PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

یک پرده از وضعیت مدیریتی در فوتبال

سالروز درگذشت پرویز دهداری، سرمربی و بازیکن اسبق تیم ملی ایران که با عنوان معلم اخلاق از وی یاد می شود، فرصتی را مهیا کرد تا بار دیگر جامعه ورزش و بویژه فوتبال از اخلاق، این حلقه گمشده یادی کنند و این نشریه نیز همچون سالهای گذشته، با یاد کردن از آن معلم فقید، تهیه گزارشی از چرایی رشد بی اخلاقی ها در بخش های مختلف ورزش را در دستور کار خود قرار داد که در صفحات پیش رو ملاحظه خواهید کرد. پیرامون موضوع مهم اخلاق و اصول نادیده گرفته شده آن در بدنه ورزش کشور، بارها نوشته و زنگ خطر را به صدا درآورده و به این مهم نیز اشاراتی داشته ایم که مسئولانی در معاونت های مختلف با عناوین فرهنگی و شبه فرهنگی، وظایفی را برعهده دارند اما در انجام آن وظایف آنطور که باید و انتظار می رود و به ورزش و اصلاح اوضاع و احوال آن کمک می کند موفق و کارآمد نبوده اند. بحث کلی فرهنگ که اصول اخلاقی را در بر می گیرد، نه تنها در خود ورزش بلکه در بخش های پیرامون آن مثل رسانه ها نیز مهم تلقی می شود و به همان اندازه ای که صاحبان پست و منصب در ورزش باید در این راه گام مثبت بردارند، رسانه ها هم نقش کلیدی ای را دارند و در این بین، نقش صداو سیما با توجه به میزان تاثیرگذاری اش می تواند مفید و یا مخرب باشد.

پیش از این، در مقاطع مختلف به موضوع ورزش در صدا و سیما اشاراتی داشته ایم اما هفته گذشته در یکی از برنامه های زنده و فوتبالی که دوشنبه شب ها روی آنتن سیما می رود، اتفاقاتی را شاهد بودیم که برای هر علاقه مند به فوتبال و هر دلسوز ورزشی آزاردهنده بود و صد البته، نمایی نازیبا از آنچه بر ورزش ایران می گذرد را نشان می داد. دو فرد، یکی به عنوان رئیس هیات مدیره یک باشگاه بزرگ و دیگری به عنوان مدیرعامل سابق و برکنار شده همان باشگاه، از تریبون سیما استفاده کرده و علیه هم به تندی هر چه تمام تر اتهاماتی را وارد کردند و در این بین رفتار و ادبیاتی را شاهد بودیم که نه با ذات ورزش سنخیت داشت و نه اندکی رنگ و بوی جوانمردی را به خود می گرفت، بخصوص آنجایی که یکی از طرفین دعوا دست در جیب کت خود برده و با بیرون آوردن تلفن همراهش، صدای ضبط شده طرف مقابل را به استحضار میلیون ها بیننده تلویزیونی رساند و ...

این اتفاقات یادآور رفتارهای زننده ای بود که سالهای سال در همین رسانه ملی از برخی برنامه سازان و مجریان حاشیه ساز، به اسم جذابیت(!) سر می زد و همان رفتارها حکم تیشه ای را داشت که بر ریشه فرهنگ ورزش زده می شد و حرمت ها را از بین می برد و امروز نه از سوی سیما که از طرف میهمانان یک برنامه که مثلا مدیران ورزش هم هستند سر می زند .

اما عجیب ترین بخش برنامه مورد نظر جایی بود که مجری جوان آن اعلام کرد: برخی از پیشکسوتان فوتبال در تماس هایی با برنامه خواهان گفت و گو شده اند اما زمان لازم برای مصاحبه با آنها وجود ندارد!

ملاحظه می فرمائید؟ برنامه ای که برای ورزش است و باید در جهت پیشبرد اهداف درست و در مسیر پیشرفت ورزش باشد، خواسته یا ناخواسته فرصتی برای پیشکسوتان خود ورزش ندارد و در مقابل، بیش از یک ساعت وقت آن به دو مدیری اختصاص داده می شود که نه ربطی با ورزش دارند و نه مشخص است بر اساس چه پروسه و با چه اهدافی سر از این عرصه درآورده اند! وقت و تریبونی که از آن چیزی عاید ورزش و مخاطبان نشد و تنها بازاری داغ برای انگ و تهمت زدن یک نفر به نفر دیگر بود و...

البته با توجه به رویکردی که مسئولان صدا و سیما طی ماههای اخیر در بحث ورزش و برنامه سازی در این حوزه پیش گرفته اند، امیدواریم این اتفاقات ناخواسته بوده و به اصطلاح عامیانه از دست شان در رفته باشد و اهالی فوتبال که کم از نمونه های مشابه در سالهای قبل آزرده خاطر نیستند، تکرار آن را شاهد نباشند، اما همین برنامه و اظهارات دو مدیر مورد نظر بار دیگر عمق مشکلات فرهنگی و اخلاقی ورزش را نمایان ساخت؛ ورزشی که متاسفانه بزرگترها و تصمیم سازان آن، همین مدیران اشتباهی آمده شده اند و بزرگان واقعی و دلسوزان حقیقی اش عامدانه به بازی گرفته نمی شوند و مجالی هم برای طرح نظرات خود ندارند.

چنین اتفاقاتی گویای اوضاع نابسامان ورزش کشور است که اگر به اهلش سپرده می شد هم از نظر فرهنگی به سراشیبی سقوط نمی افتاد و هم در بعد فنی پیشرفت می کرد.

اگر می بینیم که بسیاری از مشکلات این حوزه همچنان باقی مانده و سرنوشت آن و باشگاههای بزرگ و مردمی اش به منافع دلال ها و فرصت طلبان گره خورده و اراده ای نیز برای مبارزه با این جماعت وجود ندارد، علت را باید در وجود مدیرانی جستجو کرد که به دنبال منافع خود هستند و نه تنها با عملکرد مشعشع(!) خود قطار ورزش را از متوقف ساخته اند بلکه هرگاه فرصتی برای مصاحبه می یابند، با کلام خود اخلاق را نشانه گرفته و بدعت های غلط و مخربی برجا می گذارند. که نمونه اش را هفته گذشته در برنامه ذکر شده دیدیم و دیدید.

*گروه فوتبال

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار