نمایندگان مجلس و هم مرکز پژوهش‌ها پیش رویشان قرار دادیم. آنها مسائل را دنبال کردند،‌کارگزاران به تعهداتشان عمل کردند و بخشی از مشکلات را حل کردند ولی هنوز مشکلات به صورت کامل حل نشده است. قطعا این جلسات تاثیرگذار بوده، آنها در خواب خرگوشی بودند، نیاز بود تکانی به آنها داده شود و به خودشان آمدند و پیگیری کردند. اگر مدیریت برنامه محور باشد و منابع مالی را بر اساس هدف باشگاه از قبل پیش‌بینی کنند، کار به اینجا نمی‌رسد که هواداران جلوی مجلس اعتصاب یا در رسانه و فضای مجازی اعتراض کنند. هوادار باید جایگاهش بالاتر از این باشد که با احساساتش بازی شود.ما خیلی کار کارشناسی و با مطالعه انجام دادیم. به عنوان مثال در باشگاه استقلال ببینید چقدر در ترکیب هیأت مدیره‌اش تغییرات داشته و یا چند مدیرعامل و مربی در این باشگاه تغییر کردند. همه اینها نشانه این است که واقعا برنامه خاصی برای دو باشگاه در نظر گرفته نشده است. بی‌ثباتی در مدیریت می‌تواند هم عامل فساد و هم عامل این نا بسامانی‌ها باشد.

اتفاقات نشست اخیر مجلس از زبان «حمید استیلی»
حمید استیلی درباره جلسه برخی پیشکسوتان پرسپولیس و مدیران این باشگاه با نمایندگان مجلس پس از اعتراض هواداران این تیم اظهار کرد: بعد از مدت ها جلسه خوبی برگزار شد و درباره مشکلات پرسپولیس صحبت شد. رئیس فراکسیون ورزش آقای فروردین به همراه آقای مالکی، آقای دنیا مالی و همین طور آقای قاضی زاده هاشمی به همراه چند نماینده دیگر در جلسه حضور داشتند. البته در این جلسه هم من و هم آقای پروین نسبت به غیبت برخی پیشکسوتان گله کردیم چون آنها هم باید دعوت می شدند. نمایندگان مجلس هم این گله ما را پذیرفتند که باید تعدادی از بزرگان باشگاه که بر گردن پرسپولیس حق دارند به جلسه می آمدند.
وی افزود: در این جلسه اکثر صحبت ها حول این محور بود که به پرسپولیس کمک بشود. در این شرایط بحرانی که دغدغه مردم این است که پرسپولیس از این وضعیت خارج شود همه باید کمک کنند تا مشکلات برطرف شود.
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه با بیان اینکه شفافیت در قراردادها بحث بعدی این جلسه بود، گفت: شفافیت خیلی مهم است که باید وجود داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن فکر شود این است که در کنار شفافیت برای مسائل مالی هم برنامه ریزی داشته باشیم. یعنی مشخص باشد چقدر قرار است هزینه کنیم و منابع تامین این هزینه ها از کجا است تا با مشکل مواجه نشویم. در مجموع می توانم بگویم در جلسه محور صحبت ها بر این بود که همه به پرسپولیس کمک کنند تا از این شرایط خارج شود و خودش را برای فینال لیگ قهرمانان آسیا آماده کند. باید بپذیریم الان با توجه به مشکلات ارزی هزینه ها بالا رفته است اما با این حال آقای رسول پناه در جلسه خبر داده است که مشکل برانکو حل شده است اما به هر حال باشگاه برای فصل پیش رو نیاز به منابع مالی دارد.
استیلی تصریح کرد: وقتی در جلسه آقای فروردین به عنوان یک فرد فوتبالی حضور دارد و در کنار او افرادی چون آقای قاضی زاده هاشمی و همینطور آقای دنیامالی حاضر هستند قطعا با اشرافی که نسبت به مسائل ورزشی و فوتبالی دارند می توانند در این جلسات کمک کنند. ما امیدواریم با ادامه روند اینگونه جلسه ها مشکلات باشگاه ها برطرف بشود. الان شرایط قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا فراهم است و تیم فقط نیاز به یک همدلی دارد تا با قدرت در بازی فینال حضور داشته باشد.




انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
تماشاگران فوتبال از وضعیت تیم های خود ناراحتند.تیم های محبوب پول ندارند و بدهکارند و پنجره هاشان بسته است و مردم نگران آینده فوتبال می باشند کیهان ورزشی برای نگرانی مردم از وضعیت فوتبال بیشتر انتقاد کند تا این وزیر خاص! از ورزش تشریفش را ببرد. بخدا سلطانی فر آبروی وزیر و وکیل را برده است.اینا از جان ورزش چه می خواهند؟ تراخدا بیشتر انتقاد کنید تا اینا از ورزش بروند. مشکلات اقتصادی هم به مردم فشار می آورد و مردم عصبانی اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار