PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۶۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
درسی که شطرنج ایران داد

نود و یکمین مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) شنبه هفته گذشته به صورت وبینار برگزار شد. یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این مجمع، تعلیق فعالیت های فدراسیون شطرنج ایران بود که از یک ماه قبل توسط "نایجل شورت” نایب رئیس انگلیسی فیده مطرح شده بود.

عدم تقابل شطرنج بازان ایرانی با نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی، بهانه نایب رئیس فیده برای ارائه پیشنهاد تعلیق ایران بود. "شورت” البته در طرح خود مواردی چون تخطی از اصول ضد نژادپرستی، تبعیض و اعتقادات مذهبی و فرهنگی را مطرح کرده بود که در نهایت راه به جایی نبرد و سایه تعلیق از سر شطرنج ایران برچیده شد.

طبق گزارش هایی که هفته گذشته در رسانه های کشور منتشر شد، در این مجمع نمایندگان ایران به مسئولان فدراسیون جهانی یادآوری کردند که ایران 6 ماه قبل پاسخ نامه فیده را در خصوص این موضوع داده بود و دلیلی نداشت که دوباره همان موضوع در مجمع فدراسیون جهانی مطرح شود.

مسموم کردن فضا علیه شطرنج ایران تا آنجا پیش رفت که حتی سرپرست فدراسیون شطرنج ایران در جلسه مذکور عنوان داشته: "کشورهایی مثل انگلیس و کانادا که علیه شطرنج ایران توطئه کردهاند، خود عضو کمیته ملی المپیک کشورشان نیستند و بهتر است به جای ورود به این مسائل برای عضویت خود و رعایت منشور المپیک در این زمینه اقدام کنند.”

در این ماجرا که چند صباحی است موجب نگرانی مسئولان ورزش هم شده بود، علاوه بر استدلال های درست و منطقی نمایندگان ایران، قدرت شطرنج ایران نیز به یاری این رشته ورزشی آمد و اجازه نداد مسئولان فیده از انگلیس و کانادا گرفته تا کشورهای دیگر برای شطرنج ایران نقشه بکشند. تمام اینها در شرایطی بود که سُنبه طرف مقابل پرزور بوده و هست تا جایی که عنوان شده رئیس روسی فیده، یهودی است و نایب رئیس آن نیز ارتباطات نزدیکی با رژیم جعلی اسرائیل دارد. وقتی صحبت از قدرت شطرنج ایران می شود اشاره به این موضوع است که همین حالا ورزشکاران ایرانی نام هایی شناخته شده در شطرنج جهان هستند. به عنوان نمونه علیرضا فیروزجا جوان 17 ساله ای که در شطرنج ایران رشد و برای خودش نامی دست و پا کرد، هم اکنون با ریتینگ بالای 2700 لقب «سوپر استاد بزرگ» را یدک می کشد و معمولا یک پای ثابت
تورنمنت های معتبر شطرنج جهان به حساب می آید.

در لیست 10 شطرنج باز برتر رده سنی جوانان، نامهایی چون پرهام مقصودلو و سید محمد امین طباطبایی به چشم می خورد. پرهام مقصودلو همان نابغه ای است که توانست در سال 2018 جام قهرمانی مسابقات جوانان جهان را در کشور ترکیه بالای سر ببرد.

افتخارات شطرنج ایران تنها به بخش مردان خلاصه نمی شود. در بخش بانوان نیز ستاره ای چون سارا خادم الشریعه سالهاست در رقابت های معتبر جهانی به رقابت با حریفانش می پردازد. اوج هنرنمایی این ورزشکار در مسابقات قهرمانی سریع و برق آسای جهان در سن پترزبورگ روسیه بود که در حضور رقبای سرشناس و بزرگی چون "جو ونجو”، "موزیچوک” و "الکساندرا گوریاچکینا” توانست دو مدال نقره و طلای مجموع را به دست آورد.

همه اینها نشان دهنده قدرت شطرنج ایران است، اتفاقات چند روز اخیر این رشته ورزشی بار دیگر ثابت کرد اگر قرار بر مقابله با دشمنی ها و شرارت ها در تمام زمینه ها و عرصه ها از جمله ورزش باشد، ابتدا باید از درون قوی باشیم. وقتی در شطرنج، کشتی و یا وزنه برداری، ایران همیشه در عرصه های بین المللی حرفی برای گفتن دارد، همه و همه به خاطر قدرت نهادینه شده ما در این رشته های ورزشی است.

ورزش ایران اگر می خواهد در تمام رشته های ورزشی دهان بدخواهان این سرزمین را ببندد باید از درون قوی شود. اگر ورزش ما در جودوی جهان جایگاه شایسته و بایسته ای داشت و همچون گذشته قهرمانانی چون میراسماعیلی و میران را به جودوی جهان معرفی می کرد، امکان نداشت امروز اسیر پرونده سازی های "ویزر” صهیونیستی شود و برای حل و فصل مشکلش چشم به دادگاه عالی ورزش در سوئیس داشته باشد.

اینها واقعیاتی است که نمیتوان انکار کرد. باید واقعیت ها را بشناسیم و برای مقابله با آنها تاکتیکها و روشهای لازم را به کار ببندیم. باید در ورزش و در همه جا قوی شویم و راه قوی شدن هم خوب حرف زدن و قشنگ شعار دادن نیست. راه قوی شدن به کار بستن اصول و اولین اصل هم شایستهسالاری و سپردن کار به دست کاردان و طرد و دفع عوضی آمدهها و فرصتطلبهای آویزان از ورزش است.

*تحریریه کیهان ورزشی

برچسب ها: شطرنج
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار