PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کیهان ورزشی- 

ارامنه همواره در ورزش ایران حضور داشته و افتخارآفرینی کرده اند. باشگاه اختصاصی آنها - آرارات - در رشته های گوناگون فعالیت داشته و بجز ارامنه در میان مسلمانان نیز طرفداران زیادی دارد. تیم فوتبال آرارات سالها در سطح اول فوتبال تهران و کشور حضور داشته و خاطرات خوبی از این باشگاه به یادگار مانده است. آرارات اما بیش از دو دهه است که از سطح اول و حتی دوم و سوم فوتبال کشور دور شده و فعالیت حرفه ای ندارد و...
امروز به بهانه سالگرد تاسیس اولین باشگاه ورزشی ارامنه، یادی کردیم از فعالیت های ورزشی ارامنه عزیز کشورمان در سالهای دور.
کلوپ اسپرت ارامنه یک باشگاه فوتبال در تهران، بود که در روز 7 آبان1301 توسط ارمنی‌های ایران تاسیس شد. این تیم به همراه کلوپ ایران و کلوپ توفان اولین دوره رسمی جام باشگاه‌های تهران را در سال 1302 برگزار کردند. کارو خاچاطوریان، آرتوش زادوریان (کاپیتان)، امیل یغیازاریان، آرتم بخشی، ژرژ آفتاندیلیان، آرتم طونیان، کارلوس بغوسیان، آشوت آودیان، آراکل بابایان، ژرژ ماناسریان، پیر مسروبیان، واچیک مارگوسی، (سرپرست و مربی) ویکتور آبیان، اولین اعضای تیم کلوپ اسپرت ارامنه بودند.
کلوپ ارامنه تا سال 1316 دوام آورد و در پایان توسط سازمان تربیت بدنی منحل شدند. از بازیکنان ایرانی مسلمان این تیم می‌توان از مظاهری و بلورفروشان نام برد. پس از منحل شدن این تیم، در سال 1320 تیم ارمنی دیگری با همان نام اسپرت تشکیل شد. بعد از جنگ جهانی دوم، بازیکنان سرشناس تیم اسپرت ارامنه به کشور ارمنستان کوچ کردند، از جمله ژرژ نعلبندیان، بخشی و برادران آرتن. پس از منحل شدن اسپرت ارامنه، در سال 1320 تیمی دیگر با همان نام اسپرت از بازیکنان فقط ارمنی تشکیل شد. باشگاه ورزشی آرارات تهران که در سال 1323 تأسیس شده نیز در فوتبال فعالیت دارد و 4 بار حضور در بالاترین دست لیگ فوتبال ایران را تجربه کرده‌است. (2 بار جام تخت جمشید و 2 بار جام آزادگان) باشگاه آرارات در سال 1386 فعالیت تیم حرفه‌ای خود را تعطیل کرد اما همچنان در رده‌های پایه فعالیت دارد و بازیکن‌سازی می‌کند.
*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: تقویم
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار