PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۹۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
این ها که شما تعیین می کنید شاید دندانپزشک یا هتلدار قابلی باشند ، اما...
این نوع مدیران در استقلال و پرسپولیس  دوام نمی آورند !

**ثبات مدیریتی!

خوانندگان علاقمند و پیگیر مسائل ورزش و علاقمندان این حوزه خوب می دانند که در جلسه ای که اواخر مهرماه برگزار شد نماینده وزارت ورزش به اعضای فراکسیون ورزش تعهد داده بود که ظرف یک ماه آینده باشگاه استقلال به ثبات مدیریتی برسد. ما هم به سهم خود در باره این خبر نوشتیم امیدواریم وعده مسئولان ورزش صادق باشد و اصل بسیار بسیار بدیهی و ابتدایی و تقریبا پیش پا افتاده مدیریتی" ثبات" در باره ورزش ما و تیم های پرطرفدار وباسابقه ما اعمال شود. هنوز به قول معروف مرکب آن مطلب خشک نشده ، خبردار شدیم که سرپرست تیم پرسپولیس هم از سمت خود استعفاء داده و عطای سرپرستی موقت تیم بزرگی مثل پرسپولیس را به لقایش بخشیده است!

**جایگاه شان و شعور و حرمت جامعه ورزش؟!

ما اینجا قصد ورود به اتفاقات و صحبت های محترمانه!! و پهلوانانه ای!! که باعث شد آقای سرپرست دندانپزشک مجبور به استعفا شود، نداریم. یعنی زبانمان قاصر وقوه تحلیل مان ناتوان تر از آن است که این بحث های سطح بالا ی مدیریتی!! را تبیین و تفسیر نماییم. این را می گذاریم به عهده کسانی که چنین مدیران و مدیریتی را برگرده ورزش ما سوار و شان و شعور و حرمت جامعه ورزش را به این میزان نازل کرده و به سخره گرفته اند. آنها حتما زبان کسانی را که خود به عنوان مدیر بر ورزش ما به کار گرفته اند و در جایگاه های حساسی مثل مدیریت تیم های ریشه دار وپرتماشاگر قرار داده اند بهتر می فهمند. بحث ما در باره اصل بدیهی و ساده " ثبات مدیریتی" است که مثل خیلی از اصول این چنینی، در ورزش ما اعمال و رعایت نمی شود و بهتر است بگوییم خود متولیان ورزش اجازه نمی دهند اعمال و رعایت شود. چون اگر این اصول" دو دو تا چار تا" اعمال شود آن وقت ورزش سروسامان می گیرد و شلختگی و آشفته احوالی آن به پایان می رسد و...آن وقت دیگر جایی برای گردو خاک کردن آدم های غریبه و عناصر آویزان و فرصت طلب و مدیریت دوستان و آشنایان و دور و بری ها باقی نمی ماند!

**عزل و نصب رفقا!

عرض می کردیم. سرپرست تیم پرسپولیس هم به دلایلی که هم تو دانی و هم من ، مجبور به کناره گیری شد و طبق معمول مسئولان ورزش و متولی اصلی دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار راه حل را در تعیین و گماردن فرد دیگری از جمع دوستان و آشنایان و رفقا به جانشینی فرد مستعفی دیدند و...! ظاهراً از نظر مسئولان ورزش ما با این گونه عزل و نصب ها و آمد و رفت ها مشکل ورزش حل می شود، چون این روش و رفتاری است که طی سال هایی که ورزش بخت برگشته تحت مدیریت آنها قرار گرفته بارها از این آقایان سر زده است، چنانکه دو هفته قبل از آن با برکناری سرپرست تیم استقلال به ظاهر توسط هیات مدیره آن باشگاه! به سرعت فرد دیگری را جانشین شخص برکنار شده کردند و... آنجا هم مشکل به سرعت حل شد!!

**دور باطل ۵، ۶ ساله

این در حالی است که همه می دانیم و از امروز منتظریم تا ظرف روزها و حداکثر دو ، سه ماه آینده دوباره شاهد تغییر و تحولات این چنینی در این دوتیم خواهیم بود وبه مصداق دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد کسانی که امروز جانشین افراد قبلی شده اند یا ناچار به کناره گیری می شوند ، یا خودشان کنار می کشند و...! و باز مدیران ارشد ورزش از شخص وزیر گرفته تا معاونین وافراد سببی ونسبی نزدیک و درجه اولش ، خستگی ناپذیر و بدون اینکه خم به ابرو بیاورند! افراد دیگری را که الی ماشاالله در آستین دارند جانشین رفقای قبلی می کنندو...! این دور باطل که طی ۵،۶ سال اخیر بارها برای استقلال و پرسپولیس وهر جای دیگری که تحت اختیار آقایان بوده ،وجود داشته ، ادامه پیدا می کند.

**تدبیر برای تداوم دور باطل!

جالب اینجاست که مدیران ورزش که همه درایت و هوش خود را در تداوم این دورباطل به خدمت گرفته اند برای لحظه ای به این فکر نمی کنند که برای پایان دادن به این آشفته احوالی و وضع شکننده مدیریتی ، طرحی نو دراندازند و چاره ای کارآمد به کار بندند.انتظار طبیعی و منطقی و عقلایی این است که مسئولان و متولیان ورزش - و اصولا مسئولان در هرجا و همه جا- اولا خودسری و خیرگی را کنار بگذارند اینقدر خودخواهانه و عقل کل مآبانه رفتار و عمل نکرده و به حرف صاحب نظران و آرای ‌منتقدان و تذکرات دلسوزانه خیرخواهان توجه کنند، ثانیا در برابر واقعیات غیر قابل کتمان و اشکالات آزار دهنده ای که در عرصه ورزش پیش چشم ایشان و علاقمندان به ورزش چهره می بندد، بی تفاوت نباشند و بدتر از آن با چشم بستن برآنها مسائل بدیهی را کتمان نکنند،بلکه برای حل و رفع آنها دست به اقدامات مناسب و علاج کننده بزنند. متاسفانه این انتظار- تاکید می کنیم طبیعی و عقلایی- مثل خیلی دیگر از انتظارات این چنینی از سوی مسئولان ارشد ورزش برآورده نشده و لذا ورزش ما از یک منفذ و رخنه بارها و بارها گزیده شده است.

در اینکه شیوه هایی که برای اداره ورزش و به طور مشخص فوتبال و باز به شکل دقیق تر دو باشگاه پرطرفدار کشورمان به کار گرفته می شود کارآیی ندارد و به سروسامان یافتن و نظم و ثبات تشکیلاتی و مدیریتی آنها کمکی نکرده بلکه به آن آسیب های جدی هم وارد کرده است بحث و شکی نزد هیچ کارشناس و اهل ورزشی وجود ندارد. اعمال این روش ها و اصرار لجبازانه به ادامه آنها حوصله تماشاگر نجیب وهواداران صبور این دو باشگاه را هم لبریز کرده و در دو سه هفته اخیر باعث شده تا اینان که از اقدامات تکراری و روش های نخ نما و کلیشه ای مسئولان ورزش به تنگ آمده و نومید شده اند ،در چند کرت با پرچم و شعار جلوی مجلس شورای اسلامی جمع شوند و درددل و مشکلات عدیده و لاینحل تیم های محبوب خود را نزد نمایندگان خود در مجلس ببرند.

با این حساب بیش از پیش انتظار می رود که اگر واقعا قصد خدمت و نیت اصلاحی در نزد مسئولان وجود دارد دست از کارهای کلیشه ای و اقداماتی که به بی ثباتی مدیریتی و تشکیلاتی این دو تیم دامن می زنند، بردارند و با کمک مشاوران اهل و صاحبنظران کار درست ودرستکار برای حل اساسی مشکل این تیم ها آستین همت بالا بزنند.

**بیانیه پیشکسوتان پرسپولیس

در خبر ها داشتیم که جمعی از پیشکسوتان تیم پرسپولیس که در میان آنها افراد کاملا شناخته شده و مقبول و محبوب طرفداران پرسپولیس( مثل پروین و دادکان وکلانی و...) دیده می شوند بعد از اتفاقات اخیر وکناره گیری سرپرست تیم بیانیه ای صادر کرده ودر آن فرمولی را برای اداره و مدیریت این تیم پیشنهاد کرده اند. حتما علاقمندان به فوتبال از جزئیات این بیانیه اطلاع دارند. بر مسئولان ورزش است که از کنار این بیانیه ها و پیشنهادات به راحتی و خود خواهانه عبور نکنند و با حضور نماینده این پیشکسوتان و کارشناسان فن کم و کیف آن را بررسی نمایند و تا آنجا که می شود در عمل از آن استفاده کنند. وقتی بحت واگذاری این دوباشگاه به بخش خصوصی سال ها ست که در مرحله حرف درجا می زند و با توجه به شرایط عینی بعید هم به نظر می رسد فعلا این بحث صورت عمل به خود بگیرد پس باید از راه های دیگری رفت و به شیوه های دیگری متوسل شد که اگر چه ایده آل نیستند اما هر چه باشند از روش های فعلی بهترو کارآمدتر هستند.

**هر کسی سر جای خود!

این روش ها و شیوه هایی که ما می گوییم و خیلی های دیگر می گویند جیز عجیب و غریبی نیست لب مطلب این است که کار را به دست اهلش بسپارید. به دست کسی که کار را بشناسد . اینها که شما تعیین می کنید شاید در حوزه های مختلف مثل دندانپزشکی یا صنعت یا تجارت یا هر جای دیگر اهلیت و تخصص داشته باشند اما اکثرقریب به اتفاق آنها در ورزش نام و جایگاهی ندارند. این واقعیت را مثلا هم در بیانیه پرسپولیسی های پیشکسوت می توان پیدا کرد وهم در حرف های امیر قلعه نویی، سرمربی تیم گل گهر در پاسخ به فردی از اعضای هیات مدیره استقلال که در شورای شهر تهران هم عضویت دارد که اگر قرار باشد کسی راجع به استقلال صحبت کند من و امثال من هستیم که جوانی مان را در این تیم گذاشتیم نه شما و امثال شما که معلوم نیست بر اساس چه سابقه و ضابطه ای بر صندلی مدیریتی استقلال تکیه زده اید و ...( نقل به مضمون)خلاصه حرف این است که نه فقط در ورزش بلکه در همه جا هرکسی باید جایگاه خود را بشناسد و سرجای خود بنشیند.

این هم اصل بدیهی و ساده ای است که قرن ها پیش حکیم توس در باره آن سروده است:

چون این کار آن جوید آن کار این

پر آشوب گردد سراسر زمین

اما علی رغم بدیهی بودن، مثل خیلی از اصول در ورزش ما و خیلی از جاهای دیگر به آن عمل نمی شود!

**این روش ادامه دادنی نیست!

سخن را جمع کنیم با این تاکید که شرایط فعلی به گونه ای است که هیچ مدیری هرچند تواتمند در این دوتیم نمی تواند دوام بیاورد. ریشه مشکلات مدیریتی این دوتیم مثلا علت کناره گیری سرپرست قبلی پرسپولیس و برکناری سرپرست قبلی استقلال و همچنین اسلاف آنها قبل از آنکه به توانایی مدیریتی و کارکتر شخصی و... آنها برگردد به سازوکار غلطی برمی گردد که مسئولان ورزش ما در پروسه و ملاک های انتخاب مدیر برای این دو تیم در نظر گرفته و بر آن اصرار می ورزند. این رسم و روش ادامه دادنی نیست و حتما باید تغییر کند...

* سیدمحمدسعید مدنی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجاهد جمیل نیا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
وزیر ورزش از بدترین وزاری دولت آقای روحانی است.نگرش رنگی اش دارد و بدبختانه ورزش چهار سال است به دست این آدم رنگی افتاده است و وضعیت موجود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گوشه ای از مدیریت اسفبار آقای وزیر است کیهان ورزشی در ماه های گذشته فقط از وزارت ورزش ایراد گرفته ولی یک راه حل به وزارت ورزش و وزیرش نداده است انتقاد کردن آسان است شما بجای انتقاد و نگاه سیاه به وزارت ورزش راه حل هم بدهید تا مدیر حراستی !!!و بیگانه با فوتبال مدیرعامل باشگاه بزرگ پرسپولیس نشود مدیر حراستی جایش در پرسپولیس نیست!!!در شماره قبلی کیهان ورزشی و سایت تون از حراستی بودن سمیعی ننوشتید ما هر چی می کشیم از این مدل مدیران است که کار بلد نیستند و آخر و عاقبتی هم ندارند حزب اللهی بودن خوب است اما ملاک مدیر بودن نیست کاربلد بودن و آشنایی با ورزش لازمه مدیریت کردن است که در آقای سمیعی دیده نمی شود. آقای سمیعی گفته می خواهد با فساد مبارزه کند آقای سمیعی از شما بزرگتر نتوانستند با فساد مبارزه کنند شما هم نمی توانی چون شما و امثال شما از جنس ورزش و مدیریت نیستید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار