PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
پاکسازی امیدوارکننده در صدا وسیما
«شارلاتان های بزک کرده» سایر رسانه ها را نیز دریابید!

**اصل نظارت و کنترل

ورزش به عنوان امری از اموراجتماعی که مخاطبان بی شمار دارد ‌، برای حرکت درمسیر صحیح ، آنگونه که بتواند در خدمت جامعه ودر مسیر برآوردن انتظارات به حق مردم باشد ،محتاج نظارت و کنترل است.

اصل نظارت از سوی دستگاه ها وسازمان هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با ورزش سروکار دارند، جدی گرفته نشده و از این رهگذر ورزش مستعد کشورمان از رشد و بالندگی بایسته و پیشرفت مورد انتظار برخوردار نیست.این واقعیت تلخ که ناشی از سهل انگاری در انجام مسئولیت است فقط به نفع جریانات مخرب و عناصر فرصت طلب است ، یعنی کسانی که منافع شخصی خود را بر هرچیز دیگر حتی سرنوشت ورزش و بالاتر از آن منافع ملی ، ترجیح می دهند وبه لطائف الحیل مانع از سروسامان یافتن ورزش می شوند و مروج هرهری مسلکی وشلختگی در ورزش هستند، این جریانات مخرب و ضد ورزش که بعضا هم از طریق ورزش در پی اغراض سیاسی و ضد ایرانی هستند، برای جلوگیری از درست شدن وضع ورزش از ابزار مختلفی استفاده می کنند که شاید مهمترین آنها حربه«نفوذ» و ابزار« رسانه» است.

**نفوذ برای تخریب

نفوذ به مراکز مهم ورزش مثل مدیریت های ارشد ورزش ( وزارتخانه و کمیته ملی المپیک )، فدراسیون ها ( خاصه فدراسیون هایی مثل فوتبال ) و باشگاه های مردمی و پرطرفدار( مثل استقلال و پرسپولیس وتراکتورو ..) و،... به طوری که با تاثیرگذاری روی تصمیم گیری ها و محاسبات مدیران و مسئولان کاری کنند که برنامه ریزی ها و عملکردها به سمت بهتر شدن امور و قویتر شدن ورزش صورت نگیرد و درهرحال حتی الامکان موجب رضایت مردم نشود و چرخ ورزش به نفع منافع و اهداف اقتصادی و سیاسی آنها بچرخد.

**نفوذ در رسانه ها

این جریانات از ابزار« رسانه» هم به نفع اهداف خود استفاده می کنند.در سایه لاابالی فرهنگی که بیش از هرچیز ناشی از رهابودگی حوزه فرهنگ عمومی و باز فقدان عمل به مسئولیت ها ازطرف مدیران و مسئولان فرهنگی است این حریانات در رسانه های پرتعداد و گوناگون خود یکسره در پی ترویج ضد ارزش ها و تشویق بداخلاقی ها و حرمت شکنی ها و هنجار شکنی ها وتفرقه افکنی ودر ضمن آن به شدت در پی رخنه و نفوذ به داخل رسانه های رسمی و پرمخاطب خاصه«صدا و سیما» هستند‌‌‌، و به دلیل فقدان نظارت لازم وسهل انگاری و وادادگی بعضی ازمدیران ارشد این سازمان بسیار حساس و عریض و طویل در این هدف خود خیلی پیشروی کرده و موفق بوده اند.

**جذابیت های ورزش

در هر حال ورزش هم مثل خیلی از حوزه ها از گزند بدخواهان و فرصت طلبان و منفعت جویان در امان نیست. ورزش جذابیت های فراوان و حاشیه های بسیار دارد به طوریکه حتی آن کسانی هم که خودشان اهل ورزش نیستند و با آن سروکاری ندارند به دنبال این جذابیت ها به سوی ورزش کشیده می شوند و سعی می کنند به هر صورتی که شده از خوان گسترده آن بی نصیب نمانند. متاسفانه در این رهگذر ضربات بسیاری بر پیکر ورزش وارد شده و دخالت و نفود کسانی که صرفا برای منفعت جویی و شهرت طلبی گام به این حوزه گذاشته در نقش رسانه ای و مشاور و ...حتی مدیریت ... ظاهر شده اند بدون تعارف عایدی ای جز ضرر برای ورزش نداشته است.

**مبارزه همه جانبه باجریان فساد

خوشبختانه مدتی است که مبارزه با فساد و مفسدان و فرصت طلبانی که بیرحمانه و گستاخانه به جان مردم و جامعه افتاده و به قیمت ضربات سنگینی که از حیث روانی و معنوی و مادی بر پیکر جامعه وارد می آورند یکسره در تلاش پر کردن جیب و آخور خودشان هستند آغاز شده است و حتما دوستداران و علاقمندان ورزش در جریان اخبار دستگیری ها و تشکیل دادگاه ها واجرای احکام هستند. انتظار می رود این اتفاق در ورزش هم به شکل جدی و پیگیرانه رخ دهد و در اینجا باز سر ورزش بی کلاه نماند! انتظار می رود در باره مسائل و معضلات عدیده ورزش خاصه در حوزه مدیریتی کلان آن دستگاه ها و تشکیلات ذیربط ورود و از تداوم وضعیت فعلی جلوگیری کنند.

**امیدوارکننده،اما ناکافی

البته اخیرا اقداماتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی و... آغاز شده است. اقداماتی که هر چند امیدوار کننده است اما کافی و باز دارنده نیست.ورزش سال ها به حال خودش رها بوده و برکار وبار آن نظارتی دقیق و جدی وجود نداشته و به همین دلیل نوعی " خودکامگی" و " هرکی به هرکی" بر تاروپود آن حاکم بوده است. رسانه های ورزشی همین وضعیت را داشته و دارند وحال و روز اغلب سازمان ها و تشکیلات و فدراسیون های مرتبط با آن جز این نبوده و نیست و لذا خواه و ناخواه انحرافات و سوءاستفاده ها وباندبازی ها و... شکل گرفته است. آفاتی که بیش از هر چیز معلول " فقدان نظارت" بر وضعیت کلی ورزش و عوامل دست اندرکار آن بوده است.

**خبرهای خوش از صداوسیما

ظاهرا و همانطور که بالاتر اشاره شد در همین ورزش و حوزه های مختلف آن از رسانه ها گرفته تا وزارتخانه و...دارد اتفاقاتی می افتد که رنگ و بوی حسابرسی و نظارت دارد. مثلا مدتها ست که خبرهایی از صداو سیما به گوش می رسد که حکایت از شروع مبارزه با افراد وعناصری دارد که از این تریبون مهم که با جیب مردم و به اصطلاح بیت المال اداره می شود به نفع خود و اغراض شخصی استفاده می کردند وبا استفاده از فقدان نظارت و وادادگی برخی از مدیرنماهای مرعوب و بی شخصیت آنجا را به عرصه جولان و یکه تازی خود تبدیل کرده بودند، به طوری که کسی جرات نکند به آنها بگوید بالای چشمتان ابروست. افراد غالبا بی صلاحیتی که نه از حیث فنی نه از نظر حرفه ای و نه از جنبه فرهنگی و اخلاقی و... مشروعیت نداشتند اما با وقاحت و گستاخی خط و ربط فنی و فرهنگی ورزش را تعیین می کردند و...

**نظارت و محاسبه همیشگی نه موقتی!

امیدواریم این برخوردهایی که شروع شده موقتی و احساسی نباشد و از سوی مدیران متعهد آن سازمان حساس و علی رغم میل مدیران نامتعهد و واداده همان سازمان تا همیشه ادامه داشته باشد. چون بحث نظارت و بازرسی چیزی نیست که روزی به پایان برسد و دیگر لازم نباشد. در بحث های اخلاقی وفردی از سوی بزرگان و پیشتازان دین و در راس همه " معصومین"( علیهم السلام) توصیه شده که آنی از خود و نظارت بر حال و اخلاق خود غافل نباشید و در طول روز برخود نظارت وهر شب به خود حساب و کتاب پس دهید و خود را" محاسبه" کنید. خوب،وقتی اینقدر بر ضرورت محاسبه در باره فرد و زندگی فردی تاکید شده است ، درباره مسائل اجتماعی آنجا که پای مردم و منافع جمعی در میان است این تاکید تشدید و ضرورت نظارت و محاسبه مضاعف خواهد شد.‌

**عزیز بی جهت ازگرد راه رسیده

متاسفانه این توصیه دینی و اخلاقی که صحت و نتایج مثبت آن در کوران عمل و تجربه هم ثابت شده تا آنجا که مروز بحث نظارت و محاسبه جزو اصول درجه اول مدیریتی به حساب می آید، در ورزش ما( و متاسفانه خیلی جاهای دیگر غیر از ورزش) جدی گرفته نشده است و مدیران فرهنگی و رسانه ای ما قلم و میکروفون و تریبون در اختیار هرعزیز بی جهت ازگرد راه رسیده ای- قبل از آنکه صلاحیتش ثابت شده باشد- می سپارند تا او دانسته و نادانسته ، با غرض وبی غرض هر بلایی که می خواهد سر فکر و فرهنگ و روحیات و اخلاق جامعه و جوانان در بیاورد و یا مدیران ورزشی ما سکان اداره حوزه های حساس فنی و فرهنگی ورزش و رشته های مختلف ورزشی را در اختیار هر کسی که" دلشان" بخواهد قرار می دهند تا آنها هم - بدون اینکه سابقه و شناخت و تخصصی در امر ورزش وحتی مدیریت داشته باشند- با ندانم کاری و لجبازی و تصفیه حساب و خودکامگی هر بلایی که دلشان می خواهد سر ورزش در آورند.

**طمع شارلاتان های هفت خط به رسانه ها

بنابراین بار دیگر تاکید می کنیم که ورزش و عناصر واجزاء وابسته به آن از رهگذر رها بودگی وفقدان نظارت آسیب های جدی هم در حوزه فنی و هم از جنبه فرهنگی و اخلاقی خورده است که امیدواریم حرکت های بازدارنده و اصلاحی اخیر که در اینجا و آنجا شروع شده با قاطعیت و درایت هر چه بیشتر تداوم پیدا کند و همانطور که بالاتر تاکید کردیم هرگز و هیچ‌جا هم متوقف نشود. علاوه بر این لازم است این حرکت های اصلاحی و نظارتی نه فقط مثلا در یک یا دو شبکه صدا و سیما ونه در باره دو یا سه فرد بلکه به طور همه جانبه در همه شبکه ها اعمال شود چون همانطور که اشاره شد سال های سال است که دلالیسم مخرب و شارلاتان های هفت خط در باره صداوسیما( علی الخصوص سیما) طمع و انجا را به محلی برای تصفیه حساب با این و آن ودر یک کلام بنگاه دلالی خود تبدیل کرده اند.

**مدیران مقصر را هم رها نکنید

علاوه بر این دامنه برخوردها و اقدامات اصلاحی نباید فقط به فلان مجری و تهیه کننده و... ختم شود چون در یک سنجش و بررسی دقیق به راحتی مشخص خواهد شد اگر فلان مجری و تهیه کننده از موقعیتی که دارد به نفع خود و اغراض خود بهره می گیرد دلیل آن بیش از هر چیز به نحوه مدیریت برمی گردد. مدیران مرعوب و بی شخصیت و واداده که یا همدست آن افراد مخرب هستند و یا جرات برخورد واعمال مدیریت واصولی چون نظارت وحسابکشی ندارند.مدیری که به وظیفه خود عمل نکرده در واقع " ترک فعل" کرده است و این خود جرم بزرگی محسوب می شود و عقل و انصاف هم می گوید مجرم اصلی را نباید رها و به معلول و مجرمان دست چندم اکتفا کرد! و باز نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که برخوردهای اصلاحی نه فقط در صداوسیما که در کلیت رسانه های ورزشی ما باید صورت بگیرد.

**اصلاح و پاکسازی در همه رسانه ها

این فقط صدا وسیما نیست که خلافکاران و شارلاتان ها در آن طمع و به آن نفوذ کرده اند بلکه این جماعت فرصت طلب و جریانات طمعکار به همه رسانه ها به میزان اهمیت و اعتبار آنها چشم طمع دوخته و رد پای آنها رابه راحتی می توان علاوه بر صدا وسیما در روزنامه ها و نشریات ورزشی ، در سایت ها و خبرگزاری ها و... تشخیص داد و مشاهده کرد و اگر واقعا اراده ای برای پاکسازی و اصلاح باشد این کار به سرعت" شدنی" است. قصد و نیت اصلی ما در این نوشته یادآوری ضرورت اعمال اصل نظارت در ورزش بود که سر ازاینجا درآوردیم. به یاری خدا در فرصت های مناسب حتما به طور جزئی و مفصل تر به موضوع رسانه های ورزشی و آسیب و آفت هایی که آنها را تهدید می کنند و موحب می شوند تا رسانه ها به جای اینکه" کارکرد مثبت" خود را بروز دهند و موجب رشد و شکوفایی ورزش در ابعاد فنی وفرهنگی شوند به ضد کارکرد خود تبدیل می شوند و به ورزش ضربه می زنند، خواهیم پرداخت.

**شناسایی و دفع عناصر مخرب و مانع پیشرفت ورزش!

حرف ما در این نوشته به بهانه اقدامات اخیر مجلس شورای اسلامی ( فراکسیون ورزش و...) و سازمان بازرسی و صداوسیما و... این بود که ورزش مستعد پیشرفت ایران به دلیل فقدان نظارت و رها بودن به حال خود از یکسو و نفود ورخنه جریانات و افراد منفعت جو و شارلاتان مسلک های هفت خط آسیب های جدی خورده است و حالا که دستگاه های نظارتی مثل مجلس و...درباره مسائل و اتفاقات ناخوشایند ناشی از سوءمدیریت در ورزش حساس شده و با جدیت ورود کرده اند و چند بار مسئولان ارشد ورزش را به مجلس فراخوانده اند، اولا این اقدامات نظارتی و حسابکشی با قاطعیت و دلسوزی تمام ادامه داشته باشد، ثانیا سایر دستگاه های مرتبط با ورزش خاصه رسانه ها ودر راس همه صدا وسیما و نظایر آن در باره فعالیت شبکه ها و سرویس های ورزشی خود حساس باشند و عناصر نفودی ، انگل و فرصت طلب را شناسایی و پرونده شان را هر چه زیر بغلشان بگذارند و...و خلاصه در حرکتی مسئولانه و جهادی ورزش را از آفات و مفسده هایی که سلامت آن را به خطر انداخته، و مانع از نشاط و پیشرفت و " قوی شدن" آن می شوند، نجات دهند. ان شاا...

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار