PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۰۲۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کیهان ورزشی-

برای نقد هر اتفاق تلخ و شیرین ، پس ازتحقیق و بررسی های همه جانبه ، باید نظرخودرا اعلام کرد ، حوادث شروع تا پایان مسابقه فولاد با استقلال از آن جمله است که نباید بدون جست و جو ، یکطرفه به قاضی رفت و انگشت  اتهام را سمت یک تیم یا یک شخص خاص گرفت. اعتراض استقلال نسبت به انتخاب زاهدی فر به عنوان داور بازی با فولاد ، درست سه روز قبل از این مصاف ، حکایت از آن داشت که پایتخت نشینان ، گویا نسبت به این قاضی تهرانی آلرژی داشتند اما کمیته داوران بدون توجه به خواسته آبی پوشان حکم قضاوت این داور را برای این مسابقه صادر کرد که وی در طول نود دقیقه و اندی ،  زمان این دیدار ، با سوتهای مکرر خود هرگز مدیریت نکرد و یکی از عوامل سرانجام بد این بازی لقب گرفت . زاهدی فر درنیمه اول پس از هر سوت به ویژه علیه تیم خوزستانی با اعتراض مرتب بازیکنان تیم میزبان روبرو می شد اما دریغ ازیک برخورد قاطع که به کاهش این نوع اعتراضات کمک کند . شاید فولادی ها با اعتراض های مکرر بر آن بودند که به داور بفهمانند مبادا به دنبال اعتراض سه روز قبل استقلال احساساتی شود و به سود این تیم سوت بزند ، آنها با این حربه خواستند پیش گیری لازم را کرده باشند ! هدف دوم تیم اهوازی به ویژه نیمکت نشینان آن که از آغاز نیمه دوم به چشم آمد ادامه اجرای همان ترفند بازیکنان بود ، چیزی که علاوه بر کنترل داور کمک می کرد تا آرامش نیمکت نشینان تیم تهرانی را بهم بریزند !  این روزها در فوتبال کشورمان مد شده که برای شکست دادن یک تیم نباید تنها به نبرد دو تیم در زمین دل بست بلکه می توان با شیوه های مختلف زمینه شکست یک تیم را قبل از مسابقه یا در جریان بازی فراهم ساخت ، عوامل زیادی می توانند در این راه نقش داشته باشند ، در صورتی که  علاوه بر 22 بازیکن داخل میدان ،  قضاوت داور  و از همه مهمتر تفکرات دومربی ،  می تواند بیشترین تاثیر را در ثبت نتیجه یک دیدار داشته باشند.  استقلال بدون آنکه متوجه این حربه  فولادی ها شود با وجود بهره بردن از چند همراه باتجربه نظیر مظلومی و مرفاوی ، به عنوان سرپرست و کمک مربی  مثل آب خوردن به دام نقشه تیم خوزستانی افتاد تیمی که با یک لشگر مربی ، آنالیزور ، کمک ، سرپرست ، پزشک و .....آمده است تا اشتباهات چند فصل اخیر را جبران یا حداقل تکرار نکند ، منتها در ابتدای راه لیگ بیستم ثابت شد که اگر استقلال با این تشکیلات و این نوع برنامه ریزی تا پایان فصل پیش برود درمیانه راه به بن بست خواهد رسید، فولاد با آن حربه ، البته با آن بازی محکم و سرعتی و کم اشتباه خود در داخل زمین ، که جای تقدیر دارد ، به جنگ حریف پرطرفدار تهرانی رفت که از اقبال بلندش تیرش به هدف خورد که سهل انگاری کادر فنی استقلال برروی نیمکت ذخیره ها و سوت های مکرر و اعصاب خراب کن داور ، بیشترین نقش را در ثبت پیروزی فولاد و شکست حریف داشت.

 به تلافی شکست مردادماه!
کاری به چینش بازیکنان توسط مربی نداریم و اینکه چه کسی و با کدام بازیکن جابجا یا تعویض شود هم نداریم ، بحث ما در مورد تیم استقلال این است ، که این همه سیاهی لشگر برای چه اطراف سرمربی جمع شده اند وقتی که حواسشان نیست یک بازیکن آنها هشت دقیقه پشت بنرهای تبلیغاتی بیرون از زمین توسط پزشک مداوا می شود و تیمش داخل زمین ده نفره توپ می زند ! اگر بحث پشت سر گذاشتن یا پرکردن رزومه مربیگری در استقلال برای هر کدام از پیشکسوتان تیم است ، حسابش جداست اما وقتی از بزرگ و کوچک باشگاه ، از ترمیم و نظم و انضباط صحبت می کنند این چیزها و بد و بستون ها نباید باشد . باز به این کاری نداریم که مربی برای تعویض از کدام بازیکن بهره می برد ، ولی این جای سئوال دارد که در وقت های اضافی در سراسر عالم ، کدام تیم شکست خورده دست به سه تعویض ناگهانی و ناخواسته می زند ! سه تعویض استقلال در آن زمان در کنار سه تعویض فولاد در این دقایق ، به نظر شما فوتبالی ها ، بیشتر به سود چه تیمی شد ؟! درخصوص دیاباته نیز کادر فنی تیم ، همین اشتباه را مرتکب شد. آقای گل فصل گذشته لیگ ، دوهفته نیمکت نشین می شود به کنار ، ولی بازی دادن این بازیکن تنومند در آن دقایق پایانی با افکار پریشان ، چه منفعتی برای استقلال داشت ! یادمان می آید یک بار از حشمت خان مهاجرانی سرمربی موفق دهه پنجاه فوتبال کشورمان پرسیدیم برای استفاده یا عدم استفاده یک بازیکن توانمند و به درد و بخور که بی انضباطی می کند چاره کار چیست ؟ گفت اگر جایگزین توانمند مثل او دارید ، باید تنبیه شود اما اگر مثل او ندارید ، پس این بازیکن نازش خریدار دارد و باید با ترفندهای خاصی اورا حفظ و از توانایی اش برای موفقیت تیم بهره کافی برد ، نقش یک مربی خوب در این مواقع خیلی سرنوشت ساز وتاثیر گذار است که در تیم استقلال و در برخورد با دیاباته ما این نقش را نمی بینیم !  دیاباته ای که آزارش به مورچه هم نمی رسد و اداره کردنش بسیار آسان است . درادامه این مقال می خواهیم به نکته ای مهمتر که عامل اصلی وقوع حوادث  بازی روز جمعه بوده اشاره ای گذرا داشته باشیم ، اگر یادتان باشد مردادماه امسال در لیگ نوزدهم به میزبانی قائمشهر تیم فولاد در حالیکه تا دقیقه 80 ، دو برصفر از نساجی پیش بود ، درپی اخراج دو بازیکن درنهایت بازی را سه بر دو واگذار کرد ، فولادی ها مقصر اصلی این باخت را جاروجنجال های کادر فنی نساجی و تحریک داور می دانستند ! همان کادری که اکنون در استقلال مربیگری می کنند ! درواقع خوزستانی ها باخت سه بر دو قائمشهر را برابر همان کادر فنی نساجی درمسابقه با استقلال تلافی کردند و باقی قضایا .........!
باز نمی خواهیم در کار سر مربی تیم دخالت کنیم ولی یاد آور می شویم ، در طول هفته ، زمان تمرینات ، باید استقلالی ها چند جلسه توجیهی و روان شناسی برای اعضای کادر فنی خود برگزار کنند تا هم به وظیفه خود آشنا شوند و علاوه بر این ، فرهنگ همراهی با سرمربی و نیمکت نشینی را یاد بگیرند و مثل دیدار با فولاد اسیر حواشی نشوند تا حدی که فراموش کنند چند بازیکن تیمشان داخل زمین هستند و چند نفر  بیرون زمین بسر می برند ! به گمان ما ، محمود فکری می داند که برای چه تیمی مربیگری می کند و کارش چیست ، عملکرد بد همراهان ، که با صراحت می توان گفت تعداد کمی از آنها خواهان جانشینی آقای فکری هستند ! باعث شد تا مربی جویباری و مازنی الاصل استقلال ، با احتساب حضور در نساجی ،  پس از گذشت ده هفته اولین شکست مربیگری اش را در لیگ برتر و در مسابقه پر حاشیه با فولاد تجربه کند . می ماند عصبانیت و فحاشی او نسبت به بازیکن حریف را باید فقط از زبانش شنید والسلام .......
یک صحبت هم با کمیته داوران و دپارتمان داوری داریم . مانده ایم که اعضای این کمیته چرا هنوز متوجه نشده اند ، در بازیهای بدون تماشاگر لیگ ، که شش ماه به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود  ، نیمکت نشینان پرتعداد جمعی از تیمها همان نقش تعدادی از  تماشاگران تخریب گر  را بازی می کنند و باعث تحریک بازیکنان حریف و داور می شوند که بارها در این شش ماه داور با اشاره کمک داور یا داور ذخیره به سمت یکی از نیمکت نشینان فراخوانده شد و در نهایت از کارت خود برای تنبیه خطاکار بهره برد ، این ترفند اکنون در خیلی از تیمها رواج پیدا کرده که جا دارد مسئولان برپایی لیگ یا کمیته داوران در این خصوص چاره اندیشی کنند و گرنه اگر با این روند پیش برویم ، کنترل نیمکت ذخیره های هرتیم از عهده داور چهارم خارج خواهد شد و در آینده شاهد حوادث زیادی خواهیم بود.
*کامبیز هوشمند
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بانی شرکا از تبریز
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
نویسنده مقاله استقلالی تشریف دارند؟ استقلال بازی یرده را روی اشتباهات خودش باخت و فولاد زرنگی کرد و نوش جونش که برد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار