PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
مدیریت ورزش برای نظرات اهل فن تره هم خرد نمی کند

وضعیت موجود،حاصل چنین مدیریتی است!

**بزرگترین مانع

این سخن برای خوانندگان کیهان ورزشی که پیگیر مطالب این مجله هستند و مواضع و نظرات اصلی و کلیدی آن را می شناسند، جمله غریب و خارج از موضوعی نیست که در ورزش ما تقریبا همیشه وعلی الخصوص در چند سال اخیر و عملکرد مدیریت فعلی اصول و شاخص های ساده و بدیهی اداره نمی شود و همین بزرگترین مانع سروسامان یافتن بایسته ورزش است.

**خودخواهانه و خودکامه

البته این فقط سخن این مجله به تنهایی نیست ، نظر و سخن هر کسی است که قلم و زبانش مال خودش است وبه فروش نرفته و به جیره خوار و مجیزگو و ماله کش تبدیل نشده باشد. سخن کسانی است که ورزش را می شناسند و اصول وملاک های آن را می دانند و خیرخواه و دلسوز هستند و حاضر نیستند به خاطر خوشایند این و آن وبه خطر نیفتادن منافع شخصی چشم بر واقعیات ببندند و و توجیه گر عملکرد غلط کسانی باشند که در انجام وظیفه اجتماعی خود به جای رعایت اصول شناخته شده " خودکامانه" رفتار می کنند وبه جای نگاه به منافع ملی و توجه به مطالبات عمومی ، یکسره دنبال کار خود هستند وبه جای انجام مسئولیت به مشغولیت ها سرگرم هستند.

این است که می بینیم هر ناظری که وضع و حال ورزش ما رابررسی می کند، چه ورزشی باشد، چه نباشد، چه هموطن باشد چه بیگانه و خارجی، همه بر این امرمتفق القولند که در باره ورزش مستعد وبسیار پرظرفیت ایران ، مدیریت به وظایفش عمل نمی کند. این مدیریت حتی به ساده ترین اصول و بدیهیات مدیریتی پایبند نیست و... ورزش ایران از همین جا و به همین دلیل ضربات سنگین و مهلک خورده است.

**ثبات مدیریت

اخیرا ودر واکنش به انتصاب مدیرعامل جدید پرسپولیس ، رئیس فراکسیون ورزش در مصاحبه تلفنی با یکی از بخش های خبری تلویزیون از وضعیت مدیریت ورزش گلایه و انتقاد کرد وگفت مدیران فعلی ورزش اصل ساده ای مثل " ثبات مدیریت" را در باره تیم های استقلال و پرسپولیس رعایت نمی کنند.در این مدیریت "شاخص ها "رعایت نمی شود. برای این مدیریت " تخصص" معنایی ندارد، این مدیریت برای نظرات کارشناسان وپیشنهادات پیشکسوتان و خواسته ها و مطالبات هواداران ارزشی قائل نیست و کار خودش را انجام می دهد.

**نتیجه خوب!

این تقریبا تازه ترین اظهار نظری است که در باره وضع و حال مدیریتی ورزش صورت گرفته است. نظری که با نظرات قبلی که از سوی دیگران در این باره مطرح شده است نه تنها تفاوتی ندارد بلکه عین آنهاست. نظری است که از سوی یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که رئیس فراکسیون ورزش هم هست. فراکسیونی که خوشبختانه در باره موضوع ورزش و فوتبال به ویژه در باره وضعیت اداره دو تیم پرسپولیس و استقلال خیلی فعال عمل می کند و پای صحبت مسئولان و کارشناسان و پیشکسوتان و طرفداران تیم ها می نشیند و ... در همین مدت هم به نتایج خوبی رسیده است. البته " خوب" که چه عرض کنیم! بهتر است بگوییم به نتایج مفیدی رسیده است و گرنه، اینکه نمایندگان حاضر در فراکسیون ورزش هم در باره وضعیت نابسامان مدیریتی به همان نتیجه ای رسیدند که پیش از این دیگران هم رسیده بودند، خبر ونتیجه خوبی نیست!

**خاقان های قاجار و بدخواهی دشمنان

آن نوع مدیریت و این طرز رفتار کردن با ورزش که آدم را بی اختیار یادخاقان های قاجاری می اندازد در حالی است که بدخواهان و دشمنان این ملک و مردم که می خواهند مقاومت آنها را بشکنند و وادار به تسلیم کنند برای دشمنی با این کشور شب و روز نمی شناسند و با استفاده از پیشرفته ترین رو ش ها و پیچیده ترین تکنیک ها و... تلاش می کنند در همه حوزه ها و عرصه ها از اقتصاد و فرهنگ و... گرفته تا ورزش و فوتبال، بذر نومیدی بپاشند و مردم و خاصه جوانان را نسبت به کشور و حاکمان خودشان بدبین کنند. در این باره مثال و مصداق فراوان است و خوانندگان عزیز و دوستداران ورزش از آن کم وبیش اطلاع دارند.برای این جریانات ضد ایرانی موفقیت و افتخار آفرینی و سربلندی ورزش و ورزشکاران ایرانی در میادین بین المللی و المپیکی قابل تحمل نیست. ترنم سرود و اهتزاز پرچم مقدس و سه رنگ کشورمان در صحنه های جهانی برای دشمنان و پادوهای ایرانی نمای آنها قابل تحمل نیست و برای اینکه این اتفاق نیفتد دست به هر توطئه وترفندی می زنند تا آنجا که سعی می کنند با نفوذ و تبانی و دسیسه چینی در مجامع بین المللی ورزش موجبات بایکوت وانزوا و محرومیت ورزش ایران را فراهم آورند.

**تره هم خرد نمی کنند!

سئوال می کنیم خواسته و نیات پلید بدخواهان این کشور در چه حالی به بهترین شکل در باره ورزش عملی می شود( اینجا بحث ما ورزشی است وکاری به دیگر حوزه ها نداریم اما این سئوال می تواند در باره سایر حوزه های اقتصادی و فرهنگی و... مصداق داشته باشد)؟ آیا پاسخ غیر از این است که وقتی وضع ورزش از درون روبه سامان نباشد. وقتی ورزش درست مدیریت نشود. وقتی مدیریت ورزش نتواند یا نخواهد یا اصلا دغدغه استفاده صحیح از داشته ها و برنامه ریزی در جهت پیشرفت ورزش و موفقیت رانداشته باشد. وقتی مدیریت ورزش ، به حرف ناصحان و دلسوزان و هوادادن ورزش گوش ندهد. وقتی مدیریت ورزش برای نظرات کارشناسان و صاحب نظران اهل فن تره هم خرد نکند. وقتی که مسئولان ورزش از آنچه در اطراف ورزش می گذرد و از خطراتی که از بیرون و درون آن را تهدید می کند ناآگاه باشند و یا اصلا برای شان این چیزها مهم نباشد و یکسره دنبال رتق وفتق سروکارهای شخصی خودشان باشند؟ متاسفانه این واقعیتی است که در باره مدیریت ورزش ایران وجود دارد.مدیریتی که عقل کل مابانه و خودکامانه به نظرات و هشدارهای کسی- حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی- وقعی نمی نهد وتهدیدها و بدخواهی های بیرونی را جدی نمی گیرد و بی توجه به سرنوشت ورزش کار خودش را انجام می دهد.

**وضعیت موجود حاصل چنین مدیریتی است!

این آقایان در طول دوران به اصطلاح مدیریت خود بر ورزش حاضر نشدند حتی یک بار فارغ از مشغولیت ها و اهداف شخصی و ترو خشک کردن دوستان و آشنایان به حرف ناصحان و پیشنهاد کار شناسان توجه کنند و اگر هم گهگاه رسانه ها را به نزد خود فرا می خواندند( که شکر خدا کیهان ورزشی به هیچکدام از این دعوت ها پاسخ مثبت نگفت و نرفت!) یا کاری از سر تشریفات و ادا درآوردن بود ویا مثل ماجرای ویلموتس که چنین جلسه ای برپا شد( که باز کیهان ورزشی شرکت نکرد!) برای ماستمالی کردن قضایا و خود را تبرئه کردن و تقصیر را گردن دیگران انداختن بود، نه برای استفاده از نظرات کارشناسان و پیشنهادات صاحب نظران این جماعت جز خودشان هیچکس را نه صاحبنظر می دانند و نه کارشناس و نه مدیر. اوضاع و احوال ورزش واز آن هم بدتر اوضاع و احوال بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی و... مملکت حاصل حاکمیت چنین دیدگاهی در مدیریت اجرایی کشور از جمله در ورزش است.و... بگذریم!

**اهداف پنجگانه

مدیر عامل جدید باشگاه پرسپولیس در اولین اظهار نظرش بعد از منصوب شدن به این پست اهداف خود را اعلام کرده است. اهدافی پنجگانه که جز مورد اول آن یعنی " ایجاد شرایط لازم برای کسب قهرمانی آسیا" که کوتاه مدت است ،بقیه اهدافی است که در میان و بلند مدت متحقق می شود." ورود پرسپولیس به بازار سرمایه و فرآیند خصوصی سازی" ، " مبارزه با باندهای فساد" ، " تغییر ساختار باشگاه" و بالاخره " به کارگیری همه ظرفیت های موجود در باشگاه" اهداف بعدی است که همانطور که شما خواننده محترم هم تایید می کنید برای تحقق آنها " زمان کافی" لازم است. در درستی اهداف تعیین شده بحثی نیست این اهداف غالبا در باره کلیت فوتبال و بلکه ورزش ایران باید دنبال شود.

**نه فقط پرسپولیس...!

باندهای فساد که فقط در اطراف پرسپولیس پرسه نمی زنند و این فقط پرسپولیس نیست که با این معضل روبرو است. این باندهای مخرب مفسده انگیز در سایه غفلت مدیریتی و فقدان نظارت به تاروپود ورزش و فوتبال ما از باشگاه ها گرفته تا رسانه های آن حتی صداوسیما نفوذ کرده اند و به خاطر نام و نان خود دمار از روزگار ورزش و رشته ای مثل فوتبال درآورده اند.یا مساله" تغییر واصلاح ساختار" اتفافی نیست که فقط پرسپولیس محتاج آن باشد و باید در این تیم چهره بندد، استقلال هم همین مشکل را دارد ، کلیت فوتبال ما از ساختار پر عیب و ایراد در رنج است و ... همینطور حرف ها و هدف های دیگر.

**زمان کافی و ثبات مدیریت

بحث بر سر این است که آیا این " زمان کافی" در اختیار مدیرجوان تیم پرسپولیس قرار خواهد گرفت یا ایشان هم مثل اسلاف خود هنوز جایش روی صندلی مدیریتی گرم نشده یا عزل و برکنار می شود یا مجبور به کناره گیری می شود؟!! این همان بحث" ثبات مدیریتی" است که بالاتر و اخیرا بارها در مجله به آن پرداخته ایم اصلی مهم و بدیهی که متاسفانه از سوی مدیریت ورزش مثل خیلی از اصول مهم و بدیهی دیگر نادیده گرفته و در باره ورزش اعمال نمی شود.

**هدفگذاری غلط

نکته پایانی اینکه وقتی مدیر جوان و جدید پرسپولیس در بدو کار به درستی در باره کار خود هدفگذاری می کند چرا مدیران و دست اندرکاران ورزش و فوتبال ما درباره کار خود از همان اول هدفگذاری نمی کنند و می گذارند حالا که ماه های آخر عمر دولت و به طور طبیعی مسئولان فعلی ورزش است. " هدفگذاری غلط" عنوان و موضوعی است که برای شما خواننده محترم کیهان ورزشی آشناست. سال هاست ما در این باره نوشته ایم و به سهم خود به مسئولان ورزش ورشته های مختلف هشدار داده ایم.‌نوشته ایم ریشه بسیاری از معضلات اخلاقی و فرهنگی و فنی و مالی و اقتصادی ورزش در همین هدفگذاری غلط است که البته بحث مفصل و جداگانه ای است که عجالتا نمی خواهیم وارد آن شویم. حرف این است که ای کاش مسئولان فعلی ورزش از همان ابتدای ورود به عرصه مدیریتی ورزش این هدفگذاری را که مدیر پرسپولیس اعلام کرده است هم برای این تیم و هم برای کلیت ورزش و فوتبال تعیین می کردند و با رعایت اصل " ثبات مدیریتی" ظرف 5-6 سال زمان کافی را برای پیش رفتن برای تحقق آن اهداف در اختیار داشتند ، نه حالا که موقع خداحافظی خیلی نزدیک شده است!

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار